Sara81
20-04-2025 om 22:46
Hoeveelheid suiker voor kinderen
Hi allemaal, naar aanleiding van het topic over het 7-jarig meisje dat 15 kilo te zwaar zou zijn heb ik toch maar een topic geopend. Ik heb kinderen in de basisschoolleeftijd en wil graag dat ze gezond eten. We snoepen wel heel af en toe maar erg weinig en koop het ook amper. We drinken thuis alleen water, ontbijten met volkorenbrood of havermout, naar school fruit, water, groente en volkorenboterhammen mee, bij het avondeten zet ik altijd een groot bord snoeptomaten/paprika’s etc neer voor de extra groente en na het avondeten geen toetje. Ze mogen 1x per dag zoet op brood. Na schooltijd eten ze meestal wat crackers, rijstwafels of popcorn. Alleen toch krijgen mijn kinderen zoveel suikers binnen dat ik er helemaal gek van word. Er zijn veel traktaties op school die mijn inziens echt extreem zijn (enorm zakken snoepen etc die ze krijgen en meteen opeten), als ze bij vriendinnetjes spelen krijgen ze in twee uur tijd bv twee stroopwafels, een ijsje en een chocoladebroodje), opa en oma passen 1x in de week op na school en dan krijgen ze ook onbeperkt limo en koek en veel snoep. We hebben met hen erover gepraat dat we het teveel vinden (ze willen dan geen avondeten meer) maar ze luisteren niet. En ik merk bij alle sociale gebeurtenissen of afspraken wordt zoveel suiker aan mijn kinderen gegeven. Bv vorige week, op zaterdag een feestje waar ze taart, limo en ijsje hadden, oké prima, maar bij het ophalen ging een andere moeder aan alle kinderen lolly’s uitdelen en een andere moeder ging weer snoep aan alle kinderen uitdelen. Waarom denk ik dan? Vervolgens zondag even bij opa en oma langs, bij binnenkomst gevulde koek, continu limo, avondeten bestond uit patat met kroket en als toetje kregen ze een magnum… Maandag had mijn dochter traktatie op school, dinsdag deelde iemand bij ballet donuts uit, woensdag had ze weer een feestje waar een lading suiker was, op zaterdag had ze ballet uitvoering en na afloop kreeg ze van een andere moeder een zakje snoep en alle kinderen die meededen kregen chips en chocomelk. Op zondag met een vriendin en kids afgesproken in de middag om even in de speeltuin te spelen, ik had alleen water mee maar vriendin had weer snoep, chips etc mee. Laatst ging ik dochter om 17.15 ophalen bij een vriendin en toen had ze het warm, zegt die moeder (die kinderarts is notabene): oh ik haal wel een ijsje uit de diepvries. Dus ik wilde dat niet maar het was zo’n ongemakkelijke situatie. Waarom bied je mijn kind een ijsje aan? We gaan toch bijna avondeten. Ik word er soms zo moedeloos van. Maar ben ik nou zo streng/obsessief of herkennen anderen dit? Mijn dochters zijn slank dus het gaat niet om overgewicht maar vind het gewoon niet gezond. Verjaardagen snap ik dat er suiker is maar waarom moet elke gelegenheid worden aangegrepen om kinderen vol te proppen met suiker? En hebben jullie tips? Mijn kinderen mogen het soms niet aannemen van mij (vinden ze niet leuk), soms mogen ze het niet meteen opeten van mij en verdwijnt het in de la (en gooi ik het soms ook weg) maar het is soms zo’n strijd, niet zozeer met mijn kinderen maar wel met andere ouders/opa en oma etc en ik voel zoveel onbegrip. Of ben ik te moeilijk en moet ik het laten gaan?

Yumi
22-04-2025 om 10:27
Herfstappeltaart schreef op 22-04-2025 om 08:29:
[..]
Het Voedingscentrum adviseert met klem om zo weinig mogelijk bewerkt voedsel te eten. Zelfs het brood van de bakker (wat je in de vriezer moet bewaren wil je het vers houden) blijft al langer vers door bewerkingen. Als wij in Frankrijk zijn kopen we daar 'pain complet', dat is heel compact maar heerlijk volkorenbrood, wat de volgende dag al behoorlijk hard is. Dit is basis volkorenbrood zonder toevoegingen. De ingrediëntenlijst is heel kort. Meestal hebben we een vriesvakje in de caravan en bewaren daar brood voor twee dagen in. Ik heb het er graag voor over.
Dit
Ik schreef het eerder ook al, maar dezelfde vraag bleef maar terugkomen. En bewaren kan inderdaad prima in het vriesgedeelte van je koelkast. Zelf heb ik een koel-vriescombi om mijn brood te bewaren. De smaak is veel beter dan het supermarkt brood, iets wat bevestigt wordt in het artikel dat ik plaatste.
De tarwekiem vindt z’n weg terug naar het meel, maar de smaak ervan is blijvend veranderd. Door de kiem te verhitten, voorkom je dat het brood ranzig wordt – maar haal je ook de smaakstoffen eruit.

Yumi
22-04-2025 om 10:28
Dwaze-Opa schreef op 22-04-2025 om 08:24:
[..]
Laten we eerlijk zijn. Het moet toch niet de bedoeling zijn dat een paar witte jassen met je eten kloot. Wat mij betreft mag de de bakker, groenteboer etc gewoon weer terug komen. Dat is allemaal naar de klote geholpen door de supermarkten. In de vroegere tijden zonder deze technologie leefde de mensen veel gezonder. Overgewicht kwam bijna niet voor, waarschijnlijk andere ziektes ook heel stuk minder. Het enige wat ze ontbrak was de medische kennis. Het is gewoon een feit met eten moet je zo min mogelijk knoeien.
Dit

Dwaze-Opa
22-04-2025 om 10:36
En dan wil even ter aanvulling en puur op voeding hoe verder we terug gaan. Hoe gezonder ons voedsel was. Zeker in de tijd toen we nog jaagden en verzamelden. Tuurlijk zaten er aan de andere kant nadelen.
Evolutie is goed maar nu slaan we het ten opzichte van eten er in door.

Schemerlampje
22-04-2025 om 10:41
Dwaze-Opa schreef op 22-04-2025 om 10:36:
En dan wil even ter aanvulling en puur op voeding hoe verder we terug gaan. Hoe gezonder ons voedsel was. Zeker in de tijd toen we nog jaagden en verzamelden. Tuurlijk zaten er aan de andere kant nadelen.
Evolutie is goed maar nu slaan we het ten opzichte van eten er in door.
Ja, want toen werden ze allemaal heel oud natuurlijk....
Veel gezondheidsproblemen die nu voorkomen als gevolg van voedsel, zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 etc. komen vooral voor na het 50e levensjaar of ouder. Zo oud werden ze toen niet, dus je weet niet of ze deze problemen ook gehad zouden hebben als ze ze oud geworden waren.

Dwaze-Opa
22-04-2025 om 11:01
Schemerlampje schreef op 22-04-2025 om 10:41:
[..]
Veel gezondheidsproblemen die nu voorkomen als gevolg van voedsel, zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 etc. komen vooral voor na het 50e levensjaar of ouder. Zo oud werden ze toen niet, dus je weet niet of ze deze problemen ook gehad zouden hebben als ze ze oud geworden waren.
Ja, maar dat kwam niet door de voedsel. Het gaat over dat hun voedsel en leef patroon beter was dan van de mens nu. Er waren vroeger natuurlijk veel meer dingen wat risico mee nam. Wilde beesten etc. En zo als ik al eerder zei gebrek aan medische kennis.
Maar de ziektes die je hier noemt wordt momenteel veroorzaakt door ons levensstijl. We bewegen te weinig. We leven op ongezond of bewerkt voedsel. We leven in een haast maatschappij. Ga zo maar door.
Als we de levensstijl van vroeger met de wetenschap van nu combineren komen we een heel stuk verder.

AnnaPollewop
22-04-2025 om 11:10
Wel jammer dat onder verwennen vrijwel altijd wordt verstaan volstoppen met suiker. Je kunt kinderen ook verwennen door ze te laten kiezen welk spelletje jullie gaan doen, waar je met ze heen gaat, samen klusjes doen (vinden kinderen erg leuk en volwassenen zuchten dan diep want het schiet niet op en is ingewikkeld), voorlezen, pannenkoeken bakken (kan ook hartig he), soep maken, enfin, verzin iets leuks zonder suiker zou ik denken. Kinderen herinneren zich later wel die spannende boswandeling met opa en oma, of die keer dat ze zelf soep mochten maken, maar niet al dat snoep.

Ysenda
22-04-2025 om 11:10
Dwaze-Opa schreef op 22-04-2025 om 11:01:
[..
Als we de levensstijl van vroeger met de wetenschap van nu combineren komen we een heel stuk verder.
En daar komt biotechnologie om de hoek kijken. Resistentere rassen bij groenten en fruit vragen minder of geen pesticiden.
Nieuwe natuurlijke biociden kunnen bijvoorbeeld via fermentatie verkregen worden. Andere toepassingen voor al bestaande veilige middelen.

Moosey
22-04-2025 om 11:17
Dwaze-Opa schreef op 22-04-2025 om 08:24:
[..]
Laten we eerlijk zijn. Het moet toch niet de bedoeling zijn dat een paar witte jassen met je eten kloot. Wat mij betreft mag de de bakker, groenteboer etc gewoon weer terug komen. Dat is allemaal naar de klote geholpen door de supermarkten. In de vroegere tijden zonder deze technologie leefde de mensen veel gezonder. Overgewicht kwam bijna niet voor, waarschijnlijk andere ziektes ook heel stuk minder. Het enige wat ze ontbrak was de medische kennis. Het is gewoon een feit met eten moet je zo min mogelijk knoeien.
Nou, vergis je niet hoor. Bij de gemiddelde bakker zitten net zoveel toevoegingen in het brood als bij de Albert Heijn. En de groenteboer verkocht over het algemeen ook niet minder bespoten groenten dan de supermarkt.
Brood van een echt ambachtelijke desembakker, of groenten van je lokale biologische tuinder, dát maakt wel verschil. Gelukkig zijn die allebei wel in opmars, al blijft het voor de meeste kleine bakkers en tuinders behoorlijk sappelen.

oudmaarnognietkoud
22-04-2025 om 11:18
Yumi schreef op 21-04-2025 om 23:29:
[..]
Waar zit jou probleem? Ik heb al een paar keer uitgelegd hoe ik erover denk en je verwezen naar het artikel, daarin staat het complete verhaal.... Daarnaast ik verspil niks, mijn brood ligt in de vriezer. Ik kijk op een andere manier naar voeding, je hoeft het niet met me eens te zijn.
Ik woon alleen en ik vries best veel in of koop producten ingevroren om te voorkomen dat ik moet weggooien. Of ik ga naar de groenteboer waar ik producten los kan kopen.
Brood vries ik op de dag van aankoop per 2 sneetjes in.
Lekker off topic weer

Dwaze-Opa
22-04-2025 om 11:25
Schemerlampje schreef op 22-04-2025 om 10:41:
[..]
Heb je de boek Ikigai gelezen? Plek waar de meeste 100-jarige leven. En dat het nu minder wordt door invloed van de moderne westerse wereld.

Dwaze-Opa
22-04-2025 om 11:30
Ysenda schreef op 22-04-2025 om 11:10:
[..]
En daar komt biotechnologie om de hoek kijken. Resistentere rassen bij groenten en fruit vragen minder of geen pesticiden.
Nieuwe natuurlijke biociden kunnen bijvoorbeeld via fermentatie verkregen worden. Andere toepassingen voor al bestaande veilige middelen.
Ik denk dat ik je standpunt begrijpt. Al kies ik toch liever voor de biologische. Alleen al vanwege dat we niet weten wat de lange termijn effecten zijn. Het staat natuurlijk nog in de kinderschoenen.
Ze moeten dit eerst goed gaan uitzoeken wat het voor invloed heeft op mens, dier en natuur.

Sara81
22-04-2025 om 12:03
Dank voor alle berichten. Fijn (of helaas) dat het herkenbaar is voor sommigen. Het voelt als vechten tegen de bierkaai. En inderdaad, ik krijg vaak de opmerking: ach jullie kunnen het hebben! Maar daar gaat het me niet om, het is gewoon niet gezond en als ik aangeef het niet te willen respecteer dat dan.
Wat betreft de kinderarts, natuurlijk mag ze een ijsje aanbieden maar als mijn kind al een roze koek, limo en twee zakjes haribo snoep heeft gehad en ik kom haar ophalen omdat we gaan eten bied je toch geen ijsje aan? Bij sommige ouders denk ik dat het onwetenheid is maar als arts weet je toch dat dat niet gezond is.
En inderdaad, iedereen (vooral opa’s en oma) vinden zichzelf uitzondering op de regel en hun eigen gelegenheid een speciale gelegenheid. Ik lees over een oma die twee keer per week oppast en dan chocolade lollies geeft en luncht met croissantjes. Daar zou ik eerlijk gezegd echt niet blij mee zijn. Als je elke week oppast is dat toch echt teveel en je kan toch ook gezond lekker lunchen met een eitje, maak wraps met kip en avocado’s etc.
En ja er is altijd iets zoals werd geschreven, alle traktaties op school, feestdagen, vakanties zijn ook een reden om los te gaan, etc. Nu is het ook vakantie en willen opa en oma dat de kinderen komen logeren maar twijfel daar een beetje aan omdat ze dan weer volgepropt worden, dan koningsdag, daarna begint bij ons de avondvierdaagse en zo ga je maar door…
Het advies om mijn kinderen nee te leren zeggen snap ik maar de praktijk is toch weerbarstig. Als iedereen een lollie eet ga je dan als jong kind zeggen dat je niet hoeft? De verantwoordelijkheid ligt bij degen die het allemaal aanbieden, niet bij de kinderen.

Schemerlampje
22-04-2025 om 12:47
Dwaze-Opa schreef op 22-04-2025 om 11:01:
[..]
Ja, maar dat kwam niet door de voedsel. Het gaat over dat hun voedsel en leef patroon beter was dan van de mens nu. Er waren vroeger natuurlijk veel meer dingen wat risico mee nam. Wilde beesten etc. En zo als ik al eerder zei gebrek aan medische kennis.
Maar de ziektes die je hier noemt wordt momenteel veroorzaakt door ons levensstijl. We bewegen te weinig. We leven op ongezond of bewerkt voedsel. We leven in een haast maatschappij. Ga zo maar door.
Ik zeg ook niet dat ze eerder stierven door wat ze aten. Maar wel dat je het niet kunt vergelijken omdat een groot deel niet oud werd (door andere oorzaken) en dus niet weet hoe ze er aan toe zouden zijn geweest als ze wel oud geworden waren.

Nick90
22-04-2025 om 13:09
Sara81 schreef op 22-04-2025 om 12:03:
Dank voor alle berichten. Fijn (of helaas) dat het herkenbaar is voor sommigen. Het voelt als vechten tegen de bierkaai. En inderdaad, ik krijg vaak de opmerking: ach jullie kunnen het hebben! Maar daar gaat het me niet om, het is gewoon niet gezond en als ik aangeef het niet te willen respecteer dat dan.
Wat betreft de kinderarts, natuurlijk mag ze een ijsje aanbieden maar als mijn kind al een roze koek, limo en twee zakjes haribo snoep heeft gehad en ik kom haar ophalen omdat we gaan eten bied je toch geen ijsje aan? Bij sommige ouders denk ik dat het onwetenheid is maar als arts weet je toch dat dat niet gezond is.
En inderdaad, iedereen (vooral opa’s en oma) vinden zichzelf uitzondering op de regel en hun eigen gelegenheid een speciale gelegenheid. Ik lees over een oma die twee keer per week oppast en dan chocolade lollies geeft en luncht met croissantjes. Daar zou ik eerlijk gezegd echt niet blij mee zijn. Als je elke week oppast is dat toch echt teveel en je kan toch ook gezond lekker lunchen met een eitje, maak wraps met kip en avocado’s etc.
En ja er is altijd iets zoals werd geschreven, alle traktaties op school, feestdagen, vakanties zijn ook een reden om los te gaan, etc. Nu is het ook vakantie en willen opa en oma dat de kinderen komen logeren maar twijfel daar een beetje aan omdat ze dan weer volgepropt worden, dan koningsdag, daarna begint bij ons de avondvierdaagse en zo ga je maar door…
Het advies om mijn kinderen nee te leren zeggen snap ik maar de praktijk is toch weerbarstig. Als iedereen een lollie eet ga je dan als jong kind zeggen dat je niet hoeft? De verantwoordelijkheid ligt bij degen die het allemaal aanbieden, niet bij de kinderen.
Dat ze dat niet mogen van hun moeder eerder. Mogen die kinderen überhaupt wel snoep of een snackje? En nee je kunt je kind prima nee leren zeggen ipv de verantwoordelijkheid bij de gever neer te leggen. Zou je het wel oké vinden als je kinderen zouden worden overgeslagen bij uitdelen van traktaties enzovoort? Je kunt voor je eigen kinderen beslissen dat ze geen suiker mogen maar je kunt niet beslissen wat anderen in huis moeten halen voor jouw kinderen.

Bakblik
22-04-2025 om 13:19
Nick90 schreef op 22-04-2025 om 13:09:
[..]
Dat ze dat niet mogen van hun moeder eerder. Mogen die kinderen überhaupt wel snoep of een snackje? En nee je kunt je kind prima nee leren zeggen ipv de verantwoordelijkheid bij de gever neer te leggen. Zou je het wel oké vinden als je kinderen zouden worden overgeslagen bij uitdelen van traktaties enzovoort? Je kunt voor je eigen kinderen beslissen dat ze geen suiker mogen maar je kunt niet beslissen wat anderen in huis moeten halen voor jouw kinderen.
Dit inderdaad. Mijn dochter ging als 4 jarige naar de basisschool met restverschijnselen van refluxbaby zijn. Zelfs in die tijd kon ze nog makkelijk een mondje teruggeven. Ze was onder behandeling bij een kinderarts en had wat ge-en verboden voedingsmiddelen.
Bij de moeder die altijd 3 sinaasappels per kind perste mocht ze van mij om water vragen en een hele snickers weigeren. Ik ging niet bij die ouders vragen of ze speciale dingen voor mijn kind wilden halen. Mijn kind was met water en een mariakaakje niet zielig tussen de andere kinderen met verse jus en een snickers.