Kleinduimpje
07-06-2025 om 14:20
Het treitergedrag van "vrienden"
mijn dochter is 19 jaar en heeft al heel lang een vriendengroep. 1 van de jongens is al maanden vervelend aan het doen als ze bij elkaar zijn, altijd dat dochter dom is. "Je hebt weinig hersencellen, we laten jou dat niet doen, want ben je te dom voor". Af en toe zijn er zelfs vrienden die mee doen, zelfs haar vriendin heeft weleens meegelachen (ik denk allemaal om maar niet zelf aan de beurt te zijn) maar meestal is het die ene jongen. Ze wilt graag bij de vriendengroep blijven, maar is er ontzettend onzeker van geworden. Ik heb al vanalles met haar besproken wat ze zou kunnen zeggen, maar het houdt niet op. Ik weet niet meer wat ik aan moet raden, het enige is om maar bij de vriendengroep weg te gaan wat ik ook onzin vind om je door zo iemand weg te laten jagen. Ik snap het ook niet, dat je je als 19 jarige zo gedraagd.Maar hij trekt zch nergens wat van aan, dus je kunt zeggen wat je wilt, negeren is ook geen optie. Dochter is juist net altijd heel aardig tegen iedereen.

Stardust
15-06-2025 om 11:09
Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 10:55:
[..]
Ik heb dat weleens gedaan en dan zegt ze weet ik niet.
Dan gaat ze maar wat proberen. Iets anders dan ze eerder deed, of iig een andere variant. Want dat hielp iig niet.
We zijn alweer aangekomen bij “kan niet wil niet werkt niet”. Ik heb “de wereld is oneerlijk” ook alweer voorbij zien komen. Die cyclus is echt nauwelijks 5 Posts. Die gedachtegang is zo verschrikkelijk geïnternaliseerd… en dat is echt zelfsabotage.

felija
15-06-2025 om 11:09
Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 10:04:
[..]
Klopt, maar ik doe dit dus ook bij mijn moeder. Hebben jullie dat niet dan dat je met problemen je verhaal bij je moeder legt?
Nee, ik ben volwassen, al die dingen over mijn zoons afspraken met mijn moeder bespreken? No way, als ik dat al bespreek, dan is dat met mijn man.

IMI-x2
15-06-2025 om 11:11
Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 10:53:
[..]
Maar wie helpt haar dan als ze er zelf ook niet uitkomt?
Mettertijd komt ze er zelf wel uit. Het is een leerproces, en daar moet ze zelf doorheen.

Kleinduimpje
15-06-2025 om 11:16
nee, die problemen zijn niet alleen bij haar, overal zijn die problemen bij jongeren, heel vaak heeft ze er zelf niks mee te maken. Bij het sporten ben ik coach geweest en daar was iedere week wel iets onder de jongeren. Dochter is juist net heel makkelijk en vind het goed dat iedereen meegaat, maar dat vinden de anderen dan weer niet goed. Of ze spreken met mensen af, maar dan wil marietje niet mee, want ze kent die mensen niet. Of ze gaan uit en dochter zegt we gaan naar café 1 en 2 omdat we dan ieders keuze hebben. Dan wil er weer een alleen in café 1 en wordt dan boos. Dan is die weer boos en dan weer die. Het is juist net dat dochter de makkelijkste is en je met haar echt geen gedoe kan hebben.

MamaE
15-06-2025 om 11:16
Je klas kies je zelf niet uit, je vrienden wel. Als die zich niet leuk gedragen, kun je er afscheid van nemen omdat ze niet meer bij jou passen en bij hoe jij in het leven staat en hoe je vindt dat je met elkaar omgaat.
En leer ook dingen alleen doen, niet afhankelijk zijn van anderen.

IMI-x2
15-06-2025 om 11:18
Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 10:55:
[..]
Ik heb dat weleens gedaan en dan zegt ze weet ik niet.
Nee, natuurlijk weet ze het niet onmiddellijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Gedachten en ideeën vormen zich langzaam en al lerend. Geef het tijd. Moedig haar aan dingen te proberen, steeds andere dingen, totdat ze iets gevonden heeft wat wel werkt.
Wil ze misschien wel eens sparren met iemand anders, een coach, de poh van de huisarts, een psycholoog? Dat zou voor jou zelf ook een goed idee zijn. Je draait steeds dezelfde rondjes in je gedachten en ondanks al onze suggesties lukt het je niet om daaruit te komen.

Kleinduimpje
15-06-2025 om 11:23
Stardust schreef op 15-06-2025 om 11:06:
[..]
Heel eerlijk; als je overal gedoe hebt, dan ligt dat ook aan jou.
Of het nou je incasseringsvermogen is (ik heb het idee dat kleine dingen ontzettend opgeblazen worden) of je eigen (passieve) houding hierin. De gemene deler ben je zelf.
Maar dat wordt ook al pagina’s in verschillende bewoordingen geschreven.
Jullie lijken beiden niet echt op zoek naar oplossingen, maar vooral naar een bevestiging van slachtofferschap.
er zijn maar weinig mensen die daar op lange termijn geduld mee hebben. Dan kom je inderdaad vooral bij je familie uit. Of (andere) mensen met dezelfde patronen.
Je legt het bij haar neer, maar eigenlijk heeft zij nooit gedoe en is ze de makkelijkste van de vriendinnen. Als je uitgaat en vriendin zegt af, bij wie ligt dit dan? Als iemand haar dom noemt bij wie ligt dat dan? En ik snap dat je er zelf iets aan kan doen om ermee om te gaan of stappen te ondernemen he, maar om nu het bij haar te leggen dat deze dingen gebeuren is natuurlijk wel vreemd.

IMI-x2
15-06-2025 om 11:26
Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 10:52:
[..]
Ja, dat is niet normaal, hoe die jongeren onderling allemaal doen. Ik snap dat ook niet. Nu verteld ze heel veel tegen mij, ik denk dat andere ouders het niet eens weten. En is niet alleen bij dochter hoor. Dan mag die vriendin weer niet mee van andere of mogen ze die niet of is die weer boos enz...dat is niet alleen met vrienden, ook bij de sport/school
Ik herken dit absoluut niet bij de vrienden van mijn kinderen. Je dochter zit gewoon niet in leuke groepjes, vrees ik.
Ik vind het vrij zorgelijk dat ze daar blijkbaar genoegen mee neemt. Iemand met een gezond gevoel van eigenwaarde stapt daar na 2 of 3 incidenten uit. Dan is het genoeg geweest.
Als er 1 of 2 ontzettend leuke mensen in die groepjes zitten, dan kan ze daar apart nog mee afspreken, de rest is ze beter kwijt, daar wordt ze alleen naar nog onzekerder van.
Kom ik terug bij een coach/poh/psycholoog. Die kan ook helpen haar gevoel van eigenwaarde op te krikken.

Kleinduimpje
15-06-2025 om 11:26
IMI-x2 schreef op 15-06-2025 om 11:18:
[..]
Nee, natuurlijk weet ze het niet onmiddellijk! Dat hieft ook helemaal niet. Gedachten en ideeën vormen zich langzaam en al lerend. Geef het tijd. Moedig gaar aan dingen te onroerend, steeds andere dingen, totdat ze iets gevonden heeft wat wel werkt.
Wil ze misschien wel eens sparren met iemand anders, een coach, de poh van de huisarts, een psycholoog? Dat zou voor jou zelf ook een goed idee zijn. Je draait steeds dezelfde rondjes in je gedachten en ondanks al onze suggesties lukt het je er niet om daaruit te komen.
Ze is bij een psycholoog, maar daar stopt ze nu mee, weet je waarom, die zegt iedere sessie tegen haar: ik weet het eigenlijk ook niet. En dan krijgt ze de opdracht waar voel je je blij of boos.

Stardust
15-06-2025 om 11:29
Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 11:23:
[..]
Je legt het bij haar neer, maar eigenlijk heeft zij nooit gedoe en is ze de makkelijkste van de vriendinnen.
Zolang je dit blijft geloven, snap ik niet waarom je topics blijft openen. Je haalt er ook helemaal niets uit, lijkt het.
jammer van al die moeite die mensen er in stoppen om met je mee te denken. En je een ander perspectief te laten zien.

Kleinduimpje
IMI-x2 schreef op 15-06-2025 om 11:26:
[..]
Ik herken dit absoluut niet bij de vrienden van mijn kinderen. Je dochter zit gewoon niet in leuke groepjes, vrees ik.
Ik vind het vrij zorgelijk dat ze daar blijkbaar genoegen mee neemt. Iemand met een gezond gevoel van eigenwaarde stapt daar na 2 of 3 incidenten uit. Dan is het genoeg geweest.
Als er 1 of 2 ontzettend leuke mensen in die groepjes zitten, dan kan ze daar apart nog mee afspreken, de rest is ze beter kwijt, daar wordt ze alleen naar nog onzekerder van.
Kom ik terug bij een coach/poh/psycholoog. Die kan ook helpen haar gevoel van eigenwaarde op te krikken.
Maar het is eigenlijk hier overal zo, ik heb al zoveel jongeren gezien. Misschien vind ik ook wel snel iets niet kunnen, wat jullie niet zo erg vinden, daar zal het ook wel mee te maken hebben. Dus die vrienden zijn altijd allemaal aardig tegen elkaar?

IMI-x2
Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 11:26:
[..]
Ze is bij een psycholoog, maar daar stopt ze nu mee, weet je waarom, die zegt iedere sessie tegen haar: ik weet het eigenlijk ook niet. En dan krijgt ze de opdracht waar voel je je blij of boos.
Probeer dan een andere, want je dochter is overduidelijk nog niet klaar. Niet elke psycholoog is goed of past bij je.

Kleinduimpje
15-06-2025 om 11:31
Stardust schreef op 15-06-2025 om 11:29:
[..]
Zolang je dit blijft geloven, snap ik niet waarom je topics blijft openen. Je haalt er ook helemaal niets uit, lijkt het.
jammer van al die moeite die mensen er in stoppen om met je mee te denken. En je een ander perspectief te laten zien.
Dus jij gelooft niet dat ze gemakkelijk is in de omgang? Mijn moeder en zus/broer/vriendin zeggen allemaal, met dochter kun je geen problemen hebben, dus ik zie dat niet verkeerd hoor. Dus omdat dochter dom genoemd wordt ligt dat aan haar.
Ik steek er zeker wel wat van op, heb net toch ook al geoefend op dochter.

Kleinduimpje
15-06-2025 om 11:33
IMI-x2 schreef op 15-06-2025 om 11:29:
[..]
Probeer dan een andere, want je dochter is overduidelijk nog niet klaar. Niet elke psycholoog is goed of past bij je.
Dat gaat ze ook doen

Roos57
15-06-2025 om 11:38
Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 11:33:
[..]
Dat gaat ze ook doen
Heel goed . En belangrijke informatie wat je niet verteld hebt.
Krijg jij ook handvatten van haar psycholoog om met haar om te gaan?