Kleinduimpje
07-06-2025 om 14:20
Het treitergedrag van "vrienden"
mijn dochter is 19 jaar en heeft al heel lang een vriendengroep. 1 van de jongens is al maanden vervelend aan het doen als ze bij elkaar zijn, altijd dat dochter dom is. "Je hebt weinig hersencellen, we laten jou dat niet doen, want ben je te dom voor". Af en toe zijn er zelfs vrienden die mee doen, zelfs haar vriendin heeft weleens meegelachen (ik denk allemaal om maar niet zelf aan de beurt te zijn) maar meestal is het die ene jongen. Ze wilt graag bij de vriendengroep blijven, maar is er ontzettend onzeker van geworden. Ik heb al vanalles met haar besproken wat ze zou kunnen zeggen, maar het houdt niet op. Ik weet niet meer wat ik aan moet raden, het enige is om maar bij de vriendengroep weg te gaan wat ik ook onzin vind om je door zo iemand weg te laten jagen. Ik snap het ook niet, dat je je als 19 jarige zo gedraagd.Maar hij trekt zch nergens wat van aan, dus je kunt zeggen wat je wilt, negeren is ook geen optie. Dochter is juist net altijd heel aardig tegen iedereen.

Mamajome
15-06-2025 om 14:24
Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 09:26:
[..]
Dat vind ik dus heel lastig. Want ik kan zeggen je gaat gewoon niet uit, alleen als de meiden ook willen. Of ik kan zeggen, nou denk ook een avondje aan jezelf en ga lekker uit als zij niet willen.
Hier gaat het dus vaker zo dat ze afspreken en vriendin in een keer geen zin meer heeft en dat dochter dan ook niet meer kan gaan.
Je wilt dat je dochter op vakantie alleen uitgaat als de andere vriendinnen niet willen.
Dan kan ze dat hier in Nederland toch ook doen als vriendin toch afzegt? Waarom zou ze dan hier in Nederland niet meer kunnen gaan?

Bakblik
15-06-2025 om 14:30
Kersje schreef op 15-06-2025 om 13:00:
[..]
Vetgedrukte is een hele grote valkuil! Dat zouden mijn ouders (opa en oma) en broer ook zeggen over mijn nichtje (van 18), maar zij weten nog niet half welke échte problemen al hebben gespeeld in de afgelopen jaren. Vergis je niet dat kinderen van die leeftijd ook goed kunnen ‘toneelspelen’ en zich mooier kunnen doen voorkomen dan in werkelijkheid.
Daar zit ook de moeilijkheid als je er als ouder een objectief oordeel over wil geven.
Je kind vertelt het verhaal zoals zij het beleefd en ervaren heeft. Dat de vrienden haar kleineren bijvoorbeeld. Maar misschien laat dochter het begin van het verhaal wel weg of verdraait het een beetje om er zelf beter uit te komen.
Plus dat het ingebakken beschermingsmechanisme van iedere ouder die koste wat het kost zijn jong beschermt het nog moeilijker maakt om objectief te kijken en oordelen.
In je blik en je houding zal je toch vaak uitstralen dat jouw kind het goede doet. Dan leert kind niet zien dat ze misschien toch zelf ook iets moet veranderen aan gedrag of woordkeus naar anderen om beter in de groep te passen.
Bij een teamsport zijn er spelregels waar iedereen zich aan moet houden daar kan je niet op individuele gronden van afwijken. Dan kan je als ouder bij de coach gaan piepen dat het zo zielig is voor Emma dat ze nooit eens aan de bal is maar als Emma niet kan vangen dan is er weinig aan te doen. Als je niet kan vangen met je handen is handbal niet de juiste sport voor jou. Vragen of Emma met de voeten een bal mag aannemen is niet de juiste weg.

Kleinduimpje
15-06-2025 om 14:37
je weet toch hoe je eigen kind is. Ik ben coach geweest, ,ik praat met vriendinnen, ik hoor de juffen, ik zie haar met familieleden, ik hoor haar met vrienden, ze zitten dan in een aparte ruimte maar hoor wel wat ze zeggen. Ik durf best toe te geven als ze niet altijd even vriendelijk is. En natuurlijk zal ze ook niet altijd perfect zijn. Maar onaardig doen tegen een ander heb ik haar nog nooit horen doen en ik moet eerlijk zijn dat ik dat zelf ook nooit tegen andere doe. Misschien zal ik ook weleens niet het juiste hebben gezegd, maar onaardig nee dat denk ik niet. En ik ken veel meer mensen die echt nooit onaardig zijn of iets vervelends zeggen.

Kleinduimpje
15-06-2025 om 14:38
Bakblik schreef op 15-06-2025 om 14:30:
[..]
Daar zit ook de moeilijkheid als je er als ouder een objectief oordeel over wil geven.
Je kind vertelt het verhaal zoals zij het beleefd en ervaren heeft. Dat de vrienden haar kleineren bijvoorbeeld. Maar misschien laat dochter het begin van het verhaal wel weg of verdraait het een beetje om er zelf beter uit te komen.
Plus dat het ingebakken beschermingsmechanisme van iedere ouder die koste wat het kost zijn jong beschermt het nog moeilijker maakt om objectief te kijken en oordelen.
In je blik en je houding zal je toch vaak uitstralen dat jouw kind het goede doet. Dan leert kind niet zien dat ze misschien toch zelf ook iets moet veranderen aan gedrag of woordkeus naar anderen om beter in de groep te passen.
Bij een teamsport zijn er spelregels waar iedereen zich aan moet houden daar kan je niet op individuele gronden van afwijken. Dan kan je als ouder bij de coach gaan piepen dat het zo zielig is voor Emma dat ze nooit eens aan de bal is maar als Emma niet kan vangen dan is er weinig aan te doen. Als je niet kan vangen met je handen is handbal niet de juiste sport voor jou. Vragen of Emma met de voeten een bal mag aannemen is niet de juiste weg.
Nee, want vriendin verteld mij ook dat x niet aardig is tegen haar, en haar dom noemt, terwijl dochter nog niks gezegd heeft.

Kleinduimpje
15-06-2025 om 14:40
Mamajome schreef op 15-06-2025 om 14:24:
[..]
Je wilt dat je dochter op vakantie alleen uitgaat als de andere vriendinnen niet willen.
Dan kan ze dat hier in Nederland toch ook doen als vriendin toch afzegt? Waarom zou ze dan hier in Nederland niet meer kunnen gaan?
Omdat om 8 uur in de avond iedereen al andere afspraken heeft gemaakt.
Ik wil dat niet, dochter wil dat.

Kleinduimpje
15-06-2025 om 14:45
Annaniem2023 schreef op 15-06-2025 om 14:24:
[..]
Ik heb zes kinderen en er is nooit gedoe. Jouw dochter heeft inderdaad wel erg vaak gedoe zeg. Wat is haar rol hierin? Het kan toch niet altijd alleen aan anderen liggen?
Maar dat zeg ik, misschien is het voor jou geen gedoe als je wat hoort en vind ik het wel gedoe en maak ik er een heel ding van, ik weet het niet. Ik hoor toch ook heel veel onderling gedoe van anderen kinderen wat ik vertelde.

Kleinduimpje
15-06-2025 om 14:47
Kimdekim schreef op 15-06-2025 om 12:15:
[..]
Dit is echt niet normaal onder jongeren hoor. Ik denk, als je zo vaak conflicten hebt, moet je echt even naar jezelf kijken. Sorry maar dit kan niet alleen maar aan anderen liggen. Mijn dochter heeft een grote vriendengroep. Er is echt wel eens irritatie onderling maar dat wordt ook altijd opgelost. Dingen worden uitgesproken of er wordt even een beetje afstand genomen maar er is ook altijd begrip en respect voor elkaar. Als mijn dochter weg is geweest hoor ik altijd leuke verhalen, en zelden problemen. En als er dan eens problemen zijn heeft mijn dochter zelf een oplossing. Het lijkt alsof jouw dochter zelf worstelt met sociale situaties en een beetje onvolwassen houding heeft hierin. Mijn dochter is 2 jaar jonger maar regelt dit echt zelf.
Natuurlijk vraagt ze wel eens advies. Maar ik geef ook echt alleen maar advies als ze deze expliciet vraagt. En dan is het nog probeer ik de oplossing vooral vanuit haar zelf te laten komen. Jij weet zelf heel goed hoe je dit op moet lossen.
Ze heeft nooit een conflict, dat is juist net het probleem.

Mamajome
15-06-2025 om 14:56
Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 14:40:
[..]
Omdat om 8 uur in de avond iedereen al andere afspraken heeft gemaakt.
Ik wil dat niet, dochter wil dat.
Dan gaat ze toch alleen. Dat heb je voor spanje ook voorgesteld.
En waarom zou je niet bij een andere groep die al andere afspraken heeft gemaakt, aan kunnen sluiten?
Dat gebeurt hier bij dochter (zelfde leeftijd als jouw dochter) ook wel vaker. Dan vraag ik als ze gaat: je gaat toch naar Marietje? En dan hoor ik vaak genoeg, nee Marietje kan niet/wil niet/is ziek, dus ik ga naar Truusje en dan gaan we met de groep van Pietje want Truusje kent jantje en keesje van die groep. Prima toch.

Bakblik
15-06-2025 om 15:16
Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 14:37:
je weet toch hoe je eigen kind is. Ik ben coach geweest, ,ik praat met vriendinnen, ik hoor de juffen, ik zie haar met familieleden, ik hoor haar met vrienden, ze zitten dan in een aparte ruimte maar hoor wel wat ze zeggen. Ik durf best toe te geven als ze niet altijd even vriendelijk is. En natuurlijk zal ze ook niet altijd perfect zijn. Maar onaardig doen tegen een ander heb ik haar nog nooit horen doen en ik moet eerlijk zijn dat ik dat zelf ook nooit tegen andere doe. Misschien zal ik ook weleens niet het juiste hebben gezegd, maar onaardig nee dat denk ik niet. En ik ken veel meer mensen die echt nooit onaardig zijn of iets vervelends zeggen.
Nee je weet niet hoe je eigen kind is, je kijkt uit en soort beschermingsmechanisme altijd wat positiever naar het doen en laten van je eigen kind. Je hebt vaak de spreekwoordelijke roze bril op.
Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 14:47:
[..]
Misschien moet ze er eens een conflict van maken om de foute dynamiek voor eens en voor altijd op te lossen.

Kleinduimpje
15-06-2025 om 15:28
Mamajome schreef op 15-06-2025 om 14:56:
[..]
En waarom zou je niet bij een andere groep die al andere afspraken heeft gemaakt, aan kunnen sluiten?
Dat gebeurt hier bij dochter (zelfde leeftijd als jouw dochter) ook wel vaker. Dan vraag ik als ze gaat: je gaat toch naar Marietje? En dan hoor ik vaak genoeg, nee Marietje kan niet/wil niet/is ziek, dus ik ga naar Truusje en dan gaan we met de groep van Pietje want Truusje kent jantje en keesje van die groep. Prima toch.
Nee ze gaat zeker niet alleen in Spanje

Kimdekim
15-06-2025 om 16:07
[..]
Je heeft zelf toch een heleboel voorbeelden? Conflicten is dan misschien niet het goede woord maar laat ik het dan problemen met mensen noemen. Als je zoveel problemen met mensen hebt ligt het niet volledig aan anderen.

Kimdekim
15-06-2025 om 16:09
Mamajome schreef op 15-06-2025 om 14:56:
[..]
Hier ook. En dochter belt ook wel eens af op de dag zelf. Ik zou nooit zeggen dat ze dan maar tegen haar zin in moet stappen.

Labyrinth
15-06-2025 om 16:11
[..]
Ze heeft veel interne conflicten, omdat ze veel slikt, misschien geen irritaties 'mag' voelen, want ze is aardig. Probleem is dus dat ze conflictmijdend is. Het zo heel gezond zijn dat ze irritatie voelt en boos is als 'vriendin' (zet het tussen haken, want waarom gaat deze vriendin met jou bespreken hoe andere over je dochter denken en praten), voor de zoveelste keer op het laatste moment afhaakt.
Dat ze geen conflicten heeft is inderdaad juist het probleem!

Pippeltje
15-06-2025 om 16:47
Klein Duimpje als een psych zegt dat hij/zij 'het niet weet' dan bedoelen ze daar meestal iets anders mee. Ze leggen het balletje terug want dochter moet zelf beslissingen nemen en oplossingen zoeken.
Je zou kunnen overwegen die gewoonte over te nemen. Geen oplossingen aandragen maar haar aanzetten tot nadenken; 'Wat denk je zelf?' Op de leeftijd van jouw dochter moet je echt wat meer je eigen boontjes gaan doppen.
Ook dat jij blijkbaar nog steeds met je moeder overlegt als je ergens niet uitkomt vind ik niet heel normaal. Kijk, als je gewoon een leuke band hebt met elkaar is het fijn dat je dat als volwassene met volwassene kan bespreken. Maar 'Ik kom met een probleem bij mijn moeder en zij geeft aan wat ik moet doen' is niet handig meer.

Lotus_
15-06-2025 om 17:22
De laatste pagina's niet meer gelezen. Maar ik verbaas me om de on-zelfredzaamheid van zowel jij als je dochter. Ik ben maar ietsje ouder dan je dochter en ook op haar leeftijd ging ik niet gelijk naar mijn moeder toe als een vriendin afzegde, want wat moest mijn moeder daarmee? Dan ging ik gewoon een andere vriendin zoeken om iets mee te gaan doen of mezelf op een andere manier vermaken.
Vorige week nog, zou een avondje stappen met een vriendin. Paar uur van tevoren appte ze me dat ze er iets tussen was gekomen en ze te moe was voor een (lange) avond. Prima, we hebben een nieuwe datum gepland. Ik kon toen een andere vriendin vragen of wat anders bedenken om te gaan doen. Heb heerlijk thuis een filmpje gekeken, niets aan de hand. Ik was niet zielig.
Geen haar op mijn hoofd die daar boos om zou worden of zou gaan 'koken'. Als een vriendin om de haverklap afzegt, dan zou ik gewoon niet meer afspreken met diegene. Er is geen enkel scheurtje in de vriendschap gekomen hierdoor.