Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Het treitergedrag van "vrienden"

BritgetJones007 schreef op 18-06-2025 om 19:35:

[..]

Maar dat ze aan haar beste vriendin vraagt om toegevoegd te worden is toch logisch, dat zij dat als eerste aan haar beste vriendin vraagt

Ja, dat misschien wel. Alhoewel ik zelf een vergelijkbare situatie heb gehad en toen gewoon in de oude groep heb gevraagd om toegevoegd te worden. Maar mijn vriendinnen zouden ook als ik ze privé zou vragen om mij toe te voegen dat gewoon doen/ vragen idd. Eén vriendin niet, die zou me de naam van de beheerder geven en zeggen dat ik het me maar moet uitzoeken, haha. Alleen weet ik niet hoe de dynamiek in deze groep is. De 'vriendengroepen' klinken niet als echt vrienden en al helemaal niet als veilige groepen. Dan kan het voor vriendin ook onveilig voelen om haar nek uit te steken. Let wel, zij is wrs even oud als dochter TO, dus ga er vanuit dat je van haar niet meer kunt verwachten dan van dochter. Die vriendin kan ook gewoon 'niet durven'. Ze hoeft niet perse kwade bedoelingen te hebben. 

Meesje schreef op 18-06-2025 om 19:40:

[..]

Ja, dat misschien wel. Alhoewel ik zelf een vergelijkbare situatie heb gehad en toen gewoon in de oude groep heb gevraagd om toegevoegd te worden. Maar mijn vriendinnen zouden ook als ik ze privé zou vragen om mij toe te voegen dat gewoon doen/ vragen idd. Eén vriendin niet, die zou me de naam van de beheerder geven en zeggen dat ik het me maar moet uitzoeken, haha. Alleen weet ik niet hoe de dynamiek in deze groep is. De 'vriendengroepen' klinken niet als echt vrienden en al helemaal niet als veilige groepen. Dan kan het voor vriendin ook onveilig voelen om haar nek uit te steken. Let wel, zij is wrs even oud als dochter TO, dus ga er vanuit dat je van haar niet meer kunt verwachten dan van dochter. Die vriendin kan ook gewoon 'niet durven'. Ze hoeft niet perse kwade bedoelingen te hebben.

Klopt, als die beste vriendin kenbaar zou maken dat ze dat niet zo goed durft te doen in verband met die twee jongens, dan komt dat anders over, dan niet te reageren op het eerste verzoek om toegevoegd te worden en het tweede verzoek komt juist erg gemeen over, want dan mis ik in haar verhaal wel een stukje loyaliteit en empathie naar dochter toe....vandaar dat ik mij dan ook zou afvragen wat daar achter zit en wat het werkelijke verhaal is. 

Kleinduimpje schreef op 18-06-2025 om 14:31:

[..]

Ik vond dat dus wel vriendelijk, hij denkt ook aan een ander, ook al kan ze voor zichzelf.

Wat me wel opvalt is dat als ik iets op mijn werk of vrienden vertel ik hele andere reacties krijg als op een forum. Kan aan mij liggen hoor.

Ik snap dat je dat vriendelijk vindt, dat is het probleem niet. Het probleem is dat je vindt dat iedereen zo zou moeten reageren voor jouw dochter. Bijvoorbeeld: waar is de vriendelijkheid van jouw dochter, als ze weet dat in elk geval twee mensen haar niet graag bij de groep willen en zij toch bij de groep wil? Let wel, dit is een theoretische vraag om je te laten zien dat 'vriendelijkheid' in dit geval betekent 'doet wat dochter wil'. 

Ik hoop toch echt zo dat je haar op een dag met rust gaat laten. Niet weten of ze de vakantie nog gaat bespreken met de groep (haar wensen dan met betrekking tot de vakantie), mocht dochter erover vertellen dan geen adviezen gaat geven, niet er zelf over na gaat denken, niet over praten met mensen op je werk. Ik hoop dat je genoeg eigen leven hebt om daarmee je hoofd te vullen en dat je je dochter de kans geeft om zelf haar eigen ervaringen op te doen en daarvan zelf te leren door haar eigen conclusies te trekken. 

tsjor schreef op 19-06-2025 om 09:52:

[..]

Ik snap dat je dat vriendelijk vindt, dat is het probleem niet. Het probleem is dat je vindt dat iedereen zo zou moeten reageren voor jouw dochter. Bijvoorbeeld: waar is de vriendelijkheid van jouw dochter, als ze weet dat in elk geval twee mensen haar niet graag bij de groep willen en zij toch bij de groep wil? Let wel, dit is een theoretische vraag om je te laten zien dat 'vriendelijkheid' in dit geval betekent 'doet wat dochter wil'.

Ik hoop toch echt zo dat je haar op een dag met rust gaat laten. Niet weten of ze de vakantie nog gaat bespreken met de groep (haar wensen dan met betrekking tot de vakantie), mocht dochter erover vertellen dan geen adviezen gaat geven, niet er zelf over na gaat denken, niet over praten met mensen op je werk. Ik hoop dat je genoeg eigen leven hebt om daarmee je hoofd te vullen en dat je je dochter de kans geeft om zelf haar eigen ervaringen op te doen en daarvan zelf te leren door haar eigen conclusies te trekken.

Klopt, kan zomaar dat die twee jongens het iets minder vriendelijk vinden dat nu iemand die zij irritant vinden is toegevoegd.

Helemaal eens met de 2e alinea. Ik heb zelf een moeder die het nog steeds (ik ga richting de 40 jaar) niet kan loslaten. Als ze iets weet van mijn (sociale) leven dan heeft ze ook gelijk een mening. En ook non-verbaal kan ik die lezen. Het heeft bij mij heel lang geduurd om te leren dat de mening van mijn moeder niet gelijk staat aan 'de waarheid'. Het heeft mij ook best belemmerd bij sociale contacten. Als zij uitgesproken negatief was over wat een vriendin had gedaan, had nagelaten, zou moeten enz dan nam ik dat gevoel toch wat over. En ook adviezen waren niet altijd helpend, maakten juist dat er miscommunicatie ontstond en dat het lang heeft geduurd voordat ik een vriendengroep vond die wél bij me paste. En nog; ik weet dat zij gaat piekeren en gaat proberen te sturen als ik iets vertel, dus vertel ik minder. Maar nu denkt ze dat ik nooit meer vrienden zie, want: ik hoor er niks over. Dus nu krijg ik daar advies over: misschien moet je toch Anne nog eens bellen. Ik ben vorige week nog bij Anne geweest mam. Oh, jij weer naar Anne, ze weet toch dat jij een baby hebt, ik snap niet dat ze niet naar jou komt dan. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

19-06-2025 om 14:11 Topicstarter

dus ze moet de groep maar verlaten (want dat zou vriendelijk van haar zijn) omdat 2 jongens van de 12 een keer hebben gezegd dat ze irri zou zijn. Nou, lijkt me niet, als je het zo bedoeld. 

Met rust moet laten? Weet jij dan hoe wij met elkaar omgaan omdat ik hier een paar verhalen vertel. Ik ben juist net altijd heel erg positief tegen haar over vanalles.

Kleinduimpje schreef op 19-06-2025 om 14:11:

dus ze moet de groep maar verlaten (want dat zou vriendelijk van haar zijn) omdat 2 jongens van de 12 een keer hebben gezegd dat ze irri zou zijn. Nou, lijkt me niet, als je het zo bedoeld.

Met rust moet laten? Weet jij dan hoe wij met elkaar omgaan omdat ik hier een paar verhalen vertel. Ik ben juist net altijd heel erg positief tegen haar over vanalles.

Van wat je hier schrijft, vind ik dat je gigantisch veel weet over het sociale wel en wee van je dochter. Ik dacht oprecht dat ik me vergist had on de leeftijd, dat het geen 19, maar 13 of 14 was. 

Het zou voor je dochter goed zijn om zelfstandig te gaan wonen, maar dat is helaas in deze tijden makkelijker gezegd dan gedaan. of een jaar naar het buitenland oid. Misschien helpt het om weerbaarder te worden en ze zodoende meer in staat zal zijn haar eigen grenzen op een goede manier aan te geven.

Kleinduimpje schreef op 19-06-2025 om 14:11:

Ik weet niet of je het tegen mij hebt, maar nee, dat bedoel ik niet. Wat ik bedoel is wat ik ook in 2 eerdere reacties al probeerde duidelijk te maken: dat er aan verhalen vaak meerdere kanten zitten en dat situaties (vaak) complexer zijn dan je op basis van 1 gezichtspunt kunt zien. In dit geval was de betreffende kennis vriendelijk voor dochter omdat hij tegenmoet kwam aan haar wens in die groepsapp te komen. Maar de kans bestaat dan anderen hem juist niet zo aardig vinden omdat hij iemand heeft toegevoegd die ze niet zo mogen. Het kan dus ook prima dat weer anderen (zoals die ene vriendin) hierin geen partij willen kiezen. Het is allemaal niet zo zwart-wit. Het goede doen voor de een kan juist tegen het zere been zijn van de ander.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

19-06-2025 om 15:11 Topicstarter

Ja, omdat we het gezellig vinden om zoveel met elkaar te kletsen en dan komt er vanalles langs, leuke verhalen en minder leuke verhalen. Ik heb vriendinnen die dit ook doen met hun dochters, dus vind het vreemd dat je hier een leeftijd aan koppelt van 13-14 jaar, net of dit heel kinderachtig is dat ze dit doet, iets vertellen waar je mee zit lijkt me heel normaal en wat ik al vaker heb verteld, ze heeft nog nooit aan me gevraagd, wat is je advies?. Daarbij praten we echt geen uren over dit soort zaken, maar komt dat zo even ter sprake en dan hebben we het weer over wat anders. Ik vind het juist vreemd dat jullie dat soort dingen nooit bespreken. En nee, van op haarzelf wonen is geen sprake, maar ze wil zelf graag stage lopen in het buitenland en dit vind ze echt niet spannend ofzo, jullie denken dat ze een mama's kindje is ofzo, maar ze is op heel veel vlakken echt wel zelfstandig. 

Kleinduimpje schreef op 19-06-2025 om 15:11:

Ja, omdat we het gezellig vinden om zoveel met elkaar te kletsen en dan komt er vanalles langs, leuke verhalen en minder leuke verhalen. Ik heb vriendinnen die dit ook doen met hun dochters, dus vind het vreemd dat je hier een leeftijd aan koppelt van 13-14 jaar, net of dit heel kinderachtig is dat ze dit doet, iets vertellen waar je mee zit lijkt me heel normaal en wat ik al vaker heb verteld, ze heeft nog nooit aan me gevraagd, wat is je advies?. Daarbij praten we echt geen uren over dit soort zaken, maar komt dat zo even ter sprake en dan hebben we het weer over wat anders. Ik vind het juist vreemd dat jullie dat soort dingen nooit bespreken. En nee, van op haarzelf wonen is geen sprake, maar ze wil zelf graag stage lopen in het buitenland en dit vind ze echt niet spannend ofzo, jullie denken dat ze een mama's kindje is ofzo, maar ze is op heel veel vlakken echt wel zelfstandig.

Stagelopen in het buitenland lijkt me inderdaad een goed idee. Niet per se omdat ik denk dat ze een mamakindje is, wel omdat ik denk dat ze er veel van zal leren qua zelfstandigheid.

En dat dit soort dingen 'gewoon' besproken wordt, wat maakt het dan dat je er een topic over schrijft en advies zoekt?

Kleinduimpje

Kleinduimpje

19-06-2025 om 16:13 Topicstarter

omdat ik er zelf mee zit, wat te zeggen, wat is handig, hoe kan ik eventueel helpen.

Kleinduimpje schreef op 19-06-2025 om 16:13:

omdat ik er zelf mee zit, wat te zeggen, wat is handig, hoe kan ik eventueel helpen.

Ik heb het al eerder gezegd 

Wil ze dat jij helpt

Of wil zij een luisterend oor 

En mocht zij willen dat jij helpt
Stel open vragen
Wat heb je nodig
Wat zou je kunnen doen
Wat hielp eerder 

Laat haar dan nadenken 
Laat haar met oplossingen komen

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.