Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Recente ervaring basisschool Leiden

Ik ben op zoek naar recente(!) ervaringen met basisscholen in Leiden, gebied Centrum/Mors. 
Mijn dochter is pas over ongeveer 6 maanden 4 jaar. Tot nu toe lijkt er plek voor haar te zijn op Woutertje Pieterse, Morskring en Lucas van Leyden. Recent hoorde ik ook goede verhalen over Pacelli, dus als iemand die er NU mee te maken heeft meer wil vertellen: graag! Ik wil eigenlijk vooral weten welke scholen in de praktijk kijken naar het kind individueel en op welke het juist is dat de kinderen geacht worden altijd maar de rest van de groep te volgen.  
Er zijn ook scholen die sowieso afvallen. Dit is onder meer de Vrije School Mareland. Ik woon noodgedwongen met mijn dochter bij mijn moeder. Mijn partner is namelijk tijdens de zwangerschap verongelukt… Helaas is sociale huur overal lastig om tussen te komen. Wel denk ik misschien volgend jaar een appartement te kunnen kopen. Omdat ik denk dat dat misschien in Leidschendam, Delft of Den Haag zal kunnen wil ik bewust geen speciale vorm van onderwijs als Vrije School, zodat switchen van school makkelijker wordt. 

allereerst alsnog gecondoleerd; het overlijden van je partner moet verschrikkelijk zijn. 
iedere school zegt dat ze naar het individuele kind kijken, maar in de praktijk moet de school naar de klas als geheel kijken en moeten kinderen zich aan de groep aanpassen. En terecht, want later tijdens de studie en op het werk moeten ze zich ook conformeren aan de groep. 

Laura97

Laura97

21-06-2025 om 00:24 Topicstarter

Annaniem2023 schreef op 21-06-2025 om 00:06:

allereerst alsnog gecondoleerd; het overlijden van je partner moet verschrikkelijk zijn.
iedere school zegt dat ze naar het individuele kind kijken, maar in de praktijk moet de school naar de klas als geheel kijken en moeten kinderen zich aan de groep aanpassen. En terecht, want later tijdens de studie en op het werk moeten ze zich ook conformeren aan de groep.

Hartelijk dank… 

Ik herken trouwens niet in het algemeen dat op je werk je je moet conformeren aan de groep. 1 oud-werkgever van mij was wel een grote werkgever met klasjes en hoepeltjes waar je doorheen moest springen op vaste tijdstippen/cursusmomenten. Maar verder is het altijd dat iedereen de volgende stap maakt wanneer diegene er zelf aan toe is. Ik snap best dat een basisschool niet oneindig kan meebuigen met snelle en langzamere kinderen, maar zoals sommige scholen star vasthouden aan dat een 4-jarige eerst en altijd groep 0 moet doen en dan nog verplicht 2 jaar kleuteren vind ik onzin. 

Laura97 schreef op 21-06-2025 om 00:24:

[..]

Hartelijk dank…

Ik herken trouwens niet in het algemeen dat op je werk je je moet conformeren aan de groep. 1 oud-werkgever van mij was wel een grote werkgever met klasjes en hoepeltjes waar je doorheen moest springen op vaste tijdstippen/cursusmomenten. Maar verder is het altijd dat iedereen de volgende stap maakt wanneer diegene er zelf aan toe is. Ik snap best dat een basisschool niet oneindig kan meebuigen met snelle en langzamere kinderen, maar zoals sommige scholen star vasthouden aan dat een 4-jarige eerst en altijd groep 0 moet doen en dan nog verplicht 2 jaar kleuteren vind ik onzin.

Je kind is 3 en je maakt je nu al druk over blijven zitten in groep 2. Wie weet is het wel beter voor een kind om later aan groep 3 te beginnen. Daar wordt echt wel naar gekeken op school. 

Heb je wel al op alle drie die scholen gekeken? Sfeer geproefd? Hoe leerkrachten met de kinderen omgaan. Tijdens pauzes even bij de schoolpleinen gekeken? 
Ik zou een school echt niet alleen op ratio bekijken maar vooral of het ook goed ‘voelt’. 

Annaniem2023 schreef op 21-06-2025 om 08:14:

[..]

Je kind is 3 en je maakt je nu al druk over blijven zitten in groep 2. Wie weet is het wel beter voor een kind om later aan groep 3 te beginnen. Daar wordt echt wel naar gekeken op school.

Er wordt naar gekeken, maar er zijn echt wel verschillen tussen scholen daarin. De ene school heeft regels en houdt zich daaraan, zonder uitzondering want 'anders wil iedereen dat'. De andere school kijkt echt naar het kind en doet voor zover mogelijk wat het beste is voor dat kind. Ik lees een beetje dat dat laatste is waar TO naar op zoek is.

geen ervaringen maar ken je de site scholen op de kaart. Daarop staan de scholen en ook de resultaten van het tevredenheidsonderzoek wat ze verplicht moeten uitvoeren. Ik heb even bij woutertje pieterse gekeken. Volgens de foto's een mooi schoolplein maar helaas geen resultaten van het oudertevredenheidsonderzoek ivm te weinig respons. Misschien kun je er bij de andere scholen wel iets uithalen.

Laura97 schreef op 21-06-2025 om 00:24:

[..]

Hartelijk dank…

Ik ken dan weer geen school die zo star is. Mijn kind was trouwens nog 3 toen ze begon, direct in groep 1. En deze school is best conservatief. 

Wij waren toen kind jonger was net zoals jij heel erg gebrand op: géén extra jaar kleuteren, maar nu is ze best wel jong eigenlijk, de jongste van de klas, en ik vermoed zomaar dat het haar doorstroming bemoeilijkt (jongere kinderen worden bv structureel ondergewaardeerd). 

Wij keken vooral hoe dochter in de school stond. We hebben dus een afspraak gemaakt om te kijken op de paar scholen die wij door de eerste selectie lieten. Dochter was vrij definitief in haar keuze. 

Mevrouw75 schreef op 21-06-2025 om 11:39:

Wij keken vooral hoe dochter in de school stond. We hebben dus een afspraak gemaakt om te kijken op de paar scholen die wij door de eerste selectie lieten. Dochter was vrij definitief in haar keuze.

Lieten jullie een 3-jarige zelf haar school kiezen?

Een peuter/kleuter zelf een school laten kiezen zou ik niet doen. Nu hebben we ook makkelijk praten, want klein dorp, er is maar één school en ouders doen hun kind alleen om bepaalde voor hun zwaarwegende redenen hun kinderen elders op school.
Ik zou ook niet bij de aanmelding al zeggen dat je niet wil dat je kind 2,5 jaar kleutert. Dat is doorgaans geen beslissing die je op dit moment al neemt. Ook lang niet elke school heeft een groep 0. 
Ga kijken en praten op scholen. Maak een afspraak hiervoor zodat mensen ook de tijd voor je hebben.

IMI-x2 schreef op 21-06-2025 om 12:29:

[..]

Denk het niet maar wel kijken of je kind zich er prettig voelt. 

IMI-x2 schreef op 21-06-2025 om 12:29:

[..]

Bij ons ook wel een beetje. Wij hadden j drie scholen waar we gingen kijken. Bij één school kroop kind tegen me aan en week niet van mijn zijde. Dit was de grootste school en op het moment dat wij gingen kijken was het best onrustig. Het is niet zo dat kind de beslissing nam maar dit hebben we wel meegenomen in onze beslissing. 

Het is wel zo dat deze school ook niet onze eigen voorkeur had na ons bezoek dus anders was de keuze ook niet op deze school gevallen. Ik kan me wel voorstellen wanneer je echt niet kan kiezen tussen 2 scholen je zwaarder laat meewegen hoe je kind was tijdens het bezoek

Het is ook wel zo dat je bij de keuze voor een school dan de oudste meeneemt maar evt jongere kinderen gaan waarschijnlijk naar dezelfde school. Daar heb ik dus niet op meerdere scholen gezien hoe ze naar binnen liep. Ze was natuurlijk wel heel vertrouwd met deze school door het wegbrengen elke dag dus dat was ook goed zo. 

duizel schreef op 21-06-2025 om 14:38:

Het is ook wel zo dat je bij de keuze voor een school dan de oudste meeneemt maar evt jongere kinderen gaan waarschijnlijk naar dezelfde school. Daar heb ik dus niet op meerdere scholen gezien hoe ze naar binnen liep. Ze was natuurlijk wel heel vertrouwd met deze school door het wegbrengen elke dag dus dat was ook goed zo.

Eigenlijk best bijzonder, dat je voor de oudste een school kiest die past. En jongste, bij ons echt n heel ander type dan oudste, ging 'dus'  ook naar die school... hadden we misschien achteraf beter niet kunnen doen. 

Peaches schreef op 21-06-2025 om 09:28:

[..]

Er wordt naar gekeken, maar er zijn echt wel verschillen tussen scholen daarin. De ene school heeft regels en houdt zich daaraan, zonder uitzondering want 'anders wil iedereen dat'. De andere school kijkt echt naar het kind en doet voor zover mogelijk wat het beste is voor dat kind. Ik lees een beetje dat dat laatste is waar TO naar op zoek is.

Niet altijd hoor. Dat geneuzel van de juffen over sociaal-emotionele ontwikkeling om eufemistisch aan te geven dat een kind beter een jaar extra kan kleuteren, terwijl ze bedoelen blijven zitten in groep 2, terwijl ze de pabo hebben gedaan en geen psycholoog zijn, is niet het beste voor een kind. Soms is het ook gewoon de klassenindeling. Als er voor een of twee kinderen geen plek is in de twee groepen 3 omdat ze een maximaal aantal kinderen in groep 3 willen, dan kijken ze welke kinderen ze kunnen laten zitten. 

Ieder kind gaat met 4 naar school of ze er nou sociaal-emotioneel aan toe zijn, maar twee jaar later speelt het ineens een rol en in groep 8 wordt alleen naar leerprestaties gekeken en niet naar de ontwikkeling. 

Hier heeft dochter op haar manier de beslissing gemaakt. Wij zijn bij meerdere scholen wezen kijken. Op de basisschool waar zij heel ontspannen was. En niet op onze schoot kroop,  hebben wij haar ingeschreven. Wij vonden het belangrijk dat zich goed voelde. Zij moest er 8 jaar doorbrengen. Uiteindelijk zijn het er 7 geworden. Omdat door wisselingen van docenten en directie het voor haar maar ook voor ons niet goed meer voelde.  De optie die toen was , heeft dochter mede beslist dat zij eind groep 7 nog een wisseling heeft gedaan. Ook middelbare school heeft zij zelf gekozen op gevoel.  Daar heeft na 6 jaar een vwo diploma gehaald. En zij en wij zijn nog steeds blij met de toen gemaakte keuze.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.