Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Moeder drinkt veel, wat te doen?

MRI schreef op 02-08-2025 om 18:34:

[..]

Goed advies. Je kunt haar niet veranderen maar je moet wel je eigen grenzen stellen. Luister ook naar de podcasts van Rene van Collem op youtube hierover. Ga niet voor haar zorgen, zorg voor jezelf. Je kan wel zeggen 'ik praat niet met je als je alcohol op hebt', maar niet: 'stop nou met drinken alsjeblieft, doe het voor mij' Dat schijnt niet te werken. heel veel sterkte.

Ik wilde ook de podcasts van Rene noemen, die zijn inderdaad heel verhelderend! Hij weet als geen ander wat werkt ( in het beste geval) en niet werkt, maar besteed ook veel aandacht aan "hoe blijf je zelf overeind".

Ze zal ergens problemen mee hebben. Het is ook wel een belangrijke levensfase waarin ze zit; zowel lichaam en geest gaan in de overgang naar de volgende levensfase. Kennelijk vindt ze het moeilijk en wil ze zich beter voelen door middel van de alcohol. Even uit de penarie.

Een dochter van achttien kan je daarin niet echt helpen; omdat die zelf alle energie nodig heeft om haar eigen leven op orde te krijgen en nog van alles moet leren. De een in de lente en de andere in de herfst van haar leven.

Het is overigens niet zo dat iemand die dronken is een andere persoon is; het is dezelfde persoon die nog moeite heeft een nieuwe weg te vinden en in te slaan.

Zelf geen ervaring met dronken of verslaafde mensen, hoewel iedereen natuurlijk wel ergens aan verslingerd kan raken, maar geen alcohol in ieder geval dus ik zou niet weten wat ze zou moeten doen. Haar problemen zal je vermoedelijk niet begrijpen in de zin van 'je verplaatsen erin'. Grote kans dat ze na een tijdje ziet dat dit ook niet erg boeiend is en dan iets beters gaat starten.

PS: als ze problemen heeft met de overgang kan haar huisarts haar misschien helpen met vervangende hormonen, waardoor het leven er ineens een stuk beter kan uitzien (heb ik begrepen).

Anoniem1290, je klinkt erg verstandig en wijs. Je staat op het punt een andere levensfase in te gaan. Dat betekent ook dat onderlinge afhankelijkheid minder wordt. Het is goed dat je beseft dat jij de problemen van je moeder niet kunt oplossen, ook al zou je dat graag willen. Het is zeker ook goed om dit met de huisarts te bespreken.
Wat betreft je financiële afhankelijkheid, kijk eens goed daarnaar. Ik neem aan dat je wel iets gaat doen, studeren of werken. Als je gaat studeren heb je verschillende mogelijkheden voor inkomsten: studiebeurs, lening bij DUO, alimentatie van je vader, bijdrage van je moeder, bijbaantje, zorgtoeslag. Geen vetpot en als je soms ziet hoeveel er gevraagd wordt aan kamerhuur, dan vraag je je af hoe dat mogelijk is. Maar het kan helpen om je minder afhankelijk te voelen. 

Anoniem1290

Anoniem1290

03-08-2025 om 08:43 Topicstarter

rionyriony schreef op 03-08-2025 om 06:25:

Ze zal ergens problemen mee hebben. Het is ook wel een belangrijke levensfase waarin ze zit; zowel lichaam en geest gaan in de overgang naar de volgende levensfase. Kennelijk vindt ze het moeilijk en wil ze zich beter voelen door middel van de alcohol. Even uit de penarie.

Een dochter van achttien kan je daarin niet echt helpen; omdat die zelf alle energie nodig heeft om haar eigen leven op orde te krijgen en nog van alles moet leren. De een in de lente en de andere in de herfst van haar leven.

Het is overigens niet zo dat iemand die dronken is een andere persoon is; het is dezelfde persoon die nog moeite heeft een nieuwe weg te vinden en in te slaan.

Zelf geen ervaring met dronken of verslaafde mensen, hoewel iedereen natuurlijk wel ergens aan verslingerd kan raken, maar geen alcohol in ieder geval dus ik zou niet weten wat ze zou moeten doen. Haar problemen zal je vermoedelijk niet begrijpen in de zin van 'je verplaatsen erin'. Grote kans dat ze na een tijdje ziet dat dit ook niet erg boeiend is en dan iets beters gaat starten.

PS: als ze problemen heeft met de overgang kan haar huisarts haar misschien helpen met vervangende hormonen, waardoor het leven er ineens een stuk beter kan uitzien (heb ik begrepen).

Ik denk inderdaad dus ook dat ze gewoon problemen ondervindt en daar niet op een goede manier mee om kan gaan. 

Ik heb haar al aangeraden om naar de huisarts te gaan voor eventuele hormoontherapie aangezien zij in de overgang zit. Alsnog bedankt voor de tip!

Ik moet trouwens wel even vermelden dat ik haar zoon ben, niet dochter.

Anoniem1290

Anoniem1290

03-08-2025 om 08:46 Topicstarter

tsjor schreef op 03-08-2025 om 08:14:

Anoniem1290, je klinkt erg verstandig en wijs. Je staat op het punt een andere levensfase in te gaan. Dat betekent ook dat onderlinge afhankelijkheid minder wordt. Het is goed dat je beseft dat jij de problemen van je moeder niet kunt oplossen, ook al zou je dat graag willen. Het is zeker ook goed om dit met de huisarts te bespreken.
Wat betreft je financiële afhankelijkheid, kijk eens goed daarnaar. Ik neem aan dat je wel iets gaat doen, studeren of werken. Als je gaat studeren heb je verschillende mogelijkheden voor inkomsten: studiebeurs, lening bij DUO, alimentatie van je vader, bijdrage van je moeder, bijbaantje, zorgtoeslag. Geen vetpot en als je soms ziet hoeveel er gevraagd wordt aan kamerhuur, dan vraag je je af hoe dat mogelijk is. Maar het kan helpen om je minder afhankelijk te voelen.

Bedankt Tsjor! 

Ik ga inderdaad studeren maar niet aan een reguliere opleiding aangezien ik de kwalificaties niet heb (ik ben op school door omstandigheden uitgevallen), dus kan ik ook geen studiefinanciering krijgen (moet de kosten dus allemaal zelf betalen, maar dit wil mijn moeder gelukkig deels doen) en terug naar een middelbare school (al is het een VAVO) is voor mij echt een no-go. Wel heb ik een bijbaantje inderdaad en ook zorgtoeslag. 

Toch heb ik wel overwogen om gewoon fulltime te gaan werken en wellicht later met een 21+-toelatingstest te gaan studeren. 

Een studie doen waar je geen studiebeurs voor krijgt, plus zelfstandig gaan wonen, dat zijn wel heel veel maandelijkse kosten! Wat zegt je vader daarvan? 
"Toch heb ik wel overwogen om gewoon fulltime te gaan werken en wellicht later met een 21+-toelatingstest te gaan studeren.'' Ik vind dat ook een serieus plan om goed over na te denken. Je bent dan 3 jaar ouder, je hebt dan de tijd gehad om op jezelf te leven, je kunt ook alles verwerken van je leven tot nu toe want dat was niet zo simpel, eventueel kun je nog wat sparen.... het is de moeite van het overwegen waard. Het perspectief van een werkzaam leven is nog erg lang. De kans dat wat je nu leuk lijkt, dat dat over 50 jaar ook nog leuk is is klein, dus je zult in je leven toch vaker nog moeten kiezen, bijscholen, veranderen. Neem de tijd, je hebt de tijd. 

Anoniem1290

Anoniem1290

03-08-2025 om 10:31 Topicstarter

tsjor schreef op 03-08-2025 om 09:34:

Een studie doen waar je geen studiebeurs voor krijgt, plus zelfstandig gaan wonen, dat zijn wel heel veel maandelijkse kosten! Wat zegt je vader daarvan?
"Toch heb ik wel overwogen om gewoon fulltime te gaan werken en wellicht later met een 21+-toelatingstest te gaan studeren.'' Ik vind dat ook een serieus plan om goed over na te denken. Je bent dan 3 jaar ouder, je hebt dan de tijd gehad om op jezelf te leven, je kunt ook alles verwerken van je leven tot nu toe want dat was niet zo simpel, eventueel kun je nog wat sparen.... het is de moeite van het overwegen waard. Het perspectief van een werkzaam leven is nog erg lang. De kans dat wat je nu leuk lijkt, dat dat over 50 jaar ook nog leuk is is klein, dus je zult in je leven toch vaker nog moeten kiezen, bijscholen, veranderen. Neem de tijd, je hebt de tijd.

Het klopt inderdaad dat een studie zonder beurs + zelfstandig gaan wonen erg duur is. Mijn vader vindt daar niet zo heel veel van, mijn moeder betaalt vrijwel alles en wil dit ook, dus het is niet dat mijn moeder niets voor me overheeft, het is meer dat haar gedrag als ze drinkt mij stoort. 

Verder klopt de rest van je bericht helemaal en ik overweeg toch nog die route, al begin ik in september al met een inleiding van mijn studie.

beste Anoniem1290, je hoeft niet te twijfelen of ze een alcoholprobleem heeft, ze heeft een alcoholprobleem. En dit probleem komt voort uit gevoelens die haar huidig leven en misschien haar zelfbeeld nu oproepen die ze te pijnlijk vindt om te voelen, daarbij spelen hormonen ook een rol. Als je dit voor jezelf kan vaststellen dat ze nu daadwerkelijk zichzelf verdooft met alcohol en daarbij ook verslonst, kan je dit ook heel liefdevol, maar wel overtuigt tegen haar zeggen. Noem die concrete dingen als dat dekbed etc. Wees specifiek. En dat je dit jammer vindt en gelooft dat er betere manieren zijn om deze gevoelens om te gaan. (Eerst naar de huisarts). Meer hoef je niet te zeggen, je bent verder niet haar therapeut. Maar volwassenen kinderen kunnen best hun ouder een spiegel voorhouden. 
Als je besluit te blijven, dan kan je voor jezelf vaststellen waar je het meest last van hebt. Haar slaapkamer is haar domein. Maar in gemeenschappelijke ruimtes ruimt iedereen zijn eigen troep op. Dat kan je met haar bespreken, als ze helder is. En ook hoe jullie elkaar daarop aan mogen spreken. Misschien vind je het niet leuk om met haar te praten als ze aangeschoten is, ook dat kan je zeggen. En dan op die momenten niet met haar praten en naar je eigen kamer gaan. Dus liefdevol je eigen grenzen stellen. 
Je kan ook om je dankbaarheid te tonen, iets verzinnen om zo nu en dan samen met haar te doen. En ook in woorden benoemen dat je waardeert wat ze voor jou heeft gedaan/doet. 

Ach wat een nare situatie. Er is een stichting die hulp biedt aan naasten van verslaafden. Ze organiseren workshops en geven individuele coaching. Nadeel is wel dat het geld kost en dat niet vergoed wordt. Maar als je googelt op 'naaste van verslaafde' vind je wel wat goede tips. Belangrijk is dat je de verantwoordelijkheid bij je moeder houdt. En dat je bij jezelf blijft en je eigen grenzen stelt. Wat Labyrinth ook zegt over het schoonhouden van gemeenschappelijke ruimtes. Maar ook over het contact. Je mag best zeggen dat je even afstand neemt omdat je het lastig vindt om hiermee om te gaan. En je mag ook zeggen dat je je zorgen maakt. Ze zal dan ongetwijfeld zeggen dat het allemaal wel meevalt, maar blijf dan bij jezelf. Zeg dat jij het niet vindt meevallen. Maar ga geen oplossingen voor haar bedenken of haar faciliteren door bijvoorbeeld haar troep op te ruimen of door haar wakker te maken zodat ze zich niet verslaapt. En inderdaad, probeer je eigen leven op te bouwen, zowel sociaal als financieel.

Wat mij een mogelijk risico lijkt, is de financiële afhankelijkheid van je moeder. Is het zeker dat zij jou kan ondersteunen voor de deur van je opleiding/ de duur van je huurcontract? Zo ja, dan kun jij mogelijk idd financiële verplichtingen aangaan. Zo nee, dan zou ik de risico's extra goed afwegen.

Anoniem1290

Anoniem1290

03-08-2025 om 13:16 Topicstarter

Labyrinth schreef op 03-08-2025 om 11:19:

beste Anoniem1290, je hoeft niet te twijfelen of ze een alcoholprobleem heeft, ze heeft een alcoholprobleem. En dit probleem komt voort uit gevoelens die haar huidig leven en misschien haar zelfbeeld nu oproepen die ze te pijnlijk vindt om te voelen, daarbij spelen hormonen ook een rol. Als je dit voor jezelf kan vaststellen dat ze nu daadwerkelijk zichzelf verdooft met alcohol en daarbij ook verslonst, kan je dit ook heel liefdevol, maar wel overtuigt tegen haar zeggen. Noem die concrete dingen als dat dekbed etc. Wees specifiek. En dat je dit jammer vindt en gelooft dat er betere manieren zijn om deze gevoelens om te gaan. (Eerst naar de huisarts). Meer hoef je niet te zeggen, je bent verder niet haar therapeut. Maar volwassenen kinderen kunnen best hun ouder een spiegel voorhouden.
Als je besluit te blijven, dan kan je voor jezelf vaststellen waar je het meest last van hebt. Haar slaapkamer is haar domein. Maar in gemeenschappelijke ruimtes ruimt iedereen zijn eigen troep op. Dat kan je met haar bespreken, als ze helder is. En ook hoe jullie elkaar daarop aan mogen spreken. Misschien vind je het niet leuk om met haar te praten als ze aangeschoten is, ook dat kan je zeggen. En dan op die momenten niet met haar praten en naar je eigen kamer gaan. Dus liefdevol je eigen grenzen stellen.
Je kan ook om je dankbaarheid te tonen, iets verzinnen om zo nu en dan samen met haar te doen. En ook in woorden benoemen dat je waardeert wat ze voor jou heeft gedaan/doet.

Bedankt voor de tips Labyrinth! 

Anoniem1290

Anoniem1290

03-08-2025 om 13:17 Topicstarter

Ademes schreef op 03-08-2025 om 11:54:

Ach wat een nare situatie. Er is een stichting die hulp biedt aan naasten van verslaafden. Ze organiseren workshops en geven individuele coaching. Nadeel is wel dat het geld kost en dat niet vergoed wordt. Maar als je googelt op 'naaste van verslaafde' vind je wel wat goede tips. Belangrijk is dat je de verantwoordelijkheid bij je moeder houdt. En dat je bij jezelf blijft en je eigen grenzen stelt. Wat Labyrinth ook zegt over het schoonhouden van gemeenschappelijke ruimtes. Maar ook over het contact. Je mag best zeggen dat je even afstand neemt omdat je het lastig vindt om hiermee om te gaan. En je mag ook zeggen dat je je zorgen maakt. Ze zal dan ongetwijfeld zeggen dat het allemaal wel meevalt, maar blijf dan bij jezelf. Zeg dat jij het niet vindt meevallen. Maar ga geen oplossingen voor haar bedenken of haar faciliteren door bijvoorbeeld haar troep op te ruimen of door haar wakker te maken zodat ze zich niet verslaapt. En inderdaad, probeer je eigen leven op te bouwen, zowel sociaal als financieel.

Bedankt voor de tips Ademes! Ze zegt inderdaad wel dat zij het vindt meevallen. 

Anoniem1290

Anoniem1290

03-08-2025 om 13:21 Topicstarter

TrefleQ schreef op 03-08-2025 om 12:20:

Wat mij een mogelijk risico lijkt, is de financiële afhankelijkheid van je moeder. Is het zeker dat zij jou kan ondersteunen voor de deur van je opleiding/ de duur van je huurcontract? Zo ja, dan kun jij mogelijk idd financiële verplichtingen aangaan. Zo nee, dan zou ik de risico's extra goed afwegen.

Ik ga intrekken in haar andere (voormalige) woning, dat is een huis, dus geen kamer, en zij betaalt alle kosten voor het eerste jaar (eigenlijk anderhalf) en daarna moet ik zelf gaan bijdragen. Ik heb dus echt mijn eigen huis maar daardoor kost het dus allemaal meer aangezien een huis natuurlijk veel kost qua huur ook etc. en de studie zelf moet worden bekostigd. Ik begin mijn studie in februari en haal dan in februari het jaar erna - mits alles goed gaat - mijn propedeuse en wil ik na de zomer naar een reguliere opleiding met mijn propedeuse. Ik heb dan van februari tot de zomer om geld te verdienen d.m.v. fulltime werken om het (deels) terug te betalen. Dus het is een soort lening. En eerlijk gezegd, vraag ik mij ook wel af of dat verstandig is.

Maar je gaat dus een particuliere HBO-opleiding doen, waar je toegelaten wordt zonder voldoende vooropleiding? Alleen dat al wekt bij mij de indruk dat het daar wellicht meer gaat om verdienen aan de studenten, dan om de kans dat je ook daadwerkelijk in 1 jaar je propedeuse haalt. Ik zou juist wel nagaan of je komend schooljaar nog kunt instromen bij de VaVo. Daar vallen de kosten per vak wel mee. Als je dan kiest voor het verdelen van de vakken over twee jaar, kun je daarnaast werken. 

Onze ervaring is dat VaVo op geen enkele manier te vergelijken is met normaal middelbaar onderwijs. Juist voor diegenen die uitgevallen zijn op het regulier onderwijs kan de VaVo een verademing zijn. 

Heb je met je moeder een huurcontract afgesproken? Dit jaar kun je huurtoeslag krijgen als je huur lager is dan € 477,20.
Voor volgend jaar kun je ook huurtoeslag krijgen bij een hogere huur. Maar om huurtoeslag te kunnen krijgen is het wel belangrijk dat je de huur formeel regelt met je moeder.

Anoniem1290

Anoniem1290

03-08-2025 om 19:43 Topicstarter

Vaaas schreef op 03-08-2025 om 18:37:

Maar je gaat dus een particuliere HBO-opleiding doen, waar je toegelaten wordt zonder voldoende vooropleiding? Alleen dat al wekt bij mij de indruk dat het daar wellicht meer gaat om verdienen aan de studenten, dan om de kans dat je ook daadwerkelijk in 1 jaar je propedeuse haalt. Ik zou juist wel nagaan of je komend schooljaar nog kunt instromen bij de VaVo. Daar vallen de kosten per vak wel mee. Als je dan kiest voor het verdelen van de vakken over twee jaar, kun je daarnaast werken.

Onze ervaring is dat VaVo op geen enkele manier te vergelijken is met normaal middelbaar onderwijs. Juist voor diegenen die uitgevallen zijn op het regulier onderwijs kan de VaVo een verademing zijn.

Heb je met je moeder een huurcontract afgesproken? Dit jaar kun je huurtoeslag krijgen als je huur lager is dan € 477,20.
Voor volgend jaar kun je ook huurtoeslag krijgen bij een hogere huur. Maar om huurtoeslag te kunnen krijgen is het wel belangrijk dat je de huur formeel regelt met je moeder.

Ik ga studeren aan de Open Universiteit voor mijn propedeuse. Ik wil absoluut niet naar een VAVO, want ik ben echt klaar met de middelbare school (heb wel een paar deelcertificaten behaald dit jaar). Al snap ik en waardeer ik de tip wel.

Over de huur: mijn moeder vraagt geen huur van mij, want het is haar huis. Voor het eerste jaar dan geen huur, daarna wel waarschijnlijk maar dan wil ik ook gaan studeren op Aruba aan de universiteit daar. Daar zal ik wel wat erbij moeten doen, want daar moet ik sowieso alle kosten zelf betalen (zowel voor het leven als de studie zelf). 

Mijn moeder betaalt overigens ook alle andere kosten zoals eten, verzorging, transport etc.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.