Rigimoken
16-07-2025 om 21:24
Meebetalen vakantie kind
Onze zoon van 17, bijna 18 gaat voor het eerst op vakantie met 6 vrienden naar Kroatie.
Hij heeft deze vakantie helemaal.zelf betaald. Vlucht, bagage en verblijf. Wij zijn daar trots op.
Nu heb ik per toeval gehoord dat 1 van de andere jongens deze hele vakantie betaald is.
Van de andere weet ik en mijn zoon niet of ze zelf hebben betaald of niet.
Wij wilden een bijdrage van 100 euro meegeven als zakgeld. Maar daar zal hij niet ver mee komen, aangezien het verblijf alleen op basis van logies is en ze daar ook nog leuke dingen willen ondernemen.
Wat zouden jullie doen. Alles hem zelf laten betalen. Toch nog de helft van de vakantie dus meebetalen.
Ik weet het even niet,
Gr Rigimoken

Kimdekim
17-07-2025 om 00:27
Mijn dochter ( 17 ) is net terug van een einde Albufeira met vriendinnen. Vorig jaar is ze met diezelfde vriedinnen naar lloret gegaan. Sommige meiden betalen als zelf, anderen krijgen alles van hun ouders. Onze dochter krijgt altijd rond de 200 mee van ons. Ze spaart het hele jaar hard voor de vakantie en dan krijgt ze van ons een avondje uiteten en stappen.

lientje69
17-07-2025 om 07:10
Bij ons was het ook heel simpel. Ze mogen gratis met ons mee op vakantie. Gaan ze zelf, dan betalen ze zelf. Maar wij zaten in die periodd niet zo goed in de slappe was, dus gingen maar 1 keer in de 3 jaar ofzo een weekje op vakantie en konden dus ook niet bijdragen. Wel kreeg onze oudste op zijn 18e de auto met een volle tank mee. Maar dat was het dan ook wel.

Annaniem2023
17-07-2025 om 07:45
Ik zou niet alsnog zijn verblijf of vliegreis betalen. Het is juist goed van hem dat het hem gelukt is dat zelf te betalen. Ik zou, net als anderen opperen, hem 200 a 250 overmaken als vakantiegeld. Zo deden wij het ook met onze kinderen, wel iets minder geld, want we hebben er zes, maar juist dat extraatje waarderen ze.

yette
17-07-2025 om 07:46
MMcGonagall schreef op 16-07-2025 om 21:36:
Hmm ik betaal van alles en ze krijgen zelfs na hun 21e nog zakgeld, maar het is nooit in me opgekomen om hun vakanties te betalen. Ze mogen gratis met mij mee en als ze zelf gaan, betalen ze dat zelf.
Idem. Nooit aan gedacht. En eigenlijk past het ook niet zo bij ons.
Ze kunnen altijd met ons mee op vakantie en krijgen verder ook wat ze nodig hebben. Maar als ze zelf iets anders kiezen zoals bijv. uit eten met vrienden ipv thuis eten, zelf op vakantie ipv met ons of een veel duurdere laptop dan school voorschrijft, dan betalen ze zelf of ze betalen het verschil.
Vanuit die gedachte hebben we bijvoorbeeld wèl alles betaald toen onze dochter op haar 16e stage ging lopen in Oregon (westen USA), maar als ze voor de lol naar Rome gaat, betaalt ze het allemaal zelf.
Bovendien zou ik zo'n bijdrage àls ik het zou geven, meer zien als een 'vakantiecadeautje'. Zoals ze vroeger een bepaald bedrag kregen om tijdens de zomervakantie iets voor zichzelf te kopen. Zo'n 'vakantiecadeautje' zouden ze dan sowieso allevier krijgen - en niet alleen het kind dat geld heeft om zelf op vakantie te gaan.
De bedragen die ik hier voorbij zie komen, zijn overigens ook veel hoger dan wat ik gewoonlijk aan een cadeau uitgeef.
Terug naar de vraag van TO: als ik geld zou geven, zou dat voor mij niet gerelateerd zijn aan wat mijn kind mij anders in die periode gekost zou hebben. Ik zou dan kiezen voor een bedrag dat je gewoonlijk ook uitgeeft aan een cadeau.

Due-scimmie
17-07-2025 om 07:55
Ik heb even geen beeld van bedragen in Kroatië maar ik zou denk ik voor een bedrag gaan dat de maaltijden zou dekken ongeveer. Dus voor 7 dagen dan 200-250 denk ik.

Stresskipje
17-07-2025 om 08:42
Envelop schreef op 17-07-2025 om 00:08:
[..]
Dat vind ik persoonlijk niet helemaal fair. Als ze minder goed met geld om kunnen gaan geef je ze dus meer dan wanneer ze er wel goed mee om gaan?
Heeft niks met goed omgaan te maken. Oudste Zoon betaald al zn vaste lasten zelf en krijgt geen zakgeld meer. Voor zn broer betalen wij nog alles, + zakgeld. Dan zou ik dat ook moeten schrappen. Maar dat is ook weer niet eerlijk, want voor de oudste hebben we ook alles tot zn 18e betaald, plus zakgeld. Dus zo is er altijd wel iets wat niet eerlijk lijkt.

Soccer-Mom
17-07-2025 om 09:41
Mijn net 18-jarige betaalt zijn vakantie met vrienden helemaal zelf. Hij heeft daar hard voor gewerkt. Hij gaat ook met ons mee op vakantie en dat wordt dit jaar nog door ons betaald. Puur omdat anderen wel voor hun kind betalen, zou voor mij geen reden zijn om alsnog financieel bij te springen.

MamaE
17-07-2025 om 10:10
Stresskipje schreef op 17-07-2025 om 08:42:
[..]
Heeft niks met goed omgaan te maken. Oudste Zoon betaald al zn vaste lasten zelf en krijgt geen zakgeld meer. Voor zn broer betalen wij nog alles, + zakgeld. Dan zou ik dat ook moeten schrappen. Maar dat is ook weer niet eerlijk, want voor de oudste hebben we ook alles tot zn 18e betaald, plus zakgeld. Dus zo is er altijd wel iets wat niet eerlijk lijkt.
Dat is heel anders. Dan zeg je tot 18 betalen wij alles en krijg je zakgeld, daarna moet je zelf gaan werken voor je geld. Als je dat voor alle kinderen zo doet, is dat eerlijk.
Envelop bedoelde volgens mij dat het niet eerlijk is als je voor één kind wel de hele vakantie met vrienden betaalt omdat kind al zijn geld uitgeeft, niet spaart en/of niet/weinig werkt. Als een ander kind dan wel hard werkt en spaart en vervolgens zelf de vakantie moet bekostigen omdat hij er wel geld voor heeft, dan is dat niet eerlijk.

AnnaNiem
17-07-2025 om 10:26
Je weet toch niet waarom die andere jongen zijn vakantie betaald krijgt van zijn ouders? Misschien is het een kadootje voor zijn verjaardag, slagen etc. Kan hij niet werken om wat voor reden dan ook. Dat boeit toch ook niet; jouw huis, jouw regels. En als je hem nu toch wat extra wil toestoppen zodat hij onbezorgd daar een fijne tijd kan hebben dan is dat jouw beslissing. Je kunt het zien als een beloning voor zijn spaarzaamheid; hij kán het zelf bekostigen en dat is knap!
Mijn dochter is net 15 en is nu op kamp met haar hobby, dat kamp is inclusief eten/verblijf/enkele uitjes en hebben wij betaald. Ik gok dat dat voor alle minderjarige deelnemers is gebeurd . Ze heeft nog geen bijbaantje. Maar haar uitgaven ter plaatse moet ze zelf betalen van haar zakgeld/rapportgeld (de opa's waren gul dit jaar). Net zoals ze ook zelf betaald voor een uitje naar een pretpark met vriendinnen of het kadootje als iemand jarig is.

Rigimoken
17-07-2025 om 10:29
ik weet veel van die jongen heb die moeder zelf gesproken. Jongen heeft zelfde bijbaan als mijn zoon. Krijgt alles vsn zijn ouders. Haar reden, ja de 1e keer op vakantie met vrienden die betalen wij voor hem
Dus zonder reden.

Kimdekim
17-07-2025 om 10:37
Rigimoken schreef op 17-07-2025 om 10:29:
ik weet veel van die jongen heb die moeder zelf gesproken. Jongen heeft zelfde bijbaan als mijn zoon. Krijgt alles vsn zijn ouders. Haar reden, ja de 1e keer op vakantie met vrienden die betalen wij voor hem
Dus zonder reden.
Maar dat maakt toch niks uit? Zoals ik al zei gaat mijn dochter met 8 vriendinnen. Sonnige ouders betalen de hele vakantie anderen moeten sparen en hem zelf betalen. Ik kijk niet naar anderen en oordeel ook niet over wat zij wel of niet betalen. Ik betaal weer andere dingen voor mijn dochter. Ik kijk gewoon naar wat ik eerlijk vind. En dat is dat ze de reis zelf betaalt met kleine bijdrage van ons. Ze is ook gewoon nu met ons op vakantie en neemt een vriendin mee. Dat betalen wij ook alles behalve het stappen of uiteten wat ze zelf doen.

MamaE
17-07-2025 om 10:41
Wat andere ouders doen, moeten ze inderdaad zelf weten. Jullie doen weer andere dingen. Of niet. Niet iedereen heeft dezelfde mogelijkheden en niet iedereen heeft dezelfde opvattingen hierover. Jullie kunnen en mogen gerust andere keuzes maken, daar is niks mis mee.
Wij kregen vroeger een bedrag aan vakantiegeld. Dat kon gebruikt worden voor vakantie met vrienden, maar ook voor het zwembad, de bios, pretpark, kaartjes voor de trein (tienertoer), naar het terras. Deden we iets met onze ouders, dan betaalden zij dat.
Toen we na onze studie fulltime gingen werken, stopte het vakantiegeld.

Rigimoken
17-07-2025 om 10:51
ik merk en ga ik eerlijk toegeven dat ik wel een oordeel heb over vriendje van mijn zoon
Hij krijgt alles heeft nog nooit iets zelf moeten betalen. Krijgt nu ook op zijn verjaardag een auto.
Alles wat je kunt bedenken heeft hij en allemaal gekregen. Nooit iets zelf betaald.
Merk dat ik er een mening over heb...sorry

Frisdrank1972
17-07-2025 om 11:14
Ik wil(de) nooit geld van mijn ouders aannemen omdat het nooit vrijblijvend was. Er zat altijd wel een addertje onder het gras. Alsof zij mij financieel wilde binden aan ze. Mijn zoon vindt het vernederend als wij iets voor hem wilde betalen. Hij vindt dat een man zijn eigen geld moet verdienen. Mijn dochter daarintegen neemt alles van harte aan. Ik ben hier best voorzichtig mee omdat het anders scheve gezichten gaat trekken tegenover zoon. Als het ene kind geld weigert moet je het je andere kind dan ook niet aanbieden?

Rosehip
17-07-2025 om 11:29
Rigimoken schreef op 17-07-2025 om 10:29:
Dus zonder reden.
Maar daar hebben jullie toch niks mee te maken?
Jullie besloten dat zoon zijn eigen vakantie betaalt. En dan geef je ruim zakgeld daarvoor. Maar 300 of 350 euro lijkt me buitensporig veel. Geef je zelf ook 50 euro pp per dag tijdens vakantie uit?