Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Legitmatieplicht

Bakblik schreef op 13-05-2025 om 16:32:

[..]

Binnen 24 uur laten zien daar wordt ik niet blij van als hij ergens in den lande wordt staande gehouden. Even heen en weer naar Eindhoven met het ov kost mij €54. Dan is je ID bij je hebben als je op excursie gaat toch voordeliger, niet dan?

Ja, maar daar hoef jij je helemaal niet druk of boos om te maken, want niet op jou van toepassing, want jij hebt je ID wel bij je. 

Tijgeroog schreef op 13-05-2025 om 16:43:

[..]

Ja, maar daar hoef jij je helemaal niet druk of boos om te maken, want niet op jou van toepassing, want jij hebt je ID wel bij je.

Klopt het gaat om niet om mijzelf of onze kosten. Ik schets even wat het kost om je ID te gaan halen als je wordt staande gehouden en de boel niet bij je hebt. 1 zo'n geintje en je hebt dat ID dat je extra hebt er al uit. 

Niet geheel ondenkbaar dat "de jongens" tijdens een excursie even worden staande gehouden als ze met een groepje zijn.  

Due-scimmie schreef op 13-05-2025 om 16:35:

[..]

Het kan bij alle androids en apple telefoons dus dat dekt sowieso al hele lading. Dat men niet weet hoe het moet is iets anders.

Ik bedoelde het ook niet in de context dat telefoons die optie niet hebben, maar dat het gros van de mensen daar simpelweg niet voor kiest het in te stellen. Hulpdiensten kijken of je een ID bij je hebt niet naar de opties op je foon.

troelahoep schreef op 13-05-2025 om 16:20:

[..]

Natuurlijk wel. Want als je naar bepaalde landen op reis gaat moet je een paspoort hebben, en extra een id-kaart op zak is weer ruim 40 euro verder voor een 14-jarige, en voor een volwassene bijna net zo duur als een paspoort in mijn gemeente.

Daar komt nog bij dat je een extra ding hebt om op te passen als je het bij je hebt, want als je het kwijt raakt of gestolen wordt heb je er weer behoorlijk wat gedoe mee. Ik neem ook niet bij alle gelegenheden de telefoon mee.

Zonder id bij de hand komt de politie wel even met jou bij je thuis als ze dat nodig vinden.

Misschien waar jij woont maar hier echt niet hoor; geen ID = boete. Maar zal wellicht niet overal zo zijn.

Gingergirl schreef op 13-05-2025 om 16:59:

[..]

Ik bedoelde het ook niet in de context dat telefoons die optie niet hebben, maar dat het gros van de mensen daar simpelweg niet voor kiest het in te stellen. Hulpdiensten kijken of je een ID bij je hebt niet naar de opties op je foon.

ze kijken mogelijk eerst naar je ID, maar (daarna) ook zeker op je foon. Ook heel handig dat ze dan gelijk mijn ICE-contactpersoon kunnen bellen. Maar de meeste mensen vinden het gewoon te veel gedoe om het in te stellen. Het zou de hulpdiensten echt veel tijd schelen als we dat gewoon wel even doen met zn allen.

TineWinkel schreef op 13-05-2025 om 17:06:

[..]

ze kijken mogelijk eerst naar je ID, maar (daarna) ook zeker op je foon. Ook heel handig dat ze dan gelijk mijn ICE-contactpersoon kunnen bellen. Maar de meeste mensen vinden het gewoon te veel gedoe om het in te stellen. Het zou de hulpdiensten echt veel tijd schelen als we dat gewoon wel even doen met zn allen.

Gewoon je ID bij je hebben, omdat je dat wettelijk verplicht bent scheelt ook heeeeel veel tijd.  Zowel aan de kant van de gezagsdragers als voor jezelf. Zie mijn eerdere posts. 

Bakblik schreef op 13-05-2025 om 17:08:

[..]

Gewoon je ID bij je hebben, omdat je dat wettelijk verplicht bent scheelt ook heeeeel veel tijd. Zowel aan de kant van de gezagsdragers als voor jezelf. Zie mijn eerdere posts.

Maar  kunnen ze dan ook met mijn ID zien wie mijn echtgenoot is en wat zijn mobiele nummer is...

TineWinkel schreef op 13-05-2025 om 17:11:

[..]

Maar kunnen ze dan ook met mijn ID zien wie mijn echtgenoot is en wat zijn mobiele nummer is...

Op mijn rijbewijs staat mijn meisjesnaam met daarachter e/v (echtgenoot van) mansnaam.  Uitgegeven in mijn woonplaats dus ze weten wie mijn man is en waar we wonen. 

TineWinkel schreef op 13-05-2025 om 17:06:

[..]

Ik heb de ervaring dat ze daar echt niet naar kijken omdat ze ook niet weten of die telefoon wel van jou is. Maar dat kan uiteraard per omgeving en situatie verschillen. Los van dat; ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit wil instellen; als je telefoon in verkeerde handen valt kan iedereen bij je medische gegevens en bepaalde contactgegevens, dat wil niet iedereen. Aan de hand van je ID hebben hulpdiensten zo je gegevens dus of het echt sneller is zal ook per situatie verschillen. 

Bakblik schreef op 13-05-2025 om 09:44:

[..]

Nou ja vanaf 14 ben je wettelijk verplicht om je te kunnen identificeren, al 20 jaar lang. Als je in Nederland woont en kinderen hebt weet je dus dat ze op die leeftijd verplicht zijn een ID bij zich te dragen.

Iemand kan ervoor kiezen om het niet te doen maar dan moet diegene ook de consequenties aanvaarden en dus boetes betalen bij aanhouding.

Klinkt misschien wat intolerant maar ik ben niet zo van het proberen de regels te omzeilen.

Een fietspasje met foto van school vonden wij als ouders goed genoeg. Een boete hiervoor zouden wij dan voor hem betalen.

Een id-kaart kun je verliezen, hetgeen bij pubers niet een erg onwaarschijnlijke optie is. Elke week zie ik gevonden pasjes langskomen op de dorps-facebookgroep. 

De gevolgen van een verloren id-kaart zijn duurder en risicovoller dan een boete. Identiteitsfraude etc.

Bakblik schreef op 13-05-2025 om 17:19:

[..]

Op mijn rijbewijs staat mijn meisjesnaam met daarachter e/v (echtgenoot van) mansnaam. Uitgegeven in mijn woonplaats dus ze weten wie mijn man is en waar we wonen.

En dan verhuis je naar een andere woonplaats…

Ik heb op het vergrendelscherm van mijn telefoon het telefoonnummer van mijn man staan. Bij onze  oudste staat er ook bij dat ze diabetes type 1 heeft.

Bakblik schreef op 13-05-2025 om 17:19:

[..]

Op mijn rijbewijs staat mijn meisjesnaam met daarachter e/v (echtgenoot van) mansnaam. Uitgegeven in mijn woonplaats dus ze weten wie mijn man is en waar we wonen.

OK, dat staat dus niet op mijn rijbewijs of paspoort. En als er meer mensen met mijn achternaam wonen in mijn woonplaats weten ze nog steeds niet waar we wonen. Of dat ik na de uitgifte van het document verhuisd ben. 

Al met al vind ik het dus lastig, dat ID gedoe, merk ik. 

TineWinkel schreef op 13-05-2025 om 17:33:

[..]

OK, dat staat dus niet op mijn rijbewijs of paspoort. En als er meer mensen met mijn achternaam wonen in mijn woonplaats weten ze nog steeds niet waar we wonen. Of dat ik na de uitgifte van het document verhuisd ben.

Al met al vind ik het dus lastig, dat ID gedoe, merk ik.

De politie kan in elk geval met de gegevens op je ID wel achterhalen waar je woont.

troelahoep schreef op 13-05-2025 om 16:20:

[..]

Zonder id bij de hand komt de politie wel even met jou bij je thuis als ze dat nodig vinden.

De wijkagent kwam gezellig bij ons thuis langs omdat ik een algemene vraag had gesteld op de politiewebsite. 

Hij vond het een handige manier om even kennis te maken met de nieuwe bewoners, woont zelf twee straten verderop en toen we wel een keer een serieus iets hadden, stond hij om 11 uur 's avonds (zijn dienst was net begonnen) voor de deur. Een volgende keer MOESTEN we het alarmnummer bellen van hem en de volgende ochtend kon ik het proces-verbaal afhalen op het politiebureau.

Achter ons en drie huizen verderop wonen ook twee politiemedewerkers. Best wel fijn.

Gingergirl schreef op 13-05-2025 om 17:23:

[..]

Ik heb de ervaring dat ze daar echt niet naar kijken omdat ze ook niet weten of die telefoon wel van jou is. Maar dat kan uiteraard per omgeving en situatie verschillen. Los van dat; ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit wil instellen; als je telefoon in verkeerde handen valt kan iedereen bij je medische gegevens en bepaalde contactgegevens, dat wil niet iedereen. Aan de hand van je ID hebben hulpdiensten zo je gegevens dus of het echt sneller is zal ook per situatie verschillen.

Niet aan gedacht, kan ik me wel voorstellen idd. 

Maar, vraag: als ik nooit toestemming zou hebben gegeven tot opname van gegevens in een Elektronisch Patienten Dossier - wat weten ze dan van mij als ik in stad A een ongeval krijg terwijl ik 200 km verderop woon? En het document is uitgegeven in stad B... 

En, andere vraag: waarom is er dan een aantal jaren geleden wel een actie geweest vanuit (geen idee meer welke) organisatie om mensen te stimuleren om wel een ICE contact in je foon te zetten want dat was ZO ontzettend handig... En ondertussen leer/lees ik hier dat dat dus nogal tegen zou vallen? Maar goed, ik begrijp dat niemand hier op de laatste vraag het antwoord heeft  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.