Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Numerus Fixus

Zijn er meer mensen wiens kinderen nu in de decentrale selectie gaan voor hun vervolg studie? 
Mijn dochter heeft zich voor 2 n.f.studies ingeschreven, en ik merk dat het best wat spanning met zich mee brengt.  Ze heeft geen plan b namelijk. Van de ene uni heeft ze gisteren alle informatie gekregen en van de andere uni krijgt ze de info over een maand.  

@Ginevra bedankt voor je post en het delen van de artikelen. Vond het heel verhelderend.

Het selectie criterium voor universiteiten heeft een financiële reden en is dus de snelheid waarmee de student naar verwachting de studie voltooit. De scholieren met de hoogste cijfers doen dat het beste dus eigenlijk hoef je alleen maar daar na te kijken en kun je rest van de selectie overslaan.

Welke 18 jarige later de beste arts of psycholoog wordt weet je toch niet. Tijdens de studie ontwikkelingen jong volwassen zich nog enorm.

Bij sommige studies valt in de selectie procedure 80% af op welke manier je hem ook uitvoert. Veel ook hard werkende scholieren missen dus de boot. 
Zelf vind ik het belangrijk dat een studie en het latere werkveld een goede afspiegeling van de huidige maatschappij is. 

Kimdekim

Kimdekim

16-04-2025 om 14:06 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 16-04-2025 om 11:40:

[..]

Ik werk met die kinderen en het gros heeft een zogenaamde stage via familie/vrienden, schrijft de motivatiebrief met papa, krijgt tips vanuit de omgeving voor de casus en de toetsen en gaat voor de zekerheid naar Leiden voor examentraining, en volgt bijlessen.

Raar want ik zit ook in die bubbel en hier doet iedereen het gewoon zelf.  Wellicht met bijles om een vak wat achterblijft wat op te schroeven.  

Kimdekim schreef op 16-04-2025 om 14:06:

[..]

Raar want ik zit ook in die bubbel en hier doet iedereen het gewoon zelf. Wellicht met bijles om een vak wat achterblijft wat op te schroeven.

Wat zelf doen is, verschilt per bubbel nogal. Ik kom zelf uit een hele andere bubbel, waar bijles echt al heel erg bijzonder overdreven over the top was. 

Als je niet uit de bubbel komt sta je echt met je oren te klapperen hoe ontzettend wel er ongemerkt geholpen wordt, en als ik het er met de kinderen over hebt zijn ze ervan overtuigd dat ze het helemaal zelf gedaan hebben. Is ook zo, maar de definities van zelf verschillen nogal. 

Kimdekim

Kimdekim

16-04-2025 om 15:20 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 16-04-2025 om 14:27:

[..]

Wat zelf doen is, verschilt per bubbel nogal. Ik kom zelf uit een hele andere bubbel, waar bijles echt al heel erg bijzonder overdreven over the top was.

Als je niet uit de bubbel komt sta je echt met je oren te klapperen hoe ontzettend wel er ongemerkt geholpen wordt, en als ik het er met de kinderen over hebt zijn ze ervan overtuigd dat ze het helemaal zelf gedaan hebben. Is ook zo, maar de definities van zelf verschillen nogal.

Bijles is overdreven over de top? Ik heb mijn hele studententijd bijles gegeven.  En dat waren nauwelijks bevoorrechte kinderen.  

Tuinfluiter schreef op 16-04-2025 om 12:54:

@Ginevra bedankt voor je post en het delen van de artikelen. Vond het heel verhelderend.

Het selectie criterium voor universiteiten heeft een financiële reden en is dus de snelheid waarmee de student naar verwachting de studie voltooit. De scholieren met de hoogste cijfers doen dat het beste dus eigenlijk hoef je alleen maar daar na te kijken en kun je rest van de selectie overslaan.

Welke 18 jarige later de beste arts of psycholoog wordt weet je toch niet. Tijdens de studie ontwikkelingen jong volwassen zich nog enorm.

Bij sommige studies valt in de selectie procedure 80% af op welke manier je hem ook uitvoert. Veel ook hard werkende scholieren missen dus de boot.
Zelf vind ik het belangrijk dat een studie en het latere werkveld een goede afspiegeling van de huidige maatschappij is.

Sterker nog, het examencijfer voor wiskunde blijkt de grootste voorspeller te zijn voor studiesucces. En inderdaad zegt dit niets over of je goede arts wordt, maar dat hoeft ook niet, want daar doe je de opleiding voor.

Kimdekim schreef op 16-04-2025 om 15:20:

[..]

Bijles is overdreven over de top? Ik heb mijn hele studententijd bijles gegeven. En dat waren nauwelijks bevoorrechte kinderen.

Ja, kan er niks aan doen hoor.

Kimdekim schreef op 16-04-2025 om 10:25:

[..]

Dat laatste vraag ik me dus af. Het is maar net naar waar je naar kijkt. Studies met een decentrale selectie hebben minder uitval, studenten die sneller afstuderen, dus korter over hun studie doen en goedkoper zijn. Zeker bij geneeskunde, er is een tekort is aan artsen, is de vraag wat dient een groter maatschappelijk belang? Snel goede artsen afleveren of diversiteit? Mij maakt het niet uit of er Rachid of Fleur zit, maar als ik geen huisarts kan vinden heb ik liever 10x Fleur dan 3x Rachid.

En als het ging om Fatima en Lars waar gaat dan je voorkeur naar uit? 

Mevrouw75 schreef op 16-04-2025 om 14:27:

[..]

Voor een kind dat achterblijft met 1 vak kan bijles zinvol zijn. Dat bijvoorbeeld de methode en/of de docent het vak niet goed kunnen overbrengen op een leerling.  Een kind dat alleen maar cijfers haalt boven de 7.5 en voor 1 vak niet verder komt dan een 4 is geholpen met een bijlesdocent die het anders benaderd en dan valt het kwartje wel. 

Leerlingen die voor voor alle vakken vanaf de brugklas bijles nodig hebben zitten op een te hoog niveau die gaan na dat vwo-diploma de universitaire studie niet halen.

Kimdekim

Kimdekim

16-04-2025 om 16:34 Topicstarter

Bakblik schreef op 16-04-2025 om 16:20:

[..]

En als het ging om Fatima en Lars. Waar gaat dan je voorkeur naar uit?

Ik begrijp niet wat je nu vraagt. Ik heb volgens mij duidelijk uitgelegd waarom ik de houding van de universiteit snap. Dit gaat helemaal niet om mijn persoonlijke voorkeur. 

Bakblik schreef op 16-04-2025 om 16:32:

[..]

Voor een kind dat achterblijft met 1 vak kan bijles zinvol zijn. Dat bijvoorbeeld de methode en/of de docent het vak niet goed kunnen overbrengen op een leerling. Een kind dat alleen maar cijfers haalt boven de 7.5 en voor 1 vak niet verder komt dan een 4 is geholpen met een bijlesdocent die het anders benaderd en dan valt het kwartje wel.

Leerlingen die voor voor alle vakken vanaf de brugklas bijles nodig hebben zitten op een te hoog niveau die gaan na dat vwo-diploma de universitaire studie niet halen.

Waarom schrijf je dit naar mij? 
Ik geef alleen aan hoe het er in mijn omgeving aan toe ging. 

[..]

Dat laatste vraag ik me dus af. Het is maar net naar waar je naar kijkt. Studies met een decentrale selectie hebben minder uitval, studenten die sneller afstuderen, dus korter over hun studie doen en goedkoper zijn. Zeker bij geneeskunde, er is een tekort is aan artsen, is de vraag wat dient een groter maatschappelijk belang? Snel goede artsen afleveren of diversiteit? Mij maakt het niet uit of er Rachid of Fleur zit, maar als ik geen huisarts kan vinden heb ik liever 10x Fleur dan 3x Rachid.

Kimdekim schreef op 16-04-2025 om 16:34:

[..]

Ik begrijp niet wat je nu vraagt. Ik heb volgens mij duidelijk uitgelegd waarom ik de houding van de universiteit snap. Dit gaat helemaal niet om mijn persoonlijke voorkeur.

Als je geen huisarts kan vinden heb je liever  10x Fleur dan 3x Rachid.

Als je die namen vervangt door Fatima en Lars heb je dan nog steeds liever een vrouw of gaat je voorkeur dan uit naar een man? 

Bakblik schreef op 16-04-2025 om 16:50:

[..]

[..]

Als je geen huisarts kan vinden heb je liever 10x Fleur dan 3x Rachid.

Als je die namen vervangt door Fatima en Lars heb je dan nog steeds liever een vrouw of gaat je voorkeur dan uit naar een man?

Volgens mij gaat het haar om 10x vs 3x. Dus ook liever 10x rachid dan 3x fleur... 

Joszy schreef op 16-04-2025 om 16:59:

[..]

Volgens mij gaat het haar om 10x vs 3x. Dus ook liever 10x rachid dan 3x fleur...

Zo had ik het ik gelezen. 

Joszy schreef op 16-04-2025 om 16:59:

[..]

IMI-x2 schreef op 16-04-2025 om 17:14:

[..]

Zo had ik het ik gelezen.

Dat snap ik dan weer niet.....

Kimdekim

Kimdekim

16-04-2025 om 17:20 Topicstarter

Bakblik schreef op 16-04-2025 om 16:50:

[..]

[..]

Als je geen huisarts kan vinden heb je liever 10x Fleur dan 3x Rachid.

Nogmaals het gaat niet over de personen. Ik denk dat ik weet wat je op doelt en dat vind ik heel naar.  Als Fatima sneller over haar opleiding doet dan gaat mijn voorkeur uit naar Fatima.  Als het Lars is gaat mijn voorkeur uit naar Lars. Want dat was mijn punt bij mijn eerdere opmerking.  Dat degene met de meeste kans op het succesvol slagen ( in zo weinig mogelijk tijd) voor de opleiding mijn voorkeur heeft.  En als dat dus brave witte meisjes zijn dan heb ik liever dat de uni 10 brave witte dokters opleidt dan  dezelfde besteden en dan maar 3 artsen opleiden omdat die meer tijd/ hulp of motivatie nodig hebben. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.