Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (7) moet afvallen

Valeria schreef op 04-05-2025 om 18:13:

[..]

Maar kijk eens goed als je in de buurt van zo'n kioskje staat. Stel er staan 50 mensen in de buurt, dan is er misschien 1 die iets koopt (en dan nog 2 die alleen koffie halen). En of die dat dan dagelijks of wekelijks doet, dat weet je niet eens.
Blijkbaar is het de moeite waard om open te zijn voor 20 mensen per uur of zo.

Lange tijd met het OV gereist en zeer veel mensen kopen dagelijks iets ten opzichte van vroeger toen dat meer de uitzonderingen waren.

bieb1963 schreef op 04-05-2025 om 17:18:

[..]

Denk dat echt anders is. Iedereen vond (vindt) een frietje of broodje kroket heerlijk, of kaassoufflé enz. En als je trek in chips had, dan voldeden naturel of paprika prima (of wokkels, nibbits, frietstickjes enz enz). En als je zin had in zoet, dan vond (vindt) iedereen een mars, milkeyway, nuts of een gewone reep chocola ook helemaal heerlijk. En dan heb ik het nog niet eens over allerlei soorten snoep die er waren.

Een mars was er best vaak, maar wel ‘bijzonder’. Mijn moeder sneed een mars in 6 stukjes, voor de zaterdagavond. Ik geloof niet dat er íemand is die dat nog doet. 

Ik weet ook nog de introductie van de magnum, een héél bijzonder groot afhaalijs. Nu toch redelijk gewoon. 

ik kocht op het station alleen iets als ik dronken was, kaassoufle ofzo. Nuchter in je eentje troep eten op het station vind ik te treurig. Dan zou ik me schamen. 

Moederkareltje schreef op 04-05-2025 om 19:27:

ik kocht op het station alleen iets als ik dronken was, kaassoufle ofzo. Nuchter in je eentje troep eten op het station vind ik te treurig. Dan zou ik me schamen.

Ik vraag me echt regelmatig af waar jouw denkbeelden vandaan komen. 

DeOnbekende schreef op 04-05-2025 om 17:33:

[..]

Ja stom, dat is ook zo: gewoon je gesmeerde boterham en pakje sultana's mee en dan heb je nooit meer trek in iets anders. Misschien kunnen Bieb en jij een boek uitbrengen met deze baanbrekende inzichten?

Heb ik ergens gezegd dat het makkelijk is om verleidingen te weerstaan? Integendeel. Heb ook aangegeven dat ik een lekkerbek ben en het ook lastig vind om niet tevaak verkeerde keuzes te maken. Het enige wat ik zeg, is dat dat in de jaren 70 net zo lastig was, dus dat er andere redenen zijn, dat we nu gemiddeld dikker zijn. Heb ik al van alles over gezegd.

Due-scimmie schreef op 04-05-2025 om 19:28:

[..]

Ja ik associeer het met slecht voor jezelf zorgen, ongelukkigheid, stakkergedrag. Maar dat heb ik ook bij rokende mensen. Treurig, slechte zelfzorg, stakkergedrag. 

Due-scimmie schreef op 04-05-2025 om 19:28:

[..]

Ik herken het wel. Ik voel ook best gene als ik op straat iets anders dan fruit eet en zelfs dan moet ik me over een drempel zetten.

Maak ik dan altijd gezonde keuzes, zeker niet want verleidingen in de supermarkt kan ik heel slecht weerstaan maar dat je niet op straat eet zit heel diep. Mijn oma's en ouders oordeelden keihard: het lijken allemaal koeien, koeien staan in de wei niet op straat. 

Ik denk wel dat denkbeelden over eten veranderd zijn. En het vreemde is dat ook al zijn we veel bewuster van te dik zijn en gezond eten, ik zie juist dat ouders een schepijsje met 2 of meer bollen (+ slagroom) kopen voor hun jonge kinderen. Toen ik kind was (40 jaar geleden) wist ik niet eens dat meer dan 1 bolletje een mogelijkheid was. 
Het is maar een voorbeeld, maar er wordt echt veel makkelijker en vaker gesnackt en gesnoept. 

Moederkareltje schreef op 04-05-2025 om 19:27:

Miss eens wat vaker naar het station gaan, bij ah to go zijn er zat gezonde opties hoor. Dat mensen weinig zelfbeheersing hebben en voor een vette hap gaan ligt echt niet aan het aanbod maar aan de ruggengraat. 

Misschien een idee om een nieuw topic hierover te openen? Ik liep een beetje achter, maar vanaf pagina 28 of zo geloof ik dat het niet meer echt over dingen gaat die over de openingspost gaan. (Ik heb vanaf pagina 30 geskipt omdat het over volwassenen, hun voedingspatronen, eigen dingetjes en allergieën gaat, dus misschien heb ik nu vanalles gemist).

bieb1963 schreef op 04-05-2025 om 19:32:

[..]

Heb ik ergens gezegd dat het makkelijk is om verleidingen te weerstaan? Integendeel. Heb ook aangegeven dat ik een lekkerbek ben en het ook lastig vind om niet tevaak verkeerde keuzes te maken. Het enige wat ik zeg, is dat dat in de jaren 70 net zo lastig was, dus dat er andere redenen zijn, dat we nu gemiddeld dikker zijn. Heb ik al van alles over gezegd.

Waar baseer je dat op? De lekkerbek van toen kon zich ongetwijfeld beter beheersen omdat o.a. het aanbod veel beperkter was op tal van plekken. Neem bv het zwembad waar ik begin jaren 80 als klein meisje kwam; daar werd niets verkocht op koffie na voor de wachtende ouders tijdens zwemles en dan uitsluitend op de zwemlesmomenten.  Nu, het zelfde zwembad; zit een zeer uitgebreid restaurant in met een assortiment waar menig snoepwinkel jaloers op is. Ik had in de jaren 90 een bijbaantje bij het bekende warenhuis met de rookworst en tompoucen. En 30 jaar geleden verkochten ze daar ook lekkere dingen, echter wel een beperkt assortiment in een bepaald deel van de winkel. Nu is het assortiment vele malen groter en liggen de repen chocola bij elke kassa ipv in het hoekje van vroeger. Ik was vorige week een dag winkelen en heb me er over verbaasd in hoeveel non- food winkels je iets lekkers krijgt aangeboden. Tuurlijk; et plakje worst bij de slager en het dropje bij de drogist was er vroeger ook, maar nu is het zelfs bij kledingwinkels etc een trend aan het worden. Natuurlijk dwingt niemand je het te kopen, het is net wat Nick90 zegt; Die keuze maakt men zelf. Maar het is best begrijpelijk dat de ene persoon het moeilijker vindt dan de ander als het aanbod zo overweldigend is. En ik ben het met je eens; het gaat niet alleen om aanbod en de verleiding ervan, er zijn meer veranderingen, maar het speelt wel mee.

April2021 schreef op 04-05-2025 om 20:12:

Ik denk wel dat denkbeelden over eten veranderd zijn. En het vreemde is dat ook al zijn we veel bewuster van te dik zijn en gezond eten, ik zie juist dat ouders een schepijsje met 2 of meer bollen (+ slagroom) kopen voor hun jonge kinderen. Toen ik kind was (40 jaar geleden) wist ik niet eens dat meer dan 1 bolletje een mogelijkheid was.
Het is maar een voorbeeld, maar er wordt echt veel makkelijker en vaker gesnackt en gesnoept.

Dat is toch heel raar? Ik begrijp dat niet.

Gingergirl schreef op 04-05-2025 om 21:03:

[..]

Waar baseer je dat op? De lekkerbek van toen kon zich ongetwijfeld beter beheersen omdat o.a. het aanbod veel beperkter was op tal van plekken. Neem bv het zwembad waar ik begin jaren 80 als klein meisje kwam; daar werd niets verkocht op koffie na voor de wachtende ouders tijdens zwemles en dan uitsluitend op de zwemlesmomenten. Nu, het zelfde zwembad; zit een zeer uitgebreid restaurant in met een assortiment waar menig snoepwinkel jaloers op is. Ik had in de jaren 90 een bijbaantje bij het bekende warenhuis met de rookworst en tompoucen. En 30 jaar geleden verkochten ze daar ook lekkere dingen, echter wel een beperkt assortiment in een bepaald deel van de winkel. Nu is het assortiment vele malen groter en liggen de repen chocola bij elke kassa ipv in het hoekje van vroeger. Ik was vorige week een dag winkelen en heb me er over verbaasd in hoeveel non- food winkels je iets lekkers krijgt aangeboden. Tuurlijk; et plakje worst bij de slager en het dropje bij de drogist was er vroeger ook, maar nu is het zelfs bij kledingwinkels etc een trend aan het worden. Natuurlijk dwingt niemand je het te kopen, het is net wat Nick90 zegt; Die keuze maakt men zelf. Maar het is best begrijpelijk dat de ene persoon het moeilijker vindt dan de ander als het aanbod zo overweldigend is. En ik ben het met je eens; het gaat niet alleen om aanbod en de verleiding ervan, er zijn meer veranderingen, maar het speelt wel mee.

Heb je mijn verhaal over het zwembad in de jaren 70 wel gelezen?

bieb1963 schreef op 04-05-2025 om 21:27:

[..]

Heb je mijn verhaal over het zwembad in de jaren 70 wel gelezen?

Ongetwijfeld maar ik ga niet 41 pagina's uit mn hoofd leren wie wat geschreven heeft, dat lijkt me logisch. 

Nick90 schreef op 04-05-2025 om 20:16:

[..]

Miss eens wat vaker naar het station gaan, bij ah to go zijn er zat gezonde opties hoor. Dat mensen weinig zelfbeheersing hebben en voor een vette hap gaan ligt echt niet aan het aanbod maar aan de ruggengraat.

Ruggengraat is niet precies genoeg geformuleerd, het zit 'm in de nervus fagus, de hersenzenuw van darm naar hersenen die de eetlust beïnvloedt:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nervus_vagus

https://epochtimes.nl/beter-dan-ozempic-de-nervus-vagus-activeren-voor-gewichtsverlies/

https://bpspubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/bph.15603

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.