Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Het treitergedrag van "vrienden"

Kleinduimpje

Kleinduimpje

12-06-2025 om 07:11 Topicstarter

nou, dat bedoel ik natuurlijk niet. Hoe vaak moet ik nu nog zeggen dat ze weer andere stappen gaat proberen. Ik bedoel dat het wel goed zal komen als ze zal vertrekken dat ze de groep verlaat of die keren dat ze dan weer terug komt of dat ze ruzie krijgt of wat dan ook, dat het daarna echt wel weer goed komt, ze nieuwe vrienden krijgt of dat het met deze groep weer goedkomt.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

12-06-2025 om 07:16 Topicstarter

Yumi schreef op 11-06-2025 om 23:11:

[..]

Nee het was een vraag, omdat jij blijft herhalen dat het niet eerlijk is, zij verliest haar vriendengroep, zij is de sjaak, het komt door etter e.d.

Wat wil je dan, doorgaan want het is niet eerlijk, waardoor ze niet eens zichzelf kan zijn?

Maar blijven doorgaan zoals het is is nog nooit aan de orde geweest, ze heeft iedere keer iets anders geprobeerd en de laatste keer zou ze weggaan, maar omdat er toen niks aan de hand was was dat niet nodig. 

Kleinduimpje schreef op 11-06-2025 om 20:54:

het is niet zo dat die vrienden constant mee hebben gedaan, dat is enkele keer gebeurd. Ik heb ook vriendinnen die weleens niet leuk zijn, dat kan toch. Ze vind het zelf totaal niet leuk als ze bij de groep weg zou moeten, dus ja wat kan ik eraan doen dat ze het nietleuk vindt. En ik vind het taalgebruik van "janken" en "calimero" nou ook niet echt leuk, waarom moet dat zo?

Logisch gezien betekent dit dat je dochter uit alle mogelijkheden kiest om bij deze groep te blijven, waardoor ze zich naar behandeld voelt, daar bij jou over kan klagen en praten en jij haar steunt in hoe erg het voor haar is en hoe oneerlijk. 

Als dit haar beste optie is, dan is het zo. Dan wordt het: ja, het is verschrikkelijk, veel plezier vanavond, en we hebben het er straks wel weer over. Zoiets. 

Kleinduimpje schreef op 12-06-2025 om 07:11:

nou, dat bedoel ik natuurlijk niet. Hoe vaak moet ik nu nog zeggen dat ze weer andere stappen gaat proberen. Ik bedoel dat het wel goed zal komen als ze zal vertrekken dat ze de groep verlaat of die keren dat ze dan weer terug komt of dat ze ruzie krijgt of wat dan ook, dat het daarna echt wel weer goed komt, ze nieuwe vrienden krijgt of dat het met deze groep weer goedkomt.

je bedoelt het misschien niet, maar je schrijft het continue wel. Dat zal je dochter ook oppikken. Dit is het moment om iets te leren; als het onveilig is, en de communicatieve manieren helpen niet, dan ga je. En dat is geen verlies, dat is kiezen voor jezelf.

Want waar jullie ook  werken, in relaties, bij hobby; eikels kunnen er altijd zijn.  Daarmee om gaan of juist daaruit stappen als er geen verandering komt en/of de groep het juist ondersteunt; een les voor het leven. 

Kleinduimpje schreef op 12-06-2025 om 07:11:

Zo komt alles wat je schrijft over: vergoeilijkend en confrontatiemijdend. Dat geef je door aan je dochter, vandaar dat ze niet voor zichzelf op komt en in plaats daarvan klaagt bij haar moeder. 

Ik vond deze wel toepasselijk:

https://www.youtube.com/shorts/T_rq8b7jTgQ

Het is al eerder geschreven, maar met de hele fam naar assertiviteitscursus is niet eens zo’n slecht idee. Kun je ook op elkaar oefenen, elkaar scherp houden etc. 
Het is ontzettend logisch dat je je kinderen moeilijk kunt leren wat je zelf niet beheerst. Maar dit is wel een belangrijke skill voor een gelukkig leven.

DeOnbekende schreef op 12-06-2025 om 11:53:

[..]

Zo komt alles wat je schrijft over: vergoeilijkend en confrontatiemijdend. Dat geef je door aan je dochter, vandaar dat ze niet voor zichzelf op komt en in plaats daarvan klaagt bij haar moeder.

En zodra je tegengas krijgt van TO vlieg je er vol bovenop. Dat is ook niet erg helpend om TO meer assertief gedrag te laten vertonen he. TO overladen met verwijten dat het allemaal aan haar ligt dat haar dochter nu in een lastige situatie zit met vrienden, is ook al niet erg behulpzaam.

Altijd leuk om met elkaar zo'n vragenstelster te gaan ontleden maar er zit wel een mens aan de andere kant van het scherm.

Als je geen weerstand aankunt, is het vrij onverstandig een topic te openen op een forum. 

DeOnbekende schreef op 13-06-2025 om 19:54:

Als je geen weerstand aankunt, is het vrij onverstandig een topic te openen op een forum.

Wat een ongelooflijke onzin. Je kan op z'n minst op een vriendelijke manier wen TO verder helpen. Als je alleen je mening kan brengen door flink te bekritiseren met weinig respect, mag je ook wel eens aan jezelf gaan werken.

"Als je alleen met weerstand kan schrijven, is het vrij onverstandig te reageren op een topic"

Auwereel schreef op 13-06-2025 om 20:05:

[..]

Wat een ongelooflijke onzin. Je kan op z'n minst op een vriendelijke manier wen TO verder helpen. Als je alleen je mening kan brengen door flink te bekritiseren met weinig respect, mag je ook wel eens aan jezelf gaan werken.

"Als je alleen met weerstand kan schrijven, is het vrij onverstandig te reageren op een topic"

Haha, wat een domme "tegenaanval". Met een topic openen vraag je om advies: dat krijgt ze. Als reageerder mag je gewoon schrijven wat je wil. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen 

DeOnbekende schreef op 13-06-2025 om 20:14:

[..]

Haha, wat een domme "tegenaanval". Met een topic openen vraag je om advies: dat krijgt ze. Als reageerder mag je gewoon schrijven wat je wil. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen

Nou nou, tegenaanval? Op wiens aanval dan? Een beetje genuanceerder zou ik wel op prijs stellen. Als je kan schrijven wat je wilt, schrijf dan iets dat goed geaccepteerd wordt. Kan je advies nog zo goed zijn, als niemand het wil aannemen vanwege de toon, is het efffect nul. 

ToetieToover schreef op 13-06-2025 om 23:01:

[..]

Nou nou, tegenaanval? Op wiens aanval dan? Een beetje genuanceerder zou ik wel op prijs stellen. Als je kan schrijven wat je wilt, schrijf dan iets dat goed geaccepteerd wordt. Kan je advies nog zo goed zijn, als niemand het wil aannemen vanwege de toon, is het efffect nul.

Tegen mij, omdat mij wordt verweten dat ik ergens "vol bovenop duik". Ik vind dat persoonlijk overigens wel meevallen, ik heb heel normaal op TO gereageerd. Dat anderen dat niet vinden, boeit mij precies 0.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

14-06-2025 om 09:25 Topicstarter

weer een ander voorbeeld. Ik ben me al de hele tijd aan bedenken of dit goede actie is en wat ik had kunnen doen, niet doen. Dochter had ander groepje waar ze beetje mee om ging, kennissen zeg maar. Daar zaten ze in een appgroepje. Ze vertelde me dat degene van dat appgroepje 2 weken geleden waren sporten, dochter was daar niet bij.ze hebben toen een nieuw appgroepje aangemaakt zonder dochter, eigenlijk voor dat sporten. Maar nu wordt bij dat 1e appgroepje niks meer gezegd en spreken ze af in appgroep 2. Hier zit ook die goede vriendin bij van de vriendengroep. Het is natuurlijk al.heel vreemd dat dochter niet is toegevoegd aan appgroep 2. Dus dochter zegt tegen vriendin kun je me ook toevoegen, vriendin heeft dat niet gedaan. Nu kwam ze met dat verhaal bij mij. Ik was daar wel boos over, want wij doen heel veel voor die vriendin, ik zal.even niet zeggen wat, maar heel veel. Ik zeg hoe voel.je je erbij? Niet fijn, ik wil ook in die groep, ik ben vaker meegeweest en wil er ook in. Ik zeg, dan kun je het nog 1 keer vragen, dat je er ook graag in wilt. Ja, maar ik ga me echt niet opdringen. Nee, maar misschien is ze het vergeten. Uiteindelijk vraagt ze het nog een keer. Nee, ik ga je niet toevoegen, er wordt toch niks in gezegd en 2 jongens vinden je irritant. Dit schrijft ze naar mij op de app. Ik denk gaan we weer. Ik zei dat ik het niet vind kunnen van vriendin, want dan hebben die 2 jongens gewoon pech, en niks van die 2 jongens aan moet trekken. 
Nu is mijn punt, wat is dit nu weer? Ik ben zo boos op die vriendin, en die moet wel weer hier thuis komen.
Daarbij snap ik echt niet wat ze tegen dochter hebben en dat vind ik zo zielig, wat moet er irritant aan haar zijn, maar ja snap wel niet iedereen je leuk kan vinden. En als vriendin zegt ik doe je niet in die appgroep, wat moet je dan. Terwijl.ze dus wel eerst in de appgroep zat.Ze wilt er ook niet meer in, prima. Maar hier is vriendin altijd zo aan het lachen , hebben ze grootste lol, maar als er andere bij komen kijken. Echt waar, die jongelui zijn allemaal niet zo leuk hoor, de een kletst over de een en de ander over de ander. Ik had dit vroeger zelf nooit zo met vrienden. Ik heb het geprobeerd bij haar te laten en ik vind het ook goed dat ze zegt ze zich echt niet op gaat dringen om erbij te mogen. Maar ik heb er toch weer de last van dat je alles voor iemand doet en je dit dan weer krijgt en ja wat kan dochter doen of had ze anders kunnen doen. Lijkt wel weer alsof het toch niet goed is, terwijl ze ook gezegd heeft het niet leuk te vinden.

Feit dat jij je boos maakt op die vriendin zegt dat je het nog steeds niet voldoende los gelaten hebt en dat je haar daardoor niet goed kan coachen met dit probleem. Jij trekt het je persoonlijk aan en je vergeet dat je dochter voldoende volwassen is om dit zelf op te lossen. Dus eerste tip aan jou: laat het los.

Dan het verhaal; eerst gaan 'vrienden' een speciale appgroep openen, zonder dochter. Vervolgens stimuleer je haar/of vraagt zij zelf om die vriendin te vragen haar toe te voegen wat 'vergeten' wordt.
Dan komt er wel een vaag verhaal dat twee andere jongens haar 'irritant' vinden. Heel tekenend vind ik dan jouw opmerking dat zij dan dus 'pech' hebben. Zij hebben haar maar te accepteren?
Vervolgens ben je heel boos op die vriendin, want ze houdt de deur dicht naar de 'vriendengroep'  maar kan wel goed met jouw dochter en ze hebben pret samen. Die vriendin zit waarschijnlijk in een spagaat waar ze zelf ook niet vrolijk van wordt.

Tip 2: Ga ook alsjeblieft niet slachtofferig doen naar je dochter van ' zo heb ik wel de last ervan, want ik heb van alles gedaan voor die vriendin' : daar heeft ze al helemaal niets aan. En besef dat dat jouw keuzes zijn. En je dochter is niet zielig; ze is gewoon een volwassene die ondervindt dat sommige vriendschappen in de loop der tijd niet meer bij haar passen. Net als iedereen.
 Hoe pijnlijk ook: De vriendengroep wil haar er niet meer bij hebben. Er is iets waardoor de anderen zich aan haar irriteren. Die ene vriendin vindt het misschien wel meevallen en ziet nog wel andere leuke dingen in haar. Daar kan ze gewoon mee omgaan en plezier mee hebben, blijkbaar. 
De vriendengroep sluit haar buiten. Dat is natuurlijk niet leuk, maar het is de realiteit. Ze hebben daar ook alle recht toe want zij zijn een vriendengroep zonder gebonden te zijn aan school of werk en volledig vrij om om te gaan met diegenen die ze leuk vinden. Het is pijnlijk dat je dochter er nu buiten valt maar ik zou toewerken naar acceptatie daarvan en het loslaten van deze 'vrienden' die haar vrienden niet willen zijn.

Je dochter zou nog kunnen proberen te praten met die vriendin om te achterhalen wat er veranderd is. Niet om uiteindelijk toch te proberen er weer bij te horen, maar om feedback te krijgen of er in haar houding iets veranderd is waardoor dit ontstaat. Wat niet perse wil zeggen dat je dochter daar iets mee moet want het kan ook zo iets banaals zijn als dat jouw dochter nooit wilt blowen en zij dat leuker vinden als iedereen dat doet. Daar hoef je je niets van aan te trekken, beter niet zou ik zeggen. Maar misschien heeft ze een bepaald karaktertrekje meer ontwikkeld de laatste tijd, die de anderen irriteert: misschien is ze meer gaan klagen, is ze negatief of doet ze volgens anderen 'arrogant'. Of is zij emotioneel meer gegroeid dan anderen en voelen anderen de afstand tussen hen. Is ze misschien vegan geworden en probeert ze de hele wereld te overtuigen?  In elk geval getuigt het niet van een volwassen sfeer in de groep dat zij zulke vervelende manieren gebruiken om indirect iets duidelijk te maken, terwijl ze toch oud genoeg zijn om elkaar feedback te geven als er echt iets is. Wilt jouw dochter daar wel bij horen?
Je weet niet wat de reden is dat anderen haar niet meer moeten. Maar in elk geval lijkt mij duidelijk dat deze groep haar probeert weg te werken en je dochter heeft dat te accepteren. 

Tip 3: Beter kun je haar stimuleren het te zoeken in andere bezigheden met andere, leukere mensen. Nieuwe ronde; nieuwe kansen!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.