Mietiesaurus
01-04-2025 om 18:19
Kind mag niet mee op schoolreis
Hoor graag hoe jullie hier tegenaan kijken.
Zojuist krijgen we via parro deze mededeling over het schoolreisje dat op 18 juni plaatsvindt: “kleuters die in of na de meivakantie 4 jaar worden gaan niet mee op schoolreis”.
Ons zoontje gaat na de meivakantie wennen en wordt op 26 mei 4 jaar. Hij komt in een instroomklas met daarin kinderen die dus wel mee mogen en een onbekend aantal kinderen dat niet mee mag (dit zullen er maximaal een hand vol zijn).
Kan school op basis van leeftijd kinderen uitsluiten van het schoolreisje en dit zomaar mededelen?
Mijn zoontje kijkt er al lang naar uit om net als zijn grote broer ook op schoolreis te mogen. De teleurstelling zal groot zijn, zeker als hij hoort dat anderen uit zijn klas wel mogen.

Vrijevlinder
02-04-2025 om 08:30
Waarom heb je zo'n moeite om te accepteren dat dingen anders gaan dan jij gewild had?
Ik zou zeggen: maak dingen niet te groot en accepteer dit en geniet nu van het mooie weer. Er is genoeg moois.

SuzyQFive
02-04-2025 om 08:51
Ik vind een pretpark sowieso wel vrij heftig voor een groep kleuters.
Maar goed, je leest het nu op Parro, stel voor mee te gaan en wie weet is er iets mogelijk.
Je kind is nog niet begonnen op school, je weet nog helemaal niet hoe het zal gaan als ie er eenmaal zit.

sashimi
02-04-2025 om 09:00
Ik zou het ook sneu vinden voor mijn kind en ook eigenlijk wel stom van school om een activiteit te organiseren waarbij 1/3 van de klas niet mee mag doen (hier hadden de groep 1 kleuters een piratenfeest op het schoolplein, zo simpel kan het zijn).
En ja, natuurlijk zal het nog vaker gebeuren dat school iets besluit waar jij het niet mee eens bent en daar heb je het als ouder meestal maar gewoon mee te doen.
Maar evengoed mag je daar best van balen natuurlijk.
Ik zou dat denk ik ook wel op die manier aan school laten weten, wat jammer dat er zoveel kinderen niet mee mogen, kan dat volgend jaar niet anders geregeld worden?
En vervolgens accepteren en weer door.

Kimdekim
02-04-2025 om 09:03
misschien is het wel veranderd omdat er iets gebeurd is in de tussenliggende jaren? Mijn zoon is toen hij net op school zat meegegaan naar een jubileumuitje naar de Efteling. Op een donderdag wat mijn werkdag is. Ik kon geen vrij nemen en mijn man ook niet en het was sowieso niet de bedoeling dat wij meegingen omdat er heel veel ouders mee wilden. Zoon zou daarna naar de bso gaan. Gedurende de dag voelde dit toch niet goed en heb ik wat belangrijke afspraken verzet en ben ik naar huis gegaan. Gelukkig maar want de bus was een half uurtje eerder terug en hij was dus niet op school. Juf en bso hadden niet goed afgestemd ( ondanks dat ik bij beide benadrukt had dat hij dus naar de bso moest) en hij was uit de bus gekomen en er was niemand voor hem. Hij was toen maar naar huis gelopen. De buurvrouw had hem op onze oprit gevonden. En die belde mij gelukkig. Ik was toen al in alle staten en school en bso ook. Die wezen eerst naar elkaar en wilden de verantwoordingen vervolgens bij hem leggen maar daar heb ik dus serieus werk van gemaakt. En daardoor was ook bij onze school het protocol omtrent schoolreisje veranderd. Als ik niet eerder naar huis was gekomen, of de buurvrouw niet ziek thuis was geweest had hij 2 uur voor de deur staan wachten ( en hij is 2 drukke wegen zonder stoplichten overgestoken).

Tuinfluiter
02-04-2025 om 09:09
De regel kan ook per jaar verschillen omdat de groep ook elk jaar anders kan zijn. Ik begrijp best als 6 van de 14 kinderen zo kort op school zitten het voor de leerkracht echt geen doen is om op alle 6 extra te letten en ook een oogje op de andere 9 te houden. Gaat het om één of twee kinderen dan kun je eventueel de ouders meevragen als begeleiding maar 6 extra begeleiders op een groep van 14 is natuurlijk ook onzinnig.

kenfan
02-04-2025 om 09:14
De eerste schooldag van jongste viel samen met de feestweek vanwege de opening van het nieuwe schoolgebouw. Ik had wel een trommeltje gevuld , maar eigenlijk hoopte ik juist dat ie mee terug zou gaan als we de bus met de broers erin uitgezwaaid hadden. Want als ouder zag ik het zelf eigenlijk niet zo zitten, zo'n hummel een dag de hort op met onbekenden. Hij stapte zonder blikken of blozen die bus in. De hele week was het bal met allerlei festiviteiten, en toen het gewone schoolleven zijn aanvang weer hernam, was ie heel teleurgesteld.
Soms lopen dingen anders dan verwacht. Je kunt drie dingen doen
- je erbij neerleggen (verstandig)
- contact opnemen met school, zeggen dat je een robuuste kleuter hebt die zo'n dag wel aankan (niet geschoten, altijd mis)
Weigert school, dan terug naar optie 1, of je schrijft een mail op poten waarin je aankondigt vanwege dit grote onrecht , jou en je kind aangedaan,de vrijwillige ouderbijdrage dit jaar niet te betalen . Sta je vanaf dag 1 als LO (lastige ouder) bekend. Succes

MarvelousM
02-04-2025 om 10:08
Mietiesaurus schreef op 01-04-2025 om 19:21:
[..]
Uitleg geven over de reden dat zij puur geboortedatum gebruiken om onderscheid te maken in het wel of niet mee mogen. Uitleg geven over wat deze kinderen dan gaan doen (mogen ze überhaupt naar school of is er geen leerkracht omdat deze met de andere kinderen uit de klas mee is). Ons als ouders apart hierover een bericht sturen (die handvol ouders over wie het gaat), het gesprek aangaan, samen oplossingen bedenken waardoor die kinderen toch mee kunnen.
Je kind mag niet mee. Deal ermee, zeg. Nondeju. Het is wat het is en het is niet aan jou om de regels van school te bepalen of te veranderen.

Duizendpoot
02-04-2025 om 10:11
Ik zou niet dwars gaan liggen maar het praktisch aanvliegen. Leg aan de leerkracht uit dat jou zoontje er er zich op verheugd had en dat je vraagt of hij misschien toch mee mag. Dat je natuurlijk de extra kosten zal betalen en als er tekort is aan begeleiding je graag die dag wil helpen. Misschien zijn er meer kindjes die eigenlijk niet mee mogen maar die toch mee willen, dan kun jij die onder je hoede nemen. Is er geen plek meer in de bus, dan rij je zelf wel. Etc… Wees constructief en kijk vooral naar inhoudelijke argumenten in plaats van principiële, zoals je nu doet. Nee heb je en ja kun je krijgen.

Evaluna
02-04-2025 om 10:15
Zou de kans bestaan dat het ventje helemaal afgedraaid is na de eerste twee weken op school en helemaal geen puf heeft voor een schoolreisje?
Het klinkt leuk als de oudste mag, maar tussen het idee van groot zijn en werkelijk op schoolreisje gaan zit nog wel wat tussen.
Ik vind je erg voorbarig. Je zoontje zit nog niet eens op school! Laat hem eerst maar eens beginnen op school, kans dat een schoolreisje op dat moment helemaal niet zo belangrijk is.
Een goede les in dat gelijkheid en eerlijkheid ook niet altijd op gaat. Ik wil voor allebei de kinderen het beste, maar dat betekent niet dat ze allebei hetzelfde krijgen. Ik geef altijd als voorbeeld dat ze dan ook op scouting moet gaan en haar zusje samen met haar naar haar sport toe gaat.
Dan is gelijkheid opeens een stuk minder aantrekkelijk

Schemerlampje
02-04-2025 om 10:17
Ten eerste 14-9=5
In principe ben ik het met jullie eens. Maar in dit geval... Alle kleuters zijn nog vrij nieuw op school. De oudste zal 4 jaar en 4 maanden zijn als de schoolreis er is. Ik vind dat allemaal nog erg klein om als groep naar een pretpark te gaan. Een speeltuin in de buurt lijkt me dan wel genoeg. En om dan één derde van de klas daarom niet mee te laten gaan. Daar vind ik persoonlijk ook wel wat van.
Maar goed, school heeft dit zo beslist en daar zul je het als ouder mee moeten doen. Ik zou ook niet op hoge poten naar school gaan, maar tegen kind zeggen dat het volgend jaar aan de beurt is. En eventueel wel aan school melden dat je dit niet leuk vindt op deze manier en dat ze dat volgend jaar misschien anders kunnen doen.
Wat wel slecht is in de communicatie dat de ouders van de kinderen die niet meegaan, niet vertelt wordt of die kinderen wel of niet op school verwacht worden die dag. Dat zou ik gewoon even navragen.

Pippeltje
02-04-2025 om 10:27
Op die leeftijd was ik blij geweest dat school die beslissing voor mij had genomen. Je gunt je kind een uitje maar mijn zoon was op die leeftijd zo'n ongeleid projectiel dat ik wist dat hij 1:1 begeleiding nodig had. Echt constant alert zijn om te zorgen dat hij niet in gevaarlijke situaties kwam.

felija
02-04-2025 om 10:37
Waar maak je je druk om? Nu begrijp ik waar scholen allemaal tegenaan lopen vwb klagende ouders. Kind kan nog jaren mee op schoolreis, dit jaar nog niet. Nou en? Zijn tijd komt nog wel.
Ga je bij al dit soort akkefietjes meteen aan de bel trekken bij school? Dan heb je daar bijna een voltijd baan aan. Je maakt het veel te belangrijk en kind krijgt er niets van door dit jaar niet mee te gaan.

HS26
02-04-2025 om 11:00
School acteert hier wel wat onhandig in. De andere kindjes zijn ook pas na de voorjaarsvakantie begonnen, neem dan gewoon deze hele instroomklas niet mee. Los daarvan zou ik het probleem niet groter maken dan het is, anders krijg je nog 14 hele zware jaren..... Communicatie over de thuisblijvers volgt heus nog wel.

letterkoekje
02-04-2025 om 11:23
Mietiesaurus schreef op 02-04-2025 om 06:44:
[..]
Samen in overleg kijken hoe alle kinderen van de klas toch mee kunnen.
En overleg kan heel door een telefoontje/berichtje in parro of even aanschieten na school. Wat ik zei, het gaat om 6 kinderen
Samen in overleg met de ouders van de kinderen die niet mee mogen. Dus toch een vergadering met 6 (x2) ouders!
Een telefoontje met 6 ouderparen? Dat neemt een ganse dag in beslag. Want nadat 5 man akkoord is, verzet de 6de zich tegen het nieuwe/aangepaste/.../... voorstel om iedereen mee te nemen en begint 'het overleg' met iedereen opnieuw.
En je zegt: 6 kinderen. (Je insinueert daarmee, dat is een hele kleine groep). Maar wat als de ouders van de 9 andere kinderen (die wel oud genoeg zijn om mee te mogen) zich verzetten tegen de gewijzigde schoolreis? Hebben die wel inspraak of moeten die zich WEL neerleggen bij de beslissing van de school?
Nogmaals, TO, je wil veel te veel je wil doordrijven. Als het dan toch voor jou buigen of barsten is, ga dan op dezelfde dag met jouw kind naar hetzelfde pretpark. En pas jij enkel op jouw kind. Dan is iedereen tevreden: school heeft geen omzien naar jouw zoon en jij hebt je zin, want zoon is erbij. (Dit is ook oplossingsgericht).
En nog een laatste tip: ga misschien in de ouderraad van de school, dan kan jij bijsturingen (proberen te) doen, waarvan je denkt dat je er andere ouders bij mee maakt omdat hun kind niet uitgesloten is.
Ik denk nog altijd dat de school wel weet wat ze doet en beslissingen op basis van bepaalde ervaringen neemt. Heb jij trouwens al gehoord dat andere ouders van kindjes die niet mee mogen gaan, ook niet akkoord zijn?
Mijn inzending komt misschien kordaat over, ik wil je niet schofferen. Maar als elke ouder een op-maat-van-ZIJN-kind-gemaakt-beleid wil, dan is er toch van lesgeven of op schoolreis gaan, geen sprake meer. Dan is de school CON-STANT in overleg met ouders die wijzigingen in de aanpak willen. Ik denk dat je je zal moeten leren aanpassen (sorry!).

Tango
02-04-2025 om 12:23
Het is april, je kind is nog lang niet gestart op school en je maakt je nu al druk hierover? Ga t.z.t. het gesprek hierover aan, als je kind een week op school zit ofzo. Vraag dan eens hoe het geregeld is voor de kinderen die niet mee gaan, of hier een uitzondering op kan worden gemaakt etc. En laat het nu vooral nog even rusten.