Levina123
12-05-2025 om 14:24
Legitmatieplicht
Zoon wordt 14 jaar en moet zich vanaf dan kunnen legitimeren. Een identiteitskaart stop je misschien nog in een portemonnee, maar wij hebben een paspoort. Hoe doen anderen dit: het loopt zo'n vaart niet (hij onderneemt weinig spannends waarbij ik me kan voorstellen dat hij zich zou moeten legitimeren) dus laat maar thuis, of paspoort mee in de schooltas? Ik kan me haast niet voorstellen dat andere pubers zomaar hun papieren tevoorschijn kunnen trekken. Hij reist niet met ov en hangt ook (nog) niet 's avonds rond.

Schemerlampje
15-05-2025 om 21:25
Friezinnetje schreef op 15-05-2025 om 21:11:
[..]
nee hoor, als iemand je leeftijd wil checken bv bij uitgaan of winkel, moet je ook ID laten zien. Is er niet eens politie bij
Maar het klopt wel dat de politie niet zomaar om je ID mag vragen, daar moeten ze wel een goede reden voor hebben.

Temet
15-05-2025 om 21:30
ID-controle door een private onderneming is wat anders dan een algemene legitimatieplicht.

Ginevra
15-05-2025 om 21:33
TineWinkel schreef op 15-05-2025 om 19:30:
Uit de samenvatting, vooral vraag 8 leek mij relevant, dus:
Onderzoeksvraag 8: Draagt de wet volgens de opsporingsambtenaren en toezichthouders bij aan ondersteuning van hun taakuitoefening en versterking van de handhaving?
Op basis van dit onderzoek kan worden geconcludeerd dat de WUID volgens
opsporingsambtenaren toegevoegde waarde biedt voor de taakuitoefening. De toegevoegde waarde voor de hulpverleningstaak wordt minder groot geacht.
tja. Dat is ook wel te verwachten. Maar is dat de beste maatstaf? Ik zeg niet dat het niet zo is, maar ik heb in mijn werk ook wel wensen die mijn werk beslist gemakkelijker zouden maken, maar waar de maatschappij niet per se beter van wordt.

troelahoep
16-05-2025 om 10:16
Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-05-2025 om 16:38:
[..]
Jij denkt dat de politie een taxiservice is voor mensen die weigeren een id bij zich te dragen?
Ik heb het erover dat de politie als ze het echt nodig vinden dat jij je id laat zien wel aan de deur komen. Ik ken meerdere gevallen waar dat gebeurde; bekenden van mijn kind die waren opgepakt wegens vernielingen en overlast werden thuis afgezet, zodat de ouders meteen op de hoogte waren. Als er op dat moment geen capaciteit is gaat de politie geen hele polonaise maken van een 15-jarige zonder licht op de fiets die zich niet kan legitimeren. Die krijgt een waarschuwing en mag weer door.
Jij denkt dat de politie een heel proces verbaal gaat maken en iemand gaat vasthouden als die geen id bij zich heeft als het niet superbelangrijk is? In jouw wereld rijdt de taxi evengoed met een id-weigeraar naar het politiebureau of niet dan.

Temet
16-05-2025 om 13:17
Ginevra schreef op 15-05-2025 om 21:33:
[..]
tja. Dat is ook wel te verwachten. Maar is dat de beste maatstaf? Ik zeg niet dat het niet zo is, maar ik heb in mijn werk ook wel wensen die mijn werk beslist gemakkelijker zouden maken, maar waar de maatschappij niet per se beter van wordt.
Dat was mijn gedachte ook, eerlijk gezegd.

Talisha
16-05-2025 om 18:02
Thy schreef op 13-05-2025 om 17:57:
Het enige dat mijn kinderen echt nooit kwijtraken is hun telefoon. Een ID in het hoesje aan de achterkant van hun telefoon is hier dus een prima oplossing.
Ik woon in een klein dorpje, mijn kinderen ( 16 en 18 ) hebben echt wel al meerdere keren hun ID moeten laten zien bij verschillende gelegenheden.
Ik ga lang niet met alles wat wordt voorgeschreven akkoord, maar ik snap niet zo goed waarom je pertinent niet wilt dat je 14/15/16-jarige zich ter plekke zou kunnen identificeren.
Dat is ook heel vreemd. Je kunt zelfs gearresteerd worden als je je niet kunt legitimeren. Het is niet zo dat je met een boete dit zomaar kunt afkopen.

Annaniem2023
16-05-2025 om 23:36
Friezinnetje schreef op 15-05-2025 om 21:11:
[..]
nee hoor, als iemand je leeftijd wil checken bv bij uitgaan of winkel, moet je ook ID laten zien. Is er niet eens politie bij
Ja maar dan heeft de controle een reden. Het mag nooit zomaar

Kimdekim
17-05-2025 om 06:48
Annaniem2023 schreef op 16-05-2025 om 23:36:
[..]
Ja maar dan heeft de controle een reden. Het mag nooit zomaar
Maar die reden is zo gevonden. Zeker bij pubers.

Loeki72
17-05-2025 om 07:35
ik zie op mijn werk regelmatig patiënten van wie wij niet weten wie het is. Dan krijg je een naam als patiënt spoed of trauma of de weekdag. Het komt ook wel eens voor dat de patiënt overlijdt voordat we weten wie het is. Tja, als je dat geen probleem vindt draag je dat ding niet. Het heeft naar mijn mening niets te maken met in angst leven zoals door sommigen hier wordt gesteld.

Zeespiegel
17-05-2025 om 07:39
normaal wanneer je aangehouden wordt zonder identificatie krijg je een bepaalde periode om je op het politiebureau te identificeren. Dus binnen Nederland zou ik me er niet te druk om maken.

Loeki72
17-05-2025 om 07:43
en de telefoon die hier veel mensen als alternatief noemen… bij een ongeluk is dat ding vaak kwijt of stuk.

Zeespiegel
17-05-2025 om 07:45
Loeki72 schreef op 17-05-2025 om 07:35:
ik zie op mijn werk regelmatig patiënten van wie wij niet weten wie het is. Dan krijg je een naam als patiënt spoed of trauma of de weekdag. Het komt ook wel eens voor dat de patiënt overlijdt voordat we weten wie het is. Tja, als je dat geen probleem vindt draag je dat ding niet. Het heeft naar mijn mening niets te maken met in angst leven zoals door sommigen hier wordt gesteld.
Tegenwoordig staat er ook een vingerafdruk in het digitale identificatie systeem. Dus tenzij de handen zijn afgehakt, zal dat vaak uiteindelijk wel goed komen.
Ik neem toch aan dat wanneer het trauma deel is afgerond, de politie wordt ingeschakeld voor de identificatie?

Gingergirl
17-05-2025 om 08:33
Zeespiegel schreef op 17-05-2025 om 07:45:
[..]
Tegenwoordig staat er ook een vingerafdruk in het digitale identificatie systeem. Dus tenzij de handen zijn afgehakt, zal dat vaak uiteindelijk wel goed komen.
Ik neem toch aan dat wanneer het trauma deel is afgerond, de politie wordt ingeschakeld voor de identificatie?
Wat wil je hier nou mee zeggen? Tuurlijk lost iets zich uiteindelijk wel op. Kost alleen meer tijd, mankracht en geld om er dan achter te komen dus het is een stuk makkelijker als die persoon zijn ID bij zich heeft.

Gingergirl
17-05-2025 om 08:35
Zeespiegel schreef op 17-05-2025 om 07:39:
normaal wanneer je aangehouden wordt zonder identificatie krijg je een bepaalde periode om je op het politiebureau te identificeren. Dus binnen Nederland zou ik me er niet te druk om maken.
Dat is echt niet altijd zo, weet ik uit eigen ervaring.