Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Het treitergedrag van "vrienden"

ze is nog niet eens weg of ze wordt alweer tekortgedaan. De verongelijktheid spat er af. En dat terwijl er kennelijk al irrealistische verwachtingen zijn en moeder van deze volwassen vrouw ook alweer heeft besloten dat anderen zich nooit zullen aanpassen en dat haar volwassen dochter dat weer moet doen én dat dat erg/zielig is voor volwassen dochter. 
Je bent met deze instelling écht niet helpend. Ik hoop dat jij en je volwassen dochter hier een weg in gaan vinden, maar als jullie zo doorgaan heb ik weinig hoop op gezellig en makkelijk ervaren sociaal leven. 
Sterkte!

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2025 om 09:19 Topicstarter

huh, waar heb jij het nou over? Ik heb helemaal niks gezegd, dat moeten ze maar zelf bekijken. En wat is daar bijzonder aan, al die jongeren gaan naar Lorret.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2025 om 09:22 Topicstarter

Annaniem2023 schreef op 15-06-2025 om 09:15:

[..]

Jij wil dat drie vriendinnen zich aanpassen aan één dochter. Dat is de omgekeerde wereld.

Zij hoeven zich toch niet aan te passen, ze gaan naar bed en dochter gaat dezelfde dag gewoon vrolijk mee om vanalles te doen.

Maar wat ik net al vertelde vriendin zegt vaker dat ze mee uitgaat en zegt dan het laatste moment af omdat ze geen zin heeft, wat vind je daar dan van?

'Maar ik heb zelf vroeger nooit zo'n issues gehad met vrienden, iedereen was altijd heel gemakkelijk.' Vraag:  waar is het issue nu? Wordt er nu al ruzie gemaakt over wel of niet uitgaan? Wie maakt die ruzie dan? 

Je schreef eerder:  '.... maar laat een ander gewoon wel een keer alleen gaan.' Daarop vraag ik wie haar dan tegenhoudt. Dan zeg je: ''Ik weet niet of ze haar niet tegenhouden, kan me best voorstellen dat ze boos zijn als dochter alleen weggaat.'

Daarin zit denk ik het grootste probleem. In je hoofd ben je heel erg druk met de vakantie van je 19-jarige dochter, waarbij jij, of je dochter, allerlei scenario's bedenken over wat er allemaal niet goed zou kunnen gaan = niet zoals jouw dochter wil dat het gaat. Jouw voorstellingsvermogen gaat met je aan de haal, en ook met je dochters leven. 

'Als ik iets afgesproken heb dan ga ik ook, ook al heb ik geen zin meer, ik vind dat niet aanpassen, maar gewoon fatsoen.' En als ze nu afgesproken hebben dat ze niet uitgaan, geldt dat dan ook voor je dochter, 'gewoon fatsoen'? Jullie moeten echt uit elkaar, je moet echt iets anders in je hoofd krijgen dan het leven van je dochter. Je dochter moet echt leren om zelf tegen problemen aan te lopen dan dan te bekijken hoe ze dat zelf gaat oplossen. Iemand suggereerde dat ze een half jaar of zo naar het buitenland zou gaan voor werk of studie. Mij lijkt dat nog steeds een hele goede suggestie. Liefst naar een land waar je niet een altijdopgeladen mobiele telefoon bij je hebt, maar slechts beperkte toegang tot energie, zodat jullie niet urenlang kunnen gaan praten over een gebeurtenis, of iets wat mogelijk in de toekomst zou kunnen gebeuren. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2025 om 09:26 Topicstarter

Stardust schreef op 15-06-2025 om 09:18:

ze is nog niet eens weg of ze wordt alweer tekortgedaan. De verongelijktheid spat er af. En dat terwijl er kennelijk al irrealistische verwachtingen zijn en moeder van deze volwassen vrouw ook alweer heeft besloten dat anderen zich nooit zullen aanpassen en dat haar volwassen dochter dat weer moet doen én dat dat erg/zielig is voor volwassen dochter.
Je bent met deze instelling écht niet helpend. Ik hoop dat jij en je volwassen dochter hier een weg in gaan vinden, maar als jullie zo doorgaan heb ik weinig hoop op gezellig en makkelijk ervaren sociaal leven.
Sterkte!

Dat vind ik dus heel lastig. Want ik kan zeggen je gaat gewoon niet uit, alleen als de meiden ook willen. Of ik kan zeggen, nou denk ook een avondje aan jezelf en ga lekker uit als zij niet willen.

Hier gaat het dus vaker zo dat ze afspreken en vriendin in een keer geen zin meer heeft en dat dochter dan ook niet meer kan gaan.

Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 09:22:

[..]

Zij hoeven zich toch niet aan te passen, ze gaan naar bed en dochter gaat dezelfde dag gewoon vrolijk mee om vanalles te doen.

Maar wat ik net al vertelde vriendin zegt vaker dat ze mee uitgaat en zegt dan het laatste moment af omdat ze geen zin heeft, wat vind je daar dan van?

Dochter moet haar conclusies trekken en niet meer afspreken met deze vriendin om te gaan stappen of in het vervolg er vanuit gaan dat de afspraak onder voorbehoud is.

[..]

Laat het. Bemoei je er niet mee. Je dochter kan andere afspraken maken. Het zijn volwassen vrouwen.

Ik vind dat dit bij het leven hoort. Ik heb vrienden die het een makkelijker afzeggen, anderen het ander en sommigen zeggen nooit af. Prima! Ik heb liever dat ze afzeggen dan tegen hun zin tijd met me doorbrengen of iets doen wat ze niet willen. en dat weten ze. Ik kan dat ook doen. Daarom zijn we vrienden.  

Ik weet ongeveer van wie ik wag kan verwachten dus daar kan ik ook op anticiperen.

Samen op vakantie is geven en nemen. Dan doe je soms wat de een wil en soms wat de ander wil. Het is ook niet dat de rest helemaal niet wil uitgaan toch? Ik zou er geen moeite mee hebben om voor een bepaalde activiteit bij een andere groep aan te sluiten of iets alleen te doen. 

Over afspreken en dan afzeggen omdat je geen zin meer hebt. Dat vind ik niet netjes en daar kan je dochter dan ook best wat van zeggen. Zij maakt ook tijd vrij voor vriendin en heeft misschien wel nee gezegd tegen iemand anders omdat ze al wat had afgesproken.

[..]

Niks. Het is aan je dochter om daar wat van te vinden. Als zij dat niet leuk vindt kan ze dat bespreken of die vriendin niet meer meevragen. Ik heb ook een vriendin die vaak last minute afzegt. Tegenwoordig hou ik daar al rekening mee en zorg ik ervoor dat ik niet afhankelijk ben van haar. Ik vind de vriendschap verder leuk genoeg om dit te 'slikken'.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2025 om 09:30 Topicstarter

even voor de duidelijk, ik praat hier niet uren over met dochter hoor, dat komt misschien nu wel zo over. Zij weet ook niet dat ik zelf hiermee in mijn hoofd zit, dat ligt bij mij.

Maar als zij zegt dat vriendin bv met haar heeft afgesproken om uit te gaan en 2 uur vantevoren afzegt gaat het bij mij wel koken, want zo ga je niet met iemand om. Dus daar zeg ik dan wel.iets van tegen dochter, zouden jullie dan zeggen "oke, dan is dat zo"

Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 09:26:

[..]

Dat vind ik dus heel lastig. Want ik kan zeggen je gaat gewoon niet uit, alleen als de meiden ook willen. Of ik kan zeggen, nou denk ook een avondje aan jezelf en ga lekker uit als zij niet willen.

Hier gaat het dus vaker zo dat ze afspreken en vriendin in een keer geen zin meer heeft en dat dochter dan ook niet meer kan gaan.

Of je kan niks zeggen en het bij haar laten!

'Dat vind ik dus heel lastig. Want ik kan zeggen je gaat gewoon niet uit, alleen als de meiden ook willen. Of ik kan zeggen, nou denk ook een avondje aan jezelf en ga lekker uit als zij niet willen.'

Je kunt hooguit zeggen wat jij zou doen, maar je kunt niet zeggen dat je dochter moet doen. Of denk je dat je dochter een zorgenkind is, dat zij bijvoorbeeld cognitieve of sociale problemen heeft? Vertrouw je haar niet als zij alleen iets onderneemt? 

Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 09:26:

[..]

Je reageert op mijn post, maar ik schreef iets anders. Ik schreef sowieso absoluut niet dat jij kunt zeggen dat je volwassen dochter dan niet uit moet gaan. Want ik vind dat je er helemaal niets over moet zeggen. En al helemaal haar hoofd niet van tevoren al moet vullen met problemen die zich mogelijk kunnen gaan voordoen. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2025 om 09:36 Topicstarter

nou, dochter verheugt zich helemaal op om samen naar een festival te gaan en vervolgens zeg je in de middag weer af en dat is niet de eerste keer.

Maar komen jullie 19 jarige dan nooit bij jullie klagen? En zeg je dan gewoon "oke". Ik ga eigenlijk zelf nog wel vaker naar mijn moeder toe om te vragen wat ze van iets vindt en ik vind dat fijn als ze haar mening geeft of hoe zij zou reageren. 

Ik vind het lastig, want wat kan ik nu nog wel of niet zeggen dan. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2025 om 09:38 Topicstarter

Stardust schreef op 15-06-2025 om 09:33:

[..]

Je reageert op mijn post, maar ik schreef iets anders. Ik schreef sowieso absoluut niet dat jij kunt zeggen dat je volwassen dochter dan niet uit moet gaan. Want ik vind dat je er helemaal niets over moet zeggen. En al helemaal haar hoofd niet van tevoren al moet vullen met problemen die zich mogelijk kunnen gaan voordoen.

Jawel, want ik vind dat ze dit vantevoren al moet bespreken en niet op de vakantie zelf, dan kun je problemen verwachten.

Maar ik zal nooit zeggen wat dochter moet doen, dat moet ze zelf weten. Ik zeg alleen wat ik zou doen, dan is het aan haar wat ermee te doen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.