Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoeveelheid suiker voor kinderen

TineWinkel schreef op 21-04-2025 om 11:21:

[..]

Voor t vergelijken van voedingswaarden binnen n categorie, zoals hier, is de nutriscore ontwikkeld. Die score heeft veel nadelen (vind ik), maar lijkt op dit vlak wel handig: mueslibollen C, croissants een E (en rozijnenbollen n D). Wel gunstiger, nog steeds niet top.

Maar als je idd alleen op suikers let (sorry, TO, had deze draad verwisseld met die van t 7jarige meisje) wordt t verhaal anders.

De nutriscore is ook misleidend. Het gaat dan om voedingstoffen. Tegenwoordig wordt er zo veel troep bijgevoegd om het een hogere nutriscore te geven. Zo krijg je dus dat iets waar meer dan 3 suikerklontjes inzit een betere keuze is dan iets anders. Mijn advies Lees wat er op de achterkant staat van de verpakking. 

Stresskipje schreef op 21-04-2025 om 11:56:

het is een maatschappelijk gecreëerde mindfuck. Verwennen staat bij velen in het brein gelijk aan zoetigheid en ongezonde dingen.
Verwennen is een kind blij maken. Dat dat snoep, ijs en patat moet zijn wordt van generatie op generatie doorgegeven omdat het om die reden wordt aangeboden.
Als het een fenomeen was dat iedereen lyrisch zo zou doen over rauwkost als over koek snoep en chips, zou de mindset van de volgende generatie veranderen.
Onze dochter wilde als peuter al liever een schaaltje sappige paprika uit Opa's eigen tuin dan gebak of snoep. Al vroeg ze er zelf om, en legde ik het opa en oma uit, ze vonden het maar zielig en bleven maar aandringen: A ,wil je echt geen soesje?
Gelukkig wordt men, ook vanuit de overheid, steeds bewuster. Maar we hebben nog een lange weg te gaan.

Ik zie het aan de voorjaarsnota. Gooi er gewoon lekker accijns op al dat ultra bewerkte  troep. En zorg dat verse groente gewoon weer betaalbaar wordt voor iedereen. En dan nog het liefst de biologische producten want dat is veel minder bespoten.

Ik denk dat men een goed gevoel krijgt van het geven van zoetigheid waarop een kind gewoonlijk met veel blijdschap reageert. 

Ook het succespercentage is hoog: ook als je nergens trek in hebt, kan je altijd nog wel een lekkere ijslollie of Magnum eten.

De gever ziet zichzelf als de uitzondering, die eens een keertje niet zo moeilijk doet en aardiger is dan die strenge ouders.

Ook is het makkelijk voorhanden: kant en klaar overal te koop vlak bij de kassa's.

En geven creëert een band. Blije ogen; snel voor elkaar!

het is een maatschappelijk gecreëerde mindfuck. Verwennen staat bij velen in het brein gelijk aan zoetigheid en ongezonde dingen.
Verwennen is een kind blij maken. Dat dat snoep, ijs en patat moet zijn wordt van generatie op generatie doorgegeven omdat het om die reden wordt aangeboden.
Als het een fenomeen was dat iedereen lyrisch zo zou doen over rauwkost als over koek snoep en chips, zou de mindset van de volgende generatie veranderen.
Onze dochter wilde als peuter al liever een schaaltje sappige paprika uit Opa's eigen tuin dan gebak of snoep. Al vroeg ze er zelf om, en legde ik het opa en oma uit, ze vonden het maar zielig en bleven maar aandringen: A ,wil je echt geen soesje?
Gelukkig wordt men, ook vanuit de overheid, steeds bewuster. Maar we hebben nog een lange weg te gaan.

Ja dat is inderdaad een ingewikkeld iets. Ons kind lustte eerst geen pannenkoeken en friet. Wat doe je dan speciaal voor de verjaardag, ik mocht dan zelf vroeger iets speciaals kiezen. Maar als "speciaal" bestaat uit een boterham met pasta voor avondeten, voelt dat voor mij als moeder toch een beetje vreemd.

Eigenlijk zou ik blij moeten zijn, want brood is gezonder dan friet of pannenkoeken. Maar een gewone boterham voelt niet als iemand verwennen.

Zeespiegel schreef op 21-04-2025 om 07:32:

Hoezo zou een kinderarts geen ijsje mogen aanbieden?

Omdat het niet handig is om een kind vlak voor het avondeten een ijsje aan te bieden. Als kind het warm heeft zou ik zeggen neem een glaasje water. 

Bakblik schreef op 21-04-2025 om 09:20:

Gewoon limonade geven met suiker maar extra verdunnen! Dat kan met siroop heel makkelijk. Voor mee naar school degen we hier in plaats van 1 op 7 verdunnen wel 1 op 11. Voor naar de sportwedstrijd 1 op 8.

Deden wij met warm weer of op vakantie ook. Altijd flessen kraanwater in de koelkast, nog steeds. Appelsap of sinaasappelsap half verdunnen met water. Waterijsjes maken met half water en sap of slappe limonade. 

oudmaarnognietkoud schreef op 21-04-2025 om 13:01:

[..]

Omdat het niet handig is om een kind vlak voor het avondeten een ijsje aan te bieden. Als kind het warm heeft zou ik zeggen neem een glaasje water.

Wat is het verschil? Een glas water vult ook. Dus net voor etenstijd is dat ook niet handig.

Wij doen dat ook: reepjes paprika, stukjes appel, ze lusten zelfs augurken maar toch.....chocola hou je niet buiten het zicht. En we verwennen ze voornamelijk met veel, heel veel aandacht. Samen spelen, samen wandelen enz. Maar de maatschappij is wat ie is. Evenzo met schermen, je houdt het niet volledig buiten de deur.

rionyriony schreef op 21-04-2025 om 12:20:

Ik denk dat men een goed gevoel krijgt van het geven van zoetigheid waarop een kind gewoonlijk met veel blijdschap reageert.

Ook het succespercentage is hoog: ook als je nergens trek in hebt, kan je altijd nog wel een lekkere ijslollie of Magnum eten.

De gever ziet zichzelf als de uitzondering, die eens een keertje niet zo moeilijk doet en aardiger is dan die strenge ouders.

Ook is het makkelijk voorhanden: kant en klaar overal te koop vlak bij de kassa's.

En geven creëert een band. Blije ogen; snel voor elkaar!

Nou die ouders hebben hetzelfde probleem tegenwoordig. Ook die willen niet alleen maar streng en strikt zijn.

Zeespiegel schreef op 21-04-2025 om 07:32:

je kan opa en oma vragen de suikervrije variant van siroop in huis te halen. (Vragen, geen familie ruzie starten.)

Maar dat ze zoveel krijgen van iedereen vindt ik ook wel een beetje raar. Verjaardagsfeestjes en traktaties zou ik echt buiten beschouwing laten, tenzij je kind serieus overgewicht heeft.

Bij adressen waar je kind regelmatig speelt, kan je misschien voorzichtig een balletje opgooien. Of met je eigen kind overleggen, dat je kind niet alles aan hoeft te nemen.

Hoezo zou een kinderarts geen ijsje mogen aanbieden?

Serieus? Overleggen dat je kind niet alles aan hoeft te nemen? Dat bereik je echt alleen als het aangebodene ze niet bevalt hoor. Ik moet het eerste kind nog tegenkomen dat iets niet aanneemt wat het heel lekker vindt......

Schemerlampje schreef op 21-04-2025 om 10:59:

[..]

Ehh, volkoren mueslibol 25,5 gram koolhydraten, rozijnenbol 29,6 gram koolhydraten, croissant 18 gram koolhydraten.

Kijk ook even naar de vetten: mueslibol 3,8gr vet waarvan 0.8 gr verzadigd. Rozijnenbol 1,4 vet waarvan 0,5 gr verzadigd. Croissant 12,7gr vet waarvan 6,7 gr verzadigd. Bij muesli- en rozijnen of krentenbol kun je ook nog kiezen voor de volkoren variant. 

oudmaarnognietkoud schreef op 21-04-2025 om 13:28:

[..]

Kijk ook even naar de vetten: mueslibol 3,8gr vet waarvan 0.8 gr verzadigd. Rozijnenbol 1,4 vet waarvan 0,5 gr verzadigd. Croissant 12,7gr vet waarvan 6,7 gr verzadigd. Bij muesli- en rozijnen of krentenbol kun je ook nog kiezen voor de volkoren variant.

Natuurlijk, je kunt ook kiezen voor uitsluitend volkorenbrood, maar daar gaat het hier niet om. En het topic ging over suiker.

Zeespiegel schreef op 21-04-2025 om 12:28:

[..]

Ja dat is inderdaad een ingewikkeld iets. Ons kind lustte eerst geen pannenkoeken en friet. Wat doe je dan speciaal voor de verjaardag, ik mocht dan zelf vroeger iets speciaals kiezen. Maar als "speciaal" bestaat uit een boterham met pasta voor avondeten, voelt dat voor mij als moeder toch een beetje vreemd.

Eigenlijk zou ik blij moeten zijn, want brood is gezonder dan friet of pannenkoeken. Maar een gewone boterham voelt niet als iemand verwennen.

Maar je verwend je kind toch op een verjaardag met taart, hapjes,traktatie enz of vieren jullie de verjaardag met water en een cracker?

Ik denk dat heel krampachtig over suiker doen niet werkt, hoog verboden vrucht is per definitie lekker gehalte 

Anoniemvoornu schreef op 21-04-2025 om 15:11:

[..]

Maar je verwend je kind toch op een verjaardag met taart, hapjes,traktatie enz of vieren jullie de verjaardag met water en een cracker?

Of met snack komkommer en tomaat, met hummus als dip, zoute popcorn, dunne limo in favo smaak. Avondeten: rodekool als favoriet,  warme griesmeelpap toe.... tja, smaken verschillen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.