Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Legitmatieplicht

Thy

Thy

13-05-2025 om 17:57

Het enige dat mijn kinderen echt nooit kwijtraken is hun telefoon. Een ID in het hoesje aan de achterkant van hun telefoon is hier dus een prima oplossing. 

Ik woon in een klein dorpje, mijn kinderen  ( 16 en 18 ) hebben echt wel al meerdere keren hun ID moeten laten zien bij verschillende gelegenheden. 
Ik ga lang niet met alles wat wordt voorgeschreven akkoord, maar ik snap niet zo goed waarom je pertinent niet wilt dat je 14/15/16-jarige zich ter plekke zou kunnen identificeren.

Bakblik schreef op 13-05-2025 om 16:54:

[..]

Niet geheel ondenkbaar dat "de jongens" tijdens een excursie even worden staande gehouden als ze met een groepje zijn.

Om welke reden dan? Je mag niet zomaar om je ID gevraagd worden, ook niet door de politie op straat. 

TineWinkel schreef op 13-05-2025 om 17:41:

[..]

Niet aan gedacht, kan ik me wel voorstellen idd.

Maar, vraag: als ik nooit toestemming zou hebben gegeven tot opname van gegevens in een Elektronisch Patienten Dossier - wat weten ze dan van mij als ik in stad A een ongeval krijg terwijl ik 200 km verderop woon? En het document is uitgegeven in stad B...

En, andere vraag: waarom is er dan een aantal jaren geleden wel een actie geweest vanuit (geen idee meer welke) organisatie om mensen te stimuleren om wel een ICE contact in je foon te zetten want dat was ZO ontzettend handig... En ondertussen leer/lees ik hier dat dat dus nogal tegen zou vallen? Maar goed, ik begrijp dat niemand hier op de laatste vraag het antwoord heeft

Aan de hand van je legitimatie waar je BSN op staat kunnen ze altijd achterhalen in welke gemeente je woont/ staat ingeschreven en contact opnemen met je gemeente dat een inwoner van hun stad 200 km verder in het ziekenhuis ligt buiten kennis ( extreem voorbeeld natuurlijk). Ze kunnen natuurlijk niet ten alle tijden bij je medische gegevens. Maar de gemeente kan vaak wel weer aan andere gegevens komen en actie ondernemen. Zoals mijn verwarde buurman die ik eerder noemde; die was in een dorp buiten de stad terecht gekomen; politie kon er vlot achter komen waar hij woonde en heeft via buurtteam verder hulp in gang gezet.

De actie die jij noemt is mij totaal onbekend, dus geen idee vanuit welke organisatie dit kwam.

Tijgeroog schreef op 13-05-2025 om 18:08:

[..]

Om welke reden dan? Je mag niet zomaar om je ID gevraagd worden, ook niet door de politie op straat.

Zomaar misschien niet maar er kan al snel een reden zijn hoor. Zoon werd laatst nog om een ID kaart gevraagd door de politie omdat hij met een paar jongens aan het voetballen was op een lege parkeerplaats. Schijnbaar had een buurtbewoner daar bezwaar tegen.  Van de politie  mochten ze overigens gewoon blijven voetballen daar maar hun namen zijn wel geregistreerd. 1 jongen had geen ID kaart bij zich en zei dat hij nog geen 14 was (hij was 15 maar klein van stuk) dit was geen probleem.

Thy schreef op 13-05-2025 om 17:57:

Het enige dat mijn kinderen echt nooit kwijtraken is hun telefoon. Een ID in het hoesje aan de achterkant van hun telefoon is hier dus een prima oplossing.

Hier net zo hoor! Nog nooit kwijtgeraakt en het zijn toch echt wel sloddervossen van het ergste soort.

Bakblik schreef op 13-05-2025 om 17:08:

[..]

Gewoon je ID bij je hebben, omdat je dat wettelijk verplicht bent scheelt ook heeeeel veel tijd. Zowel aan de kant van de gezagsdragers als voor jezelf. Zie mijn eerdere posts.

Het telefoonnummer van mijn ice vinden ze eerder op mijn telefoon dan via mijn id

Anouk1234 schreef op 13-05-2025 om 15:42:

[..]

Jawel hoor anderen kunnen in mijn telefoon mijn medische ID zien, via de optie noodgeval en dan medische ID. dan zien ze ook de noodnummers.

Moet ie het nog wel doen nadat je bv gevallen bent.

Anne1234! schreef op 13-05-2025 om 18:42:

[..]

Zomaar misschien niet maar er kan al snel een reden zijn hoor. Zoon werd laatst nog om een ID kaart gevraagd door de politie omdat hij met een paar jongens aan het voetballen was op een lege parkeerplaats. Schijnbaar had een buurtbewoner daar bezwaar tegen. Van de politie mochten ze overigens gewoon blijven voetballen daar maar hun namen zijn wel geregistreerd. 1 jongen had geen ID kaart bij zich en zei dat hij nog geen 14 was (hij was 15 maar klein van stuk) dit was geen probleem.

Toen mijn zoon in een vergelijkbare situatie geen id bij zich had (hij was nog 13, zijn vriendjes 14), moest hij zijn naam en adres noemen. De politieagent haalde toen de rest van zijn gegeven ( geboortedatum etc) zo uit zijn systeem. Hij zou dus niet weggekomen zijn met een valse leeftijd. 

[..]

En, andere vraag: waarom is er dan een aantal jaren geleden wel een actie geweest vanuit (geen idee meer welke) organisatie om mensen te stimuleren om wel een ICE contact in je foon te zetten want dat was ZO ontzettend handig... En ondertussen leer/lees ik hier dat dat dus nogal tegen zou vallen? Maar goed, ik begrijp dat niemand hier op de laatste vraag het antwoord heeft

Ik heb net even gekeken welke organisatie(s) die campagne hebben gehouden. ChatGPT geeft het volgende antwoord: 

In Nederland werd dit initiatief onder andere ondersteund door hulpdiensten en organisaties zoals: Het Nederlandse Rode Kruis en Ambulancezorg Nederland

Dan zou ik toch verwachten dat ambulancepersoneel daar toch wel graag gebruik maakt, van die ICE gegevens - wat sommige mensen hier bijna lijken tegen te spreken. Voorlopig zet ik maar in op 2  (of 3) sporenbeleid: ICE ingevuld, ID mee (en ongeval proberen te voorkomen).

Tijgeroog schreef op 13-05-2025 om 18:08:

[..]

Anne1234! schreef op 13-05-2025 om 18:42:

[..]

Zomaar misschien niet maar er kan al snel een reden zijn hoor. Zoon werd laatst nog om een ID kaart gevraagd door de politie omdat hij met een paar jongens aan het voetballen was op een lege parkeerplaats. Schijnbaar had een buurtbewoner daar bezwaar tegen. Van de politie mochten ze overigens gewoon blijven voetballen daar maar hun namen zijn wel geregistreerd. 1 jongen had geen ID kaart bij zich en zei dat hij nog geen 14 was (hij was 15 maar klein van stuk) dit was geen probleem.

Met 3 jongens skaten in het park tijdens coronatijd was al genoeg om handhavend op te treden.  Ze hadden meer dan 3 meter afstand naar kennen elkaar wel. Dus er werd gezwaaid en gelachen. De eerste die staande gehouden werd maakte een opmerking dat ze de anderhalve meter moesten gaan handhaven bij de hangplek voor bejaarden en hup allemaal ID laten zien

ik had op die leeftijd geen nederlandse nationaliteit. Op de ambassade van mijn geboorteland geven ze geen id-kaart af. Als dit bij jou speelt mag je binnen nederland ook je IND verblijfskaart meenemen (: paspoort hoeft alleen mee als je de grens over gaat.

denk trouwens niet dat niemand je zoons id zal vragen. Toen ik 15 was werkte ik bij de Dirk waar een overval was. De politie heeft toen van alle medewerkers de identiteitskaart opgevraagd. Het kan echt helemaal onverwacht gebeuren.

Thy schreef op 13-05-2025 om 17:57:

, maar ik snap niet zo goed waarom je pertinent niet wilt dat je 14/15/16-jarige zich ter plekke zou kunnen identificeren.

Tegen wie heb je het nu? Want ik geloof niet dat hier iemand gezegd heeft dat ie daar pertinent tegen is

Thy

Thy

13-05-2025 om 21:10

'Een fietspasje met foto van school vonden wij als ouders goed genoeg. Een boete hiervoor zouden wij dan voor hem betalen.

Een id-kaart kun je verliezen, hetgeen bij pubers niet een erg onwaarschijnlijke optie is. Elke week zie ik gevonden pasjes langskomen op de dorps-facebookgroep.

De gevolgen van een verloren id-kaart zijn duurder en risicovoller dan een boete. Identiteitsfraude etc.'

Misschien niet pertinent op tegen, maar in het voorbeeld hierboven ook zeker niet van plan om aan te schaffen lees ik. Toch?

[..]

Niet aan gedacht, kan ik me wel voorstellen idd.

Maar, vraag: als ik nooit toestemming zou hebben gegeven tot opname van gegevens in een Elektronisch Patienten Dossier - wat weten ze dan van mij als ik in stad A een ongeval krijg terwijl ik 200 km verderop woon? En het document is uitgegeven in stad B...

Je kunt in je telefoon zetten wat je bloedgroep is, altijd handig als je direct een transfusie nodig zou hebben, en eventuele allergieën.

Bij mij staat dat onder ICE +3 contacten

Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-05-2025 om 21:47:

[..]

Je kunt in je telefoon zetten wat je bloedgroep is, altijd handig als je direct een transfusie nodig zou hebben, en eventuele allergieën.

Bij mij staat dat onder ICE +3 contacten

Die bloedgroep maakt geen moer uit, daar doen ze niets mee. Voor iedere transfusie wordt dat opnieuw getest. Wat wel van belang is dat ze weten of je Iras (irreguliere antistoffen) hebt. Maar daar krijg je ook een pasje met gegevens voor. En ook dat wordt altijd wel getest.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.