Kleinduimpje
07-06-2025 om 14:20
Het treitergedrag van "vrienden"
mijn dochter is 19 jaar en heeft al heel lang een vriendengroep. 1 van de jongens is al maanden vervelend aan het doen als ze bij elkaar zijn, altijd dat dochter dom is. "Je hebt weinig hersencellen, we laten jou dat niet doen, want ben je te dom voor". Af en toe zijn er zelfs vrienden die mee doen, zelfs haar vriendin heeft weleens meegelachen (ik denk allemaal om maar niet zelf aan de beurt te zijn) maar meestal is het die ene jongen. Ze wilt graag bij de vriendengroep blijven, maar is er ontzettend onzeker van geworden. Ik heb al vanalles met haar besproken wat ze zou kunnen zeggen, maar het houdt niet op. Ik weet niet meer wat ik aan moet raden, het enige is om maar bij de vriendengroep weg te gaan wat ik ook onzin vind om je door zo iemand weg te laten jagen. Ik snap het ook niet, dat je je als 19 jarige zo gedraagd.Maar hij trekt zch nergens wat van aan, dus je kunt zeggen wat je wilt, negeren is ook geen optie. Dochter is juist net altijd heel aardig tegen iedereen.

Biebel
11-06-2025 om 16:44
Kleinduimpje schreef op 11-06-2025 om 16:31:
[..]
Dan lees je niet goed, want ik heb al zo vaak gezegd de enigste oplossing misschien nog is om weg te gaan en dat hadden we de vorige keer trouwens ala afgesproken, want ik zou haar op komen halen. Maar dat betekent niet dat ik vind dat het voor dochter heel erg is, en dat zij nu de sjaak is en ze nu vrienden gaat verliezen, want waarschijnlijk zullen ze niet reageren. En nee, dan zijn het geen echte vrienden, maar het is wel oneerlijk dat 1 jongen dit veroorzaakt en zij vind het leuk om met groep om te gaan.
Of jij leest niet goed want je plaat blijft zeker hangen. Ook weer in dit bericht.
Je kunt niet in 1 zin zeggen dat het geen leuke vrienden zijn en dan daar Etter de schuld van geven. Je kunt niet in 1 zin stellen dat het geen leuke vrienden zijn maar je dochter het leuk vindt om met de groep om te gaan.
En je praat nog stéeds over vrienden verliezen, de Sjaak zijn. Terwijl iedereen hier je probeert uit te leggen dat wegstappen uit een onveilige omgeving een Winst is. Een Krachtige Move is.
Dat het nieuwe vrienden oplevert, dat ze zelf een nieuwe club met mensen om zich heen kan verzamelen die wel aardig zijn. Daar zouden zelfs mensen uit die andere groep in kunnen zitten, als ze zich realiseren hoe fout ze bezig waren.

Pippeltje
11-06-2025 om 16:57
[..]
Dan lees je niet goed, want ik heb al zo vaak gezegd de enigste oplossing misschien nog is om weg te gaan en dat hadden we de vorige keer trouwens ala afgesproken, want ik zou haar op komen halen. Maar dat betekent niet dat ik vind dat het voor dochter heel erg is, en dat zij nu de sjaak is en ze nu vrienden gaat verliezen, want waarschijnlijk zullen ze niet reageren. En nee, dan zijn het geen echte vrienden, maar het is wel oneerlijk dat 1 jongen dit veroorzaakt en zij vind het leuk om met groep om te gaan.
Hoe lang blijf je deze mensen nu nog VRIENDEN noemen? Ze doen allemaal dingen die VIJANDEN doen.

Yumi
11-06-2025 om 17:16
[..]
Ik denk dat jij niet goed leest, anders zou je niet steeds in herhaling vallen.... Je kan blijven janken dat het oneerlijk is, van mij mag je

Bakblik
11-06-2025 om 17:29
[..]
JAHA , het is inderdaad niet eerlijk dat Ettertje kan blijven en dat je dochter op moet stappen.
Wen er maar aan het leven is niet eerlijk! Niet als je 19 bent en niet als je 58 bent. Wen er maar aan! Als je jij en je dochter zo Calimero blijven spelen wordt het leven niet leuker.
Ga weg van die groep, zoek een andere groep om mee om te gaan, dit zijn geen vrienden tot in lengte van jaren. Zoek vrienden waar het wel leuk mee is, daar heeft ze veel meer aan.

ToetieToover
11-06-2025 om 18:11
[..]
Het is niet 1 jongen, het is een hele groep!
Ik ben wel eens betast in een uitgaansgelegenheid en toen ik me omdraaide, had zogenaamd niemand het gedaan, ook niet toen ik getuigen vroeg. Toen heb ik (jong en onbezonnen en in bezit van zwarte band) willekeurig één van die lachende gasten even flink bezeerd. Want ik vond ze allemaal verantwoordelijk om (a) niet in te grijpen en (b) de actie niet te veroordelen nadat ik luidkeels had laten weten deze niet op prijs te stellen. En zo werkt dat hier ook. Je gaat de fout in door te veronderstellen dat het om 1 vervelende gast gaat. Ik kan je op een briefje geven dat het een heel vervelende groep is.

Anne1234!
11-06-2025 om 19:04
Het zou best kunnen dat er vrienden volgen als dochter rigoureus uit de vriendengroep stapt en anders zijn het wellicht ook geen vrienden. Mijn dochter heeft een dergelijke situatie bij de hand gehad op de Middelbare school met een meisje uit haar vriendengroep. Toen zij er uit stapte volgde uiteindelijk 3 van de 7 meiden en sloten er bij hun nieuwe groep weer leuke meiden aan. Al met al was een stuk beter af.

Kleinduimpje
11-06-2025 om 20:54
het is niet zo dat die vrienden constant mee hebben gedaan, dat is enkele keer gebeurd. Ik heb ook vriendinnen die weleens niet leuk zijn, dat kan toch. Ze vind het zelf totaal niet leuk als ze bij de groep weg zou moeten, dus ja wat kan ik eraan doen dat ze het nietleuk vindt. En ik vind het taalgebruik van "janken" en "calimero" nou ook niet echt leuk, waarom moet dat zo?

Kleinduimpje
11-06-2025 om 21:05
Yumi schreef op 11-06-2025 om 14:24:
225 reacties verder, over het algemeen is iedereen het er over eens. Als tegengas niet helpt dan zal je moeten opstappen. Maar to gaat nu in de slachtofferrol want het is niet eerlijk en het klopt niet, want het komt door etter.
Wat wil je dan, doorgaan want het is niet eerlijk, waardoor ze niet eens zichzelf kan zijn?
[..]
Gewoon volhouden, goed voor haar zelfvertrouwen
Dit schrijf je. Wat wil je dan , doorgaan schrijf je!!! Nee, en dat is wat ik nu al zo vaak heb geschreven, dat ze allang van plan was om weg te gaan! En dat ze dit ook gaat doen! Dus wie leest er dan niet goed.

Kleinduimpje
11-06-2025 om 21:07
Auwereel schreef op 11-06-2025 om 20:56:
Bij zulk soort terminologie denk ik ook "over pesten gesproken"
Ik kan dat echt nooit snappen dat je dit soort termen gebruikt. Dat doe je in real life toch ook niet mag ik hopen.

Kleinduimpje
11-06-2025 om 21:17
Iedereen bedankt, het is me duidelijk hoe iedereen erover denkt. Ik hoop dat dit zich snel oplost en het zal vast wel goedkomen, zoals zoveel dingen. Hoop dat ze wat krachtiger wordt en inziet dat een keer ruzie ook niet erg is, al heb ik daar ook heel veel moeite mee, heb eigenlijk nooit ruzie met iemand.

Bakblik
11-06-2025 om 21:22
Auwereel schreef op 11-06-2025 om 20:56:
Bij zulk soort terminologie denk ik ook "over pesten gesproken"
Kleinduimpje schreef op 11-06-2025 om 21:07:
[..]
Ik kan dat echt nooit snappen dat je dit soort termen gebruikt. Dat doe je in real life toch ook niet mag ik hopen.
Mijn opmerking over Calimero-gedrag was niet bedoeld als pesten. Als dat zo overgekomen is dan spijt mij dat en dan bied ik hierbij mijn excuses aan.
Ik maak die vergelijking soms om mensen inzicht te verschaffen. Vooral als er wordt doorgegaan op het feit dat iets niet eerlijk is bijvoorbeeld. Soms is zo'n beeldspraak dan net wat mensen nodig hebben om te zien wat ik/wat er wordt bedoeld in een discussie.

Yumi
11-06-2025 om 23:11
Kleinduimpje schreef op 11-06-2025 om 21:05:
[..]
Dit schrijf je. Wat wil je dan , doorgaan schrijf je!!! Nee, en dat is wat ik nu al zo vaak heb geschreven, dat ze allang van plan was om weg te gaan! En dat ze dit ook gaat doen! Dus wie leest er dan niet goed.
Nee het was een vraag, omdat jij blijft herhalen dat het niet eerlijk is, zij verliest haar vriendengroep, zij is de sjaak, het komt door etter e.d.
Wat wil je dan, doorgaan want het is niet eerlijk, waardoor ze niet eens zichzelf kan zijn?

Yumi
11-06-2025 om 23:28
Kleinduimpje schreef op 11-06-2025 om 20:54:
het is niet zo dat die vrienden constant mee hebben gedaan, dat is enkele keer gebeurd. Ik heb ook vriendinnen die weleensniet leuk zijn, dat kan toch. Ze vind het zelf totaal niet leuk als ze bij de groep weg zou moeten, dus ja wat kan ik eraan doen dat ze hetnietleuk vindt. En ik vind het taalgebruik van "janken" en "calimero" nou ook niet echt leuk, waarom moet dat zo?
Je kan blijven janken dat het oneerlijk is, schreef ik. Ik lees het als, je kan blijven zeuren dat het oneerlijk is. Streekgebonden, taalgebruik. Wat mij betreft, ik ben klaar met dit onderwerp en wens je dochter succes.

DeOnbekende
12-06-2025 om 04:28
Kleinduimpje schreef op 11-06-2025 om 21:17:
Iedereen bedankt, het is me duidelijk hoe iedereen erover denkt. Ik hoop dat dit zich snel oplost en het zal vast wel goedkomen, zoals zoveel dingen. Hoop dat ze wat krachtiger wordt en inziet dat een keer ruzie ook niet erg is, al heb ik daar ook heel veel moeite mee, heb eigenlijk nooit ruzie met iemand.
Wat een slap gedoe zeg. Het lost zich niet vanzelf op en zal niet vast wel goedkomen. Je dochter wordt gepest, leer haar voor zichzelf te gaan staan en haar grenzen aan te geven. "Ik heb hier geen zin meer in, bye".
Door mee te huilen en samen te hopen dat het beter wordt, gaat ze geen kracht opdoen. Ze is een vrouw en het is tijd dat jij haar bijbrengt hoe volwassen vrouwen zich zouden moeten gedragen als ze slecht worden behandeld. Echt vrij essentiële lessen om van je moeder mee te krijgen, heeft ze de rest van haar leven profijt van.