Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Hoeveel betaal je de oppas?

Wat vind jij een goed bedrag per uur voor een 16 jarige? Ik hoop niet alleen van mensen te horen die veel geven, maar ook van mensen die minder geven.

Peiling

Wat zou jij een 16 jarige oppas per uur geven?
72 stemmen
0%
0%
35%
13%
3%
19%
3%
6%
22%

10€ per uur is wel het minimale voor zo'n verantwoordelijkheid. En als het - gezien je forumnaam - om vier kinderen gaat, is dat nog steeds veel te weinig. 

Even afgegaan op jouw situatie, 4 kinderen,  heb ik gestemd voor €7,50 maar dat staat niet vast. In mijn ogen ligt het er ook aan wat de oppas in die tijd moet doen. 
Moet ze alle kinderen naar bed brengen of liggen de jongsten er al in als ze komt?
Kan ze als de kinderen in bed liggen iets voor zichzelf doen of komen de kinderen nog regelmatig uit bed, omdat ze niet kunnen slapen vanwege spoken of verdrietjes?

In vroeger tijden heb ik opgepast bij een gezin met 4 kinderen waarbij er altijd een prijs werd afgesproken per klus.  De keren dat ik voor het avondeten begon en met 4 kinderen moest eten brachten meer op per uur dan wanneer ik om 19.30 moest komen en de jongste (2) kind(eren) al op bed lagen. 
1 keer heb ik een weekend opgepast van zaterdag 11.00 tot zondag na de lunch.  Daar kreeg ik echt een dikk bedrag voor dat meer was dan het minimumjeugdloon in die tijd. 
Ik sliep daar ook, nachten waarin de ouders thuis kwamen en dan zelf de zorg weer overnamen werden niet volledig betaald. De nacht waarbij ik er wel sliep maar de ouders niet werden dan doorbetaald met een verlaagd tarief. 

Ik heb mijn stem gebaseerd op oppassen op 1 kind.  

Dat hangt er van af wat de oppas met de kinderen moet doen (eten, douchen, naar bed brengen of alleen bankzitten) en om hoeveel kinderen het gaat.
Bij een kind als onze oudste die al op bed lag bij arriveren van de oppas en echt nooit wakker werd, lijkt me 5 euro per uur prima. Als er meer gedaan moet worden = 7,50 per uur. Bij meer kinderen 8,50 per uur.
Uiteraard het eindbedrag altijd naar boven afronden.
En zorgen voor de inwendige mens van de oppas!

Mijn antwoord stond er niet bij:
voor 4 kinderen tenminste 15 euro per uur als ze actief en verzorgend bezig is.
Na middernacht flínk afgerond naar boven.

Je kunt de stemming niet beïnvloeden door graag mensen te willen horen die weinig geven. Dan heeft je hele poll geen zin, als je maar weinig wilt betalen.

Oppas wordt best onderbetaald en als je je normaal uitbetalen niet kunt veroorloven, moet je er niet op die manier aan beginnen.

Ligt inderdaad aan de verantwoordelijkheid. Vroeger kreeg/vroeg ik een ander tarief als de kinderen al op bed lagen of als ik nog actief iets met ze moest doen. 
Het hangt ook af van wat ik moet doen. Ik heb wel eens bij een familiefeest op 8 onbekende kinderen gepast. Die sliepen wel allemaal maar alsnog vroeg ik daar wel wat meer voor dan voor 1 kind.

Mamavan4schatjes

Mamavan4schatjes

09-06-2025 om 11:49 Topicstarter

Het gaat om 2/3 kinderen. Eigenlijk bijna altijd overdag. Eten geven, naar buiten gaan, slaapjes, met ze spelen. 
Het is niet dat ik weinig wil betalen, maar ik zag op een ander forum dat alleen mensen die meer dan €10 betalen per uur reageerden. Ik wil graag een realistisch beeld krijgen en ben ook benieuwd wat anderen een 16 jarige zouden geven.

Een vriendin van mij heeft een dochter van 16. Zij past ook op, maar niet bij ons. Zij krijg €6 per uur. Ze heeft gezinnen met 1, 2 en 3 kinderen. Bij sommige gezinnen is het vanaf een uur of 7 en dan alle kinderen op bed brengen. Bij andere gezinnen is het juist overdag. Is de €6 die zij krijgt dan heel weinig? Het wordt ook nooit door de ouders naar boven afgerond, altijd precies €6. Dochter durft ook niet goed meer te vragen en weet ook niet goed of dat terecht zou zijn.

Zou het niet zo kunnen zijn dat mensen gewoon echt vinden dat 10 euro per uur realistisch is? Ik vind 2-3 kinderen overdag met alle zorg die daar bij komt kijken best een verantwoordelijkheid. Die mag je best waarderen. Een schoonmaakster heeft minder verantwoordelijkheid en die betaal je meer. Ik snap dat die ouder is, maar de verantwoordelijkheid vind ik wel een zwaarwegend argument

€6,- per uur, 2 kinderen liggen al op bed als ze komt. 

Mamavan4schatjes schreef op 09-06-2025 om 11:49:

Het gaat om 2/3 kinderen. Eigenlijk bijna altijd overdag. Eten geven, naar buiten gaan, slaapjes, met ze spelen.
Het is niet dat ik weinig wil betalen, maar ik zag op een ander forum dat alleen mensen die meer dan €10 betalen per uur reageerden. Ik wil graag een realistisch beeld krijgen en ben ook benieuwd wat anderen een 16 jarige zouden geven.

Een vriendin van mij heeft een dochter van 16. Zij past ook op, maar niet bij ons. Zij krijg €6 per uur. Ze heeft gezinnen met 1, 2 en 3 kinderen. Bij sommige gezinnen is het vanaf een uur of 7 en dan alle kinderen op bed brengen. Bij andere gezinnen is het juist overdag. Is de €6 die zij krijgt dan heel weinig? Het wordt ook nooit door de ouders naar boven afgerond, altijd precies €6. Dochter durft ook niet goed meer te vragen en weet ook niet goed of dat terecht zou zijn.

Met 2/3 kinderen overdag vind ik €10 wel echt het minimum. Het is toch een flinke verantwoordelijkheid. Ik denk eerder aan €12,50/€15,00 per uur 

Loezzie schreef op 09-06-2025 om 12:18:

[..]

Met 2/3 kinderen overdag vind ik €10 wel echt het minimum. Het is toch een flinke verantwoordelijkheid. Ik denk eerder aan €12,50/€15,00 per uur

Eens.

€ 6 is prima als je alleen op de bank hoeft te zitten terwijl de kinderen slapen. Maar ben je met ze bezig is het echt weinig en sowieso raar hetzelfde tarief ongeacht aantal kinderen. Drie is toch meer werk dan één. Ze kan makkelijk meer vragen, de oppassen liggen niet voor het oprapen volgens mij. En andere bijbaantjes wel en daar wordt tegenwoordig meer dan het minimumloon betaald. Ik zou samen met mijn dochter een tarievenlijst maken en dat door haar laten overhandigen (appen) aan de oppasadressen. 

ik weet dat op forums mensen altijd mega hoge bedragen roepen
In realiteit krijgen mijn dochter rond die leeftijd voor oppassen altijd vijf euro per uur 

absor schreef op 09-06-2025 om 12:55:

In realiteit krijgen mijn dochter rond die leeftijd voor oppassen altijd vijf euro per uur

Op fora zeggen mensen inderdaad wel hoge bedragen maar 5 euro vind ik wel weer laag. Mijn nichtje van 14 bij de Albert Heijn verdient al meer dan 6 euro voor vakkenvullen. Toen ik zelf oppaste meer dan 20 jaar geleden kreeg ik geloof ik 4 euro als ik niets hoefde te doen en 5,50 als de kinderen wakker waren. Verder met je eens dat mensen op fora snel hoge bedragen noemen.

Mamavan4schatjes schreef op 09-06-2025 om 11:49:

Meerdere kinderen die de hele dag moeten worden beziggehouden: €15. 

absor schreef op 09-06-2025 om 12:55:

Dat is een paar cent minder dan het minimumloon, terwijl je voor iemands kinderen zorgt. Wat een afzetters. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.