Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe tonen dat ik goede ouder ben

Ik denk aan je. Hoop dat je dit weekend de avonden goed doorkomt 😘

Hoe gaat het met je? Ik hoop zo dat het goed gaat!!
Blijf je hier wel schrijven? Ook als het (even) niet lukt??

Ik hoop ook dat je nog eens wat van je laat horen en dat het goed gaat met je. En als het even minder gaat, dan is dat ook oké en zijn wij hier om tegenaan te praten 

Ik hoop echt dat je nog eens iets van je laat horen. Goed of slecht nieuws, hier kun je het kwijt en hier kunnen we je steunen.

karenm2

karenm2

09-03-2025 om 00:18 Topicstarter

Het gaat nog steeds echt niet goed met mij. In therapie en ook de dagen erna veel spanning. Soms voel ik me echt in de val zitten omdat ik me aan de ene kant afhankelijk voel van hulp omdat het zo slecht gaat maar aan de andere kant wil ik weglopen en verstoppen en verdoven. Ik probeer het vol te houden omdat ik wel moet voor de jongens en omdat ik weet dat het anders uit de hand loopt. En ik probeer ook steeds aan mezelf te herhalen dat het tijd vraagt en dat ik moet volhouden en dat het normaal is dat het moeilijk is. Ik lees hier nog af en toe ook omdat dat helpt om het terug te lezen van iemand anders, bedankt daarvoor aan iedereen die me hier steunt.

Met drinken is het even heel goed gegaan toen ik volledig gestopt was. Daarna weer enkele keren afgesproken met een vriendin die ook 2 kinderen heeft. De kinderen spelen leuk en logeren ook graag en wij maken het dan gezellig met wijntjes. Het was ook erg leuk voor de kinderen om elkaar weer te zien want ze zitten niet op dezelfde school dus zien elkaar verder nooit. Voor mij ook fijn om niet zo alleen te zijn en wat afleiding te hebben. Niet de hele avond alleen en me rot voelen als de jongens slapen. Ook een soort beloning als ik de hele week het vol kan houden dan in het weekend een avond echt even kunnen ontspannen. Maar dat lukt gewoon niet om het dan bij 2 of 3 wijntjes te houden. En dan voel ik me de volgende dagen nog rotter en dan heb ik ook veel meer drang om weer te drinken. Dus ik ben weer even helemaal gestopt. Sinds maandag terug. Het is goed gegaan tot nu maar nu in het weekend is het weer heel moeilijk. Ik voel me heel eenzaam.

Omdat het weer even de foute kant op ging met drinken heeft de therapeut ook met de huisarts gebeld. Ik heb ook een gesprek met haar gehad en volgende week weer. Ze proberen me te steunen en ik probeer ook echt eerlijk te zijn en te vertrouwen dat ze me willen helpen. Ik weet dat dat zo is maar het voelt ook wel alsof ze me controleren. Medicatie daar heb ik denk ik ook nog steeds niet de juiste dosis van en misschien ook n iet de juiste soort. Ik heb nu sertraline, kennen jullie dat? Ik twijfel nog steeds heel erg of het wel werkt voor mij. 

Volgende week is ook nog het gesprek op school voor de jongste. De buurvrouw kan gelukkig mee dus ik hoef het niet alleen te doen. Dat stelt me wel gerust al begin ik er nu wel stress voor te krijgen. Verder gaat het gewoon goed met de jongens. Ik ga veel met ze naar buiten doe veel met ze. Maar soms is het heel zwaar en ook heel eenzaam maar ik doe mijn best zodat ze daar niks van merken. De oudste is jarig binnenkort en dat vierden we tot nu toe steeds samen met zijn nichtje die in dezelfde week jarig is. Hij wil dat nu ook weer graag doen. Maar dat geeft me ook weer stress en eigenlijk weet ik dat dat geen goed plan meer is. Die feestjes zijn steeds heel leuk voor de kinderen maar er wordt ook flink veel gedronken door de volwassenen. Dat is altijd zo geweest en ik kan dat ook niet anders maken. Maar ik wil hem ook niet teleur stellen, hij verwacht ook echt weer een feestje samen met zijn nichtje zoals altijd. Dus ook daar zit ik over te piekeren. Ik wil het goed doen en hem blij maken. 

Wat fijn om weer een bericht van je te lezen! Hoewel ik snap dat je zelf vindt dat het niet zo goed gaat, vind ik dat je echt enorme stappen maakt!

Ik reageer later nog wat uitgebreider, maar even over het feestje voor je zoon: kun je niet tegen je familie zeggen dat je antibiotica slikt en dat je daarom geen alcohol mag? Zet een fles cola (of wat jij lekker vindt) naast je en schenk voor jezelf in. En dan kun je voor volgend jaar rustig zoeken naar een alternatief. Samen met een klasgenootje bijvoorbeeld. Of een leuke activiteit, zoals naar een pretpark of zo.

Hi Karen, ik vind ook dat je het goed doet! Vooral de eerlijkheid naar de huisarts en therapeut is super belangrijk en daar heb je enorme stappen in gezet! Eens met Jonagold voor de verjaardag van je zoon. En de gezellige avondjes met je vriendin, kan je haar niet eerlijk vertellen dat je probeert wat minder te drinken? Misschien doet ze wel met je mee met iets non-alcoholisch.

Heel veel succces, je kan het!

Ik wilde net schrijven wat Jonagold schreef. Ik neem mijn pet af en buig diep voor je wilskracht en uithoudingsvermogen! Een uitglijder maken en dan nog vastberadener doorgaan, dat is ongelooflijk sterk!

Zou je kunnen overwegen om naar de AA te gaan? Daar krijg je een buddy die je mag bellen op moeilijke momenten. Zou dat niet fijn zijn als je het 's avonds zwaar hebt?

Ja, ik ken sertraline. Het is een medicijn dat je moet opbouwen en dat pas na 6 a 8 weken echt effect heeft. Zolang je het nog opbouwt, kun je dus niet zeggen of het werkt, want je zit nog niet 6 tot 8 weken op de hogere dosis. Gewoon volhouden. Als je echt het idee hebt dat het niet doet wat het moet doet, namelijk de put merkbaar minder diep maken, overleg dan eens met je huisarts of je niet 1x naar de psychiater kunt gaan, zodat die kan kijken of er betere medicatie speciaal voor jou is.

Wat betreft dat feestje kun je inderdaad zeggen dat je medicijnen neemt waar je niet bij mag drinken. Dat is ook zo bij sertraline! Heeft je arts dat niet gezegd? Je hoeft niet te zeggen welke medicijnen je neemt, dat is privé. Je kunt het gewoon rustig, duidelijk melden. Niet in discussie gaan, je niet laten overhalen (Nee, anders lig ik hier straks schuimbekkend op de vloer en dat kan ik mijn jongens niet aandoen. Einde discussie.).

Goed bezig Karen, ga door!

Bij sertaline mag je geen alcohol drinken en dat is je vast verteld. Grapefruitsap mag ook niet. Plus dat het inderdaad een aantal weken duurt voordat je er wat van gaat merken. 
Ik vind de tip van de AA echt een hele goede.

Pfjoe, ik ben opgelucht dat je hier weer even terugkomt! Je bent hartstikke goed bezig, hou vol! Tegen je familie, die in dit opzicht niet echt behulpzaam is, zou ik inderdaad die antibioticasmoes gebruiken. Bij je vriendin zou het mooi zijn als je haar het eerlijke verhaal zou kunnen vertellen en haar zou kunnen vragen om jou te helpen door jou geen drank meer aan te bieden en zelf ook even niet te drinken als jij daar bent.
Maar alleen als je verwacht dat ze jou meteen steunt. Anders zou ik ook daar gewoon zeggen dat je nu niet mag drinken vanwege medicijnen, wat nog waar is ook.

Het is juist goed om vrienden etc te blijven zien. Maar je moet toe naar een situatie waarbij je gezelligheid niet koppelt aan alcohol.

Het is logisch dat je wil verstoppen en verdoven. Dit is een heel pittig traject, en dan ben je nog niet eens echt begonnen aan het verwerken van je trauma’s. Ik vind de tip van AA een hele goede. Ik denk dat jij behoefte hebt aan iemand die je kunt bellen als het moeilijk is/wordt. Die je even uit een dal kan trekken of je gewoon aanhoren. En die begrijpt hoe jij je voelt.

Ook de tip om je vriendin te vragen je te helpen met stoppen/niet drinken vind ik een goede. Ik denk dat het voor jou ook fijn is om iemand hierover in vertrouwen te nemen. Zodat je daar ook steun kunt krijgen. En ik denk dat het inderdaad verstandig is om voorlopig helemaal te stoppen met alcohol. Zeker als dat niet samen gaat met de sertraline. Mocht je toch af en toe een glaasje mogen/willen, dan kun je natuurlijk een klein flesje kopen. Dan kun je niet meer drinken dan dat. En wat leuk dat jullie kinderen het zo goed kunnen vinden. Fijn als je zo af en toe ook wat tijd voor jezelf hebt.

Ik vind het echt heel knap dat je je de therapeut en je huisarts in vertrouwen neemt. En ja, ze controleren je natuurlijk wel een beetje. Dat komt omdat ze verantwoordelijkheid voor jou dragen, nu je bij hen onder behandeling bent. En ik denk dat ze oprecht voor jou willen zorgen. Dus controleren, maar vanuit een positieve insteek. Voelt het al beter als je er zo naar kunt kijken?

Wat fijn dat je buurvrouw meegaat naar het gesprek op school! En wat goed dat je dat aan haar hebt gevraagd! Wat betreft de stress: soms helpt het om te bedenken wat het ergste is dat er zou kunnen gebeuren. En dan te bedenken hoe groot de kans is dat dat ook echt gebeurt. Waar ben je precies bang voor? De juf heeft aangegeven dat je zoon druk kan zijn in de klas. Ik denk dat de kans het grootste is dat ze gewoon met jou wil kijken hoe ze je zoon kan bieden wat hij nodig heeft. Misschien stuurt ze aan op testen. Daar hoef je niet direct ja of nee op te zeggen. Je gaat daar gewoon over nadenken. Sowieso is dat een reactie die je altijd kunt geven. Je gaat erover nadenken en je komt erop terug. Probeer in ieder geval voor ogen te houden dat de juf haar belang is dat je zoon het goed doet in de klas. Niet om Veilig Thuis op je af te sturen. Probeer je wantrouwen te parkeren en blijf rustig. Neem gerust ook pen en papier mee om aantekeningen te maken. En als je vragen hebt die jij wil stellen: schrijf ze op, zodat je ze niet vergeet.

Kortom: echt waanzinnig goed bezig! Wees niet te streng voor jezelf, maar wees lief voor jezelf. Af en toe een daldagje is geen probleem, zolang je maar over het geheel vooruit gaat. En dat ga je zeker! Je mag trots zijn op jezelf!

Goed bezig Karen! Trots op jou! 

ik heb de eerste 5 en de laatste 2 pagina’s gelezen. Ik wil je heel graag enorm complimenteren voor je doorzettingsvermogen. Wat een enorme stappen in korte tijd. Echt, petje af. 
Natuurlijk is het enorm zoeken en loopt niet alles vlekkeloos. Dat is het leven. Maar je ommekeer is bewonderenswaardig. Weinig mensen kunnen dit zo.
Jij vecht en komt boven. Wat een goed voorbeeld voor je kinderen. Tegen de stroom en belangrijke omgevingsfactoren in zo van gedrag en inzicht te veranderen is echt knap. Wees lief voor jezelf. ❤️

Ik sluit me aan bij het rijtje complimentengevers. Wat ontzettend knap van je hoe je bezig bent. Hou vol! Een uitglijder betekent niet dat je terug bij af bent; gewoon de volgende dag weer opnieuw beginnen. En neem de goede tips die hier gegeven zijn ter harte. Het is niet erg om hulp te vragen als je het even niet ziet zitten.

karenm2

karenm2

10-03-2025 om 23:24 Topicstarter

Bedankt iedereen voor de steun. Ik denk dat het heel anders is hoe mijn familie met alcohol omgaat. Als je zegt dat je niet mag drinken vinden ze dat onzin, ze nemen zelf ook veel medicatie met drank vinden dat dat prima kan, het is ook nog nooit echt mis gegaan daarmee. Iedereen drinkt, zeker op feestjes, dat is gewoon normaal. Als ik heel eerlijk ben drink ik ook best veel mee dan, ik probeer het wel niet uit de hand te laten lopen ik vertrek ook altijd vroeg met de jongens weer. Het is ingewikkeld in mijn familie, want zelfs de kinderfeestjes zijn wel leuk maar altijd zoveel spanning. De kinderen vinden het heel leuk maar ze doen ook ontzettend druk. Ik heb ook heel veel spanning, last van nare herinneringen en heel veel nood om te verdoven.  
Als ik eraan denk dat ik dit keer gewoon zeg ik drink niet en dat ook ga volhouden dan voelt dat heel eng en raar. Maar ik wil ook dat de oudste een leuk feestje heeft met zijn nichtje want hij kijkt daar al naar uit, dus het moet gewoon.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.