Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Het treitergedrag van "vrienden"

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2025 om 11:59 Topicstarter

Maar ik snap het punt echt wel dat dochter moet veranderen in haar gedrag om iets te laten stoppen en daar eigen keuzes in kan nemen. Neemt niet weg dat het vervelend is dat mensen vervelend kunnen zijn. Maar ik zal proberen mijn mening niet meer te geven. Bedankt allemaal.

Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 11:55:

nee, daar ging het ook niet over over de oplossing, die weet ik nu wel.

Er werd gezegd dat dochter schuldige kon zijn aan het gedoe en daar reageerde ik op.

ONDERDEEL van het gedoe. Het zoeken en benoemen van schuldigen is een simplificatie. Zo plat en ongenuanceerd zijn sprookjes niet eens. Laat staan de echte wereld. 

Het is weer “hullie zijn gemeen en aan dochter ligt het niet”. 

Je duwt haar steeds in een slachtofferrol en daarmee help je haar niet. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2025 om 12:08 Topicstarter

ik zeg toch dat ze zelf de schuldige is om erin te blijven.

Als kinderen op school worden gepest, zijn de pesters de schuldige toch of ben ik nou gek, die kinderen zijn daar dan toch geen onderdeel van dat ze gepest worden?

Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 10:52:

[..]

Ja, dat is niet normaal, hoe die jongeren onderling allemaal doen. Ik snap dat ook niet. Nu verteld ze heel veel tegen mij, ik denk dat andere ouders het niet eens weten. En is niet alleen bij dochter hoor. Dan mag die vriendin weer niet mee van andere of mogen ze die niet of is die weer boos enz...dat is niet alleen met vrienden, ook bij de sport/school

Dit is echt niet normaal onder jongeren hoor.  Ik denk, als je zo vaak conflicten hebt, moet je echt even naar jezelf kijken.  Sorry maar dit kan niet alleen maar aan anderen liggen.  Mijn dochter heeft een grote vriendengroep. Er is echt wel eens irritatie onderling maar dat wordt ook altijd opgelost.  Dingen worden uitgesproken of er wordt even een beetje afstand genomen maar er is ook altijd begrip en respect voor elkaar.  Als mijn dochter weg is geweest hoor ik altijd leuke verhalen,  en zelden problemen. En als er dan eens problemen zijn heeft mijn dochter zelf een oplossing. Het lijkt alsof jouw dochter zelf worstelt met sociale situaties en een beetje onvolwassen houding heeft hierin.  Mijn dochter is 2 jaar jonger maar regelt dit echt zelf. 

Natuurlijk vraagt ze wel eens advies.  Maar ik geef ook echt alleen maar advies als ze deze expliciet vraagt.  En dan is het nog probeer ik de oplossing vooral vanuit haar zelf te laten komen.  Jij weet zelf heel goed hoe je dit op moet lossen.  

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2025 om 12:17 Topicstarter

Ik zeg dat dit bij andere gebeurd, niet bij dochter. Sportclub school enz

Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 12:17:

Ik zeg dat dit bij andere gebeurd, niet bij dochter. Sportclub school enz

Je geeft hier zelf in dit topic al tig voorbeelden van wat er de afgelopen weken is gebeurd.  

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2025 om 12:27 Topicstarter

ik zal het wel te groot maken. Misschien gebeuren dezelfde dingen dan bij jullie ook en maak ik er een te groot ding van. Ik vind het ook niet leuk, ik heb het liefst dat er geen gedoe is.

Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 11:29:

[..]

Maar het is eigenlijk hier overal zo, ik heb al zoveel jongeren gezien. Misschien vind ik ook wel snel iets niet kunnen, wat jullie niet zo erg vinden, daar zal het ook wel mee te maken hebben. Dus die vrienden zijn altijd allemaal aardig tegen elkaar?

Nee niet iedereen is altijd aardig tegen elkaar maar er wordt niet zoveel gedoe van gemaakt. Er wordt hardop iets van gezegd en eventueel naar gehandeld. Als je zegt dat je bij de volgende rotopmerking weg gaat dan ga je ook. 

Als iemand 2 uur voor een afspraak afzegt dan praat je daar meteen over. En als je weet niet uitkomt is het misschien tijd geworden om afscheid te nemen van deze "vriend". 

Van de 7 vrienden die dochter op het vwo had zijn er 5 jaar later nog 2 over.  Sommigen heeft ze na de diplomauitreiking nooit meer gezien.  Iedereen ging iets anders studeren en dan is een vriendschap soms niet meer in stand te houden.  Volgens mij een natuurlijk proces. Niet alle mensen waar je een periode intensief mee omgaat kunnen en rol blijven spreken in je leven 

Wij hadden als vriendinnengroep ook heus weleens gedoe. Ik denk dat dat een beetje onvermijdelijk is als een groep mensen (en zeker pubers) veel met elkaar omgaan. Dan loop je tegen dingen aan. Vaak was het niet meer dan wat puberdrama. En dat los je dan met elkaar op en dan ben je weer even goede vrienden. Dat deden we al toen we 15/16 waren, de puberdrama was op 19 echt wel een keer voorbij. 

Als je op 19 zo vaak gedoe hebt, wordt het misschien tijd om je vriendengroep eens te bekijken. Er zijn leukere mensen op aarde. Maar het is ook niet erg om af en toe het oneens te zijn met elkaar. Lastminute afzeggen is niet altijd leuk, maar ook daar kun je over praten met diegene. Misschien durft ze niet te zeggen dat ze niet zo'n feestbeest is. Misschien concludeer je dat je liever gewoon niet meer afspreekt omdat jullie niet matchen. Een vakantie boeken zonder gesprekken te hebben over je verwachtingen en te kijken of je enigszins een match bent, is ook bijna vragen om problemen.

Het is ook niet raar dat als je 19 bent en al heel lang een vriendengroep hebt, je ergens op het pad naar volwassenheid te veel van elkaar gaat verschillen. Dat je uit elkaar groeit. Er komen, als het goed is, ook nieuwe mensen op je eigen pad. Of je gaat er actief naar opzoek. Naar mensen die beter passen bij de fase waar je op dat moment in zit. 

Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 11:42:

[..]

Mijn dochter heeft ook nog nooit gevraagd, mam wat is jouw advies. Ze vertelde me alleen de verhalen en ik geef reactie.

Dus er wordt ook weleens onaardig gedaan en dat is dus hier ook het geval, alleen dochter weet dan niet goed wat te doen en is daar onzeker over.

Jawel, dochter weet wel wat ze wil doen, want de volgende keer gaat ze gewoon weer meedoen. Helemaal prima. 

Jouw reactie op haar verhaal was ook goed. Ze gaat naar boven, denkt hopelijk er zelf nog eens over na, en dan bepaalt ze zelf wat ze volgende keer doet. Waarschijnlijk gaat ze weer mee. Geen probleem. Je zegt zelf: dochter wil geen advies van jou, ze wil gewoon haar verhaal kwijt.

Het kan iets vriendelijker: goh, vervelend. Het kan ook iets uitgebreider, af en toe eens een keer (niet bij elk incident). Je zou vragen kunnen stellen die haarzelf helpen om wat meer inzicht voor zichzelf te krijgen, bijvoorbeeld: gebeurt dat vaker, wat vond je daarvan, wat maakt het zo moeilijk voor je, zou je iets anders willen doen, waarom doe je dat niet etc. etc. Je kunt ook afleidende vragen stellen: was het druk, wat voor muziek was er, waren er nog meer mensen die je kenden etc. etc.  Het stellen van meer vragen zou kunnen,w are het niet dat je er zelf fors tussenzit met je eigen emoties en je verontwaardiging over hoe de anderen omgaan met jouw dochter. Als er iets is wat je kunt doen om daar anders mee om te gaan zou dat mooi zijn. Ik zou het niet aan je moeder vragen, maar bespreken met je huisarts en eventueel met de praktijkondersteuner. 

Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 11:16:

nee, die problemen zijn niet alleen bij haar, overal zijn die problemen bij jongeren, heel vaak heeft ze er zelf niks mee te maken. Bij het sporten ben ik coach geweest en daar was iedere week wel iets onder de jongeren. Dochter is juist net heel makkelijk en vind het goed dat iedereen meegaat, maar dat vinden de anderen dan weer niet goed. Of ze spreken met mensen af, maar dan wil marietje niet mee, want ze kent die mensen niet. Of ze gaan uit en dochter zegt we gaan naar café 1 en 2 omdat we dan ieders keuze hebben. Dan wil er weer een alleen in café 1 en wordt dan boos. Dan is die weer boos en dan weer die. Het is juist net dat dochter de makkelijkste is en je met haar echt geen gedoe kan hebben.

Ik herken dit helemaal niet terwijl ik 3 kinderen heb ik de leeftijd van jouw dochter. Ik herken dit gedoe wel van de meiden, in de eerste 2 jaar van de Middelbare school maar voor 19jarigen vind ik dit echt niet normaal.

Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 11:31:

[..]

Dus jij gelooft niet dat ze gemakkelijk is in de omgang? Mijn moeder en zus/broer/vriendin zeggen allemaal, met dochter kun je geen problemen hebben, dus ik zie dat niet verkeerd hoor. Dus omdat dochter dom genoemd wordt ligt dat aan haar.

Ik steek er zeker wel wat van op, heb net toch ook al geoefend op dochter.

Vetgedrukte is een hele grote valkuil! Dat zouden mijn ouders (opa en oma) en broer ook zeggen over mijn nichtje (van 18), maar zij weten nog niet half welke échte problemen al hebben gespeeld in de afgelopen jaren. Vergis je niet dat kinderen van die leeftijd ook goed kunnen ‘toneelspelen’ en zich mooier kunnen doen voorkomen dan in werkelijkheid.

Kersje schreef op 15-06-2025 om 13:00:

[..]

Vetgedrukte is een hele grote valkuil! Dat zouden mijn ouders (opa en oma) en broer ook zeggen over mijn nichtje (van 18), maar zij weten nog niet half welke échte problemen al hebben gespeeld in de afgelopen jaren. Vergis je niet dat kinderen van die leeftijd ook goed kunnen ‘toneelspelen’ en zich mooier kunnen doen voorkomen dan in werkelijkheid.

Nou inderdaad.  En familie kan ook wel eens allesbehalve objectief zijn.  Mijn schoonmoeder hemelt haar kleinkinderen enorm op.  Ik vind het wel eens gênant als ik op verjaardagen terug hoor wat ze allemaal zegt.  Haar kleinkinderen zijn allemaal slim,  verstandig,  knap,  lief en braaf.  De waarheid ligt een heel stuk genuanceerder maar mijn schoonmoeder gelooft echt dat het allemaal engeltjes zijn. 

Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 09:22:

[..]

Zij hoeven zich toch niet aan te passen, ze gaan naar bed en dochter gaat dezelfde dag gewoon vrolijk mee om vanalles te doen.

Maar wat ik net al vertelde vriendin zegt vaker dat ze mee uitgaat en zegt dan het laatste moment af omdat ze geen zin heeft, wat vind je daar dan van?

Dan zal ik je citeren: En dan denk ik zelfben je wel zo gemakkelijk om af te spreken en gewoon het weer af te zeggen, doen wat jezelf op dat moment zin in hebt, dan moet dochter ook maar eens doen waar zij zin in heeft.

dus vriendin mag niet doen waar ze zelf zin in heeft, maar dochter wel? 

Joszy schreef op 15-06-2025 om 10:46:

Ik zit echt met verbazing te lezen hoeveel gedoe je dochter steeds heeft. Hoe vaak hebben jullie dit soort gesprekken? Het lijkt wel alsof ze elke week een paar keer dit soort gedoe meemaakt! Is dat normaal tegenwoordig?

Ik heb zes kinderen en er is nooit gedoe. Jouw dochter heeft inderdaad wel erg vaak gedoe zeg. Wat is haar rol hierin? Het kan toch niet altijd alleen aan anderen liggen? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.