Levina123
12-05-2025 om 14:24
Legitmatieplicht
Zoon wordt 14 jaar en moet zich vanaf dan kunnen legitimeren. Een identiteitskaart stop je misschien nog in een portemonnee, maar wij hebben een paspoort. Hoe doen anderen dit: het loopt zo'n vaart niet (hij onderneemt weinig spannends waarbij ik me kan voorstellen dat hij zich zou moeten legitimeren) dus laat maar thuis, of paspoort mee in de schooltas? Ik kan me haast niet voorstellen dat andere pubers zomaar hun papieren tevoorschijn kunnen trekken. Hij reist niet met ov en hangt ook (nog) niet 's avonds rond.

Schemerlampje
13-05-2025 om 14:42
Wij kunnen in het ziekenhuis aanmelden met de patiëntenpas.
Aanmelden met je legitimatie bij zo'n zuil is natuurlijk ook een controle van niets. Aangezien er niemand meekijkt of jij de persoon op de foto bent. Dan was je aanmelden bij de balie van de poli met je patiëntenpas met foto een betere controle.

Miepjecody
13-05-2025 om 15:00
Gingergirl schreef op 13-05-2025 om 13:39:
[..]
De politie kan bv aan de hand van een ID achterhalen waar de persoon woont. Zo kon mijn verwarde buurman die niet meer wist wie hij was, thuisgebracht worden. Dat lukt niet als je niet weet wie je voor je hebt. Een ambulance staat in contact met het ziekenhuis waar je naar toe gebracht gaat worden. Bij het doorgeven van je gegevens kan het ziekenhuis al kijken of je bekend bent daar en daar op anticiperen. Zoals bij mijn zwager die een hartstilstand kreeg op straat en al bekend was bij het ziekenhuis als hartpatiënt. Natuurlijk lost het ook wel op als je geen ID bij je hebt maar het kan praktisch zijn voor hulpdiensten. Veel mensen hebben die gegevens in hun telefoon staan maar hulpdiensten kunnen niet zomaar in je telefoon omdat ze de code niet weten.
Dit precies. Echt waarom begrijpen mensen dit toch niet?

Miepjecody
13-05-2025 om 15:02
Mugs schreef op 13-05-2025 om 12:42:
[..]
Ja hoor, je mag best een mening hebben. En ik mag die dan weer op het hysterische af zwaar overtrokken vinden. Iedereen blij!
Dat kun je vinden, maar de maatschappij is nu eenmaal zo geworden
Door hem niet mee te nemen zadel je andere mensen met meer problemen op.

Mugs
13-05-2025 om 15:32
Toe maar, nu zadel ik anderen al met problemen op als ik niet altijd een ID bij me heb.
Je kunt ook iedereen een chip geven. Vinden jullie vast ook een goed idee

Nick90
13-05-2025 om 15:35
Miepjecody schreef op 13-05-2025 om 15:02:
[..]
Dat kun je vinden, maar de maatschappij is nu eenmaal zo geworden
Door hem niet mee te nemen zadel je andere mensen met meer problemen op.
Bekijk het positief, die 90 euro's spekken de staatskas ook weer een beetje.

Anouk1234
13-05-2025 om 15:42
[..]
De politie kan bv aan de hand van een ID achterhalen waar de persoon woont. Zo kon mijn verwarde buurman die niet meer wist wie hij was, thuisgebracht worden. Dat lukt niet als je niet weet wie je voor je hebt. Een ambulance staat in contact met het ziekenhuis waar je naar toe gebracht gaat worden. Bij het doorgeven van je gegevens kan het ziekenhuis al kijken of je bekend bent daar en daar op anticiperen. Zoals bij mijn zwager die een hartstilstand kreeg op straat en al bekend was bij het ziekenhuis als hartpatiënt. Natuurlijk lost het ook wel op als je geen ID bij je hebt maar het kan praktisch zijn voor hulpdiensten. Veel mensen hebben die gegevens in hun telefoon staan maar hulpdiensten kunnen niet zomaar in je telefoon omdat ze de code niet weten.
Jawel hoor anderen kunnen in mijn telefoon mijn medische ID zien, via de optie noodgeval en dan medische ID. dan zien ze ook de noodnummers.

Gingergirl
13-05-2025 om 16:03
Anouk1234 schreef op 13-05-2025 om 15:42:
[..]
Jawel hoor anderen kunnen in mijn telefoon mijn medische ID zien, via de optie noodgeval en dan medische ID. dan zien ze ook de noodnummers.
Dat kan bij jou, maar bij de meeste mensen waarschijnlijk niet. En een ID werkt dan voor hulpdiensten voor de hand liggender omdat vanaf 14 jaar de meeste mensen dit bij zich dragen vanwege de legitimatieplicht.

TineWinkel
13-05-2025 om 16:10
Anouk1234 schreef op 13-05-2025 om 15:42:
[..]
Precies Anouk, dat kan dus op elke mobiel. Dan kunnen ze ook allerhande medische informatie van jou in een keer zien. Alleen veel mensen weten dat niet of vinden dat te ingewikkeld. DAAR zou nou eens een SIRE campagne aan gewijd moeten worden. Met dan ook even wat mensen in openbare bibliotheken om digibeten te helpen dat op hun mobiel in te stellen.
En dat je een toonplicht hebt voor je ID - in veel gevallen volstaat het als je dat binnen 24 uur kunt tonen. Dus ja, ik heb het lef om zonder ID op stap te gaan.

troelahoep
13-05-2025 om 16:20
Bakblik schreef op 13-05-2025 om 11:45:
[..]
Temet zou je als je iemand quote gewoon net als alle anderen de aanhalingstekens kunnen gebruiken rechts boven in het bericht? Dan is duidelijk wie je hebt gequote en welke tekst van jou is.
Nu de identificatieplich al 20 jaar geldt kan je toch niet meer zeggen dat het mensen op extra kosten jaagt? Net als dat je niet mag rijden zonder rijbewijs moet je je vandaag 14 kunnen identificeren. En kind wordt niet vandaag genoten en is morgen 14 dat kan je een aantal jaar op voorsorteren.
Zie jij het echt als een manier om het Marokkaanse jongeren het leven lastig te maken? Voor mijn kind met donker uiterlijk ben ik juist blij met die ID plicht. Hij is al 3 keer onterecht staande gehouden en doordat hij bewijs had wie hij was hoefde ik hem niet op een politiebureau te gaan halen.
Natuurlijk wel. Want als je naar bepaalde landen op reis gaat moet je een paspoort hebben, en extra een id-kaart op zak is weer ruim 40 euro verder voor een 14-jarige, en voor een volwassene bijna net zo duur als een paspoort in mijn gemeente.
Daar komt nog bij dat je een extra ding hebt om op te passen als je het bij je hebt, want als je het kwijt raakt of gestolen wordt heb je er weer behoorlijk wat gedoe mee. Ik neem ook niet bij alle gelegenheden de telefoon mee.
Zonder id bij de hand komt de politie wel even met jou bij je thuis als ze dat nodig vinden.

troelahoep
13-05-2025 om 16:25
Nick90 schreef op 13-05-2025 om 01:12:
[..]
En hoe wisten ze dan waar die boete naar toe gestuurd moest worden?
Geen idee, ik was er niet bij. Het zou best kunnen dat hij ter plekke kon afrekenen.

Daglichtlamp
13-05-2025 om 16:32
troelahoep schreef op 13-05-2025 om 16:20:
[..]
Natuurlijk wel. Want als je naar bepaalde landen op reis gaat moet je een paspoort hebben, en extra een id-kaart op zak is weer ruim 40 euro verder voor een 14-jarige, en voor een volwassene bijna net zo duur als een paspoort in mijn gemeente.
Daar komt nog bij dat je een extra ding hebt om op te passen als je het bij je hebt, want als je het kwijt raakt of gestolen wordt heb je er weer behoorlijk wat gedoe mee. Ik neem ook niet bij alle gelegenheden de telefoon mee.
Zonder id bij de hand komt de politie wel even met jou bij je thuis als ze dat nodig vinden.
Of ze houden je vast op het bureau totdat iemand een identiteitsbewijs heeft gebracht.

Bakblik
13-05-2025 om 16:32
[..]
Volgens de Nederlandse wet moet je je kunnen legitimeren als je wordt staande gehouden als daar aanleiding toe is. Dat mag met een rijbewijs, ID kaart of paspoort. Voor een 14 jarige schaf je een ID- kaart aan die 5 jaar geldig is naast het paspoort als je dat al hebt om naar bepaalde landen te kunnen reizen en als kind 18 wordt en een rijbewijs haalt kan het daarmee verder.
Dat is eenmalig extra kosten persoonlijk zou ik mijn kind niet zonder laten gaan wetend hoe makkelijk hij staande gehouden wordt.
Binnen 24 uur laten zien daar wordt ik niet blij van als hij ergens in den lande wordt staande gehouden. Even heen en weer naar Eindhoven met het ov kost mij €54. Dan is je ID bij je hebben als je op excursie gaat toch voordeliger, niet dan?
Dat de politie "wel even bij je thuis komt" geloof ik ook bidet echt. Daar ontbreekt toch al jaren de mankracht voor.

Due-scimmie
13-05-2025 om 16:34
[..]
Er is gewoon een instelling bij telefoons waardoor die gegevens te raadplegen zijn zonder dat je de telefoon hoeft te ontgrendelen. Ik heb bijvoorbeeld ook ingesteld dat telefoonnummer van mijn man gewoon te zien is bij sos gegevens

Due-scimmie
13-05-2025 om 16:35
Gingergirl schreef op 13-05-2025 om 16:03:
[..]
Dat kan bij jou, maar bij de meeste mensen waarschijnlijk niet. En een ID werkt dan voor hulpdiensten voor de hand liggender omdat vanaf 14 jaar de meeste mensen dit bij zich dragen vanwege de legitimatieplicht.
Het kan bij alle androids en apple telefoons dus dat dekt sowieso al hele lading. Dat men niet weet hoe het moet is iets anders.

Gebruikersnaaminvullen
13-05-2025 om 16:38
[..]
Jij denkt dat de politie een taxiservice is voor mensen die weigeren een id bij zich te dragen?