Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Is deze rolverdeling en verdeling geld normaal ?

Marianne76 schreef op 24-04-2025 om 08:11:

[..]

Integendeel. Er zijn ook herl wat vaders die hun rug rechten en ineens wel de vaderrol met succes op zich nemen. Hij moet die kans wel krijgen.

Die kans is er wel alleen dan met een gedegen plan die beide ouders onderstrepen zodat iedereen zich hierop kan voorbereiden incl kind.

Dus niet een strijdplan van "laat hem maar voelen".......

Ik vind het plan van Marianna76 een goed plan. Niet zozeer om hem te laten voelen, maar meer om allebei eraan te wennen en allebei de kans te krijgen om het te leren. Hij moet dan leren met kind om te gaan, zij moet leren om zonder kind de dag door te brengen. Als de ouders in de buurt wonen is dit een gemakkelijke overbruggingsperiode.
Ik zou geen extra huishoudelijke eisen stellen. Als je zelf in de woning komt is het jammer, dan heb je nu even wat extra werk. Maar straks zal dat in zijn woning gebeuren en is het niet meer jouw zorg. Op dat punt hoef je hem niet op te voeden.
Dus ik zou zeggen: geen verzet meer tegen 50/50, maar wel aangeven dat je daar nog aan moet wennen (houd het bij jezelf, dat is gemakkelijker) en dat je dus eerst wil oefenen met die afspraken. Je maakt voorlopige afspraken over de dagen en dan ga je een datum afspreken wanneer je daarmee gaat beginnen; en dat jij dan weg gaat op de dagen dat hij voor jullie zoontje zal zorgen.  
Mogelijk worden de dagen dat jij werkt zijn dagen, zoontje zit dan op de opvang, opa en oma halen hem op of brengen hem. Dat kan later ook zo gaan: dan zijn de kosten van de kinderopvang voor hem. En het zoontje is thuis als jij ook thuis bent, want dat wil jij graag.

Tsjor

Marianne76 schreef op 23-04-2025 om 17:31:

Oh, als het zo makkelijk gaat dat jullie nu al over een verdeling na de scheiding praten, dan zou ik mooi voorlopig instemmen met gelijke verdeling (even rust voor jou) en daar zsm al mee beginnen. Daar komt hij snel genoeg met hangende pootjes op terug, voorspel ik.

Ga maar meteen een paar weken/maanden proefdraaien, waarbij jullie afwisselend een (halve) week elders verblijven en jullie zoon thuisblijft, dat is het rustigste voor jullie zoon. Jij komt niet even thuis om zoon uit de opvang te halen of boodschappen te doen of te koken of zoon naar bed te brengen, dat is die weken vaders verantwoordelijkheid. Laat het hem maar voelen hoeveel werk dat is. Misschien gaat het hem goed af, misschien niet.

Maak afspraken dat bij de wissel het huis schoon en opgeruimd is, de lakens gewisseld en de was gedaan. Desnoods huurt hij daar iemand voor in, zelf betalen. Is het vuil, huur jij iemand in en stuur je de rekening door naar hem.

Volledig eens met deze post!

jouw partner weet jou exact te raken op jouw zwakke punt, maar geef maar toe op zijn voorstel 50/50 en hij schrikt zich wezenloos!

En nee, je moet vooral niets over de rug van jullie kind gaan uitvechten, maar dat doe jij ook niet op deze manier. Hij heeft recht op net zoveel tijd met kind als jij, maar als hij sowieso al nooit minder wilde gaan werken voor een goede balans binnen het gezinsleven, dan gaat hij dat (waarschijnlijk) nu ook niet doen. Zo wel, alleen maar positief voor jullie kind!

Klinkt hier op het forum allemaal heel sympathiek die 50/50 verdeling als advies maar van wat Mama van N schrijft is deze vader helemaal niet serieus bezig met 50/50 verdeling. Hij roept maar wat en probeert TO af te bluffen bij elk ding wat ze op tafel legt. Communicatie stagneert volledig op die manier. 

Hij wil niet minder werken, liegt over geld, kind naar zijn ouders, anders pas na werk kind naar vader brengen, is soms zomaar paar dagen weg moeder weet niet waar naar toe, vrijdags tot laat uit, zaterdags dan hele dag op bed.

Hij kan wel roepen dat hij 50/50 verdeling wil maar dat kan hij niet opeisen. 
Hij dreigt dan om naar de rechter te gaan. Hij probeert TO zo te intimideren. 

Dit alles is op geen enkele manier een goede basis voor co ouderschap. 

Vader laat duidelijk zien dat hij alle lusten wel wil maar niet de lasten. 

Hier gaan TO en man niet samen uitkomen en TO hoeft hierin echt niet te buigen voor de intimidatie en dreiging van man over co ouderschap. 

Gokken dat vader wel het licht gaat zien of juist niet door nu in te stemmen met co ouderschap zonder enige duidelijke serieuse afspraken is vragen om problemen voor zowel kind als moeder. 

Er is hier echt een derde partij nodig, of mediation of direct door naar rechter. 

linn19 schreef op 27-04-2025 om 07:53:

Klinkt hier op het forum allemaal heel sympathiek die 50/50 verdeling als advies maar van wat Mama van N schrijft is deze vader helemaal niet serieus bezig met 50/50 verdeling .

Er is hier echt een derde partij nodig, of mediation of direct door naar rechter.

De rechter gaat echt niets doen zonder dat er mediation of iets dergelijks is geprobeerd. Dan wordt je zonder pardon terug gestuurd met de opdracht om er in ouderschapsbemiddeling wel uit te komen.

Evaluna schreef op 27-04-2025 om 09:31:

[..]

De rechter gaat echt niets doen zonder dat er mediation of iets dergelijks is geprobeerd. Dan wordt je zonder pardon terug gestuurd met de opdracht om er in ouderschapsbemiddeling wel uit te komen.

Dat bedoel ik ook. Vader kan wel roepen dat hij naar de rechter gaat maar daar kan hij ook niet zomaar 50/50 opeisen.  

linn19 schreef op 27-04-2025 om 09:57:

[..]

Dat bedoel ik ook. Vader kan wel roepen dat hij naar de rechter gaat maar daar kan hij ook niet zomaar 50/50 opeisen.

Eisen kan je alles, toegewezen krijgen is wat anders. 

Ysenda schreef op 27-04-2025 om 10:16:

[..]

Eisen kan je alles, toegewezen krijgen is wat anders.

Dat weten jij en ik maar de man van TO schijnbaar nog niet. 

linn19 schreef op 27-04-2025 om 10:32:

[..]

Dat weten jij en ik maar de man van TO schijnbaar nog niet.

We moeten het altijd doen met de beschrijving van één kant maar tot nu toe maakt de man van TO een erg onvolwassen, puberale indruk op mij, al dan niet ondersteund door zijn ouders. Hij heeft alleen wensen en eisen, en ziet totaal geen verplichtingen anders dan naar zijn werk en ouders. Gezien zijn onverklaarde afwezigheid van tijd tot tijd zou het me overigens ook niet verbazen als hij er ook een of meer vriendinnen op na houdt, maar dat is mijn gok en hoeft helemaal niet waar te zijn. Iemand die liever elders is dan bij zijn vrouw en kind is in ieder geval niet erg geschikt als echtgenoot en vader. Kan nog komen, maar nu in ieder geval niet. Het kan hem nu totaal niet schelen of hij zijn gezin tekort doet in liefde en aandacht. Wat moet je daar nou mee.

Mama_van_N

Mama_van_N

28-04-2025 om 12:56 Topicstarter

linn19 schreef op 24-04-2025 om 08:14:

[..]

Hebben jij en je man al samen besloten om te gaan scheiden?

Van wat ik lees krijg ik het idee dat jullie wel allebei iets roepen over scheiden en verdeling omgang kind maar dat dat "losse flodders" zijn, wat tot misverstanden en onrust kan zorgen en niks concreets op levert.

Als je wilt scheiden hak de knoop dan door en doe het op de officiele manier.

Stel mediation voor om zaken te bespreken om zo te proberen tot overeenstemming te komen.

Maar stap 1 is het uitspreken naar elkaar toe dat er een scheiding gaat komen.

Niet samen besloten, tenminste.. ik geef elke keer aan dat het niet lekker loopt en ik het niet eens ben met hoe het gaat, uitgesproken dat hij of 180% moet draaien en dat het anders ophoud. Maar als je met hem wilt praten op een normale manier volgt er een ontploffing van woede, krijg ik altijd verwijten dat het allemaal aan mij ligt, komt hij de met de belachelijkste dingen wat ik dan wel fout zou doen of complete leugens. De aandacht wordt dan daarnaar verlegd en dan istie weg de deur uit en zit ik nog steeds met een onopgelost issue. En dan komt hij na een paar uur doen alsof er niks aan de hand is.. begin je er weer over herhaald  het. Sinds ik niet akkoord ben met een financiering voor een auto wilt hij scheiden, daar ben ik mee akkoord gegaan en gezegd we gaan het regelen wat hij vervolgens ook niet regelt en blijft ruzie maken over een verdeling van ons kind. Dus ik heb gezegd dat ik dat niet meer bespreek zonder een mediator. Maar het is mijn schuld dat ik blijf hangen want uiteindelijk zal ik de knoop door moeten hakken want hij gebruikt het scheiden als drukmiddel of intimidatie. maar inmiddels heb ik daar al geen gevoelens meer bij. Geen verdriet, maar meer van ja nu zit ik nog in mijn huis en straks moet ik naar mijn ouders met een kind..en gezien de woningmarkt bij ons in de buurt kom ik alleen bij ze weg als ik een ander gevonden heb en zo wil ik geen relatie aangaan en voorlopig geen zin in. Maar nu blijft het sluimeren en dat is niet goed. Maar het voordeel dat hij zoveel weg is is dat je er dan niet veel last van hebt en doorgaat als een struisvogel ofzo.

Mama_van_N schreef op 28-04-2025 om 12:56:

[..]

Niet samen besloten, tenminste.. ik geef elke keer aan dat het niet lekker loopt en ik het niet eens ben met hoe het gaat, uitgesproken dat hij of 180% moet draaien en dat het anders ophoud. Maar als je met hem wilt praten op een normale manier volgt er een ontploffing van woede, krijg ik altijd verwijten dat het allemaal aan mij ligt, komt hij de met de belachelijkste dingen wat ik dan wel fout zou doen of complete leugens. De aandacht wordt dan daarnaar verlegd en dan istie weg de deur uit en zit ik nog steeds met een onopgelost issue. En dan komt hij na een paar uur doen alsof er niks aan de hand is.. begin je er weer over herhaald het. Sinds ik niet akkoord ben met een financiering voor een auto wilt hij scheiden, daar ben ik mee akkoord gegaan en gezegd we gaan het regelen wat hij vervolgens ook niet regelt en blijft ruzie maken over een verdeling van ons kind. Dus ik heb gezegd dat ik dat niet meer bespreek zonder een mediator. Maar het is mijn schuld dat ik blijf hangen want uiteindelijk zal ik de knoop door moeten hakken want hij gebruikt het scheiden als drukmiddel of intimidatie. maar inmiddels heb ik daar al geen gevoelens meer bij. Geen verdriet, maar meer van ja nu zit ik nog in mijn huis en straks moet ik naar mijn ouders met een kind..en gezien de woningmarkt bij ons in de buurt kom ik alleen bij ze weg als ik een ander gevonden heb en zo wil ik geen relatie aangaan en voorlopig geen zin in. Maar nu blijft het sluimeren en dat is niet goed. Maar het voordeel dat hij zoveel weg is is dat je er dan niet veel last van hebt en doorgaat als een struisvogel ofzo.

Waarom zou jij het huis uit moeten?

Mama_van_N

Mama_van_N

28-04-2025 om 22:18 Topicstarter

Ysenda schreef op 28-04-2025 om 20:42:

[..]

Waarom zou jij het huis uit moeten?

We hebben dit huis nog maar een aantal jaar en wij hebben het nog in een klein dipje gekocht, de woningen in dezelfde straat worden nu voor een ton meer op funda gezet en overboden tot ver over de 4. Als ik in de woning wil blijven moet ik hem uitkopen zo’n hoge hypotheek krijg ik niet en hij ook niet overigens. Dat hij de helft van de hypotheek blijft betalen zou ik al niet willen want dan houd iemand de controle over je en is niet realistisch voor een relatie van 5 jaar en de overwaarde laten zitten die door de helft 60k gaat zijn zou hij nooit akkoord mee gaan en dat snap ik ook natuurlijk. Dus dit huis zou verkocht moeten worden. Woningpunten heb ik pas voor 3 jaar want onze vorige huurwoning kwam van mijn punten.. urgentie krijg je niet.. en alle appartementen hier in de omgeving kosten al een vermogen, woonruimte is het grootste probleem.. maar daar hebben meer mensen last van helaas  

Mama_van_N schreef op 28-04-2025 om 22:18:

[..]

We hebben dit huis nog maar een aantal jaar en wij hebben het nog in een klein dipje gekocht, de woningen in dezelfde straat worden nu voor een ton meer op funda gezet en overboden tot ver over de 4. Als ik in de woning wil blijven moet ik hem uitkopen zo’n hoge hypotheek krijg ik niet en hij ook niet overigens. Dat hij de helft van de hypotheek blijft betalen zou ik al niet willen want dan houd iemand de controle over je en is niet realistisch voor een relatie van 5 jaar en de overwaarde laten zitten die door de helft 60k gaat zijn zou hij nooit akkoord mee gaan en dat snap ik ook natuurlijk. Dus dit huis zou verkocht moeten worden. Woningpunten heb ik pas voor 3 jaar want onze vorige huurwoning kwam van mijn punten.. urgentie krijg je niet.. en alle appartementen hier in de omgeving kosten al een vermogen, woonruimte is het grootste probleem.. maar daar hebben meer mensen last van helaas

Dus in eerste instantie kan 1 van de 2 blijven, er zullen voorlopige voorzieningen geregeld moeten worden. Dit kan via de rechter die dan kan beslissen wie in het huis blijft tot het verkocht is etc

Birdnesten is ook een optie, de kinderen blijven in het huis tot het verkocht is als jullie nieuwe woonruimten hebben en jullie zijn afwisselend elders.

Maar het begint met de officiële scheidings melding en dat het beide partners duidelijk is dat dit geen loos dreigement is maar echt gaat gebeuren.

[..]

Je zou eens moeten navragen bij de woningbouw hoe dat zit met je woningpunten, want hier kan je, als je binnen een bepaalde tijd je weer aanmeld, je oude punten terugkrijgen (of anders deels) Het loont de moeite om dat eens na te vragen. Een vriendin van mij was hier juist nét te laat mee, want eerst wist ik niet eens dat dit kon.

[..]

Een wat late reactie, maar ik zou daar niet direct van uit gaan. Bij ontslag van hoofdelijke aansprakelijkheid kijkt men niet naar de leencapaciteit, maar naar de betaalcapaciteit. En daar zit wel een heel erg groot verschil in. Bij betaalcapaciteit kijken ze namelijk naar wat er binnen komt en wat er uit gaat en op basis daarvan wordt dan berekend wat je betaallast zou kunnen zijn qua hypotheek. 

Daar zit een heel groot verschil in. Voorbeeld: Ik krijg een verhoging in KGB als alleenstaande ouder, die bij de berekening leencapaciteit niet mee telt, maar bij de betaalcapaciteit wel. Normaal gesproken kun je ongeveer 4/4,5 keer je jaarsalaris lenen. Kijkend naar betaalcapaciteit, komen hypotheken wel eens rond op 8x het jaarsalaris. 

Dit wist ik ook niet, maar toen ik toch een poging ondernam om de woning op naam te krijgen, bleek er toch wel wat mogelijk. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.