Rigimoken
16-07-2025 om 21:24
Meebetalen vakantie kind
Onze zoon van 17, bijna 18 gaat voor het eerst op vakantie met 6 vrienden naar Kroatie.
Hij heeft deze vakantie helemaal.zelf betaald. Vlucht, bagage en verblijf. Wij zijn daar trots op.
Nu heb ik per toeval gehoord dat 1 van de andere jongens deze hele vakantie betaald is.
Van de andere weet ik en mijn zoon niet of ze zelf hebben betaald of niet.
Wij wilden een bijdrage van 100 euro meegeven als zakgeld. Maar daar zal hij niet ver mee komen, aangezien het verblijf alleen op basis van logies is en ze daar ook nog leuke dingen willen ondernemen.
Wat zouden jullie doen. Alles hem zelf laten betalen. Toch nog de helft van de vakantie dus meebetalen.
Ik weet het even niet,
Gr Rigimoken

Elpisto
17-07-2025 om 14:47
Ik moest de vakanties ook zelf betalen en ben eigenlijk gewoon van plan dat mijn kids ook te laten doen later, als ze niet meer mee willen.
Ik meen me te herinneren dat onze complete vriendengroep het zelf betaald heeft en dat we allemaal iets van 50 euro oid mee kregen voor het eerste rondje. Zoiets.
Veel gekker dan dat zou ik het als ouder ook niet maken.

Estra
17-07-2025 om 14:55
ik vind voor een jongen van 17 dat zeker de helft betaald kan worden als het financieel haalbaar is. De jongen zit nog op school en verdiend nu nog niet veel.

stuart23
17-07-2025 om 15:23
Wat mooi dat jullie zoon zelf zijn vakantie heeft bekostigd dat leert hem veel over verantwoordelijkheid. Zelf zou ik het houden bij een mooi gebaar, bijvoorbeeld dat zakgeld of een extra bijdrage voor activiteiten ter plekke. Zo beloon je zijn inzet, maar houd je ook vast aan het principe dat hij dit zelf geregeld heeft. Helemaal of deels meebetalen haalt misschien net dat stukje trots bij hem weg.

stuart23
17-07-2025 om 15:25
Wat mooi dat hij het allemaal zelf heeft geregeld daar mogen jullie echt trots op zijn! Ik zou hem juist nu belonen met een extraatje, bijvoorbeeld door dat zakgeld wat ruimer te maken of hem een bedrag mee te geven voor leuke dingen. Zo blijft het zijn eigen prestatie, maar laat je als ouder ook zien dat je zijn inzet waardeert. Helemaal (of deels) meebetalen zou ik persoonlijk niet doen het is juist zo'n mooie les in zelfstandig zijn.

Ninoea
17-07-2025 om 15:33
Dus omdat je een mening hebt over die ouders en vindt dat ze het verkeerd doen, word je onzeker en wil je nu dus input of je het wel goed doet? Pff wat een gezanik. Stop met meningen over anderen en stop met leuren om stickers dat je het goed doet. Sorry, maar ik heb hier een mening over … 🤣🙈

Bakblik
17-07-2025 om 17:46
Schoondochter schreef op 17-07-2025 om 13:31:
[..]
Ik ken iemand die ook zo slecht met geld om kan gaan, en veel uitgeeft aan frikadelbroodjes en redbull. Alleen is dat omdat zijn ouders vroeger nooit geld hadden. Die heeft geleerd geld dat er is snel uit te geven aan wat je zelf wilt, want het is hoe dan ook morgen weer weg (beslag/afbetaling van schulden).
Er is niet 1 manier die werkt voor iedereen.
Een degelijke financiële opvoeding zou voor iedereen moeten werken. Waarbij ik niet wil zeggen dat mijn manier de enige juiste is. De basis moet zijn dat je geld dat er (nog) niet is niet kunt uitgeven en dat je het geld dat er is niet moet uitgeven aan "geluk" voor korte duur.
Van dat frikadelbroodje wordt je even blij maar als je morgen moet bedelen om een boterham had je misschien beter een heel volkoren kunnen kopen.
Ik weet dat het moeilijk is als je altijd geld tekort hebt, daar zou meer aandacht voor moeten zijn.

TineWinkel
17-07-2025 om 17:51
Sterling schreef op 17-07-2025 om 12:32:
[..]
Een ijsje, overdag ergens een colatje, een activiteit/toegang (bijvoorbeeld waterpark), lunch, pizza in de avond met wat drinken, dan nog terrasje of iets. Of drankjes voor bij het hotel. Zit je toch zo op? Zeker in het hoogseizoen. Dan is er ene fles zonnebrand op, of zwembroek stuk. Nou ja, noem maar op.
Eerlijk? Ik doe al deze dingen niet elke dag, op vakantie. Ik kies n verblijf waar ik ook zelf kan koken (niet perse dagelijks, maar wel n aantal keer), regelmatig picknicken, zelden terras etc. Dus ik vind 50 euro per dag best royaal, daar kan zoonlief n hoop mee doen.

Elpisto
17-07-2025 om 18:16
TineWinkel schreef op 17-07-2025 om 17:51:
[..]
Eerlijk? Ik doe al deze dingen niet elke dag, op vakantie. Ik kies n verblijf waar ik ook zelf kan koken (niet perse dagelijks, maar wel n aantal keer), regelmatig picknicken, zelden terras etc. Dus ik vind 50 euro per dag best royaal, daar kan zoonlief n hoop mee doen.
Daar kwamen we, met alle respect, 16 jaar geleden in Lloret al niet mee weg. Ik kan me ook niet voorstellen dat je daar dan nu wel mee weg komt.
En dan gingen wij echt niet elke dag uit eten, of elke dag uitgebreid een omeletje zitten eten ofzo. Maar die 5 tientjes ben je normaal gesproken al kwijt aan het drinken, als je het er mee red.

Dweedledee
17-07-2025 om 20:09
Rigimoken schreef op 17-07-2025 om 10:51:
ik merk en ga ik eerlijk toegeven dat ik wel een oordeel heb over vriendje van mijn zoon
Hij krijgt alles heeft nog nooit iets zelf moeten betalen. Krijgt nu ook op zijn verjaardag een auto.
Alles wat je kunt bedenken heeft hij en allemaal gekregen. Nooit iets zelf betaald.
Merk dat ik er een mening over heb...sorry
Dus eigenlijk gaat het hier dus om afgunst vanuit jouw kant? Lijkt me sowieso weinig constructief.

Dweedledee
17-07-2025 om 20:12
[..]
Dat vind jij ja. Maar de gemiddelde jongere wil wel graag terrasjes doen en wil niet zelf koken. Dus beetje wereldvreemd om dit alleen vanuit je eigen referentiekader te beredeneren.

MMcGonagall
17-07-2025 om 22:37
Bakblik schreef op 17-07-2025 om 17:46:
[..]
Een degelijke financiële opvoeding zou voor iedereen moeten werken. Waarbij ik niet wil zeggen dat mijn manier de enige juiste is. De basis moet zijn dat je geld dat er (nog) niet is niet kunt uitgeven en dat je het geld dat er is niet moet uitgeven aan "geluk" voor korte duur.
Van dat frikadelbroodje wordt je even blij maar als je morgen moet bedelen om een boterham had je misschien beter een heel volkoren kunnen kopen.
Ik weet dat het moeilijk is als je altijd geld tekort hebt, daar zou meer aandacht voor moeten zijn.
Het lijkt mij echt heel naar als je altijd maar net uit komt met je geld en gestructureerd moet sparen om zelfs maar een keertje naar een dierentuin te gaan, waar je dan je eigen brood moet eten omdat patat er niet meer af kan. En dat dan niet voor even een paar krappe jaren maar tot het einde der tijden. Dan kan ik me voorstellen (en ik zou dat zelf ook zeker doen) dat je bij een meevaller helemaal niet verstandig aan morgen denkt, maar het gewoon uitgeeft aan iets tofs omdat je ook wel eens iets heel leuks wilt hebben/doen.
Ik geef meer geld uit als mijn salaris net gestort is. Dan voelt het even of het niet op kan En dan aan het eind van de maand weer opletten.

Kimdekim
18-07-2025 om 07:39
[..]
Nou ja een jongere gaat doorgaans niet naar Lloret om te picknicken of musea te bezoeken. Je gaat daar vooral heen voor het nachtleven en dat is echt niet goedkoop. Geloof dat dochter vorig jaar voor de toegang tot de feesten icl 6 drankjes iets van 360,- kwijt was. Dus dan zit je al op meer dan 50 per dag en dan heb je nog niets gegeten of gedronken ( dit jaar in Albufeira was het nog duurder)

Bakblik
18-07-2025 om 08:12
MMcGonagall schreef op 17-07-2025 om 22:37:
[..]
Het lijkt mij echt heel naar als je altijd maar net uit komt met je geld en gestructureerd moet sparen om zelfs maar een keertje naar een dierentuin te gaan, waar je dan je eigen brood moet eten omdat patat er niet meer af kan. En dat dan niet voor even een paar krappe jaren maar tot het einde der tijden. Dan kan ik me voorstellen (en ik zou dat zelf ook zeker doen) dat je bij een meevaller helemaal niet verstandig aan morgen denkt, maar het gewoon uitgeeft aan iets tofs omdat je ook wel eens iets heel leuks wilt hebben/doen.
Ik geef meer geld uit als mijn salaris net gestort is. Dan voelt het even of het niet op kan
En dan aan het eind van de maand weer opletten.
Ik kan het me ook voorstellen en ken verhalen (van anderen) die in die situatie zitten of hebben gezeten. Dan werd het kerstcadeau van opa en oma ingezet om een ipad te kopen in plaats van stevige winterjassen voor de kinderen. Maar zo begint de weg omhoog natuurlijk niet

Schoondochter
18-07-2025 om 08:14
Bakblik schreef op 18-07-2025 om 08:12:
[..]
Ik kan het me ook voorstellen en ken verhalen (van anderen) die in die situatie zitten of hebben gezeten. Dan werd het kerstcadeau van opa en oma ingezet om een ipad te kopen in plaats van stevige winterjassen voor de kinderen. Maar zo begint de weg omhoog natuurlijk niet
Nee, zo begint de weg omhoog niet. Je denkt lekker rationeel. Fijn dat jij dat kunt. Dat vermogen is het eerste wat eraan gaat bij stress, vermoeidheids of trauma. En laten schulden nou precies daarvoor zorgen.