Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Legitmatieplicht

Thy schreef op 13-05-2025 om 21:10:

'Een fietspasje met foto van school vonden wij als ouders goed genoeg. Een boete hiervoor zouden wij dan voor hem betalen.

Een id-kaart kun je verliezen, hetgeen bij pubers niet een erg onwaarschijnlijke optie is. Elke week zie ik gevonden pasjes langskomen op de dorps-facebookgroep.

De gevolgen van een verloren id-kaart zijn duurder en risicovoller dan een boete. Identiteitsfraude etc.'

Misschien niet pertinent op tegen, maar in het voorbeeld hierboven ook zeker niet van plan om aan te schaffen lees ik. Toch?

Sinds zijn 18de heeft hij gewoon zijn id-kaart bij zich.

Schemerlampje schreef op 13-05-2025 om 21:58:

[..]

Die bloedgroep maakt geen moer uit, daar doen ze niets mee. Voor iedere transfusie wordt dat opnieuw getest. Wat wel van belang is dat ze weten of je Iras (irreguliere antistoffen) hebt. Maar daar krijg je ook een pasje met gegevens voor. En ook dat wordt altijd wel getest.

Dan maakt het geen moer uit. Het staat erin bij mij. 

Thy

Thy

15-05-2025 om 06:08

Poezenmeisje schreef op 14-05-2025 om 09:34:

[..]

Sinds zijn 18de heeft hij gewoon zijn id-kaart bij zich.

Maar deze discussie gaat toch over een ID voor een 14-jarige?

Ik reageer meer exact op dat stukje "Misschien ... Toch?" 

Zoon had die id-kaart keurig van ons gekregen op zijn 14de, maar wij bewaarden de kaart. 
We gingen er lekker simpel van uit dat hij de id-kaart ook later kon laten zien en anders zouden WIJ die boete betalen. Nooit nodig geweest.

Gingergirl schreef op 13-05-2025 om 17:03:

[..]

Misschien waar jij woont maar hier echt niet hoor; geen ID = boete. Maar zal wellicht niet overal zo zijn.

Hier in Rotterdam werd in aangehouden omdat mijn achterlicht van mijn fiets het niet deed. Had geen ID bij me, maar als je je naam opgeeft zoeken ze je gegevens er zo even bij in hun systeem. Boete zat een week later in mijn brievenbus. Geen boete voor het niet bij me hebben van ID (ik kon tenslotte mijn identiteit aantonen door mijn naam op te geven wat zij konden verifiëren).

Vroeg mij opeens af...je achternaam noemen, stel nu dat je een veel voorkomende achternaam hebt als Janssen, De Jong, De Vries of zo. Kunnen ze dat dan ook vinden? En als je verder van huis bent? Kun je dan ook een naam noemen van iemand die je niet mag, zodat die de boete ontvangt?

Moet zelf wel bekennen dat ik mijn id-kaart vroeger dus wel in mijn schooltas had, maar niet altijd mee had, bijvoorbeeld als ik naar sport of vrienden ging of een rondje wandelen of zo. Nu overigens ook niet als ik mijn portemonnee niet mee heb. Bijvoorbeeld als ik even mijn kind naar school of een vriendinnetje ging brengen/halen paar jaar geleden. Ik achtte het risico vrij klein dat ik bij het schoolplein plots me zou moeten legitimeren. Dat risico neem ik. Als ik met de auto ga, neem ik de portemonnee wel mee met rijbewijs.

De politie kan gewoon in de brp zoeken.

MamaE schreef op 15-05-2025 om 14:56:

Vroeg mij opeens af...je achternaam noemen, stel nu dat je een veel voorkomende achternaam hebt als Janssen, De Jong, De Vries of zo. Kunnen ze dat dan ook vinden? En als je verder van huis bent? Kun je dan ook een naam noemen van iemand die je niet mag, zodat die de boete ontvangt?

Het hele idee van de legitimatieplicht is nou juist dat ze dat soort gedoe willen voorkomen. Je geeft de naam op van je broertje met wie je ruzie hebt en die op hetzelfde adres woont, zodat hij de boete krijgt. Je geeft de naam op van je buurjongen of je nichtje van wie je toevallig ook geboortedatum en adres weet. De mogelijkheden zijn legio. Als ik iemands bankpas vind kan ik die voortaan ook wel als legitimatie gebruiken nietwaar? Kijk agent, ik ben MamaE, hier is mijn bankpas, het staat erop!

Dat ze toevallig wel eens hebben kunnen checken en coulant zijn geweest, dat neemt niet weg dat er een verplichting is je ID bij je te hebben. Als ze het een keer bij Jantje door de vingers zien of bij Marietje aangenomen hebben op haar mondelinge verklaring, wil niet zeggen dat ze dat morgen bij Klaasje ook doen. Laat staan bij Mohammed.

Poezenmeisje schreef op 15-05-2025 om 16:14:

De politie kan gewoon in de brp zoeken.

Daar is wel je bsn nummer voor nodig. 

dochter was net 1 week 14, moest id kaart laten zien in het dorp. Waarvoor geen idee, ik was er niet bij en heeft een boze agent gehad omdat ze zich niet kon identificeren. Ze is zich rot geschrokken en heeft m sindsdien altijd bij dr. 

Is er iemand in deze draad die weet of er ooit onderzoek is gedaan naar de  gevolgen van de legitimatieplicht voor de veiligheid, en wat of er uit dergelijk onderzoek gekomen is?

Temet schreef op 15-05-2025 om 18:17:

Is er iemand in deze draad die weet of er ooit onderzoek is gedaan naar de gevolgen van de legitimatieplicht voor de veiligheid, en wat of er uit dergelijk onderzoek gekomen is?

https://repository.wodc.nl/handle/20.500.12832/1708

Uit de samenvatting, vooral vraag 8 leek mij relevant, dus:

Onderzoeksvraag 8: Draagt de wet volgens de opsporingsambtenaren en toezichthouders bij aan ondersteuning van hun taakuitoefening en versterking van de handhaving?
Op basis van dit onderzoek kan worden geconcludeerd dat de WUID volgens
opsporingsambtenaren toegevoegde waarde biedt voor de taakuitoefening. De toegevoegde waarde voor de hulpverleningstaak wordt minder groot geacht.
De WUID draagt bij aan de strafrechtelijke handhaving doordat het in de genoemde situaties vaker en sneller mogelijk is de juiste identiteit vast te stellen. Dit wordt deels veroorzaakt doordat verdachten vaker een aangewezen identiteitsbewijs bij zich hebben en deels omdat verdachten op straat vaker meewerken aan de identiteitsvaststelling. PV’s van overtredingen en gedragingen die worden opgesteld naar aanleiding van de overtreding komen vaker terecht bij de juiste persoon, omdat vaker juiste identiteit wordt vastgesteld en minder vaak een valse naam wordt opgegeven.
De WUID draagt bij aan de handhaving van de openbare orde, omdat personen bij dreigende wanordelijkheden vaker uit de anonimiteit worden gehaald. Het blijkt dat de WUID daadwerkelijk wordt gebruikt voor het in kaart kunnen brengen van (jeugd)groepen die regelmatig overlast veroorzaken, in het bijzonder in de grootstedelijke korpsen.
Hierdoor vindt preventie van overlast in de publieke ruimte plaats. Bij daadwerkelijke schending van de openbare orde kan de identiteit van verdachten vaker en sneller worden vastgesteld, doordat verdachten vaker een aangewezen identiteitsbewijs bij zich hebben en deels doordat verdachten op straat vaker meewerken aan de identiteitsvaststelling.
Een aantal respondenten noemt ook nog dat de WUID toegevoegde waarde heeft, voor het juist registreren van de persoonsgegevens in de overheidssystemen, mits voldoende handhaving hiervan plaatsvindt. Wanneer de persoonsgegevens altijd worden genoteerd aan de hand van een gekwalificeerd identiteitsbewijs, is de kans op vervuiling in de systemen kleiner.
Voor Boa’s bij diensten stadstoezicht en vervoersbedrijven heeft de WUID ook toegevoegde waarde voor de taakuitoefening. Dit wordt deels veroorzaakt doordat verdachten vaker een aangewezen identiteitsbewijs bij zich hebben en deels doordat verdachten op straat vaker meewerken aan de identiteitsvaststelling.

Ik vind het wel bijzonder om te lezen hoeveel mensen 'zomaar' om hun id-kaart wordt gevraagd. In principe mag dit alleen bij een overtreding of als de politie naar iemand op zoek is denkt dat ze die hebben gevonden. 
Ik geloof ook niet dat de samenleving per se veiliger wordt als iedereen zich kan legitimeren op straat. Ja, er zijn situaties waarin het makkelijk is (bijvoorbeeld een ongeluk met onaanspreekbaar slachtoffer of aantonen dat je niet degene bent die gezocht wordt), maar echt veiligheid vergroten, dat lijkt me wat overdreven.

MamaE schreef op 15-05-2025 om 21:00:

Ik vind het wel bijzonder om te lezen hoeveel mensen 'zomaar' om hun id-kaart wordt gevraagd. In principe mag dit alleen bij een overtreding of als de politie naar iemand op zoek is denkt dat ze die hebben gevonden.
Ik geloof ook niet dat de samenleving per se veiliger wordt als iedereen zich kan legitimeren op straat. Ja, er zijn situaties waarin het makkelijk is (bijvoorbeeld een ongeluk met onaanspreekbaar slachtoffer of aantonen dat je niet degene bent die gezocht wordt), maar echt veiligheid vergroten, dat lijkt me wat overdreven.

nee hoor, als iemand je leeftijd wil checken bv bij uitgaan of winkel, moet je ook ID laten zien. Is er niet eens politie bij

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.