PetraM
08-05-2025 om 09:14
Mijn zoon is weggelopen
Help, mijn zoon van 16.5 is eergisteren van huis weggelopen is nog steeds niet thuis.
Wel summier app contact. Wat moet ik doen?

Tijgeroog
08-05-2025 om 16:19
Maak het niet te groot hè. Een jongen van 16 die in een boze bui impulsief het huis uitloopt en een nacht wegblijft dat is ook geen enorm ding. Het is niet leuk, of wenselijk, maar het zou ook niet de aanleiding moeten zijn om dan maar meteen uit huis te gaan. Ik denk ook niet dat hij dat wil.

TrefleQ
08-05-2025 om 16:43
en ik zou echt zeggen dat je het héél fijn vind dat hij wel via de app reageerde toen hij weg was. Hij had ook níet kunnen appen. Dus echt: dankjewel voor het appen zoon

Dweedledee
08-05-2025 om 17:45
Tijgeroog schreef op 08-05-2025 om 16:19:
Maak het niet te groot hè. Een jongen van 16 die in een boze bui impulsief het huis uitloopt en een nacht wegblijft dat is ook geen enorm ding. Het is niet leuk, of wenselijk, maar het zou ook niet de aanleiding moeten zijn om dan maar meteen uit huis te gaan. Ik denk ook niet dat hij dat wil.
Dit.
En ik denk ook dat vader het boetekleed aan moet trekken en de miscommunicatie over “weggaan” uit moet leggen en excuses voor zijn boosheid vind ik ook wel op z’n plaats
En ik zou hem veel meer ruimte geven. Ik vind een telefoonrestrictie niet passen bij een knul van bijna 17 jaar.

madee
08-05-2025 om 17:50
Hier hebben we het scherm inleveren voor de nacht al afgeschaft sinds dat ze een jaar of 14 waren. En de verantwoordelijkheid voor op tijd op school komen/vermoeidheid gelijk ook aan hen gegeven. Gaat verrassend goed!

tsjor
08-05-2025 om 19:57
PetraM schreef op 08-05-2025 om 15:16:
Om iemand van 16 op zichzelf tel aten wonen vind ik nogal wat.
Ik ben het mee ens dat ij zo wel aangeeft dat hij iets meer vrijheid wilt.
dus denk aan dat we positiever moeten zijn ivm zijn mbo opleiding, maar ook dat we ons telefoonbeleid aanpassen en dat hij toch meer zelf moet kunnen. En nderdaad. We moten hem ook zegen dat we het goed vinen dat hij toch naar zijn afspraken is gegaan.
Vygotski beschreef het al in begin vorige eeuw: je hebt een cirkel van verboden, een cirkel van experiment en een cirkel van toestaan. Opvoeden is enerzijds die cirkel bewaken (nee, als 2-jarige mag je geen auto rijden) en anderzijds de grenzen opschuiven (maar als 18-jarige mag je wel rijlessen nemen).
Alleen niemand kan je precies vertellen wanneer je de cirkels moet opschuiven. Dat hangt van jezelf af, maar ook van je kind en van de omgeving. Ik denk dat jullie goede conclusies hebben getrokken. Op naar de volgende 'crisis'.

mana_sutiyuq
09-05-2025 om 08:22
tsjor schreef op 08-05-2025 om 19:57:
(maar als 18-jarige mag je wel rijlessen nemen).
Dat mag al vanaf 16,5. Met 17 mag je begeleid rijden met 18 mag je zonder coach rijden.