Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

“Zomaar” een groot kado

Marty1984 schreef op 28-07-2025 om 17:05:

[..]

Of als de ene op zijn 6de een step krijgt, krijgt de andere op zijn 6de ook een step. En dan niet de 2de handse van broer.

En als de 2e op zijn 6e liever n fiets/driewieler/weet ik veel wat ... wil. Maar dat is 15% duurder of goedkoper. Wat dan?

Marty1984 schreef op 28-07-2025 om 17:05:

[..]

En ik vind het dan weer enigszins normaal dat je elk kind gelijk behandelt en dus ongeveer gelijke cadeaus geeft.

Dus jep, als de ene zomaar een step krijgt krijgt de andere ook zomaar iets van ongeveer dezelfde waarde.

Of als de ene op zijn 6de een step krijgt, krijgt de andere op zijn 6de ook een step. En dan niet de 2de handse van broer.

Stiefbroers die het huis al uit zijn vind ik dan gek genoeg nog wat anders. Al hangt het ook van het budget af en uit welke pot (de gezamenlijke of alleen die van moeder) het komt.

Ik schrijf ook nergens dat je kinderen niet gelijk hoeft te behandelen: je hoort je kinderen juist wel gelijk te behandelen. En ongeveer gelijke cadeaus geven is ook prima MAAR dat hoeft niet perse tegelijk/ op hetzelfde moment. En ook niet perse hetzelfde ding te zijn.

Het ene kind  van 6 wordt dolgelukkig van een step, de ander heeft daar niks mee op die leeftijd. Die hoeft dat dus niet. Die krijgt op een ander moment/ andere leeftijd weer iets, als er dan een behoefte is, ipv gedwongen iets gaan kopen op hetzelfde moment dat de ander iets krijgt. Dat hoeft echt niet perse op hetzelfde moment, juist goed om kinderen dat van jongs af aan te leren. Het gaat er meer om dat het plaatje aan het einde van de jeugd kloppend is.

Bij feestdagen als Sint/Kerst/ verjaardag hielden we het bedrag gelijk, aantal pakjes kon verschillend zijn doordat ze andere wensen en andere leeftijden hadden.  Nooit een probleem geweest. Een tussendoor cadeaumoment loopt niet voor ieder kind gelijk maar in zn totaliteit over hun kindertijd klopt het.

Dit topic doet me denken aan een gezin vroeger bij ons in de straat; ik kwam daar veel over de vloer omdat hun dochter en ik bevriend waren. De ouders waren 25 jaar getrouwd en dit werd gevierd met een etentje in een restaurant en ik mocht ook mee. Na afloop liepen we naar huis en zegt buurjongen ineens: " pap, ik krijg nog een gulden want mijn dessert was goedkoper dan die van M ( zijn zus)". En ja hoor, buurman pakte een gulden uit zn portemonnee. Ik vond het echt waanzin, ik stond met mijn oren te klapperen. Maar zo ging dat bij hun altijd; als er een verjaardag was met budget zeg 100 gulden en het cadeau was 99, 95,- dan werd de stuiver op het pakje erbij geplakt. Was hun manier fout.....niet perse. Het had wel als gevolg dat buurjongen en buurmeisje elkaar altijd met argusogen on de gaten hielden, altijd prijzen aan het controleren waren en er veelvuldig discussies over waren. Of dat nou zo'n prettig gevolg was.....ik vind van niet, maar een ander vindt het vast toppie, wie zal het zeggen.

Er zit nog heel veel tussen de ene alles nieuw geven en de ander niks of afdankertjes en alles tot op de cent afmeten. Mijn ouders zijn ook nogal van 'alles moet eerlijk' en ze hebben nog steeds (zus en ik zijn 40+) een lijst waarop ze bijhouden wat ze aan wie gegeven hebben. Voor de kleinkinderen doen ze wel gelijke bedragen voor sint en verjaardag, maar dat kunnen dan ook meerdere cadeautjes zijn als ze liever iets willen wat goedkoper is. En bij een uitje krijgen ze allemaal een ijsje dat ze lekker vinden.
Maar ze houden wel bij wat ze aan welk kleinkind gegeven hebben. Ik vind het erg beklemmend, deze administratie. 

Verder was het wel gewoon 'wat nodig is'. Dus bijvoorbeeld studie en rijbewijs hebben ze betaald omdat ze dat belangrijk vonden. Zus woonde op kamers, ik niet (had wel gemogen), ik heb meer lessen nodig gehad voor mijn rijbewijs. 

Ik vind het overigens wel raar om voor getrouwde en op zichzelf wonende kinderen exact hetzelfde te willen doen dan voor thuiswonende pubers. Voor de verjaardag kan ik er nog in komen, maar een puber kan niet voorzien in al zijn eigen levensbehoeften. Dan koop je kleding/geef je kleedgeld, betaal je het eten, de sportclub, schoolspullen, etc. Als kind een volwassen baan heeft en op zichzelf woont, hoeft dat echt niet meer. Ik zou het niet eens willen.

DeOnbekende schreef op 28-07-2025 om 16:46:

[..]

Nou en? Hadden zij minder moeten krijgen?

Op zich niet maar het ging heel ver. Mijn broer had iets nodig voor school en kreeg dat voor zijn verjaardag. De ex van de man van mijn moeder belde mijn moeder op waarom mijn broer een zo duur cadeau had gekregen dan haar eigen zoon.

Ik zou de step ook gewoon geven. Af toe zomaar een cadeau moet kunnen toch.
ik
Gaf mijn dochter die in de winter jarig is ook altijd iets leuks voor de zomervakantie soms iets heel kleins bv om te knutselen maar ook wel eens een aquabaan of een zwembadje voor in de tuin.

Wat een onderliggende kift lees ik in sommige posts en wat ben ik dan blij dat wij dat onderling, broer/zussen, dat nooit zo hebben gevoeld en/of ervaren. 

Mijn ouders hebben 3 kinderen, maar van 1 kind hebben zij kleinkinderen (2x), en naar deze kleinkinderen is in de loop der jaren echt wel heel veel gegaan in de vorm van cadeautjes/kleding/geld(spaarrekeningen) etc. Prima en juist heel leuk dat zij kleinkinderen hebben mogen krijgen, want zij zijn de allerliefste opa en oma op deze aardbol. 

Nooit hebben wij daar, al kinderen onderling, ook maar enige discussie of woorden over gehad. Laat die mensen gewoon ff lekker zelf bepalen wat zij wel/niet doen met hun zuurverdiende centen. 

Kersje schreef op 29-07-2025 om 15:38:

Wat een onderliggende kift lees ik in sommige posts en wat ben ik dan blij dat wij dat onderling, broer/zussen, dat nooit zo hebben gevoeld en/of ervaren.

Mijn ouders hebben 3 kinderen, maar van 1 kind hebben zij kleinkinderen (2x), en naar deze kleinkinderen is in de loop der jaren echt wel heel veel gegaan in de vorm van cadeautjes/kleding/geld(spaarrekeningen) etc. Prima en juist heel leuk dat zij kleinkinderen hebben mogen krijgen, want zij zijn de allerliefste opa en oma op deze aardbol.

Nooit hebben wij daar, al kinderen onderling, ook maar enige discussie of woorden over gehad. Laat die mensen gewoon ff lekker zelf bepalen wat zij wel/niet doen met hun zuurverdiende centen.

Nou ja ik snap dat gevoel soms echt wel hoor.  Mijn ouders hebben van 2 kinderen kleinkinderen,  maar die cadeautjes en aandacht gaan dus echt voornamelijk naar de kleinkinderen van 1 kind toe... 

En de situatie die ik hierboven ergens las van zus een nieuwe fiets voor de verjaardag en zij 2 dagen later de oude van zus met een strik erom voor haar verjaardag, vind ik echt heel erg om te lezen. 

Dat soort verschillen probeer ik bij mijn eigen kinderen wel echt te voorkomen, maar het hoeft ook weer niet 100% op de euro gelijk. 

HelloKitty123 schreef op 30-07-2025 om 08:09:

[..]

Nou ja ik snap dat gevoel soms echt wel hoor. Mijn ouders hebben van 2 kinderen kleinkinderen, maar die cadeautjes en aandacht gaan dus echt voornamelijk naar de kleinkinderen van 1 kind toe...

En de situatie die ik hierboven ergens las van zus een nieuwe fiets voor de verjaardag en zij 2 dagen later de oude van zus met een strik erom voor haar verjaardag, vind ik echt heel erg om te lezen.

Dat soort verschillen probeer ik bij mijn eigen kinderen wel echt te voorkomen, maar het hoeft ook weer niet 100% op de euro gelijk.

Klopt en diezelfde ouders hebben ook kleinkinderen. 2 van mijn zus en 1 van mij. Laatst vertelde oma in geuren en kleuren hoe oudste van zus een nieuw kledingsetje van haar had gekregen en dat ze toen de keer erna dat ze bij haar waren jongste van zus ook een kledingsetje mocht uitzoeken "want als je de een geeft moet je de ander ook geven, dat is wel zo eerlijk". Uit het gesprek kwam verder naar voren dat ze dit vaker deed en zo ook met kleine cadeautjes. Nou ja mijn zoon zat erbij en zei onderweg naar huis "ik heb nog nooit kleding of kleine cadeautjes gekregen". Ik zei "ja jij hoort blijkbaar niet bij het rijtje van wat de ene krijgt dat de andere het ook krijgt"

Overigens is dat aan de andere kant van de familie zo anders maar ook zo minder berekenend. Zoon was lange tijd de jongste met 17 jaar verschil tussen de jongste van de oudere kleinkinderen. Toen ik vol schaamte zag dat hij een cadeautje kreeg en de rest niets zeiden ze "toen wij klein waren werden we ook verwend hoor".  En nu gebeurd hetzelfde met de achterkleinkinderen.

Decembermamma schreef op 30-07-2025 om 16:24:

[..]

Klopt en diezelfde ouders hebben ook kleinkinderen. 2 van mijn zus en 1 van mij. Laatst vertelde oma in geuren en kleuren hoe oudste van zus een nieuw kledingsetje van haar had gekregen en dat ze toen de keer erna dat ze bij haar waren jongste van zus ook een kledingsetje mocht uitzoeken "want als je de een geeft moet je de ander ook geven, dat is wel zo eerlijk". Uit het gesprek kwam verder naar voren dat ze dit vaker deed en zo ook met kleine cadeautjes. Nou ja mijn zoon zat erbij en zei onderweg naar huis "ik heb nog nooit kleding of kleine cadeautjes gekregen". Ik zei "ja jij hoort blijkbaar niet bij het rijtje van wat de ene krijgt dat de andere het ook krijgt"

Overigens is dat aan de andere kant van de familie zo anders maar ook zo minder berekenend. Zoon was lange tijd de jongste met 17 jaar verschil tussen de jongste van de oudere kleinkinderen. Toen ik vol schaamte zag dat hij een cadeautje kreeg en de rest niets zeiden ze "toen wij klein waren werden we ook verwend hoor". En nu gebeurd hetzelfde met de achterkleinkinderen.

Wat ik nog het naarste vind hieraan is dat je één kleinkind nooit wat geeft maar dan ook nog eens wel gaat vertellen wat de anderen allemaal krijgen. Zeg dan gewoon niks erover. 

MamaE schreef op 30-07-2025 om 16:36:

[..]

Wat ik nog het naarste vind hieraan is dat je één kleinkind nooit wat geeft maar dan ook nog eens wel gaat vertellen wat de anderen allemaal krijgen. Zeg dan gewoon niks erover.

Maar dat had ze zelf helemaal niet door hoor.

Vreselijk zeg 😞

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.