Anienom
17-06-2025 om 13:42
Kinderen en kosten
Een korte inleiding: weduwe, gekocht huis, overheidsbaan met redelijk salaris en twee kinderen van 21 en 23. Het jongste kind is, vanwege chronische ziekte, pas dit jaar begonnen aan een studie in thuisstad. Werkt daarnaast. De oudste zit vanwege een veel te laat gediagnosticeerde adhd thuis zonder inkomen. Op dit moment is het zover gekomen dat ik het financieel net wel of net niet red. Ik kan de oudste geen kostgeld vragen want er is niks. Vanaf volgende maand ga ik de jongste met zwaar hart vragen het overschot aan ziektekosten te betalen na zijn zorgtoeslag (is nog 84 euro extra). Verder doen ze geen klap in huis, word ik constant overruled.
Graag tips of harten onder de riem vanwege vergelijkbare situatie xxx

Izza
17-06-2025 om 19:35
Vanaf 18 heb je recht op een inkomen. Of via DUO, een baan of anders een uitkering als ze echt niet kan werken. Maar wellicht is er best wat mogelijk maar wil ze niets (zorgmoe, thuis niets doen). Daar zou ik als ouder niet meegaan akkoord gaan. Zo komt ze nooit verder. Jij behandeld ze als kinderen in hotel mama. En laat je overreden. Daar ben je echt zelf bij hoor. Wees eens wat harder en duidelijker. Ze behandelen jou zo omdat jij dat toelaat.

Vaaas
17-06-2025 om 19:40
Izza schreef op 17-06-2025 om 19:35:
Vanaf 18 heb je recht op een inkomen. Of via DUO, een baan of anders een uitkering als ze echt niet kan werken. Maar wellicht is er best wat mogelijk maar wil ze niets (zorgmoe, thuis niets doen). Daar zou ik als ouder niet meegaan akkoord gaan. Zo komt ze nooit verder. Jij behandeld ze als kinderen in hotel mama. En laat je overreden. Daar ben je echt zelf bij hoor. Wees eens wat harder en duidelijker. Ze behandelen jou zo omdat jij dat toelaat.
Het is ook gewoon heel confronterend om wajong aan te vragen, dan moet je toegeven dat zelf een inkomen verdienen er de rest van je leven niet in zit.

Izza
17-06-2025 om 19:42
Ik ken een vergelijkbare situatie. Maar dan is het "kind" in kwestie 30+ Ook daar speelt van alles. Kind wil en doet weinig. Af en toe een baantje maar weinig noodzaak tot iets doen (want gratis thuiswonend in hotel mama). Hangt voornamelijk thuis. Helpt daar eigenlijk niet en ouders zitten met de handen in het haar. Hadden hem er eigenlijk gewoon uit moeten zetten (er zijn best opties voor begeleid wonen maar dat wil kind niet). Ouders hebben intussen deurwaarders aan de deur gehad en zelfs schulden afbetaald. Nu zijn deze ouders gelukkig nog samen. Maar als jij niets doet dan kan dit zomaar jouw toekomst zijn...

Izza
17-06-2025 om 19:44
Vaaas schreef op 17-06-2025 om 19:40:
[..]
Het is ook gewoon heel confronterend om wajong aan te vragen, dan moet je toegeven dat zelf een inkomen verdienen er de rest van je leven niet in zit.
Ook met Wajong mag je studeren en werken hoor. Sterker nog er zijn speciale regelingen voor ondersteuning en voor de werkgever. Maar blijkbaar is het geen probleem misbruik te maken van je eigen moeder?

Vaaas
17-06-2025 om 19:52
Izza schreef op 17-06-2025 om 19:44:
[..]
Ook met Wajong mag je studeren en werken hoor. Sterker nog er zijn speciale regelingen voor ondersteuning en voor de werkgever. Maar blijkbaar is het geen probleem misbruik te maken van je eigen moeder?
Ja, dat mag, maar bij de aanvraag moet je dus aantonen dat je dat niet kunt. Niet op dat moment, maar ook niet in de toekomst.

Lena55
17-06-2025 om 20:09
Het is begrijpelijk dat het een hele stap is, maar als ze hiervoor in aanmerking zou komen ben je gek om dit te laten liggen. Zeker gezien de financiële situatie van TO.
Vanaf 21 kan ze ook een reguliere algemene bijstandsuitkering aanvragen. Heb je deze optie al onderzocht TO?

Loezzie
17-06-2025 om 22:08
Kan je dochter studietoeslag aanvragen? Dat is voor jongeren die niet kunnen werken naast hun studie.
Kan je dochter aanvragen bij de gemeente

Temet
17-06-2025 om 22:33
Vaaas schreef op 17-06-2025 om 19:52:
[..]
Ja, dat mag, maar bij de aanvraag moet je dus aantonen dat je dat niet kunt. Niet op dat moment, maar ook niet in de toekomst.
Nou nee, jij vraagt het aan, en dan doet het UWV verder het onderzoek. O.a. door informatie bij je behandelde arts/hulpverleners op te vragen (moet je wel toestemming voor geven).
Je hoeft dus niet zelf iets aan te tonen

Meesje
18-06-2025 om 06:40
Loezzie schreef op 17-06-2025 om 22:08:
Kan je dochter studietoeslag aanvragen? Dat is voor jongeren die niet kunnen werken naast hun studie.
Kan je dochter aanvragen bij de gemeente
Dan zou ze wel moeten studeren naast haar toeslag Dochter zit volledig thuis zo te lezen.
Wajong is idd volledig en blijvend niet in staat om iets van werk te doen. Dus ook niet met ondersteuning, in een beschutte werkplek oid. UWV onderzoekt dat, je hoeft het zelf niet aan te tonen. Uwv zal wel ook kijken of alle behandeling geprobeerd is. Zo niet, dan is niet zeker dat het blijvend is. (aandoening wel blijvend, maar de arbeidsongeschiktheid kan wel afnemen als iemand bijvoorbeeld medicatie neemt)

tsjor
18-06-2025 om 08:37
Wat een beroerde situatie. Er is een mogelijkheid dat je met alles tussen wal en schip valt: wajong kan niet meer, omdat nog niet alles geprobeerd is, bijstand kan niet omdat ze in huis woont en jij inkomen hebt. Wel de moeite waard als zij dat allemaal met haar begeleiding gaat uitzoeken.
Ik lees wel dat je je kinderen graag wil ontzien. Bijvoorbeeld de zorgpremie zelf betalen en zelf ook de zorgtoeslag aanvragen deed ik eigenlijk al meteen vanaf dat ze 18 jaar waren. Dan is het hebben van een bijbaan, hoe klein ook, plotseling wel noodzakelijk. Jij voelt je bezwaard om het aan je jongste kind te vragen. Toch zijn dat stappen die je langzamerhand moet gaan zetten, denk ik.
Je werkt 35 uur zeg je en je wil daarnaast nog tijd hebben om andere dingen te doen, zoals sociale activiteiten, het huishouden etc. Aangezien geld nu je grootste probleem is zou ik dat als eerste oplossen door echt fulltime te gaan werken. Je verdient dan toch wat mer geld, want nu even lucht geeft die je nu nodig hebt. Maar dat betekent wel dat je focus nu gaat liggen bij je werk, en niet bij het huishouden. Bijvoorbeeld. Je kunt een lijstje achterlaten met een weekmenu, zorgen dat alle spullen in huis zijn (1 keer boodschappen doen, met je eigen budget), en zelf je rust nemen, bijvoorbeeld door niet meteen na je werk naar huis te racen. 'Ik kom wat later, jullie moeten zelf voor je eigen eten zorgen.' Eventueel zelfs ergens lekker relaxt iets eten (salade van de supermarkt, plekje in de zon, en dan twee uur later thuis te komen. Hebben zij niet gekookt? Jammer voor hen. Met andere woorden: vanaf nu eerst voor jezelf gaan zorgen.
Niet goed kunnen rondkomen geeft veel stress en ik denk dat je minder stress hebt als je die ene middag extra werkt of elke dag een uurtje langer werkt.
Daarnaast de zorg voor het huishouden meer los laten. De kinderen meer zelf verantwoordelijk maken voor bepaalde zaken zoals de zorgpremie betalen.
In het weekend kun je altijd nog 1 dag aan het huishouden besteden: boodschappen, de was, stofzuigen, toilet en douche schoonmaken.
De tijd buiten je werk eerst aan jezelf besteden, je sociale contacten, je hobby's en je ontspanning.
Ik zou dat zeker een jaar doen, eerst nu voor jezelf zorgen. Dan kan het thuis best een hoop gedoe geven, maar daar onttrek je je maar even aan. Na een jaar kun je altijd nog zien hoe de zaken er dan voor staan, wat er dan nodig is en kun je weer andere beslissingen nemen.

Vaaas
18-06-2025 om 08:48
Volgens mij is het niet zo dat bijstand helemaal niet kan omdat ze thuis woont, Temet weet jij dat?
Volgens mij wel een lager bedrag vanwege de kostendelersnorm.

Meesje
18-06-2025 om 09:11
Ja, je hoeft inderdaad geen zwaar hart te hebben als je kind zijn eigen zorgverzekering moet betalen. Dat moeten er wel meer. Zelf moest ik dat vanaf mijn 18e, ik kon niet meer op de polis van mijn ouders, dus zelf, aldus mijn ouders. Ze hebben me nog wel geholpen een verzekering te kiezen. Verder regelde ik dat zelf.
Voor de rest vind ik het lastig tips en adviezen te geven doordat de situatie rondom de oudste niet duidelijk is. Ik begrijp wel dat je niet haar hele situatie hier uit de doeken wil doen hoor. Tegelijk betekent dat ook dat adviezen voor jou overkomen als onbegrip.
Als de situatie is; heeft ADHD en neemt soms medicatie en doet verder helemaal niks. Dan is mijn eerste respons toch wel; trap onder de kont. Therapie voelt ook vaak pas zinvol voor mensen als ze last hebben van hun aandoening. Als je niks hoeft dan loop je ook niet tegen je eigen beperkingen aan en is de motivatie voor medicatie en behandeling ook kleiner. Vooral jij loopt nu tegen die beperkingen aan, maar dochter zelf mogelijk veel minder; ze heeft een dak boven haar hoofd, voor eten wordt gezorgd, er wordt voor haar schoongemaakt, zij heeft geen financiële zorgen enz.
Maar als de situatie veel complexer is en ze kán daad werkelijk helemaal niks dan is een schop onder de kont wellicht niet helpend. Maar als het zo ernstig is, kan ze dan wel alleen thuisblijven de hele dag? Of moet er iets van dagbesteding komen?

Meesje
18-06-2025 om 09:15
De optie van Tjor om af te spreken 1 of 2 dagen per week niet thuis te zijn met etenstijd en ze voor zichzelf laten zorgen vind ik wel een goede. Ik vermoed, door wat je schrijft, dat als jij thuis bent zij toch niet gaan koken. Zoals jij het noemt; dan wordt je overruled. Als je er niet bent is er niemand om te overrulen. Wel pinpas ed meenemen zodat ze geen pizza gaan bestellen op jouw kosten. En loslaten dat je kindjes dan misschien niet gezond eten, hun probleem.
Dit zou je ook met andere dingen kunnen doen. Bepaalde taken niet meer doen die zij zelf ook 'voelen'. Zoals hun bed niet meer schoon opleggen. Hun was niet meer doen ed. Dan is er niks te overrulen. Laat maar praten, als ze het niet doen hebben zij een probleem, jij niet. Je eigen was en je eigen bed verzorg je wel.
Maar goed, als de oudste zo ernstig beperkt is is dat wellicht niet haalbaar. En dan wil je jongste ook niet met zijn ernstig beperkte zus opzadelen.

MamaE
18-06-2025 om 10:47
Ik zou je kinderen gewoon vertellen dat je het financieel moeilijk hebt en dat je meer bijdrage van hun verwacht. Ze zijn volwassen en een huishouden heb je samen.
Bepaalde kosten horen bij het leven en moeten ze zelf leren dragen. Daarnaast draag je ook bij aan het huishouden door dingen te doen als koken, afwassen, stofzuigen, schoonmaken, bed verschonen, opruimen, de tuin etc.
Dat kan best verdeeld worden. Zeker als de oudste hele dagen thuis zit, kan die best een aantal taken doen daarin. Ook als werken er niet in zit. Mensen die arbeidsongeschikt zijn, moeten ook gewoon hun huishouden runnen en zichzelf in leven houden. Dat is ook een goede les voor als ze ooit op zichzelf gaan.
Als de jongste studeert kan die misschien wat minder doen, maar alsnog is een keer koken of stofzuigen niet het meest veeleisende klusje.
Meer werken lijkt me niet per se een oplossing, want je werkt al best veel. Je kinderen zijn oud genoeg om in te zien dat het leven niet gratis is en dat ze daar zelf ook aan bij moeten dragen.

SuzyQFive
18-06-2025 om 11:31
Izza schreef op 17-06-2025 om 19:44:
[..]
De wajong is daarin nog niet zo lang geleden veranderd. Je moet helemaal geen of nauwelijks arbeidsvermogen hebben om in aanmerking te komen.