Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Lege nest, zorgen en leren loslaten

Door de titel (vooral "leren loslaten") dacht ik dat het om een 18 / 19 -jarige zou gaan. Maar een 24-jarige dus, die naar het leest zijn leventje goed voor elkaar heeft en dit leidt zoals hij zelf wil. Loslaten dus inderdaad, zo mogelijk met hulp, want dit zal jullie band niet goed doen

Floor74

Floor74

23-07-2025 om 13:01 Topicstarter

bedankt allemaal voor jullie reacties. Ookal moet ik bij sommige wel ff slikken. Vooral degene die zeggen, dit is niet goed voor jou en zeker ook niet voor hem.
Ik besef me dat ook, maar het is zo’n groot contrast van elke dag elkaar zien, naar 1x per week en veel minder betrokken zijn in elkaars leven. Voelt bijna alsof ik hem in de steek laat. 
Ik weet dat dit geen waarheid is en dat t de natuurlijke gang van zaken is. Ben ook super trots op hem.
Maar dr manier waarop ik er zelf mee omga is niet oke.
Ik heb vriendinnen die blij waren dat kids uit huis waren…en ook die er echt last van hebben gehad. 
Ik heb zelf een vol leven, werken, vriendinnen, hobby’s.
Maar lijkt of mijn grootste ‘hobby’ piekeren is geworden.
Ik weet dat piekeren niets veranderd, heb al genoeg zaken geprobeerd, maar mijn hoofd blijft me bijna pushen met dit in stand te houden. 
Toch weer naar de POH of psycholoog?? Maar cognitieve gedragstherapie kan ik dromen, maar het daadwerkelijk geloven maakt t zo lastig 

Lastig is dat he Floor . Heb je wel eens gedacht aan de overgang? Kan je nml ook erg van gaan piekeren.
En ook depressie kan piekeren verergeren.
Medicatie misschien een optie voor je ?

Inderdaad, als het piekeren nu meer is dan vroeger, kan dat met de overgang te maken hebben. 
Het is sowieso, voor alle vrouwen van deze leeftijd, een goed idee om een afspraak te maken bij een overgangsconsulente of overgangsverpleegkundige.

IMI-x2 schreef op 23-07-2025 om 13:22:

Het is sowieso, voor alle vrouwen van deze leeftijd, een goed idee om een afspraak te maken bij een overgangsconsulente of overgangsverpleegkundige.

Als je klachten hebt zeker, maar als je geen klachten hebt lijkt het me een onnodige belasting van de zorg.

Je hebt ook mensen die zonder noemenswaardige klachten dit proces doorlopen. 

Misschien helpt het om juist niet te vragen naar zijn sociale leven in zijn vrije tijd. Ik begrijp dat zijn antwoorden wat kort en ontwijkend zijn. Waarschijnlijk weet/voelt hij dat je het vraagt om jezelf gerust te stellen. De vraag: "wat heb je het weekend gedaan?" bijvoorbeeld geeft hem al de druk om sociaal correct te antwoorden met wat jij wil horen. 
Hoe gaat het? Nog lekker gesport? Hoe gaat het met je zere enkel? Meer dat soort vragen, waar je het onderwerp waar jij naar vist kunt vermijden. 
En àls hij vertelt dat hij bijvoorbeeld Zaterdag gezellig naar de film gaat probeer dan wat nuchter te reageren. "O leuk, welke film?" In plaats van:"Met wie, nou dat is weer even geleden dat je wat hebt afgesproken". 
Begrijp je een beetje wat ik bedoel? Je zorgen zijn herkenbaar maar het is beter je te realiseren dat jullie band fijn blijft als er geen (on) bewuste oordelen zijn en dat jouw zorgen niet moeten overheersen. Ik zit ook nog in dat leerproces 

Ysenda schreef op 23-07-2025 om 13:27:

[..]

Als je klachten hebt zeker, maar als je geen klachten hebt lijkt het me een onnodige belasting van de zorg.

Je hebt ook mensen die zonder noemenswaardige klachten dit proces doorlopen.

Die vrouwen weten dan dus ook niet dat ze hun voedingspatroon kunnen aanpasssen en bepaalde supplement kunnen nemen om latere ellende (osteopose, hart- en vaatziekten enz) te voorkomen. Mijn huisarts wist hier alvast niks van af. Voor hem bestond de overgang uit opvliegers en slecht slapen. 🙄

Floor, veel te veel vrouwen in deze leeftijdscategorie krijgen een onterechte diagnose depressie of burn-out. Mijn huisarts wist ook niks over depressieve klachten, brain fog, lusteloosheid, extreme vermoeidheid  enz. door oestrogeentekort. Noch over de rest van de enorme lijst van mogelijke overgangsklachten en menopauzeklachten. Laat je voorlichten, een gewaarschuwd mens telt voor 2.

IMI-x2 schreef op 23-07-2025 om 14:09:

[..]

Die vrouwen weten dan dus ook niet dat ze hun voedingspatroon kunnen aanpasssen en bepaalde supplement kunnen nemen om latere ellende (osteopose, hart- en vaatziekten enz) te voorkomen. Mijn huisarts wist hier alvast niks van af. Voor hem bestond de overgang uit opvliegers en slecht slapen. 🙄

Floor, veel te veel vrouwen in deze leeftijdscategorie krijgen een onterechte diagnose depressie of burn-out. Mijn huisarts wist ook niks over depressieve klachten, brain fog, lusteloosheid, extreme vermoeidheid enz. door oestrogeentekort. Noch over de rest van de enorme lijst van mogelijke overgangsklachten en menopauzeklachten. Laat je voorlichten, een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Over gezonde voeding is heel verl te vinden, dat geldt voor elke leeftijdscategorie. 

Maar met klachten een consult zeker.

Maar jezelf een beetje inlezen in gezond leven in elke leeftijdsfase is voor iedereen nodig en ook een eigen verantwoordelijkheid. We kunnen de zorg niet organiseren als we allemaal alles willen. Die handen zijn er niet en het geld ook niet. Je wil de zorg ook bereikbaar houden voor de genen met de kleine portemonnee die het helaas vaak ook het meeste nodig hebben.

Floor74 schreef op 23-07-2025 om 13:01:

bedankt allemaal voor jullie reacties. Ookal moet ik bij sommige wel ff slikken. Vooral degene die zeggen, dit is niet goed voor jou en zeker ook niet voor hem.
Ik besef me dat ook, maar het is zo’n groot contrast van elke dag elkaar zien, naar 1x per week en veel minder betrokken zijn in elkaars leven. Voelt bijna alsof ik hem in de steek laat.
Ik weet dat dit geen waarheid is en dat t de natuurlijke gang van zaken is. Ben ook super trots op hem.
Maar dr manier waarop ik er zelf mee omga is niet oke.
Ik heb vriendinnen die blij waren dat kids uit huis waren…en ook die er echt last van hebben gehad.
Ik heb zelf een vol leven, werken, vriendinnen, hobby’s.
Maar lijkt of mijn grootste ‘hobby’ piekeren is geworden.
Ik weet dat piekeren niets veranderd, heb al genoeg zaken geprobeerd, maar mijn hoofd blijft me bijna pushen met dit in stand te houden.
Toch weer naar de POH of psycholoog?? Maar cognitieve gedragstherapie kan ik dromen, maar het daadwerkelijk geloven maakt t zo lastig

Je vertrouwt zijn antwoorden niet. 

De vraag is,Wat heb jij erbij te winnen om dit in stand te houden?

Wat heb jij zo wanhopig van hem nodig wat je nu ontbeert?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.