Levina123
12-05-2025 om 14:24
Legitmatieplicht
Zoon wordt 14 jaar en moet zich vanaf dan kunnen legitimeren. Een identiteitskaart stop je misschien nog in een portemonnee, maar wij hebben een paspoort. Hoe doen anderen dit: het loopt zo'n vaart niet (hij onderneemt weinig spannends waarbij ik me kan voorstellen dat hij zich zou moeten legitimeren) dus laat maar thuis, of paspoort mee in de schooltas? Ik kan me haast niet voorstellen dat andere pubers zomaar hun papieren tevoorschijn kunnen trekken. Hij reist niet met ov en hangt ook (nog) niet 's avonds rond.

Bakblik
12-05-2025 om 19:43
Anouk1234 schreef op 12-05-2025 om 18:40:
[..]
In de Randstad, maar met 14 jaar heb je nog geen tentamens en wordt er ook geen bier voor het team in de sportkantine gekocht.
Nou bij een team van 16-18 jarigen of een invalbeurt bij een hoger team is er wel een mogelijkheid dat de 19 jarige bier kan drinken en de 17 jarige nog niet.
Als je met 14 dat id koopt kan het 5 jaar mee. Handig als hij met 17 toch al studeert en tentamens heeft. Als je dat met 17 pas koopt en er een rijbewijs komt heb je veel id dingen als er ook een paspoort is.

Poezenmeisje
12-05-2025 om 19:47
Blijkbaar zie ik er braaf uit, half Indisch. Hier in Groningen (stad en provincie) ben ik zelf nog nooit gecontroleerd op mijn id -kaart in 54 jaar.
In een fuik tercht komen richting Duitsland? Altijd doorgezwaaid, nooit staande gehouden.
Controle bij de grens naar Duitsland in een Flixbus. Drugshond, strenge agenten die een stel Britten even flink verhoren. "Did you use marihuana? Did you bring marihuana?"
Naar de paspoorten van man en mij werd niet eens gekeken.
Ik zou wel willen dat ze richting Nederland ook zo streng controleerden.
Een paar weken later reed ik met de auto naar Duitsland, weer gewoon door kunnen rijden.

Fenyw
12-05-2025 om 20:05
Poezenmeisje schreef op 12-05-2025 om 19:47:
Blijkbaar zie ik er braaf uit, half Indisch. Hier in Groningen (stad en provincie) ben ik zelf nog nooit gecontroleerd op mijn id -kaart in 54 jaar.
In een fuik tercht komen richting Duitsland? Altijd doorgezwaaid, nooit staande gehouden.
Controle bij de grens naar Duitsland in een Flixbus. Drugshond, strenge agenten die een stel Britten even flink verhoren. "Did you use marihuana? Did you bring marihuana?"
Naar de paspoorten van man en mij werd niet eens gekeken.
Ik zou wel willen dat ze richting Nederland ook zo streng controleerden.
Een paar weken later reed ik met de auto naar Duitsland, weer gewoon door kunnen rijden.
Mijn zoons hebben een ondeugende kop en een genetisch bepaalde grijns op hun toet. Ze zijn echte kaaskoppen maar kunnen moeiteloos voor een andere nationaliteit doorgaan, zeker als ze met iemand zijn uit dat andere land. Turks, Marokkaans, Frans, Portugees is al gelukt.
Het wat donkere uiterlijk in combinatie met de grijns is goed voor héél vaak je id laten zien of vroeger voor er zomaar uitgestuurd worden.
Hun vader heeft dat ook. Niet het donkere, maar wel die grijns. Fenyw-man, haal die grijns van je kop!!! Dat hebben de jongens ook. Best onhandig.

Lotte78
12-05-2025 om 21:25
Ze had een paspoort. Maar hebben speciaal voor dit toen een idkaart aangeschaft. Kon achterin in het hoesje van haar telefoon. Ik vond lopen met een paspoort opzak geen fijn idee. .Eigenlijk hadden al haar vrienden ook een idkaart Nu heeft ze net haar net haar rijjbewijs gehaald en gaat ze haar id kaart niet verlengen, want ze heeft nu haar rijbewijs op zak.
En ja ze heeft de id kaart toch best wel vaak nodig gehad. Bij bioscoopbezoek van 16+ films, huren van schaatsen bij de ijsbaan en dergelijke.

Netherfield
12-05-2025 om 22:23
Sommige mensen zijn altijd de sjaak bij paspoortcontrole en dat soort dingen, anderen nooit. Mijn dochters hebben een id-kaart en die zit in hun telefoon. Laatst met dochter een paar keer naar de Hap en het ziekenhuis geweest, ze (blank, blond lang haar, 17, kijkt lief) hoefde haar ID niet te laten zien.

Peaches
12-05-2025 om 23:16
Ben met mijn kinderen toch best wel eens bij de HAP/SEH en ook met de ambulance geweest, maar ik heb nooit een id-bewijs hoeven laten zien.
Blonde/roodharige kindertjes in de randstad.

Schemerlampje
12-05-2025 om 23:33
Peaches schreef op 12-05-2025 om 23:16:
Ben met mijn kinderen toch best wel eens bij de HAP/SEH en ook met de ambulance geweest, maar ik heb nooit een id-bewijs hoeven laten zien.
Blonde/roodharige kindertjes in de randstad.
Wij wel bij het inschrijven in het ziekenhuis. Verder nooit meer.

Pimpelmees67
12-05-2025 om 23:55
Bakblik schreef op 12-05-2025 om 18:15:
[..]
Waar wonen jullie dan? Hier in de Randstad hebben mijn kinderen zelfs moeten legitimeren om toegang te krijgen tot tentamenzalen. Iemand bij de sportkantine die 3 bier en 7 fris haalt voor het hele team mag alle id kaarten laten zien van het team. Zelfs als de puber mee was voor verjaardagsboodschappen mocht een id tonen toen IK wijn kocht.
Je mag ook geen alcohol kopen als je een minderjarig kind bij je hebt. De ene supermarkt is daar strenger in dan de andere, maar ze mogen erom vragen.

Nick90
13-05-2025 om 01:12
troelahoep schreef op 12-05-2025 om 18:51:
[..]
Nou wat stom. Wat heeft de leeftijd van je kind ermee te maken dat jíj wijn koopt?
Hier is niemand van ons nooit gecontroleerd op ID op straat (midden Nederland). Ik heb 2 jongens van 16 en 19 en die hebben ook nooit ID hoeven laten zien, oudste neemt wel zijn paspoort overal mee naartoe om zich evt. te kunnen identificeren. Nou... dat is niet helemaal waar trouwens dat we nooit zijn gecontroleerd, man fietste een keer zonder licht maar kreeg toch alleen een bekeuring voor het niet hebben van licht op de fiets.
Zelf heb ik ook lang niet altijd iets te legitimeren bij me eigenlijk. Als ik mijn portemonnee bij me heb zit mijn rijbewijs daar wel in, maar als ik ergens op de fiets naartoe ga heb ik vaak niet eens een telefoon mee.
En hoe wisten ze dan waar die boete naar toe gestuurd moest worden?

Wieder
13-05-2025 om 07:10
Dochter is 21, ziet eruit als 14 en die moet regelmatig haar id laten zien. Niet alleen om ergens binnen te komen of een drankje te kopen maar ook bijvoorbeeld bij de bioscoop voor films voor boven de 16. Ze heeft haar id kaart dan ook altijd in haar telefoonhoesje zitten.

Poison
13-05-2025 om 07:13
Hier moet je je in t ziekenhuis bij afspraken met id melden. Zoon (13) heeft id-kaart altijd bij zich in zijn hoesje.

Miepjecody
13-05-2025 om 08:16
ik snap de reacties niet, je hebt dat ding toch niet mee omdat je gecontroleerd kan worden?
Er kunnen ook dingen gebeuren waardoor je zelf niets meer kan zeggen.

Bakblik
13-05-2025 om 08:22
Miepjecody schreef op 13-05-2025 om 08:16:
ik snap de reacties niet, je hebt dat ding toch niet mee omdat je gecontroleerd kan worden?
Het is heel simpel: Vanaf 14 jaar moet je zo'n ding bij je hebben. Wettelijk verplicht. Dus hoezo hebben sommigen hier het lef om zonder ID op pad te gaan?
Oké als ik over 3 uur speciaal naar buiten loop om mijn container binnen te halen van het ophaalpunt verderop in de straat dan sterk ik niet mijn ID in mijn zak.
Over 20 minuten ga ik naar de markt en dan gaat het ID wel mee. Niet dat ik dat ding hoef te laten zien daar maar als ik word aangereden is wel duidelijk wie ik ben als er niemand in de buurt is die mij kent.

Temet
13-05-2025 om 09:14
Miepjecody schreef op 13-05-2025 om 08:16:
We hebben in Nederland heel lang een best redelijk functionerende maatschappij gehad zonder algemene legitimatieplicht. We zouden prima zonder kunnen.
En wie bang is dat hij/zij niet geïdentificeerd kan worden als hem/haar een ongeluk overkomt, kan desgewenst een papiertje met naam en adres in de zak steken, daar is een officieel identiteitsbewijs helemaal niet voor nodig.

Tijgeroog
13-05-2025 om 09:23
Bakblik schreef op 13-05-2025 om 08:22:
[..]
Het is heel simpel: Vanaf 14 jaar moet je zo'n ding bij je hebben. Wettelijk verplicht. Dus hoezo hebben sommigen hier het lef om zonder ID op pad te gaan?
Zo, lekker tolerant ben je altijd voor mensen die dingen anders doen dan jij.