FruitMoeder
18-04-2025 om 13:31
Dochter (7) moet afvallen
Ik was pas bij de huisarts omdat mijn dochter weinig uithoudingsvermogen heeft en ze raakt snel buiten adem. Gelukkig is alles goed met haar longen en hart. Het enige wat de huisarts zei was dat ze moest afvallen. Ze is namelijk een goede 15 kilo te zwaar voor haar lengte en leeftijd. Dit heeft die alleen tegen mij verteld en niet tegen mijn dochter. Ik schrok hier best van. Want mijn dochter is misshien een beetje mollig, maar je ziet niet dat ze overgewicht heeft. Maar hoe pak ik dit aan? Ik wil een afspraak maken met de dietiste, maar ik wil ook niet dat mijn dochter een eetstoornis aangepraat krijgt.

bieb1963
02-05-2025 om 12:57
Broadway schreef op 02-05-2025 om 10:29:
[..]
we weten allemaal wat we beter kunnen schrappen. helaas is de praktijk weerbarstiger. elk pondje gaat door het mondje, maar gezien de overgewichtcijfers is het toch lastiger dan :"gewoon laten staan jij zwakkeling"
Nee, makkelijk is het zeker niet. En ook als je niet snel dik wordt, is het nog steeds ongezond. Ik ben een echte lekkerbek, dus ik moet altijd keuzes maken. En uiteraard kies ik ook af en toe om wél iets te nemen. Maar probeer dat wel binnen te perken te houden. Soms, soms vaak, lastig, Maar het is niet anders. Als je niet te vaak iets ongezonds wil eten, zul je toch die discipline moeten opbrengen, c’est la vie.

Auwereel
02-05-2025 om 15:06
En die dicipline moet je de hele dag door paraat hebben, want overal is eten.

bieb1963
02-05-2025 om 15:13
Auwereel schreef op 02-05-2025 om 15:06:
Dat klopt wel, maar is ook niets nieuws.

Valeria
02-05-2025 om 15:26
Auwereel schreef op 02-05-2025 om 15:06:
Valt ook wel weer mee hoor. Ik heb vanmorgen gezwommen en daar was geen eten te zien.

Ysenda
02-05-2025 om 15:38
Valeria schreef op 02-05-2025 om 15:26:
[..]
Valt ook wel weer mee hoor. Ik heb vanmorgen gezwommen en daar was geen eten te zien.
Nou dat ligt aan je zwembad, als ik hier baantjes aan het trekken ben in de snelle baan, zitten een meter van mij af de ouders van het ouder en kind zwemmen aan de tosti's. Zodra je de kleedkamers uitkomt staat daar een automaat gevuld met snoep.

Moederkareltje
02-05-2025 om 16:01
Het ligt er ook maar een beetje aan hoe ijdel je bent of je slank zijn belangrijk vindt of niet.

Ysenda
02-05-2025 om 16:06
Moederkareltje schreef op 02-05-2025 om 16:01:
Het ligt er ook maar een beetje aan hoe ijdel je bent of je slank zijn belangrijk vindt of niet.
Een gezond gewicht is toch een ander doel dan slank.
Helemaal bij kinderen waar dit topic over gaat.

Moederkareltje
02-05-2025 om 16:07
Ysenda schreef op 02-05-2025 om 16:06:
[..]
Een gezond gewicht is toch een ander doel dan slank.
Helemaal bij kinderen waar dit topic over gaat.
Dat begrijp ik maar ik denk dat als je ijdel bent het eerder lukt.

Auwereel
02-05-2025 om 16:26
bieb1963 schreef op 02-05-2025 om 15:13:
[..]
Dat klopt wel, maar is ook niets nieuws.
Ik zeg ook niet dat het vroeger gemakkelijker was, dus dat klopt.

Ies
02-05-2025 om 16:34
Moederkareltje schreef op 02-05-2025 om 16:07:
[..]
Dat begrijp ik maar ik denk dat als je ijdel bent het eerder lukt.
Ja vast. Er zitten zoveel voordelen aan een gezond gewicht, alleen die ‘voel’ je niet altijd als je dikker bent. Ik voelde me fysiek zo veel beter. Maar dat had ik niet zo door toen ik dikker was. Dikker worden gaat geleidelijk en je went aan het minder fit zijn.

TineWinkel
02-05-2025 om 16:34
Auwereel schreef op 02-05-2025 om 16:26:
[..]
Ik zeg ook niet dat het vroeger gemakkelijker was, dus dat klopt.
Nou, laat IK t dan maar zeggen: ik denk wel dat t vroeger makkelijker was. Bij mij thuis (geboortejaar 1967) hadden we weinig snoep en koekjes in huis. Chocola, ALS je t kreeg, was 1, max 2 kleine blokjes van n reep. Chips 1 bakje op zaterdag. Kortom, veel strikter dan nu, was eten beperkt tot de 3 hoofdmaaltijden. En mijn zakgeld was zoveel dat ik 1x per week n softijsje kon betalen. M'n vriendin en ik deelden meestal zo'n waterijsje met 2 stokjes...

Ies
02-05-2025 om 16:42
TineWinkel schreef op 02-05-2025 om 16:34:
[..]
Nou, laat IK t dan maar zeggen: ik denk wel dat t vroeger makkelijker was. Bij mij thuis (geboortejaar 1967) hadden we weinig snoep en koekjes in huis. Chocola, ALS je t kreeg, was 1, max 2 kleine blokjes van n reep. Chips 1 bakje op zaterdag. Kortom, veel strikter dan nu, was eten beperkt tot de 3 hoofdmaaltijden. En mijn zakgeld was zoveel dat ik 1x per week n softijsje kon betalen. M'n vriendin en ik deelden meestal zo'n waterijsje met 2 stokjes...
Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.
Ik heb nu (bijna) nooit meer standaard snoep/koek/ chips of whatever in huis. Dat vinden de kinderen niet altijd leuk. (Maar ze hoeven het maar te vragen of ik koop het of ze fietsen zelf die 2 minuutjes) Maar van dochter hoor ik nu heel vaak dat als ze een paar dagen weg is ze mijn ‘gezonde’ eten zo mist…Nu is ze ook ijdel dus blij met haar slanke lijn.
Zelf kwam ik uit een nest met een overvloed aan snoep/ koek enz enz enz. Er was áltijd genoeg te vinden. En nog. Als kind kon ik er geen weerstand tegen bieden. En nu als volwassene sla ik bijna altijd af bij mijn ouders. (En ze vinden dat nog steeds niet leuk)

bieb1963
02-05-2025 om 16:47
TineWinkel schreef op 02-05-2025 om 16:34:
[..]
Maar ook dat is niks bijzonders. Bij genoeg mensen is het nu ook verre van normaal om kinderen thuis vol te stoppen met snoep, chips en fris.

bieb1963
02-05-2025 om 16:48
bieb1963 schreef op 02-05-2025 om 16:47:
[..]
Maar ook dat is niks bijzonders. Bij genoeg mensen is het nu ook verre van normaal om kinderen thuis vol te stoppen met snoep, chips en fris. Zoals je het nu stelt is het alsof ouders nu ineens niet meer weten dat teveel lekkers niet erg verstandig is.

Valeria
02-05-2025 om 17:01
Ysenda schreef op 02-05-2025 om 15:38:
[..]
Nou dat ligt aan je zwembad, als ik hier baantjes aan het trekken ben in de snelle baan, zitten een meter van mij af de ouders van het ouder en kind zwemmen aan de tosti's. Zodra je de kleedkamers uitkomt staat daar een automaat gevuld met snoep.
Het is maar net waar je op gericht bent.
Ik vind het echt een beetje lui om te zeggen dat er overal eten is en dat je discipline moet hebben, alsof het iets heel knaps is als je niet ook tosti's gaat willen als die een meter verder worden gegeten.
De meeste mensen die ik ken zijn helemaal niet zo gericht op eten dat ze een snoepautomaat überhaupt zien. Dat je meteen naar zo'n automaat wordt getrokken lijkt me heel vervelend, maar dat is voor de meeste mensen helemaal niet normaal en het is dus ook niet iets knaps of sterks als je jezelf moet toespreken om er voorbij te lopen. En dat idee krijg ik soms wel een beetje als iemand roept dat er overal verleidingen zijn.