Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Plastic rommel

Met een beetje geluk haalt een andere moeder die troepjes weer uit de kringloop om uit te delen. 

Re-use. 😊

Thy

Thy

01-08-2025 om 22:58

Ik vind het ook rotzooi, maar ik verwacht niet van jonge kinderen dat zij daar op dezelfde manier naar kijken als een volwassene.

Laat je kind gewoon kind zijn, ook als ze blij zij met iets wat jij troep vindt. Niks ergers dan de passieve agressie van een ouder die heel duidelijk laat merken dat het allemaal maar niks is, terwijl jij als kind ergens blij mee bent. Dat voelt heel naar.

Geef zelf het goede voorbeeld, het zou zomaar kunnen dat ze dan ( als ze wat ouder zijn ) ook kritisch gaan kijken naar overconsumptie/plasticvervuiling/lage lonenproducten enz.
Alleen maken ze dan zelf bewuste keuze omdat ze achter hun eigen principes staan, en niet omdat ze de niet of wel uitgesproken afkeuring van hun ouder voelen.

Omdat het "zijn stomme keuze" niet is. Hij heeft het niet gekocht maar gekregen. Je kind helpt de planeet niet naar de knoppen door een cadeautje te accepteren. Zeg je dat zo tegen je kind? Je hebt het over action prulletjes, dus we praten over hele jonge kinderen, kleuters nog? 
Nadenken en praten over het milieu en vooral voorleven, verder gaat hij in de toekomst zijn eigen keuzes maken. Jouw keuzes hoef je er niet in te pompen als "de waarheid". 

Het valt in dezelfde categorie als: Eet je bord leeg want de kindertjes in Afrika zouden er blij mee zijn. Ofwel, wat moet n klein kind met jouw "het is slecht voor de wereld Argument" Tel daar ook bij op dat je stevig in je schoenen moet staan om als iedereen een cadeautje aanneemt, dat te weigeren. Ik zou dat niet durven als basisschoolkind. Misschien zou ik wel durven om het thuis te verstoppen, en dan weer op mn lazer krijgen als t ontdekt wordt, en toch niet snappen wat er verkeerd aan was, Want iedereen nam het aan, en waarom mag ik niet zijn als iedereen (heel belangrijk op die leeftijd)

TO, ik vind het heel goed dat je je kind milieubewust wilt opvoeden. Maar weet je, je slaat een beetje door.

Hoe ik het zou aanpakken: thuis milieubewuste keuzes maken: geen vlees op het menu, zo veel mogelijk de auto pakken, tweedehands kleding/speelgoed, etc etc. En je kind ook uitleggen waarom jullie dat doen. Dan krijgt het kind dit op een natuurlijke manier mee.

Maar laat het kind ook kind zijn, zorg dat 'ie niet hoeft te overdenken. Over een knakworstje op een kinderfeestje, een speelgoedje bij de traktatie, etc. Lekker kind laten zijn, lekker laten genieten!

Jij hebt zelf al de meest milieuonvriendelijke keuze gemaakt door je voort te planten. Laat hem nu ook maar kind zijn. En niets mis mee om hem thuis milieubewust op te voeden, heel goed juist. Maar doe dat op een organische manier.

Ik kom er steeds meer achter dat we geen betere wereld krijgen van polarisatie, uitsluiten van anderen en niet-empatisch asociaal gedrag.
Probeer liever je kind zijn weg te leren vinden hierin en sluit hem niet ongevraagd af van groepen in de samenleving die heel dichtbij zijn. Niet iedereen heeft de middelen en de geestelijke ruimte om bepaalde keuzes te maken die ongetwijfeld beter zouden kunnen zijn voor onze planeet. Maar je kunt elkaar wel helpen met andere dingen en je kunt ook veel plezier aan een ander beleven.

Jij bent niet echt, toch? Ik kan me niet voorstellen dat iemand echt zo schrijft.

Ik snap dat je je kind milieubewust wil opvoeden. Ik snap ook dat je het liéfst zou willen dat kind plastic rommel niet aanneemt. Maar een kind is een kind. Je geeft je kind nu een rotgevoel als hij thuiskomt met die spullen. Alsof het een ENORME fout van hem is. Alsof het zijn schuld is dat de wereld naar de knoppen gaat (want hij nam tenslotte iets aan wat in jouw ogen niet goed is) Vergis je niet hoe kinderen zulke reacties altijd op zichzelf zullen betrekken en hier misschien wel schaamte en schuld bij komt kijken. Is dat wat je wil? Of mag je kind ook kind zijn zonder jouw waardeoordeel die als een donderwolk in de kamer hangt? En geef je door het goede voorbeeld te geven in duurzame keuzes hopelijk het goede voorbeeld mee voor kind later? Ik zeg hopelijk want je kind mag dit later zelf beslissen en ik zeg bewust later want nu is je kind kind en zou hij zich niet moeten afvragen of hij wel iets mag aannemen of dat mama anders heel heel teleurgesteld is in de grote fout die kind maakt volgens jou

TrefleQ schreef op 01-08-2025 om 22:28:

En als enigste kind een traktatie (die je waarschijnlijk ook nog eens leuk vindt) weigeren, is wel echt moeilijk.

Thuis lessen bijbrengen over milieu en duurzaamheid kunnen daarnaast bestaan. Naast het spelen met de gekregen plastic rommel. Er zelf niet op mogen trakteren, dat zal je kind dan gewoon moeten accepteren.

Plus dat het weigeren niet bepaald leuk is voor degene die trakteert.

watertoren schreef op 01-08-2025 om 21:45:

Ik ben 60 en in mijn tijd mochten wij trakteren op school wat snoep betreft wat je zelf wilde. Nu worden er op alle slakken zout gelegd en komen mensen met plastic zooi als traktatie aan omdat zo veel andere traktaties niet meer mogen.

Ja hier ben ik het wel mee eens. Het is erg ingewikkeld om verantwoorde traktaties te verzinnen tegenwoordig. Snoep mag niet, kaas en worst is ongezond want verzadigde vetten, plastic troep slecht voor het milieu, fruit duur en geen traktatie want dat is voor de meeste kinderen al verplichte kost. Wat dan nog wèl? Een volkoren boterham?

Herfstappeltaart schreef op 02-08-2025 om 07:54:

[..]

Plus dat het weigeren niet bepaald leuk is voor degene die trakteert.

Dit. Bij ons op school mag je niet weigeren. Je pakt het aan, zegt dankjewel, en als je het niet lust stop je het in je tas.

Speelgoed/spullen trakteren mag bij ons sowieso niet. Misschien kun je met het schoolbestuur in gesprek om het idee te opperen dat bij jullie school ook in te voeren. Er is wel wat weerstand geweest, maar uiteindelijk is het toch een succes gebleken.  Er zijn vele ouders die niet zitten te wachten op het zoveelste prulletje.

Lisabette schreef op 01-08-2025 om 22:27:

Fijn om herkenning te lezen. Misschien zit ik er inderdaad wel wat scherp bovenop. Ik probeer alleen mijn kinderen milieubewust op te voeden. Het idee van een beloning vind ik goed! Ik breng het alleen liever niet naar de kringloop, want dan krijgt een ander kind die zooi alsnog. En ja, ik heb ook liever dat de kinderen op fruit trakteren, of gezamenlijk een kaart geven met alle namen erop.

Ik ga hier op aan. Waarom is het erg als een ander kind het krijgt? Als jouw reden om het niet te willen het milieu is, dan is kringloop en een 2e, 3e enz leven toch juist goed? Als mensen het bij de kringloop kunnen halen kopen ze het mss niet nieuw. Daardoor hoeft minder geproduceerd te worden. En dát is goed voor het milieu. 

Ik denk dat jij de neiging hebt om door te schieten in je principes tot op een punt waar het oorspronkelijke doel verloren gaat. Maar zelf zie je dat dan niet meer omdat je zo in je eigen ideeen bent getrokken dat je andere forummers en je kinderen niet meer kunt 'horen'. Dat komt ook uit je eerdere topics en reacties naar voren. Het begint met een prima gedachte en principe, maar daarna trek je de consequenties zo ver dat het hele principe verloren gaat (spullen weggooien ipv hergebruiken is natuurlijk niet beter voor het milieu). 

Meesje schreef op 02-08-2025 om 08:23:

Lisabette schreef op 01-08-2025 om 22:27:

Fijn om herkenning te lezen. Misschien zit ik er inderdaad wel wat scherp bovenop. Ik probeer alleen mijn kinderen milieubewust op te voeden. Het idee van een beloning vind ik goed! Ik breng het alleen liever niet naar de kringloop, want dan krijgt een ander kind die zooi alsnog. En ja, ik heb ook liever dat de kinderen op fruit trakteren, of gezamenlijk een kaart geven met alle namen erop.

Ik ga hier op aan. Waarom is het erg als een ander kind het krijgt? Als jouw reden om het niet te willen het milieu is, dan is kringloop en een 2e, 3e enz leven toch juist goed? Als mensen het bij de kringloop kunnen halen kopen ze het mss niet nieuw. Daardoor hoeft minder geproduceerd te worden. En dát is goed voor het milieu.

Ik denk dat jij de neiging hebt om door te schieten in je principes tot op een punt waar het oorspronkelijke doel verloren gaat. Maar zelf zie je dat dan niet meer omdat je zo in je eigen ideeen bent getrokken dat je andere forummers en je kinderen niet meer kunt 'horen'. Dat komt ook uit je eerdere topics en reacties naar voren. Het begint met een prima gedachte en principe, maar daarna trek je de consequenties zo ver dat het hele principe verloren gaat (spullen weggooien ipv hergebruiken is natuurlijk niet beter voor het milieu).

Echt he het had veel milieubewuster geweest als je je kind er lekker mee had laten spelen....

Wat ik niet zo goed snap is waarom je kiest voor een groot gezin als je je zoveel zorgen maakt over klimaat. De grote oorzaak van klimaatverandering is de overbevolking. We consumeren met zijn allen veel meer dan de aarde aan kan. Door veel kinderen te krijgen draag je daar meer aan bij dan iemand zonder of met 2 kinderen.
Met een groot gezin lijkt me meer winst te halen in geen auto rijden, niet vliegen, alleen biologisch fairtade veganistisch en lokaal eten, alles zelf tweedehands kopen etc dan in kind geen plastic prulletjes te laten aannemen. 
Hoe bewust gaan jullie met al dit soort dingen om to? Of eten jullie ook wel sperziebonen uit Egypte of avocado uit Costa Rica bijvoorbeeld? 

Stresskipje schreef op 02-08-2025 om 08:20:

[..]

Dit. Bij ons op school mag je niet weigeren. Je pakt het aan, zegt dankjewel, en als je het niet lust stop je het in je tas.

Speelgoed/spullen trakteren mag bij ons sowieso niet. Misschien kun je met het schoolbestuur in gesprek om het idee te opperen dat bij jullie school ook in te voeren. Er is wel wat weerstand geweest, maar uiteindelijk is het toch een succes gebleken. Er zijn vele ouders die niet zitten te wachten op het zoveelste prulletje.

Inderdaad, leg het probleem bij iemand die het echt op kan lossen, in plaats van je kinderen te leren traktaties te weigeren. Daar maken ze echt geen vrienden mee.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.