Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Mijn zoon is weggelopen

Help, mijn zoon van 16.5 is eergisteren van huis weggelopen is nog steeds niet thuis.
Wel summier app contact. Wat moet ik doen?

Als je contact heb in de app dan kan je hem toch vragen waar die is. Hadden jullie ruzie voordat hij wegging? Weet je waar zijn vrienden of verkering wonen? Ga daar even langs. Ik weet niet of je de politie kan inschakelen als hij al zo oud is. 

Vraag hem in de app of hij een slaapplek heeft en waar. Anders aan vrienden waar hij regelmatig komt, vragen of ze weten waar hij is. Daarnaast zou ik de politie bellen, zij kunnen je advies geven en naar hem uitkijken.
Sterkte!

Je kent zelf je zoon het beste. Is er echt reden tot ongerustheid? Is hij verstandig? Kan hij goed voor zichzelf zorgen? Is er sprake van verslavingen, foute vrienden, grote problemen? Zijn er verder redenen tot zorg? Of heeft hij vooral even ruimte nodig om tot zichzelf te komen? Is er ruzie geweest, zijn jullie misschien te streng, zijn er zaken waar hij erg tegenop ziet of waar hij zichzelf in vastgelopen heeft en ziet hij even niet hoe hij verder moet? Heeft hij de middelen om voor zichzelf  te zorgen?
Ik vind de politie niet zo'n geweldige stap, je kind dwingen om naar huis te komen geeft je wel grip op de zaken maar het maakt bij hem mogelijk wel veel stuk.
Hoe zit zijn vader erin? 

Als je de politie betrekt denk ik wel dat Veilig Thuis in de zaak betrokken gaat worden. Dat is op zich nou ook weer geen drama, maar als jij en je zoon daar geen trek in hebben, en je niet ongerust bent dat hij gevaar loopt, dan kan je misschien maar beter even wachten met naar de politie stappen. 

Ik zou proberen met zoon af te spreken dat hij laat weten waar hij verblijft zodat je weet dat hij veilig is, en een afspraak proberen te maken om hem te spreken op neutraal terrein. Iets als de Mac bijvoorbeeld. En dan proberen te bespreken wat hem dwarszit, en hoe het nu verder moet. 

PetraM

PetraM

08-05-2025 om 11:36 Topicstarter

Hij geeft summier antwoorden op de app. Hij is vandaag wel alleen naar een MBO intake en naar het zh voor controle. Wat dat betreft neemt hij wel zijn verantwoording. En hij is thuis geweest om te douchen. mijn jongste is thuis, Op de vraag of hij naar huis komt geeft hij geen antwoord.
Politie inschakelen wil ik niet. wellicht werkt dat averechts. En geen idee waar hij slaapt. Hij heeft wel een tracker aan zijn sleutelbos. Kortom ik maak me erg ongerust. We hadden ruzie over telefoons die hij niet wilde inleveren toen hij moest slapen en daarnaast werd mijn man ook boos. Hij zit in in 4 havo en blijft zitten en gaat naar het MBO. Hij heeft er met zijn pet naar gegooid dat zat mijn man ook niet lekker. Daarnaast Hij zei ga weg van hier. Hij bedoelde ga naar je kamer. Maar mijn zoon pikte dit op als ga uit huis.
Kortom een hele verdrietige situatie. Het feit dat je niet weet waar je kind s nachts is

PetraM schreef op 08-05-2025 om 11:36:

Hij geeft summier antwoorden op de app. Hij is vandaag wel alleen naar een MBO intake en naar het zh voor controle. Wat dat betreft neemt hij wel zijn verantwoording. En hij is thuis geweest om te douchen. mijn jongste is thuis, Op de vraag of hij naar huis komt geeft hij geen antwoord.
Politie inschakelen wil ik niet. wellicht werkt dat averechts. En geen idee waar hij slaapt. Hij heeft wel een tracker aan zijn sleutelbos. Kortom ik maak me erg ongerust. We hadden ruzie over telefoons die hij niet wilde inleveren toen hij moest slapen en daarnaast werd mijn man ook boos. Hij zit in in 4 havo en blijft zitten en gaat naar het MBO. Hij heeft er met zijn pet naar gegooid dat zat mijn man ook niet lekker. Daarnaast Hij zei ga weg van hier. Hij bedoelde ga naar je kamer. Maar mijn zoon pikte dit op als ga uit huis.
Kortom een hele verdrietige situatie. Het feit dat je niet weet waar je kind s nachts is

Ja, blijkbaar zijn jullie wat te streng (naar zijn smaak in ieder geval). Ik vind het wel bij de leeftijd passen hoor, om zelfstandig te willen zijn en eigen boontjes te doppen. Op zich doet hij dat goed. Het is geen ramp om naar het MBO te gaan trouwens. En van ergens met de pet naar gooien en dan de consequenties voelen leert hij. Dat mag, hij is zestien. (Trouwens, al was hij zestig, dan mag hij nog leren van fouten.). Botsen met zijn vader past ook wel bij de leeftijd. Daar moeten ze eigenlijk samen uitkomen, maar dat zal voor allebei leren zijn.

Ik snap dat het verdrietig is en dat je hem mist. Geef hem ruimte en laat weten dat hij altijd welkom is. Zonder gezeur (in zijn ogen dan toch) over wat hij allemaal fout doet en wat een lapzwans hij is en wat hij allemaal anders zou moeten doen. Gewoon, dat hij goed is zoals hij is en dat hij er wel komt op zijn manier.

misschien kun je voorstellen om samen ergens een kopje thee te gaan drinken (op neutral terrein) en dan eens te overleggen over hoe nu verder. En ziet dan dat je je niet ingraaft in je eigen loopgraven, maar luister naar hem, zorg dat er ook ruimte is voor hem, doe consessies en bedenk wat echt belangrijk voor jou is, en leg hem uit waarom dat is. 

App hem ook even dat je blij/trots bent dat hij naar de intake en naar het zh gegaan is, zonder daar een "maar" op te laten volgen.

Het is juist nu belangrijk om te benoemen wat hij goed doet.

Ik zou hem terugappen: Je vader en ik hebben met elkaar gepraat (dat moet je dan eerst doen). Wij realiseren ons dat wat wij bedacht hadden voor jouw leven en wat jij zelf wil met je leven niet hetzelfde is. Maar het is jouw leven. We zien dat je je eigen verantwoordelijkheid voor je eigen leven neemt en daar kunnen we alleen maar trots op zijn. We hopen dat we er samen met jou over kunnen praten. We hebben alle vertrouwen in jou. Liefst zo snel mogelijk natuurlijk.

Ik zou op dit moment nog niet met hem alleen afspreken voor een kopje thee, want dan krijg je zoon + moeder tegenover zoon + vader, omdat vader en moeder dan verschillende informaties hebben.

Jouw vraag of hij naar huis komt geeft geen antwoord op zijn problemen; het zou jullie probleem oplossen, maar niet de zijne.

Mogelijk bieden jullie antwoorden op zijn problemen eigenlijk haast nooit iets waar hij wat aan heeft. Dat kan voor hem gewoon een feit zijn, zonder dat hij een hekel aan jullie heeft. 

Op het moment dat hij eventueel weer binnen komt zetten is jullie probleem over, en hij zal dan merken dat verder alles bij het oude is gebleven, en daarom gaat hij maar weer weg.

Zeker geen politie bellen op dit moment. Dan is het vertrouwen helemaal weg. Er is contact en hij neemt zijn verantwoordelijkheden. Ik zou ook per app benoemen dat je het goed vindt dat hij wel naar intake mbo en naar het ziekenhuis is gegaan en dat jullie vertrouwen in hem hebben. Ik zou ook hem per app laten weten dat wanneer hij echt niet meer thuis wil wonen dat jullie hem wel willen helpen om een kamer voor hem te huren en evt de huur helemaal of voor een deel te betalen. Zo wordt hij in ieder geval niet afhankelijk van eventueel verkeerde mensen door er te verblijven en hij heeft sowieso een eigen dak boven zijn hoofd. Je kan dan met hem op neutraal terrein afspreken om zijn wensen met hem te bespreken. Zo houd je toch wat grip en je kan wellicht later het contact herstellen. 

" Ik zou ook hem per app laten weten dat wanneer hij echt niet meer thuis wil wonen dat jullie hem wel willen helpen om een kamer voor hem te huren en evt de huur helemaal of voor een deel te betalen."

Dat zou ik dus niet doen, zeker niet nu. In principe wonen kinderen van deze leeftijd gewoon thuis bij hun ouders. Daar zou ik eerst naar streven. Pas als blijkt dat het echt niet anders kan, zou ik over bijdragen in kamerhuur gaan nadenken. Maar a) daar moet hij dan wel zelf over beginnen en b) welke kamer? De woningmarkt is nogal een probleem, op dit moment, en dat geldt ook voor kamers. 
Zestienjarigen die niet bij hun ouders wonen, wonen iha of bij een pleeggezin (al dan niet met een kinderbeschermingsmaatregel), of in een instelling van een hulpverleningsinstantie. 

PetraM schreef op 08-05-2025 om 11:36:

Hij heeft er met zijn pet naar gegooid dat zat mijn man ook niet lekker. Daarnaast Hij zei ga weg van hier. Hij bedoelde ga naar je kamer. Maar mijn zoon pikte dit op als ga uit huis.

Heeft je man dit al rechtgezet? 

Mugs schreef op 08-05-2025 om 13:30:

[..]

Heeft je man dit al rechtgezet?

Dat lijkt mij momenteel ook het belangrijkste. En prachtig toch dat hij wel zijn afspraken met MBO en zh nakomt? Laat weten dat hij thuis altijd welkom is en dat je anders graag wilt weten hoe je hem kan (mag) helpen. En vragen of hij ergens veilig onderdak heeft.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.