Nellytree
03-06-2025 om 23:33
Leerkracht stiekeme relatie met getrouwde ouder
Een tijdje geleden kwam ik te weten dat een leerkracht lager onderwijs van de Steinerschool van mijn kinderen verschillende keren intiem is geweest met mijn echtgenoot. De relatie ontstond op school en de intieme contacten vonden onder andere plaats op momenten binnen de schooluren en op het schoolterrein, in de kelder, waar niemand het kom zien. Op dat moment bevond mijn gezin zich in een kwetsbare situatie, onder meer door een huisvestingscrisis en de zorg voor een zogend kind van anderhalf jaar. De betrokken leerkracht was op de hoogte van deze omstandigheden. Ik was toen ook net in relatietherapie met mijn echtgenoot. Toen dit aan het licht kwam, heb ik onmiddellijk contact opgenomen met de directie. Ze vonden het erg voor mij. Ik eiste toen niets, omdat ze niet de juf was van mijn kind. Het mag duidelijk zijn dat dit een enorm emotioneel onveilige en pijnlijke periode was voor mijn gezin. Met mijn man heb ik een enorm pijnlijk diepgaand helingsproces achter de rug, met veel berouw van zijn kant. een paar maanden later ontdekte ik dat deze leerkracht een uurtje les gaf per week aan de klas van mijn kind. Ik nam contact op met de directie om aan te geven dat dit voor mij heel onveilig en onaanvaardbaar voelde. Toen ik daarbij verwees naar de deontologische en professionele grenzen, viel de directrice uit de lucht, ik liet het er niet bij De directrice gaf aan dat dit “een privékwestie tussen twee volwassenen” betrof en geen professionele implicaties heeft. Ik heb toen een brief naar het schoolbestuur gericht met een verzoek om de professionele implicaties serieus te nemen, waarop ik te horen kreeg dat het wettelijk niet verboden is dat een leerkracht eeen ouder een relatie hebben, volledig voorbijgaand aan de sociaal-ethische-deontologische kant van het verhaal. In artikel 11 van het rechtspositiedecreet van het onderwijs staat dat leerkrachtrn wel degelijk de plicht hebben om integriteit en vertrouwen en objectiviteit ten allen tijde te bewaren naar ouders en leerlingen toe om belangenvermenging en vertrouwensbreuk te vermijden. Een onderwijsadvocaat heeft me bevestigd dat dit wel degelijk om een inbreuk van dit artikel gaat en dus een professionele fout betreft. Het probleem is dat het schoolbestuur het laatste woord heeft bij dergelijke kwesties. Ke zou kunnen denken: verander van school, masr zo simpel is het niet. Mijn hele community en dat van mijn kinderen zit in die school. Ik voel me verscheurd en verdrietig over de situatie Ik heb dan een gesprek met externe bemiddeling aangevraagd met haar omdat ik wilde weten hoe ze hier zelf naar kijkt. Ik heb geen enkel excuus ontvangen en kreeg te horen dat ik wel heel gevoelig ben en dat ze gewoon anders in relaties staat dan ik. Dat er toch een haar in de boter had gezeten tussen mij en mijn echtgenoot. Dat het toch al een lange poos geleden was in de trant van: ben je er nu nog niet over. Vandaag de dag geeft ze een uurtje muziek per week aan mijn kind. De school wimpelt mij af en blijft erbij dat dit een puur persoonlijke kwestie is. Het is vooral de manier waarop dit bijna als iets normaals dat kan gebeuren wordt beschouwd dat me niet loslaat, terwijl een leerkracht gewoon echt met een reden integriteit en vertrouwen hoort te bewaken. Om nog maar te zwijgen over de filosofie van steinerscholen dat gemeenschszin en menselijke verbinding hoog in het vaandel houdt. Ik wil graag wat stemmen horen van andere ouders. Hoe zouden jullie hiernaar kijken? Is dit een normale reactie van een schoolbestuur? Dank alvast om in zachtheid je mening te formuleren

kenfan
07-06-2025 om 00:01
AnnaPollewop schreef op 06-06-2025 om 22:43:
[..]
Bedankt voor de neerbuigende reactie.
Dat ik het niet met je eens ben, wil niet zeggen dat ik stom ben. Ik denk er gewoon wat anders over.
Ik vind het al bij al gewoon niet erg briljant van pa en juf, maar niet meer dan dat. Nou, ook wat sneu. Dat wel.
Stom heb ik helemaal niet gezegd. Maar egocentrisch vind ik die houding van "zolang ze maar met d'r tengels van mijn man afblijft, en het mijn kind niet raakt, boeit het me verder niet" wel. Er zitten meer kinderen in zo'n klas. De zorg die een leerkracht voor haar leerlingen heeft gaat verder dan alleen ze de tafels bijbrengen.

letterkoekje
07-06-2025 om 08:12
Pippeltje schreef op 07-06-2025 om 07:45:
Snap uberhaubt niet dat zo'n juf daar tijd voor heeft
Wat ik me blijf afvragen is hoe die vader in de niet-openbare ruimtes van de school komt. TO, verlos me uit mijn lijden!

Meesje
07-06-2025 om 09:28
letterkoekje schreef op 07-06-2025 om 08:12:
[..]
Wat ik me blijf afvragen is hoe die vader in de niet-openbare ruimtes van de school komt. TO, verlos me uit mijn lijden!
Ik stel me voor als hulpouder. Bijv helpen met een muziekuitvoering/toneel oid (gezien het om de muziekjuf gaat).
Bijvoorbeeld: Thuis ging het niet zo lekker; ze hadden relatietherapie, de woonsituatie gaf spanningen. Man en juf konden zo fijn praten. En zij leek zo veel zorgelozer dan zijn eigen volwassen leven. Ze had ook andere ideeen over relaties die hem wel aanspraken. Én hij hoefde de aandacht niet te delen met de zogende dreumes. Ze gaf hem gelijk dat zijn vrouw veel te gevoelig is. Hij voelt zich begrepen en zijn ego wordt gestreeld. Dan moeten ze attributen uit de kelder halen en op een gestolen moment vindt de eerste aanraking plaats; een aai, een knuffel een zoen. Dat smaakt naar meer. Ze spreken af na school. En zo begint een stiekeme affaire.
Ik waag te betwijfelen dat hier sprake was van stelselmatige neukpartijen in de kelder. Ik denk dat school wel zou ingrijpen als deze juf onder werktijd een afwerkkamer in de kelder er op na houdt. Daar betalen ze haar immers niet voor.

DeOnbekende
07-06-2025 om 12:44
Meesje schreef op 07-06-2025 om 09:28:
[..]
Ik stel me voor als hulpouder. Bijv helpen met een muziekuitvoering/toneel oid (gezien het om de muziekjuf gaat).
Bijvoorbeeld: Thuis ging het niet zo lekker; ze hadden relatietherapie, de woonsituatie gaf spanningen. Man en juf konden zo fijn praten. En zij leek zo veel zorgelozer dan zijn eigen volwassen leven. Ze had ook andere ideeen over relaties die hem wel aanspraken. Én hij hoefde de aandacht niet te delen met de zogende dreumes. Ze gaf hem gelijk dat zijn vrouw veel te gevoelig is. Hij voelt zich begrepen en zijn ego wordt gestreeld. Dan moeten ze attributen uit de kelder halen en op een gestolen moment vindt de eerste aanraking plaats; een aai, een knuffel een zoen. Dat smaakt naar meer. Ze spreken af na school. En zo begint een stiekeme affaire.
Ik waag te betwijfelen dat hier sprake was van stelselmatige neukpartijen in de kelder. Ik denk dat school wel zou ingrijpen als deze juf onder werktijd een afwerkkamer in de kelder er op na houdt. Daar betalen ze haar immers niet voor.
Nu ik het zo lees: de arme, onbegrepen ziel..
Anders scenario: pa kwam de kinderen ophalen en zag de juf - lekker wijf, wel! Ze flirten wat en van het één komt het ander. De seks is goed, dus ze doen het ook nog een paar keer thuis. Toen kwam vrouwlief erachter en was het uit met de pret.
We weten het niet.

Meesje
07-06-2025 om 14:38
DeOnbekende schreef op 07-06-2025 om 12:44:
[..]
Nu ik het zo lees: de arme, onbegrepen ziel..
Anders scenario: pa kwam de kinderen ophalen en zag de juf - lekker wijf, wel! Ze flirten wat en van het één komt het ander. De seks is goed, dus ze doen het ook nog een paar keer thuis. Toen kwam vrouwlief erachter en was het uit met de pret.
We weten het niet.
precies. We weten het niet. Jouw scenario kan ook, bij de kinderen ophalen nog effe de kelder induiken, maar dat lijkt me zo onhandig met die kinderen erbij.
Ik bedoel overigens niet dat ik goedkeur wat die man deed hè. Maar een scenario hoe zoiets kan lopen. En hoe de minnaars zoiets voor zichzelf en elkaar uitleggen en goedpraten.
Maar mijn reactie was ook een reactie op mensen die zich afvragen hoe die man in de kelder van school terecht komt. Sja, wrs als hulpouder, op een feestmiddag/avond dat soort dingen. Hij xal heus niet zelf in de kelder zijn gaan zitten wachten tot er een lekkere juf langs kwam.