Moederzorg88
16-04-2025 om 16:26
Is het ok als mijn zoon zomaar dure spullen krijgt
Mijn zoon is 15 jaar en houdt van mooie spullen oa dure merkkleding. Hij krijgt deze niet van ons, dus spaart hij ervoor. Wij hebben buren in de straat – twee mannen van eind 70 jaar – die kinderloos zijn. 1 van hen heeft in de mode industrie gewerkt (en doet dit soms nog) en komt vaak met dure merkkleding thuis (we hebben het over t shirts ter waarde van 500 euro). 1 jaar geleden kreeg onze zoon GRATIS een hele zak met kleding van hun. En sindsdien krijgt hij diverse kledingsstukken, voor niets. Ik had er al vanaf het begin geen goed gevoel bij. We kennen deze mensen als buren, maar niet als goede vrienden. En ik vind het belangrijk dat mijn zoon leert dat dure spullen krijgen – waar niets tegenover staat – gewoon niet ok is. En dat het beter is om te leren dat je werkt voor je geld en daarmee je spullen koopt. Mijn partner vindt het grote onzin en vindt mij homofoob. Een week geleden mailden ze mijn partner met de vraag of onze zoon hun nog nieuwe Mac Book Pro wil hebben (gratis) en mijn zoon zei direct ‘ja’, want zijn school computer is stuk.
Voor mij is dit echt de grens!!! En ik heb gezegd dat ik het er niet mee eens ben. Helaas wil niemand naar me luisteren. Ik heb behoefte aan goed advies waarmee ik in gesprek kan gaan met mijn zoon en partner.

Roos57
16-04-2025 om 16:33
Jouw nee geldt alleen met goed advies erbij ?
Nee omdat het vage buren zijn
Nee omdat het niet goed voelt
Nee omdat je ervoor spaart
Nee omdat ik het zeg
Luistert je partner vaker niet naar jou ?

Grindelwald
16-04-2025 om 16:36
Ik ben het met jou eens. Ik zou hier ook niet blij van worden. Waarom geven ze jouw zoon zomaar een Macbook pro kado? Ik vind dat echt raar. Helemaal omdat jij zegt dat het maar buren zijn en jullie eigenlijk weinig contact hebben verder.
En waarom noemt jouw partner jou homofoob. Dat heeft hier toch niks mee te maken?
Ik zou aan mijn partner vragen waarom hij jou niet steunt in deze situatie. Ik zou de spullen weer terug brengen naar de buren en tegen de buren zeggen dat ze hier mee moeten stoppen.

Jonagold
16-04-2025 om 16:37
Sorry, maar ik zit in kamp zoon en vader. Waarom zou het niet oké zijn om dure spullen te krijgen als er niets tegenover hoeft te staan? Deze mannen hebben (invulling van mijn kant) vast geen kinderen die ze een plezier kunnen doen met die spullen. Ik snap heel goed dat ze jouw zoon dat dan gunnen. Het zou toch ook heel zonde zijn om alles weg te gooien?
Kortom, ik begrijp je bezwaren niet zo goed. Kijk, als ze nou als tegendienst gezellige bezoekjes verlangden, dan zou het heel wat anders zijn. Maar dat lees ik niet in je verhaal.
Kun je uitleggen waar precies jouw bezwaar zit? Het zomaar krijgen van (dure) spullen, of ben je bang dat er toch uiteindelijk een wederdienst verlangd wordt?

IMI-x2
16-04-2025 om 16:38
Begrijp ik goed dat ik spullen zijn waar ze zelf niks (meer) mee doen? Typisch van die dingen die je aan je kinderen zou geven, kinderen die zij niet hebben? Niet speciaal voor je zoon gekocht?
Dan zou ik er niet zoveel moeite mee hebben. Ja, de spullen zijn duur, maar juist in het geval van die merkkleding is dat toevallig, in de modewereld wordt best veel weggegeven. En een tweedehands MacBook pro? Ik zou ook ja zeggen. Wat kunnen de buren er anders mee doen? Als ze de spullen aan je zoon geven, zien ze de kleding nog eens gedragen worden en helpen ze hem indirect bij zijn schoolwerk. Dat is leuk voor ze.
Misschien kan je zoon ze bloemen geven als bedankje, of een taart voor ze bakken? Aanbieden hun gras te maaien? Voelt het dan al beter voor jou?

Netherfield
16-04-2025 om 16:39
Je kan beter in gesprek gaan met de buren denk ik. Dat je het voor je zoon heel fijn vindt dat hij spullen krijgt, maar dat je hem ook wil leren dat hij ervoor moet sparen als hij iets duurs wil. En als ze iets met hem hadden willen doen, dan hadden ze dat al lang gedaan. Ze zijn eind 70, hebben waarschijnlijk kind nog kraai, ik zie er niks geks in. Als ze kleinkinderen hadden, dan hadden die deze spullen gekregen.

Evaluna
16-04-2025 om 16:43
Kan je zoon geen tegen prestatie doen en op die manier de spullen 'verdienen'.
Grasmaaien, boodschappen doen, auto wassen...
Ik zou in gesprek met de buren gaan en samen naar een oplossing zoeken.

Bolmieke
16-04-2025 om 16:44
Onze buurjongens krijgen ook veel van ons, laptop die toch niet helemaal aan het doel voldoet, mobiel omdat man het nieuwste model wil, iPad gekregen via werk die we al hadden. Wij hebben geen kleinkinderen en onze kinderen hebben alles al. Dus ik zie er geen kwaad in

Stresskipje
16-04-2025 om 16:54
Bolmieke schreef op 16-04-2025 om 16:44:
Onze buurjongens krijgen ook veel van ons, laptop die toch niet helemaal aan het doel voldoet, mobiel omdat man het nieuwste model wil, iPad gekregen via werk die we al hadden. Wij hebben geen kleinkinderen en onze kinderen hebben alles al. Dus ik zie er geen kwaad in
Dit. Ik zie er ook geen kwaad in. De mannen zitten kennelijk goed in de slappe was en spullen. en jou zoon valt binnen de doelgroep waar ze hun spullen aan kwijt kunnen die ze over hebben ,of tegenkomen via hun business. Lief toch?
Wij krijgen ook wel eens zulke spullen van vage bekenden, die hopen ons er een plezier mee te doen. En dat doen ze.

Mevrouw75
16-04-2025 om 16:54
Zijn het door hun nieuw aangeschafte spullen voor zoon of spullen die ze anders weg zouden doen?
bij dat eerste zou ik ook niet zo blij zij, bij dat tweede: het zijn krijgertjes.
Wat geeft jouw man het idee dat je homofoob bent?

madee
16-04-2025 om 16:58
Nou, ik begrijp je wel. Wat ik mijn kinderen leer, is dat ze geen cadeaus moeten accepteren die ze zelf niet kunnen betalen (behalve cadeaus van ouders of grootouders)
Het zal van de buurmannen met de beste bedoelingen zijn en ze zullen heus geen kwaad in de zin hebben, maar in dit geval is het bij herhaling zulke cadeaus en dan krijg je toch een beetje scheef gevoel.

Desideria
16-04-2025 om 17:05
Ik had vroeger ook zo'n vrijgevige buur en ooooh wat was ik gelukkig met haar cadeaus. Ze was nogal een naam in 'de mode' en ik had dezelfde schoenmaat, ik heb door de jaren heen zo'n 20 paar couture schoenen van haar gekregen, sommigen met een waarde van een paar duizend euro per paar.
Ze had geen kinderen aan wie ze kon geven en wist dat ik er erg blij mee was. Ik koester sommige paren nog steeds (al ruim 30 jaar!) en ik zal haar en haar vrijgevigheid nooit vergeten. Ik denk zelfs dat het feit dat ik geven nu oprecht leuker vind dan ontvangen uit deze tijd stamt.
Laat die mannen toch lekker en gun het je zoon. Deze mazzeltjes vergeet hij nooit meer.

Fourtyfour
16-04-2025 om 17:06
Ga praten met je buren. Vraag ze waarom ze dit doen, geef aan dat jij het moeilijk vind. Nodig ze desnoods een keer uit voor een kop koffie.
En natuurlijk moet je werken voor dure dingen, maar met iets krijgen is niets mis. Een vriendin van mij krijgt vaak wat van een eigenaresse van een kledingwinkel. Kinderen zijn dik bevriend, eigenaresse moet veel de nieuwste dingen aan en vind het zonde om de rest weg te gooien. Hoe fijn is het dan dat je er een ander blij mee kunt maken.

yasmijn27
16-04-2025 om 17:08
wij hebben ook buren die meer geld uitgeven aan luxe zaken dan wij. En het ook makkelijk weggeven. Tis maar net waar je je geld aan uitgeeft.
Mijn zoon heeft daar ook wel eens een tas met kleding van gekregen wat hij anders nooit zou krijgen. En een hele luxe gaming-chair. Hun als nieuw tuintafel staat nu in onze tuin.
Mazzel voor hem/ons en hij heeft netjes dank je wel gezegd.
Als het jou stoort mag je er best over in gesprek met jouw buren. Maar ik zou eerder inzetten op dat jouw zoon het waardeert, hij fatsoenlijk bedankt en wellicht eens een helpende hand bied of een praatje maakt.

Temet
16-04-2025 om 17:16
Een mens mag ook wel eens gewoon mazzel hebben. Zo te lezen hebben deze mannen de spullen gewoon over. Ze gebruiken ze zelf niet, wat moeten ze ermee? (Klein)kinderen om aan weg te geven hebben ze niet. De spullen proberen te verkopen kost een hoop gedoe en levert maar weinig op, plus dat ze dat geld waarschijnlijk helemaal niet nodig hebben. Dus dan is het maar wat fijn als je iemand blij kan maken met jouw overvloed. (Ik moet me momenteel zelf van wat spullen ontdoen, ik kan dit helemaal invoelen).
Dat jij aarzelingen hebt, is ook begrijpelijk. Ik zou me ook opgelaten voelen.
Dus ik ben het eens met al die mensen die zeggen dat je eens met de buren koffie moet gaan drinken om dit te bespreken. Maar ik vind niet dat je dit soort mazzeltjes moet afwijzen puur uit opvoedkundige redenen.