FruitMoeder
18-04-2025 om 13:31
Dochter (7) moet afvallen
Ik was pas bij de huisarts omdat mijn dochter weinig uithoudingsvermogen heeft en ze raakt snel buiten adem. Gelukkig is alles goed met haar longen en hart. Het enige wat de huisarts zei was dat ze moest afvallen. Ze is namelijk een goede 15 kilo te zwaar voor haar lengte en leeftijd. Dit heeft die alleen tegen mij verteld en niet tegen mijn dochter. Ik schrok hier best van. Want mijn dochter is misshien een beetje mollig, maar je ziet niet dat ze overgewicht heeft. Maar hoe pak ik dit aan? Ik wil een afspraak maken met de dietiste, maar ik wil ook niet dat mijn dochter een eetstoornis aangepraat krijgt.

Mevrouw75
05-05-2025 om 11:53
Bakblik schreef op 05-05-2025 om 11:32:
[..]
Wat dan tot ver in de jaren 70 nog heel gebruikelijk was in kleine dorpen was "het op laten schrijven".
Stuurde oma mij als 8 jarige naar:
- van Schoor de melkboer voor een fles melk en en pakje boter
- Herlage de sigarenboer voor 2 doosjes Ritmeester voor opa
- van Koppen de kruidenier voor een pond bloem en een kilo suiker
En dan kreeg ik alleen een tas mee. Overal zei ik netjes: Mag opgeschreven worden voor mevrouw Kuiper van de groenteboer van Julianalaan 30.
Oma betaalde aan het eind van de week.
En ach als er aan de deur gerammeld werd na sluitingstijd dan deed iedere ondernemer nog wel open. Toch weer een tevreden klant. Die anderen vertelde dat je bij Kuiper aan de Julianalaan na 18.00 nog wel geholpen werd.
Maar daar zit wel degelijk een soort sociale rem op. Je gaat echt niet bij een ondernemer aan de deur rammelen omdat je eventjes zin hebt in ham, of iets op laten schrijven omdat je zin hebt in een reep chocola. Alleen als je er echtechtecht niet vanaf kon blijven. En dan was je meteen de paria.

Fenyw
05-05-2025 om 12:00
Het eten vroeger had ook een andere samenstelling dan nu. Veel minder bewerkt. Van bewerkt eten kan je langer doormeten want het voedt niet. Ik heb dat aan den lijve mogen ondervinden na een kaakoperatie: ik kon enkel vloeibaar eten en heb een week op dingen als drinkontbijt geleefd. Ik bleef gierende honger houden ondanks dat ik al ruimschoots aan de calorieën zat.
Over het zwembad vroeger: als ik niet naar een plas ging-waar dus helemaal niets was, dan was het superdeluxe naar een buitenzwembad. Half uur fietsen en dat deed ik op 8-jarige leeftijd met mijn drie jaar jongere zusje in mijn kielzog. Zonder ouders. We kregen pp f5 mee. Entree was 4.50, fietsenstalling f0,25 en dan hadden we een kwartje over om te snoepen. Spannender werd het niet.
Thuis hadden we echt geen koekje bij de koffie of de thee, zo'n klein pakje vla waren vier porties, een karbonade ging door de helft. Een doosje aardbeien was luxe en niet meer dan 250 gram, misschien wel minder en daar aten we met het hele gezin van. Kiwi's waren ook een uitzondering en dan kreeg je een halve.
Later woonde ik met toen-vriend in een gehucht. Als hij op zaterdag te laat uit zijn werk kwam en we geen boodschappen hadden kunnen doen, konden we om maandag om 13.00 pas weer terecht, alles was dicht. Ik heb heel wat weekenden op oud brood geleefd.

Bakblik
05-05-2025 om 12:12
Mevrouw75 schreef op 05-05-2025 om 11:53:
[..]
Maar daar zit wel degelijk een soort sociale rem op. Je gaat echt niet bij een ondernemer aan de deur rammelen omdat je eventjes zin hebt in ham, of iets op laten schrijven omdat je zin hebt in een reep chocola. Alleen als je er echtechtecht niet vanaf kon blijven. En dan was je meteen de paria.
Dat verschilde, de vaste klanten, collega ondernemers of mensen uit dezelfde kerk konden dat makkelijker doen dan vreemden. Net na sluiting nog even aan de deur rammelen voor normale producten als groente of vlees kon wel, om 22.00 nog komen en vragen om chocolade bij de kruidenier niet.
Vage bekenden die nooit bij je kochten waren inderdaad de paria, daar werd over gepraat.

Mevrouw75
05-05-2025 om 12:21
Bakblik schreef op 05-05-2025 om 12:12:
[..]
Dat verschilde, de vaste klanten, collega ondernemers of mensen uit dezelfde kerk konden dat makkelijker doen dan vreemden. Net na sluiting nog even aan de deur rammelen voor normale producten als groente of vlees kon wel, om 22.00 nog komen en vragen om chocolade bij de kruidenier niet.
Vage bekenden die nooit bij je kochten waren inderdaad de paria, daar werd over gepraat.
Ik bedoelde ook om 10 uur aankloppen voor een reep chocola omdat je daar zin in had.
Niet ‘net na sluitingstijd aankloppen omdat je wegens omstandigheden geen andijvie voor het avondmaal hebt kunnen kopen’.

Bakblik
05-05-2025 om 12:22
bieb1963 schreef op 05-05-2025 om 11:50:
[..]
Alsof iedereen ‘s avonds op pad gaat naar snaai…..
Nou niet iedereen maar gezien het aantal supermarkten dat lang open is en blijft is er wel degelijk vraag en als er vraag is blijft er aanbod. Die winkel blijft echt niet open met 4 man personeel als er niemand komt. Het levert kennelijk genoeg op! Dat schreef ik een paar pagina's geleden ook al. De 2 keer per jaar dat ik dat doe kom ik altijd anderen tegen, ik ben nooit de enige.

Gingergirl
05-05-2025 om 12:24
[..]
Iedereen; nee, dat doet niet iedereen. Maar velen; Ja zeker! Verdiep je er maar eens in. Je bent echt niet goed op de hoogte hoe het er tegenwoordig op veel plaatsen en bij veel mensen aan toe gaat. Even na sport of hobby of tijdens het wandelen iets lekkers halen is makkelijker dan in de jaren 70 toen de winkel vroeger dichtging.
Voor de minder gedisciplineerdere lekkerbek zijn de mogelijkheden anno nu enorm en daar wordt gretig gebruik van gemaakt. Niet omdat het moet maar omdat het kan. En dan ontstaat er ook een domino effect; er ontstaan nieuwe gewoontes en die gewoontes worden voor velen het nieuwe normaal, en het nieuwe normaal wordt niet als een ongezonde gewoonte ervaren etc.

Ysenda
05-05-2025 om 12:26
Poezie schreef op 05-05-2025 om 11:44:
De snackbar hier in de buurt biedt 3 formaten frites aan: klein, medium en large. De kleine portie is de portie die altijd normaal was.
En het servies is meegegroeid met de porties. Dus op het oog eet je net zo veel, terwijl als je de portie van toen eerst weegt en dan op het huidige servies legt je denkt dat je weinig eet.

Nick90
05-05-2025 om 12:29
Gingergirl schreef op 05-05-2025 om 12:24:
[..]
Iedereen; nee, dat doet niet iedereen. Maar velen; Ja zeker! Verdiep je er maar eens in. Je bent echt niet goed op de hoogte hoe het er tegenwoordig op veel plaatsen en bij veel mensen aan toe gaat.
Voor de minder gedisciplineerdere lekkerbek zijn de mogelijkheden anno nu enorm en daar wordt gretig gebruik van gemaakt. Niet omdat het moet maar omdat het kan. En dan ontstaat er ook een domino effect; er ontstaan nieuwe gewoontes en die gewoontes worden voor velen het nieuwe normaal, en het nieuwe normaal wordt niet als een ongezonde gewoonte ervaren etc.
Maar dat doen mensen toch echt helemaal zelf, dat er meer aanbod heeft daar weinig mee te maken. Wel interessant om te lezen hoe mensen zichzelf wijsmaken dat ze te zwaar zijn vanwege het grote aanbod of supermarkten met ruimere openingstijden

Ysenda
05-05-2025 om 12:32
[..]
Nou daar lijkt het wel op zo druk als het tussen 8 en 10 in de supermarkt is. En dat zijn over het algemeen niet de basisboodschappen die dan gehaald worden.
En dan de avondwinkels. En de rijen elke avond behalve zondag bij de ijswinkels. Ok is de zomer maar die bollen zijn niet klein en velen staan er meerdere keren per week. Na het eten even ern ijsje halen. Ze serveren geen waterijs.

Schemerlampje
05-05-2025 om 12:32
Ysenda schreef op 05-05-2025 om 12:26:
[..]
En het servies is meegegroeid met de porties. Dus op het oog eet je net zo veel, terwijl als je de portie van toen eerst weegt en dan op het huidige servies legt je denkt dat je weinig eet.
Is dat zo? Wij gebruiken nog steeds de borden die ik van mijn oma kreeg, toen ik 35 jaar geleden op kamers ging. En dat was dus geen nieuw servies, maar borden die ze niet meer nodig had. Ik heb niet de indruk dat die kleiner zijn dan borden die ik in de winkel zie. Behalve de boterhambordjes misschien. Maar daar doe je een boterham op, dan maakt het niet zoveel uit hoe groot het bord is.

Poezie
05-05-2025 om 12:36
De meeste mensen met overgewicht eten niet eens (zoveel) meer dan slanke mensen maar maken de verkeerde keuzes. Ze zijn in de veronderstelling dat producten die claimen gezond te zijn, dat ook zijn. Maar helaas is dat meestal niet zo.

Bakblik
05-05-2025 om 12:38
Nick90 schreef op 05-05-2025 om 12:29:
[..]
Maar dat doen mensen toch echt helemaal zelf, dat er meer aanbod heeft daar weinig mee te maken. Wel interessant om te lezen hoe mensen zichzelf wijsmaken dat ze te zwaar zijn vanwege het grote aanbod of supermarkten met ruimere openingstijden
Dat zegt Gingergirl toch niet? Dat ze te zwaar is, vanwege het aanbod en de openingstijden.
Ze contrasteert dat er door de ruimere openingstijden bij sommige mensen nieuw gedrag ontstaat wat steeds normaler wordt gevonden.
Dat ik een keer om 21.45 nog ijs ga halen is echt een uitzondering, ik weet dat het niet normaal is en die actie herhalen kan echt wel een half jaar tot een jaar duren.
Mensen met minder ruggengraat, zelfbeheersing, kennis, inzicht denken misschien: Die magnum vorige week was lekker, dat doen we nog een keer en zij maken er wel een nieuwe gewoonte van.

Poezie
05-05-2025 om 12:43
Bakblik schreef op 05-05-2025 om 12:38:
[..]
Dat zegt Gingergirl toch niet? Dat ze te zwaar is, vanwege het aanbod en de openingstijden.
Ze contrasteert dat er door de ruimere openingstijden bij sommige mensen nieuw gedrag ontstaat wat steeds normaler wordt gevonden.
Dat ik een keer om 21.45 nog ijs ga halen is echt een uitzondering, ik weet dat het niet normaal is en die actie herhalen kan echt wel een half jaar tot een jaar duren.
Mensen met minder ruggengraat, zelfbeheersing, kennis, inzicht denken misschien: Die magnum vorige week was lekker, dat doen we nog een keer en zij maken er wel een nieuwe gewoonte van.
Dat dikke mensen geen ruggengraat zouden hebben is een enorm misverstand. Vaak hebben zij juist een enorme stevige ruggengraat, maar moeten die inzetten op andere vlakken in het leven. Bijvoorbeeld werk of mantelzorg.

dan
05-05-2025 om 12:54
bieb1963 schreef op 04-05-2025 om 15:02:
[..]
Nou, vroeger kon de ook altijd wat op het station kopen hoor. Ook ‘s avonds
Ja, in mijn herinnering kon dat inderdaad ook al, ik kom niet uit die regio maar als ik naar het ziekenhuis moest, kochten mijn moeder en ik altijd iets voordat we weer met de trein terug reisden. Nu heb ik het over de jaren 70 en begin jaren 80.

Nick90
05-05-2025 om 12:56
Bakblik schreef op 05-05-2025 om 12:38:
[..]
Ja dat doen ze zelf, je eet die magnum omdat je die lekker vind, niet omdat je die nodig hebt om te overleven ofzo. De meeste mensen kunnen ook prima het verband leggen tussen magnums en hun broek die opeens te klein lijkt, elk pondje gaat door het mondje klopt nog steeds. Ik was vroeger moddervet, tot ik begon te sporten en beter oplette wat ik at. Maar ik weet dat te zwaar worden bij mij wel tot de mogelijkheden behoort dus ik let extra goed op.