Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Wie wordt er blij van contact met volwassen kind?

Anoniemvoornu schreef op 17-07-2025 om 10:43:

[..]

Dat is toch verschrikkelijk dat je moeder je vader zo haat dat ze niet eens verdriet kan voelen over het feit dat haar kinderen en kleinkinderen zonder hem verder moeten. Dat jouw boosheid voor jullie behoeftes gaat o.a. met zijn allen verjaardagen vieren daardoor niet mogelijk is en dat zelfs na zijn dood.

Het is heel verdrietig dat deze moeder gaan warme gevoelens heeft voor haar ex en diens nieuwe partner. Maar vraag je eens af waardoor dat komt. Als die 2 zich jarenlang rot gedragen wordt het wel moeilijk he? Het is goed om mensen een spiegel voor te houden, maar totaal voorbij gaan aan het feit dat iedereen menselijk is helpt niet. Verder lees ik dat ze zoekt naar hoe dan wel, dus haar boosheid staat niet voorop of centraal. Lijkt me ook weinig nut hebben om met zo weinig info iemand een schuldgevoel aan te praten. Waarom niet gewoon delen zonder te veroordelen?

MRI schreef op 17-07-2025 om 11:56:

Henrike, misschien moet je stoppen je hier steeds maar te verdedigen. Soms reageren mensen vanuit hun eigen kindstuk en projecteren de mindere kanten van hun ouders op jou. Nu gaat het er om: je hebt pijn, je voelt je in de steek gelaten wat kan je daarmee. De kinderen reageren niet of nauwelijks. Het is heel hard om te zeggen, maar misschien is het beste wat je voor jezelf kunt doen, dat niet meer te verwachten en te kijken hoe je gegeven de situatie het toch fijn met jezelf kunt hebben? Heb je vrienden/vriendinnen, familie, fijne bezigheden?

Ik projecteer de mindere kanten van mijn ouders niet op TO . Effe voor de duidelijkheid.

Verder wel eens met je post .

MRI schreef op 17-07-2025 om 11:56:

Henrike, misschien moet je stoppen je hier steeds maar te verdedigen. Soms reageren mensen vanuit hun eigen kindstuk en projecteren de mindere kanten van hun ouders op jou. Nu gaat het er om: je hebt pijn, je voelt je in de steek gelaten wat kan je daarmee. De kinderen reageren niet of nauwelijks. Het is heel hard om te zeggen, maar misschien is het beste wat je voor jezelf kunt doen, dat niet meer te verwachten en te kijken hoe je gegeven de situatie het toch fijn met jezelf kunt hebben? Heb je vrienden/vriendinnen, familie, fijne bezigheden?

Nou, dat is ook een manier om mede-forummers buiten spel te zetten. Henrike schrijft in haar 1e post dat zij de kinderen minder ziet, alleen al omdat zij elkaar allemaal op alle verjaardagen zien en zij daar niet bij is. Vervolgens schrijft ze dat zij wel uitgenodigd is voor die verjaardagen, maar er niet naartoe gaat omdat dat voor haar te lastig is. Ik reageer vanuit begrip voor TO dat die verjaardagen wellicht moeilijk zijn. Maar dat niet gaan ook de consequentie heeft dat je er 'buiten' staat en dat dit voor kleinkinderen wellicht niet goed te begrijpen is als oma niet op hun feestje komt. Vandaar de tips om misschien wel deel te kunnen uitmaken van die feestjes.

TO schrijft verder dat zij wel iets leuks zou kunnen doen met de kleinkinderen. Maar dat ze dat niet doet omdat haar kinderen ook niks voor haar organiseren, dus zij dan ook niet voor de kleinkinderen. Prima hoor, maar dat is dan ook een eigen keuze en weer een gelegenheid minder waar je elkaar zou kunnen zien.

Jij schrijft dat die kinderen niet of nauwelijks reageren. Maar waar staat dat? Ik lees wel dat de kinderen niet met TO willen praten over wat hun vader en stiefmoeder haar misdaan heeft. Ik kan me prima voorstellen dat dat onderwerp voor kinderen niet meer bespreekbaar is. De man is nota bene dood. Dat er bij TO nog veel onverwerkt verdriet zit en gevoelens van onrecht en onmacht zie ik. Maar ik denk dat ze die gevoelens beter bij vrienden of een professional kan leggen dan bij de kinderen. Met de kinderen in gesprek gaan is mooi, maar dan over jezelf en die kinderen, niet over anderen. 

Vaak ben ik het er wel mee eens dat bij een slechte relatie het beste is om niks meer te verwachten en je heil ergens anders te zoeken. Maar ik zie hier zoveel kansen om elkaar méér te zien. Om wel een relatie te hebben. Dat ik het gewoon zonde vind om die kansen niet te benoemen. Maar dat mag niet want dan reageer ik vanuit mijn kindstuk? 

De onvriendelijkheid en botheid laat ik maar voor wat het is. 

Maar ik wil het goed afsluiten.
De vriendelijkheid en inlevingsvermogen daarentegen van veel andere mensen hebben me heel erg goed gedaan. Heel hartelijk bedankt daarvoor en het ga u goed.

MRI

MRI

17-07-2025 om 15:27

sterkte Henrike

Dank je

Henrike schreef op 17-07-2025 om 15:18:

De onvriendelijkheid en botheid laat ik maar voor wat het is.

Maar ik wil het goed afsluiten.
De vriendelijkheid en inlevingsvermogen daarentegen van veel andere mensen hebben me heel erg goed gedaan. Heel hartelijk bedankt daarvoor en het ga u goed.

Denk dat het inderdaad het beste voor jou is niet meer te reageren of jezelf te verdedigen. Sterkte, want ik snap dat het een hele verdrietige situatie is voor jou.

Lief

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.