Anienom
17-06-2025 om 13:42
Kinderen en kosten
Een korte inleiding: weduwe, gekocht huis, overheidsbaan met redelijk salaris en twee kinderen van 21 en 23. Het jongste kind is, vanwege chronische ziekte, pas dit jaar begonnen aan een studie in thuisstad. Werkt daarnaast. De oudste zit vanwege een veel te laat gediagnosticeerde adhd thuis zonder inkomen. Op dit moment is het zover gekomen dat ik het financieel net wel of net niet red. Ik kan de oudste geen kostgeld vragen want er is niks. Vanaf volgende maand ga ik de jongste met zwaar hart vragen het overschot aan ziektekosten te betalen na zijn zorgtoeslag (is nog 84 euro extra). Verder doen ze geen klap in huis, word ik constant overruled.
Graag tips of harten onder de riem vanwege vergelijkbare situatie xxx

Poekewiki
17-06-2025 om 13:49
Heb je al nagekeken of een of beide kinderen in aanmerking kan komen voor studietoeslag ? Het vervangt een bijbaantje (als dat medisch niet haalbaar is). Ik lees dat je jongste wel werkt naast de studie - als dat gewoon haalbaar is, komt die niet in aanmerking. Maar wellicht is het geen volwaardige baan ? Een eventuele stagevergoeding wordt afgetrokken van het bedrag aan studietoeslag bijvoorbeeld. Het is een alternatief voor studenten die niet kunnen bijverdienen door een chronische medische aandoening. Je zou moeten navragen of je oudste met adhd in aanmerking komt, maar dan moet die wel ingeschreven staan voor een studie.

AnnaNiem
17-06-2025 om 13:55
ADHD is iets waar veel mensen mee leren omgaan en werken. Wat maakt dat je oudste dat nog niet kan? Kun je zelf (meer) werken en je inkomsten vergroten?
Verder om tafel gaan. Ze zijn volwassen en je kan ze ook zo behandelen door taken te verdelen. Eigen was doen, eigen kamer schoonhouden. Jij de boodschappen, keuken en de kamer, oudste 3x koken en de tuin, jongste 2x koken + badkamer/wc poetsen. Ik noem maar wat en ze dan ook aanspreken als het niet gebeurd. Jouw huis, jouw regels en als het ze niet bevalt dan zoeken ze maar een betere plek.

Izza
17-06-2025 om 13:59
Wat betaal jij precies voor je kinderen dan? Vanaf 18 hebben ze recht op DUO en daar kan je ook bij lenen. Daarnaast heeft een kind een bijbaan en zorgtoeslag. Kan kind niet werken of studeren dan is er een uitkering mogelijk. Gezien jou situatie kan je aangeven dat ze hun eigen kosten moeten betalen. Dus gratis kost en inwoning. De meeste jongeren die ik ken krijgen met 18 geen zakgeld of kleedgeld meer hoor. Ouders betalen de studie en meer vaak niet. Behalve eten heb jij toch niet meer vaste lasten (tenzij ze uren douchen of wassen).
Maak duidelijk dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen kosten (telefoon, zorgverzekering, kleding, studie etc).

IMI-x2
17-06-2025 om 14:01
Krijgt je kind met ADHD wel passende zorg? Heeft hij psycho-educatie gehad? Gebruikt hij aandachtsmedicatie? Een ADHD-coach?

Marty1984
17-06-2025 om 14:11
Is er aan de inkomsten-kant nog iets te halen?
Meer werken? Promotie in 't zicht?
Heeft de jongste - als half-wees en student - nog ergens recht op qua toelage?
Kan er aan de uitgaven-kant gecut worden? Of 3 maanden bijgehouden worden wat er precies buitengaat?
En tja, er alleen voor staan met 2 jong-volwassenen mét etiketje is gewoon loeizwaar. Ook financieel. De normale gang van zaken is dat je dit bij voorkeur met zijn 2 doet. Waarbij ook niet meer elke 23-jarige zo afhankelijk is. Proficiat en geef jezelf een pluim, want je doet het toch maar!

Anienom
17-06-2025 om 14:25
Natuurlijk weten ze dat ze moeten meehelpen in huis. Bij alles wat ik vraag (bijna niks) wordt het op de weegschaal gelegd (wat doet de ander) of geweigerd.
De jongste van 21 heeft DUO en aanvullend en betaalt daar zijn studie van. Verder werkt hij. Mijn insteek was: als je studeert hoef je niet te betalen maar vanwege stijgende kosten (boodschappen) moet ik daar op terugkomen. Hij gaat akkoord nu met betalen van zijn zorgkosten ( na de zorgtoeslag blijft er nog 84 euro over per kind, dat betaalde ik). Verder nog eigen risico dat bij hem helemaal op gaat maar dat laat ik nog even. Het is namelijk best zuur dat zijn zus niets hoeft te betalen. Ze heeft nul inkomen. Haar telefoonabonnement wordt door haar vriendje betaald.
De douche wordt hier flink gebruikt ja.
Overigens werk ik 35 uur en dat vind ik voorlopig meer dan voldoende want ik wil nog tijd over hebben voor vrijwilligerswerk, sociaal leven en het huishouden waar nooit een einde aan komt 😁

Anienom
17-06-2025 om 14:26
Natuurlijk weten ze dat ze moeten meehelpen in huis. Bij alles wat ik vraag (bijna niks) wordt het op de weegschaal gelegd (wat doet de ander) of geweigerd.
De jongste van 21 heeft DUO en aanvullend en betaalt daar zijn studie van. Verder werkt hij. Mijn insteek was: als je studeert hoef je niet te betalen maar vanwege stijgende kosten (boodschappen) moet ik daar op terugkomen. Hij gaat akkoord nu met betalen van zijn zorgkosten ( na de zorgtoeslag blijft er nog 84 euro over per kind, dat betaalde ik). Verder nog eigen risico dat bij hem helemaal op gaat maar dat laat ik nog even. Het is namelijk best zuur dat zijn zus niets hoeft te betalen. Ze heeft nul inkomen. Haar telefoonabonnement wordt door haar vriendje betaald.
De douche wordt hier flink gebruikt ja.
Overigens werk ik 35 uur en dat vind ik voorlopig meer dan voldoende want ik wil nog tijd over hebben voor vrijwilligerswerk, sociaal leven en het huishouden waar nooit een einde aan komt 😁

Anienom
17-06-2025 om 14:26
Oh en het kind met ADHD is zorgmoe. Ze heeft nu wel contact met iemand die haar hopelijk gaat begeleiden net het weer vinden van een studie.

Bolmieke
17-06-2025 om 14:38
Misschien moet je toch wat strenger zijn voor wat betreft helpen in het huishouden. Het gaat niet alleen om jou maar ook eventuele toekomstige partners van je kinderen, die willen toch ook geen partner die niets uitvoert in het huishouden en ook nog gaan lopen miepen als er iets gevraagd wordt

Marty1984
17-06-2025 om 14:45
Is er een reden dat kind 1 wél permanent thuis is, maar niet 2 uur per dag het huishouden kan doen?
Je kan perfect aanhalen dat kind 2 én mee betaalt én die 2 uur met zijn studie en zijn job bezig is. Dat ze altijd kan kiezen om terug te gaan studeren en / of financieel mee in te leggen.
Waarbij ik elke dag een lijstje van de meest dringende dingen zou neerleggen. Een ADHD'er dat zelf laten bedenken op haar 23ste lijkt mij recipe for disaster.

Roos57
17-06-2025 om 15:10
Zoon van 21 is goed bezig .
Winst zit op dochter van 23 . Prima dat zij zorgmoe is maar dat ben jij ook .
Wat doet dochter om beter te worden . Heeft ze ggz hulp . Medicijnen.
psycho educatie ?
Vriendje ? Is hij er ook vaak ?

Anienom
17-06-2025 om 15:59
Dochter heeft geen medicatie op af en toe Ritalin en angstmedicatie na. Ze krijgt nu begeleiding van een provinciale instantie die mensen met een beperking in brede zin op weg helpt. Dus geen hulpverlening maar ondersteuning naar studie, werk etc. Vanwege de vakantie pas weer in juli, maar ik hoop dat dat wat brengt. Vriendje studeert en is altijd hier. Hij past zich volledig aan haar aan, dus daar heb ik niet zoveel aan.

Rosehip
17-06-2025 om 16:04
Anienom schreef op 17-06-2025 om 15:59:
Dochter heeft geen medicatie op af en toe Ritalin en angstmedicatie na. Ze krijgt nu begeleiding van een provinciale instantie die mensen met een beperking in brede zin op weg helpt. Dus geen hulpverlening maar ondersteuning naar studie, werk etc. Vanwege de vakantie pas weer in juli, maar ik hoop dat dat wat brengt. Vriendje studeert en is altijd hier. Hij past zich volledig aan haar aan, dus daar heb ik niet zoveel aan.
Dus daar heb je ook nog kosten aan?

Citroengraag
17-06-2025 om 16:21
Heel praktisch: heel eenvoudig gaan koken, en de drie (2 kids en schoonzoon) vertellen dat er niet meer inzit, als ze niet gaan bijdragen. Hou je wellicht wat geld over om op je werk gezonder en luxer te kunnen eten. En ook een keer excel met alle kosten delen. Ze hebben de leeftijd dat het voor een groot deel ook hun verantwoordelijkheid is. En met de gemeente gaan praten over de oudste, dat deze wel zorg krijgt, maar jij kapot loopt op de kosten.

Marty1984
17-06-2025 om 16:25
Anienom schreef op 17-06-2025 om 15:59:
Dus eigenlijk heb je geen 2, maar 3 inwonende kinderen?
En vriendje én zijn ouders vinden het normaal dat ie eigenlijk op kamers zit maar daar - op een gsm-abo na - geen kosten aan heeft?
Of betaalt hij wel voor huisvesting, energie, water, internet, eten, ... en helpt ie mee in het huishouden?