Levina123
12-05-2025 om 14:24
Legitmatieplicht
Zoon wordt 14 jaar en moet zich vanaf dan kunnen legitimeren. Een identiteitskaart stop je misschien nog in een portemonnee, maar wij hebben een paspoort. Hoe doen anderen dit: het loopt zo'n vaart niet (hij onderneemt weinig spannends waarbij ik me kan voorstellen dat hij zich zou moeten legitimeren) dus laat maar thuis, of paspoort mee in de schooltas? Ik kan me haast niet voorstellen dat andere pubers zomaar hun papieren tevoorschijn kunnen trekken. Hij reist niet met ov en hangt ook (nog) niet 's avonds rond.

Daglichtlamp
17-05-2025 om 08:39
Zeespiegel schreef op 17-05-2025 om 07:39:
normaal wanneer je aangehouden wordt zonder identificatie krijg je een bepaalde periode om je op het politiebureau te identificeren. Dus binnen Nederland zou ik me er niet te druk om maken.
Of de politie neemt je mee naar het bureau totdat iemand je ID heeft gebracht.

Bakblik
17-05-2025 om 08:52
Daglichtlamp schreef op 17-05-2025 om 08:39:
[..]
En als het dan je kind is die in Maastricht op excursie is met school vanuit de Randstad dan rijd je een tank leeg of je verreist > €60 met het ov.
Had je beter kunnen zorgen dat hij een ID bij zich had. Dat is dan goedkoper.

Poezenmeisje
17-05-2025 om 08:56
Daglichtlamp schreef op 17-05-2025 om 08:39:
[..]
Ook een prima optie, toch?
Op andere manieren legitimeren kan soms ook.
Ik heb ooit bij mijn schoonmoeder de huissleutel van mijn zwager moeten halen, vervolgens ingebroken in zijn slaapkamer en zijn vergeten rijbewijs bij de buren op de fax gelegd (zondag, dus ik kon het niet op mijn werk doen) en naar zijn gotel gefaxt.
Op die manier kon hij toch een auto huren in Griekenland.

Kimdekim
17-05-2025 om 09:04
Afgelopen jaar 20.000 boetes voor niet tonen id. Meeste prediken die boete krijgen zijn onder de 30. 4,5x zoveel dan mensen boven 30

Nick90
17-05-2025 om 09:16
Poezenmeisje schreef op 17-05-2025 om 08:56:
[..]
Ook een prima optie, toch?
Op andere manieren legitimeren kan soms ook.
Ik heb ooit bij mijn schoonmoeder de huissleutel van mijn zwager moeten halen, vervolgens ingebroken in zijn slaapkamer en zijn vergeten rijbewijs bij de buren op de fax gelegd (zondag, dus ik kon het niet op mijn werk doen) en naar zijn gotel gefaxt.
Op die manier kon hij toch een auto huren in Griekenland.
Wat heeft een auto huren in Griekenland te maken met het kunnen tonen van je ID? Of was hij ook zonder ID in Griekenland? Lijkt mij vrij duidelijk dat je bij een auto huren je rijbewijs moet kunnen laten zien.