Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Schoolreis buitenland, vind het doodeng

Izza schreef op 06-05-2025 om 21:27:

Totaal niet herkenbaar. Dit kind zit op de havo dus kan wel zelf nadenken. En het is op een leeftijd dat je zelfredzaamheid toch echt mag verwachten. Ook in een grote stad. Waar was je al die tijd als ouder vraag ik mij dan af. Je hebt jaren gehad om een basis mee te geven tijdens vakanties, uitstapjes en anderen momenten dat je kind zelfstandig op pad ging. En met een jaar doen ze examen en gaan ze studeren in waarschijnlijk een andere grote (onbekende) stad of zelfs op kamers.

Bij een kwetsbaar of niet zelfredzaam kind kan ik mij zorgen voorstellen. Maar als jij je kind voldoende hebt meegegeven zou dat niet nodig hoeven zijn.

Empathisch hoor 

MRI

MRI

06-05-2025 om 22:48

Peaches schreef op 06-05-2025 om 22:43:

[..]

Empathisch hoor

Jij zegt wat ik dacht 

Totaal niet herkenbaar. Dit kind zit op de havo dus kan wel zelf nadenken. En het is op een leeftijd dat je zelfredzaamheid toch echt mag verwachten. Ook in een grote stad. Waar was je al die tijd als ouder vraag ik mij dan af. Je hebt jaren gehad om een basis mee te geven tijdens vakanties, uitstapjes en anderen momenten dat je kind zelfstandig op pad ging. En met een jaar doen ze examen en gaan ze studeren in waarschijnlijk een andere grote (onbekende) stad of zelfs op kamers.

Bij een kwetsbaar of niet zelfredzaam kind kan ik mij zorgen voorstellen. Maar als jij je kind voldoende hebt meegegeven zou dat niet nodig hoeven zijn.

Dit dacht ik eerlijk gezegd ook.

Gewoon uitkijken bij het verkeer is voldoende. Dat is de tieves. Vooral dronken. En niet in het water vallen. 

En de Hostel films zijn afschuwelijk. Daar moet je niet aan denken. De hel is er ook op aarde. 

Ik zal wel ontaard zijn… dochter ging naar Slowakije en ik heb er alleen over ingezeten of ze wel voldoende zou eten (lust weinig). Ze had een brood en chocopasta gekocht en redde zich prima. Nou is ze nogal communicatief, dus er werd veel geappt en gebeld, dat vond ik wel leuk. 

Ach weet je, loslaten is best een ding. Maar je moet wel als ouder!
Mijn oudste kind (24) is marinier. Nou dan weet je vaak niet eens waar hij is, maar wel zeker dat het niet de meest veilige plek op aarde is...
Mijn tweede kind (21) is sinds 6 weken op solo fietstocht (tentje achterop) richting Azië. Hij zet gelukkig regelmatig wat op Instagram (wie dat leuk vindt kan hem volgen op Ids.fietst) en appt geregeld, maar ja, ik kan nog steeds best een hoop beren op de weg bedenken. Maar wat schiet ik (of hij) daarmee op? Hij is nog vele maanden onderweg en de spannendste landen komen nog... 
Ik denk altijd maar: de meeste ongelukken gebeuren thuis, en wie ligt daar nu wakker van?

Hemf

Hemf

07-05-2025 om 08:09 Topicstarter

Moederkareltje schreef op 06-05-2025 om 23:31:

[..]

En de Hostel films zijn afschuwelijk. Daar moet je niet aan denken. De hel is er ook op aarde.

De hostelfilms?

Hemf

Hemf

07-05-2025 om 08:09 Topicstarter

Mugs schreef op 07-05-2025 om 00:22:

Ach weet je, loslaten is best een ding. Maar je moet wel als ouder!
Mijn oudste kind (24) is marinier. Nou dan weet je vaak niet eens waar hij is, maar wel zeker dat het niet de meest veilige plek op aarde is...
Mijn tweede kind (21) is sinds 6 weken op solo fietstocht (tentje achterop) richting Azië. Hij zet gelukkig regelmatig wat op Instagram (wie dat leuk vindt kan hem volgen op Ids.fietst) en appt geregeld, maar ja, ik kan nog steeds best een hoop beren op de weg bedenken. Maar wat schiet ik (of hij) daarmee op? Hij is nog vele maanden onderweg en de spannendste landen komen nog...
Ik denk altijd maar: de meeste ongelukken gebeuren thuis, en wie ligt daar nu wakker van?

Dat is wel 2x loslaten voor gevorderden ja! 

Hemf

Hemf

07-05-2025 om 08:44 Topicstarter

Hemf schreef op 07-05-2025 om 08:09:

[..]

Dat is wel 2x loslaten voor gevorderden ja!

En leuk! Ik ben hem gaan volgen op insta!

Mijn oudste is voor de meivakantie naar Italië gegaan met school. 300 scholieren en leerkrachten. Ik gunde het haar zo maar vond het als moeder moeilijk, zo ver. Nu is ze wen heel zelfstandige meid die absoluut niet in 7 sloten tegelijk springt, maar dat moederhart he...

De eerste dag appte ze: mamma ik heb heimwee. 

Ik heb hier echt mee gezeten. 

De tweede dag (na een fatsoenlijke nachtrust) was het 180 graden gedraaid. Vamdaf die dag waren alle berichten positief! Echt fantastisch. Het heeft haar goed gedaan (allemaal nieuwe vrienden en nieuwe indrukken) en mij heeft het goed gedaan. Ben trots op haar.

ik vond het ergens ook best spannend bij de rome-reis van vorig jaar. Niet eng in de zin van help wat kan haar overkomen, maar het was de eerste keer ver weg zonder ons. Maar alle vertrouwen in school, haar eigen zelfstandigheid, en ze heeft een leuke, verstandige club vriendinnen. Was een fantastische reis, we kregen dagelijks appjes met foto's, enorm genoten. En nu heeft ze de smak te pakken en gaat ze steeds meer zelfstandig op vakantie. Ook daar heb ik alle vertrouwen in

Peaches schreef op 06-05-2025 om 22:43:

[..]

Empathisch hoor

Nee, realistisch. Ik heb vertrouwen in mijn kind en in mijzelf als opvoeder. Als het goed is heb je de basis meegegeven. En verder moeten ze zelf leren en fouten maken. Ik denk dat eventuele onrust en angst ook bij mijn kind kan overkomen dus dat doe ik niet. Kinderen van tegenwoordig zijn beter in hun digitale vaardigheden dan wij. En op elke straathoek zit een Mac in de grote steden. Dus verhongeren zal niet snel gebeuren. Verder kan je in Nederland ook in vervelende of gevaarlijke situaties komen (en in een stad als Amsterdam heb je tegenwoordig weinig meer aan Nederlands). 

Mijn kind is altijd al een zelfstandig onafhankelijk persoon geweest die zelf van alles uitzoekt en de beslissing aan ons meedeelt.
Nu is het ook een kind met meerdere (medische) issues en is nu voor 4 maanden backpacken in Azië tot het studiejaar weer begint in september.
Ik wéét dat ik mij geen zorgen hoef te maken, maar je blijft moeder……….

och jee, ik vond de eerste keer naar Texel zelfs spannend, maar ook hierbij, alles went. Op een gegeven moment kan je het wat relaxter bekijken, gaat ieder jaar iets beter.
Hier is kind al o.a.a alleen naar Zuid-Afrika gereisd met tussenlanding-overstap op Doha, vond ik allemaal zeer spannend, maar is ook weer allemaal goedgekomen

Hemf schreef op 07-05-2025 om 08:09:

[..]

De hostelfilms?

Jonge toeristen gaan naar Oost-Europa, ze komen in een hostel..daar worden ze verkocht aan de hoogste bieder als waar om te martelen, verkrachten wat je wil tot de dood. 

Ik ben het wel  met je eens. Ik moest bij deze draad meteen aan mijn eigen  moeder denken. Die was ook altijd overbezorgd, en dat ervoer ik als zestienjarige, zeventienjarige als enorm beklemmend. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.