Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Het treitergedrag van "vrienden"

"je hebt een punt Piet, want ik ben dus te dom om te begrijpen waarom jij met mensen om wil gaan die je eigenlijk te dom vind. Waarom zoek je geen vrienden die net zo slim zijn als jij? Willen die niet met je omgaan ofzo? Willen alleen domme mensen met je omgaan...hoe kan dat nou hey Piet, dat is toch moeilijk te begrijpen he...."

Tja, zijn dit echt vrienden? Weten ze dat je dochter het heel vervelend vindt? Dan zouden ze voor haar op moeten komen. En anders valt daar misschien nog wat te halen. 

Het klinkt nu niet als een echte vriendengroep, maar meer als een groep waar je dochter bij wil horen.  

Is het een optie voor je dochter om niet meer met de groep af te spreken maar met sommigen wel 1-op-1? of met een klein groepje?

Mochten deze personen hiervoor open staan zou er zo een nieuw groepje gevormd kunnen worden of enkele lossen vriendschappen. 

Hoe verdrietig ook, het is beter voor haar dochter als ze deze groep verlaat.

Men neemt het niet voor haar op en dit ettertje stopt ook niet.

Als ze blijft,  accepteert ze dit gedrag.

Grote kans trouwens dat wanneer ze gaat haar echte vrienden contact met haar opnemen om in een kleiner groepje af te spreken. Als er niemand contact opneemt dan weet ze ook genoeg.

Als het haar lukt dan zou ze de eerst volgende keer als dit gebeurt, reageren met "Ik heb hier geen zin meer in, ik ga"

Een andere optie is vanaf nu niet meer gaan.

Kleinduimpje schreef op 07-06-2025 om 15:35:

Ze is altijd veel te lief, ,iedereen te vriend willen hebben. Maar ze zegt ook, waarom moet ik veranderen en een grote mond hebben, ik ben niet zo! Ik ben niet zo om heel.kwaad over te komen. Ja, dat vind ik dus ook. Nu moet zijn veranderen omdat een ander zo lelijk doet. Maar daar loopt ze vaker tegenaan ja.

Wat wil ze dan ?

Hoe kan het dat iemand een half jaar domkop tegen je kan zeggen . Wat maakt dat dochter dat pikt . Ze wordt onzeker en dat ligt aan de ander .

Nee . Wat maakt dat jij dit pikt .Hoe assertief is zij ? Hoe creëer je meer zelfvertrouwen?

Kleinduimpje

Kleinduimpje

07-06-2025 om 17:22 Topicstarter

ze pikt het dus niet, want ze zegt er wat van. Maar wat doe je als degene het niks uitmaakt , hij vindt het juist leuk denk ik day ze reageert,  ik weet het niet wanneer iemand stopt en wat hoer leuk aan is.. En wat gebeurt er als je meer zelfvertrouwen hebt en hij blijft doorgaan.
Ze wilt natuurlijk dat hij stopt en gewoon met de vrienden om kan blijven gaan.

Je hebt alleen geen controle over hoe een ander zich gedraagt. Wel hoe jij daarop reageert. Dus als zij er iets van zegt en hij blijft doorgaan dan is dat of een kwestie van accepteren, of bepalen dat je dit niet pikt en voortaan zonder deze jongen afspreken.

Zolang ze met hem blijft afspreken houdt ze dit zelf in stand.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

07-06-2025 om 17:34 Topicstarter

ja, dat betekent dat zij dan weg moet blijven door zo'n ettertje. 

Roos57 schreef op 07-06-2025 om 17:05:

[..]

Wat wil ze dan ?

Hoe kan het dat iemand een half jaar domkop tegen je kan zeggen . Wat maakt dat dochter dat pikt . Ze wordt onzeker en dat ligt aan de ander .

Nee . Wat maakt dat jij dit pikt .Hoe assertief is zij ? Hoe creëer je meer zelfvertrouwen?

Ze wordt onzeker, omdat eerst 1 "vriend" het zegt, maar ook omdat hij het binnen een grote groep zegt en anderen mee lijken te doen, om niet zelf de volgende te zijn. En dat maakt het onveilig voor haar.

En niet iedereen is van nature assertief, ook omdat is van TO lees dat haar dochter altijd aardig is voor anderen.

Hij weet dus prima wie hij eruit pakt. Geen idee waarom hij dat doet en waarom hij zo vasthoudend is en eigenlijk obsessief hier mee bezig gaat. Best vreemd gedrag voor iemand van al 19 jaar.

En niet iedereen is met 19 jaar " volwassen".

Zo te lezen zit ook haar beste vriendin in dat groepje. Kan ze niet haar bij jullie uitnodigen en dan eens vragen waarom zij denkt dat hij dat doet. Als ze om jou dochter geeft dan mag je verwachten dat zij haar wil steunen. En misschien die dames samen bij hem thuis aan laten bellen en dan in zijn woonkamer met zijn ouders aangeven wat zij zo moeilijk vindt aan zijn gedrag en waarom hij altijd nare dingen tegen haar zegt. Daar mag ze best boos zijn en ook verdrietige emotie tonen en aangeven dat ze daar last van heeft. 

Hopelijk hoort die moeder van deze 19jarige kleuter het ook en kan hij thuis ook even in gesprek waarom hij dat doet. Schijnbaar moet hij aangepakt worden op zijn kinderachtige gedrag.  Want dat is het: raar gedrag  sneu, kinderachtig en wat raar obsessief. En waarschijnlijk heeft hij issues die hij op deze manier een uiting aan geeft...dit is gewoon een zielig onzeker mannetje

Kleinduimpje schreef op 07-06-2025 om 17:34:

Vergeet ook zeker de groep niet. Zij geven de etter ruim baan. 

Het is oneerlijk maar er zijn nu eenmaal nare mensen op deze wereld en laffe meelopers. 

Het enige wat je kunt doen is je zelfrespect laten spreken en je dit niet meer laten gebeuren.

Het enige dat misschien nog kan is wel afspreken en dan direct als hij weer zo'n opmerking maakt je jas pakken en gaan. Gewoon kalm constateren dat je hier geen zin in hebt en dus naar huis gaat.
Dat betekent wel dat ze alleen nog kan afspreken op plekken waar ze ook weer makkelijk zelf weg kan.
En geen discussie. Gewoon "ik heb genoeg van deze onzin, ik ga naar huis".

Misschien dat het kwartje dan valt. Mogelijk moet ze dat dan nog een tweede keer doen, maar dan zou de boodschap toch wel overgekomen moeten zijn.

Krijgt ze hierop commentaar in de categorie "het was maar een grapje" dan kan ze de spreker uitmaken voor Thierry Baudet of Johan Derksen, misschien gaan ze dan nadenken.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

07-06-2025 om 17:53 Topicstarter

Ja Temet, dat laatste heb ik pas ook geopperd. Ga maar gewoon als het weer begint. Maar ja, dat is allemaal wel heel lastig denk ik voor haar. Ik heb nu ook al gezegd nodig ze maar bij ons uit, want meestal is het bij een ander. Kijken of hij dan nog zo'n grote mond heeft. Vorige week had hij trouwens ook niks gezegd, toen zaten de ouders van een andere vriend er de hele avond bij. Het liefst zouden wij als ouder iets tegen hem zeggen, maar dat doen we maar niet en dat mag ook echt niet van dochter.

Kleinduimpje schreef op 07-06-2025 om 17:34:

Nee hoor. Ze kan afspreken zonder de etter erbij. En ook aangeven waarom Piet niet is uitgenodigd. 

Ik zie dit als pesten. Pesten gebeurt alleen bij de gratie van meelopers. Haar "vrienden" zijn die meelopers. En als zij het ettertje verkiezen boven jouw dochter is ze zulke "vrienden" liever kwijt dan rijk. 

Kleinduimpje schreef op 07-06-2025 om 17:53:

Ja Temet, dat laatste heb ik pas ook geopperd. Ga maar gewoon als het weer begint. Maar ja, dat is allemaal wel heel lastig denk ik voor haar. Ik heb nu ook al gezegd nodig ze maar bij ons uit, want meestal is het bij een ander. Kijken of hij dan nog zo'n grote mond heeft. Vorige week had hij trouwens ook niks gezegd, toen zaten de ouders van een andere vriend er de hele avond bij. Het liefst zouden wij als ouder iets tegen hem zeggen, maar dat doen we maar niet en dat mag ook echt niet van dochter.

Maar sorry, dan ben je toch niet gezellig onder vrienden? Echt ik zou kappen met het hele stelletje hoor. Ze heeft toch ook wel een beetje zelfrespect of niet?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.