Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wanneer was jij een stomme moeder/vader?

Marit! schreef op 01-07-2025 om 12:24:

tja...hangt ook wel een beetje af van de context ...ik zou mijn kind van 15 ook niet zo snel laten gaan, zeker als er geen plan onder ligt en het de toerist uithangen is. Maar eerlijk is eerlijk, ik was net 14 toen ik alleen terugreisde uit Zwitserland. Ik sprak de taal, het was 1 trein (maar had uiteraardgeen mobiel) en ik was van jongs af aan gewend on te treinen (ook internationaal), ik werd op de trein gezet en afgehaald.9 maanden later mocht ik zelf ook overstappen in Zwitserland om na mijn uitwisseling nog een paar dagen bij mijn opa en oma te logeren. Dus voor mij was dat normaal (al hoorde ik toen ook al wel dat t best uitzonderlijk was). Maar t kàn dus wel onder sommige omstandigheden (wat niet betekent dat ik naar mijn eigen kids hetzelfde zou reageren)

En een stomme moeder ben ik zo vaak: als ik zeur over cijfers, de was etc

Dit ja. Op die manier leerde ik treinen binnen Nederland. Vanaf mijn 9e of zo vanuit Zuid-Limburg zelf naar Amsterdam of naar Bussum om bij mijn grootouders te logeren. En natuurlijk tienertoer! Dat kon vanaf 12. Heerlijk vond ik het!

Dus binnen Nederland vond ik het zelf vanaf ongeveer die leeftijd voor mijn eigen kinderen ook prima. Drie van onze vier kinderen hadden echter niet zo de behoefte om alleen te reizen. De op één na oudste wel. Die reist voor vier. Minstens Zij treinde vanaf haar 14e met vriendinnen van hot naar her binnen Nederland en ging zelfs op haar 16e voor het eerst alleen naar het buitenland - voor een stage op een Middle School in Oregon (westkust USA).

Ik was net nog een stomme moeder. Zoon (2 jr) had in het opblaasbadje gepoept en hij vond het stom dat hij het water niet meer in mocht... er was geen redden meer aan, viel al helemaal uit elkaar, dus opblaasbadje opgeruimd. Nu staat er een ander plastic (baby)badje en wat emmers met water, dus nog genoeg waterpret. Zo stom bleek ik gelukkig ook weer niet.

Bellebelle schreef op 01-07-2025 om 12:04:

[..]

Mijn kind wilde alleen met de trein naar Frankrijk, inclusief overstap in Parijs. Dat leek mij niet zo'n goed plan voor een 15 jarige.

Dat heb ik ook op mijn 15e (en 16e en 17e) gedaan, zonder mobiel, ik sprak wel wat Frans maar zeker niet vloeiend. Ik reisde vanaf mijn 11e al zelfstandig met de trein door Nederland. 

Mijn oudste twee van 16 en 15 zouden dit van mij wel mogen.

yette schreef op 01-07-2025 om 16:37:

[..]

Dit ja. Op die manier leerde ik treinen binnen Nederland. Vanaf mijn 9e of zo vanuit Zuid-Limburg zelf naar Amsterdam of naar Bussum om bij mijn grootouders te logeren. En natuurlijk tienertoer! Dat kon vanaf 12. Heerlijk vond ik het!

Dus binnen Nederland vond ik het zelf vanaf ongeveer die leeftijd voor mijn eigen kinderen ook prima. Drie van onze vier kinderen hadden echter niet zo de behoefte om alleen te reizen. De op één na oudste wel. Die reist voor vier. Minstens Zij treinde vanaf haar 14e met vriendinnen van hot naar her binnen Nederland en ging zelfs op haar 16e voor het eerst alleen naar het buitenland - voor een stage op een Middle School in Oregon (westkust USA).

Toch jammer dat de jongerenkaart verdwijnt, te succesvol volgens NS. Ze kennen het gezegde niet "wie de jeugd heeft, heeft de toekomst".

https://www.treinreiziger.nl/jongerendagkaart-verdwijnt-voor-gratis-daluren-kortingsabonnement/

Mijn zoon mocht niet eens een scooter kopen toen hij nog niet zijn rijbewijs daarvoor had. Heel stom, want hij kon een tweede hansje krijgen...

Auwereel schreef op 01-07-2025 om 22:44:

[..]

Toch jammer dat de jongerenkaart verdwijnt, te succesvol volgens NS. Ze kennen het gezegde niet "wie de jeugd heeft, heeft de toekomst".

https://www.treinreiziger.nl/jongerendagkaart-verdwijnt-voor-gratis-daluren-kortingsabonnement/

Ik ben hier echt boos om geweest (nog steeds wel). 
Voor mij de manier om met de kinderen nog even ergens heen te kunnen met de trein. Wij wonen in Groningen, mijn broer in Brabant bijvoorbeeld. 

Ipv 3x8,50=€25,50 is het nu 3x18,75=56,25 

Ik had het kies gevonden wanneer ze: 1. Dit per 1 september in hadden laten gaan. 2. Een ander alternatief hadden geboden, bijvoorbeeld dat elke jongere jaarlijks kan kiezen tussen of die 40% korting of bijv 8x een dagkaart per jaar voor de oude prijs. 

Maar goed nu hoop ik dat gewoon elk kind van 12jr en ouder die 40% gewoon aanvraagt. Ook al maak je er geen gebruik van. Eens kijken of de NS dan nog zo blij is. 

SuzyQFive schreef op 01-07-2025 om 23:48:

[..]

Ik ben hier echt boos om geweest (nog steeds wel).
Voor mij de manier om met de kinderen nog even ergens heen te kunnen met de trein. Wij wonen in Groningen, mijn broer in Brabant bijvoorbeeld.

Ipv 3x8,50=€25,50 is het nu 3x18,75=56,25

Ik had het kies gevonden wanneer ze: 1. Dit per 1 september in hadden laten gaan. 2. Een ander alternatief hadden geboden, bijvoorbeeld dat elke jongere jaarlijks kan kiezen tussen of die 40% korting of bijv 8x een dagkaart per jaar voor de oude prijs.

Maar goed nu hoop ik dat gewoon elk kind van 12jr en ouder die 40% gewoon aanvraagt. Ook al maak je er geen gebruik van. Eens kijken of de NS dan nog zo blij is.

Nou hier ook! Vooral ook voor de (net) 18 jarigen nog zonder OV...daar was ineens niks meer voor. Dochter gaat komende week nog naar een concert. Die hebben ff moeten puzzelen hoe dat te doen...hijbleek gelukkig eerder te bestellen en dan nog tot eind juli geldig. Maar stom vond ik t wel, zo kort van tevoren aangekondigd 

Netherfield

Netherfield

02-07-2025 om 09:07 Topicstarter

Ik was vanmorgen stom omdat ik blijkbaar mijn tanden verkeerd poets. Met een hele preek erbij hoe het wel moet. Heerlijk, zo'n puberdochter!

Netherfield schreef op 02-07-2025 om 09:07:

Ik was vanmorgen stom omdat ik blijkbaar mijn tanden verkeerd poets. Met een hele preek erbij hoe het wel moet. Heerlijk, zo'n puberdochter!

Haha, zo werd mijn zus als puber ooit 'boos' op mij omdat ik mijn magnum ijsje 'verkeerd' at. Ik knabbelde eerst alle chocola eraf en at daarna het ijs op. Zij vond dat je beetje chocola, beetje ijs, beetje chocola, beetje ijs etc. moest eten. En dan ook echt volhouden dat ik ongelijk had. Je gaat je toch afvragen wie van ons er autisme heeft.

Voor mijn kind ben ik vooral stom als ik haar niet begrijp. Een troost is dat ze op die momenten zichzelf en het leven ook heel stom vindt, want eigenlijk zit ze dan gewoon in de knoop.
Ze heeft verder nog niet heel veel gekke wensen of eisen gehad.

Toen ik bij een voorlichtingsavond op school toen in mijn armen te ver vooruit op het tafelde legde. Vriendin werd door haar dochter berispt omdat ze de euvele moed had gehad om een vraag te stellen.

ik ben vaak meteen in de ochtend al een stomme moeder omdat ik toch echt vindt dat mijn kind op tijd haar bed uit moet om op tijd op school te zijn. 

SuzyQFive schreef op 01-07-2025 om 23:48:

[..]

I

Als iedereen tussen 12 en 18 die kaart aanvraagt en er geen gebruik van maakt, wat is daarvan de last voor de NS? 

Bellebelle schreef op 02-07-2025 om 09:40:

Toen ik bij een voorlichtingsavond op school toen in mijn armen te ver vooruit op het tafelde legde. Vriendin werd door haar dochter berispt omdat ze de euvele moed had gehad om een vraag te stellen.

Haha! Mijn oudste dochter zat met haar ogen te rollen toen haar vader eens een vraag ging stellen. En toen vader later (en met hem een heleboel andere ouders) boos werd op de schoolleiding kroop ze nog net niet onder de tafel. 

Annaniem2023 schreef op 02-07-2025 om 11:43:

[..]

Als iedereen tussen 12 en 18 die kaart aanvraagt en er geen gebruik van maakt, wat is daarvan de last voor de NS?

Omdat het abonnement bijna €80 euro kost, dus als je hem aanvraagt maar niet gebruikt zijn ze wel die €80 kwijt. 

SuzyQFive schreef op 02-07-2025 om 13:44:

[..]

Omdat het abonnement bijna €80 euro kost, dus als je hem aanvraagt maar niet gebruikt zijn ze wel die €80 kwijt.

Ten eerste kost die kaart natuurlijk de NS zelf geen  80,- en ten tweede vraag ik mij af wat je ermee op denkt te schieten om de NS verder op kosten te jagen. Wie wordt daar beter van dan? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.