Cato45
10-06-2025 om 18:39
verlengde brugklas, unaniem advies voor VWO, dochter wil naar HAVO
Onze dochter (14) heeft in 2 HAVO/VWO het advies VWO gekregen. Het moet heel raar lopen wil dat advies nog worden aangepast op basis van de laatste toetsweek.
Haar redenen zijn als volgt: in de eerste plaats is ze van mening dat ze nu al erg hard moet werken en ze is bang dat ze het niet redt op het VWO. Ze heeft veel stress. In de tweede plaats heeft ze nu eindelijk een erg leuke vriendengroep waarvan de meesten naar de HAVO gaan. Zij wil dit contact niet verliezen en is bang dat dat wel gebeurt als ze naar het VWO gaat.
Ons beeld bij haar redenen is zo: ze werkt niet hard, helemaal niet. Ze let goed op in de les en hoeft daardoor nauwelijks te leren thuis. Wel klopthet dat ze snel in de stress schiet. Huiswerk maken gaat vaak met tranen gepaard.
De vriendenclub is inderdaad fijn,onze dochter heeft het eerste half jaar van de brugklas heel erg moeten zoeken naar aansluiting (ik heb hier nog een topic voor geopend destijds). Wij zijn blij dat ze nu zo'n leuke club heeft. Aan de andere kant is dit ook maar heel betrekkelijk, want er zullen vroeg of laat andere roosters komen (in HAVO 4 ander vakkenpakket) en mogelijk blijven er kinderen uit de vriendengroep zitten. Ook kan ze natuurlijk in de pauzes en zo gewoon het contact blijven houden.
Wat we niet willen, is dat wij haar 'dwingen' om naar het VWO te gaan en dat dan te zien dat ze in die klas weer geheel alleen komt te staan. Liever heb ik een eigen keuze, ook als dat betekent dat ze voet bij stuk houdt en naar de HAVO gaat.
Vraag dus voor hier: wie heeft er ervaring met een dergelijke situatie, wat werd de keuze (en met welke argumenten) en hoe heeft het uitgepakt?

MamaE
12-06-2025 om 22:31
Ysenda schreef op 12-06-2025 om 22:30:
[..]
Is dat niet GL gemengde leerweg.
Tegenwoordig bestaat er een nieuwe leerweg van GL en TL gecombineerd geloof ik. Of in ieder geval de mogelijkheid om een praktijkvak op TL te doen maar dat zullen misschien ook niet alle scholen hebben.

Anne1234!
12-06-2025 om 22:37
Ysenda schreef op 12-06-2025 om 19:52:
[..]
Mijn zoon heeft zijn MBO4 versneld afgerond om tijd te hebben om loi cursussen voor de algemene vakken te doen omdat het niveau op het mbo zo schrikbarend laag is. Ik ben me echt rotgeschrokken van het niveau. Vmbo tl is van een hoger niveau voor nl, Engels en rekenen.
Zijn vriendin die haar HBO p al heeft gaf ook aan dat dat verstandig was. Om de overgang soepeler te laten gaan.
Dat klopt niet hoor. Op het vmbo-tl is het niveau van Nederlands, Engels en rekenen 2f en op het MBO4 3f, dat komt overeen met havo niveau.

Gingergirl
12-06-2025 om 22:43
Ysenda schreef op 12-06-2025 om 22:30:
[..]
Is dat niet GL gemengde leerweg.
Nee er zijn ook scholen met tl met praktijkvakken.

Ysenda
13-06-2025 om 00:51
Anne1234! schreef op 12-06-2025 om 22:37:
[..]
Dat klopt niet hoor. Op het vmbo-tl is het niveau van Nederlands, Engels en rekenen 2f en op het MBO4 3f, dat komt overeen met havo niveau.
Kun je beweren maar ik heb in verbazing meegekeken het niveau op de havo is toch echt een stuk hoger.
Ik heb het reken examen ingezien maar vragen als: ik ga mijn tuin betegelen in een symmetrisch patroon welk patroon kies ik (keuze uit 3).
Of er zitten 12 studenten in de klas 1/3e haalt het examen, hoeveel leerlingen halen het examen is toch echt geen havo niveau.
Nederlands was herhaling van basisschool stof, en bij Engels heeft hij geen hele zin hoeven schrijven.
De aansluiting op het hbo voor het beroepsgerichte deel is beter al was deze school daar ook zwak in maar daar kun je met zelfstudie en interesse ook nog wel een eind komen in zijn richting.

Aviendha
13-06-2025 om 07:50
ik denk 'lekker naar de havo' omdat ik veel kinderen gewoon zo jong vind om te pushen, en vooral omdat het op de lange termijn niets uitmaakt

kenfan
13-06-2025 om 09:19
Temet schreef op 12-06-2025 om 17:16:
Overigens, Kenfan, ik heb me in bochten gewrongen in mijn vorige posting om "afstromen" en "lager niveau" te vermijden, maar het is wat moeizaam. Ideeën voor een ander woordgebruik zijn welkom. Want afstromen is niet wenselijk, maar dan is "lager niveau" dat denk ik evenmin. En dat snap ik, maar "ander" ipv "lager" voldoet ook niet echt
Kinderen zijn niet gek, die weten ook wel dat het ene schoolniveau hoger aangeslagen staat dan het ander. Daar hoef je niet ingewikkeld over te doen. Al vraag ik me af of de wereld nou zit te wachten op al die matig getalenteerde vwo-ers die zich in allerlei managementlagen hebben gewronen en dan mensen van hun echte werk afhouden ) Afstromen naar een lager niveau is probleemloos te vervangen te vervangen door overstappen op een passend niveau.
Mijn jongste twee zijn sinds hun kleutertijd actief bij de scouting. De vriendenkring die ze daaraan overgehouden hebben zijn allemaal aardige, gemotiveerde vrijwilligers. Zelf had ik op die leeftijd mijn zaterdag en vakantieweken niet opgeofferd om andermans kinderen gratis bezig te houden. Dan vind het echt zo triest als dan jongeren over zichzelf hoorden spreken als dom, niet zo slim omdat ze vmbo en later mbo deden. Woordkeus kan wel iets zorgvuldiger, zonder direct door te schieten naar een geforceerde ontkenning van de realiteit.

Miepjecody
13-06-2025 om 09:45
Het lijkt me geweldig als ze iets uitvinden waardoor praktische vakken meer toegevoegd kunnen worden, en je andere vakken op een ander niveau kunt kiezen.
Ik heb Lhno gedaan omdat ik in de zorg wilde, haalde voor wiskunde 9 of 10, had wellicht ook havo of vwo kunnen doen.
Zorg dat mensen op hun niveau les kunnen krijgen. Dus niet alle vakken hetzelfde niveau. En meer variatie op havo en vwo qua praktische vakken
En stimuleer zoals vroeger de praktijkgerichte opleidingen bij instellingen en bedrijven. Geef jonger praktijklessen.

MamaE
13-06-2025 om 10:29
Meer passend niveau...dat is mooi omschreven, maar voor iemand die op vwo een 7,6 gemiddeld haalt zonder enorm veel inspanning zit daar duidelijk wel op een passend niveau. Dan is havo of vmbo echt niet 'meer passend'.
Wel ben ik van mening dat niet alleen cognitieve vermogens leidend zijn voor de vraag of een schoolniveau passend is, maar ook attitude en executieve functies en eventuele andere prioriteiten in het leven.
Als iemand bijvoorbeeld op hoog niveau sport of muziek maakt en daar gaan heel veel uren in zitten, kan een ander niveau passender zijn. Net als wanneer iemand door ziekte/beperking minder energie heeft voor huiswerk/leren na school.

Cato45
17-06-2025 om 10:27
Dank allemaal voor de tips en adviezen. Wij hebben inmiddels een goed gesprek gehad met mijn dochter.
Zij is vooral bang om alleen te zijn op het VWO. Ze vindt zelf dat ze niet goed is in vrienden maken. Dit komt voort uit haar ervaring van vorig jaar toen ze in de brugklas een half jaar lang geen aansluiting had. Dat dit uiteindelijk helemaal goed is gekomen, geeft haar niet het zelfvertrouwen dat dit ook op het VWO zal gebeuren. De zorg over het niveau en de cijfers is voor haar minder het issue. Het is jammer dat haar onzekerheid over vriendschappen maakt dat ze het VWO misschien niet aandurft. Ze begrijpt inmiddels wel dat de vriendengroep die ze nu heeft, nog enorm kan veranderen, of ze nu naar de HAVO gaat of niet.
Op basis van het gesprek met ons twijfelt ze nu wat ze moet doen. Wij hebben aangegeven dat we haar keuze steunen wat ze ook kiest, en dat we nu weten dat ze dat doet op basis van alle argumenten. We hebben ook gezegd dat we erop vertrouwen dat ze zowel op de HAVO als op het VWO haar plek zal vinden, omdat ze zichzelf meeneemt en ze nou eenmaal een fijne meid en vriendin is met een goed stel hersenen.
We wachten het denkproces van mijn dochter af.

AnnaNiem
18-06-2025 om 11:09
MIjn dochter heeft in een havo/vwo brugklas gezeten. Ze vond het in het begin ook lastig. Met de meesten van de klas had ze niet zoveel. In de 2e werd het een zuivere gymnasiumklas. De klassfeer was compleet anders. De havo-leerlingen waren toch anders, kinderachtiger aldus dochter, waardoor het tempo soms lager werd (aldus mijn dochter) en de sfeer onrustig. De gymnasiumklas was wat dat betreft een stuk rustiger met meer gelijkgestemden. Eind 3 zijn de profielen gekozen en gaan ze volgend jaar in weer andere combinaties verder.
Moraal van het verhaal; de klas blijft niet dezelfde klas als waar je mee begonnen bent. Wat dat betreft is dat voor zowel havo als vwo een gegeven, net als beide in de 3e een profiel moeten kiezen. Wat is het doel wat ze voor ogen heeft en hoe denkt ze dat te kunnen bereiken? Zelfs al weet ze de exacte studie nog niet, ze zal misschien toch al een droom hebben. Misschien is dat nog een uitgangspunt voor haar om te bepalen wat beter is; havo of vwo. Met havo zal ze een extra vak nodig hebben als ze alsnog naar het vwo wil of via een hbo-p naar de uni gaan als dat haar doel is. Beide opties kunnen, maar de profielkeuze in de 3e maakt sommige routes lastiger/onmogelijk. Dat is wel iets om in de gaten te houden.