Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Afvallen: niet goed voelen in mijn lijf

Ik ben een vrouw van 28. Ik ben 1,67 groot en weeg momenteel 64 kilo. Dit is ongeveer 2,5 kilo meer dan normaal, maar dit zijn helaas vakantiekilo’s. Ik wil al jaren het gewicht van 60 kg bereiken, maar dit lukt me niet.

Ik eet vegan en buiten de deur nog wel eens vegetarisch. In de werkweek lukt het me ook goed om me aan mijn 3 maaltijden te houden en als snack iets van fruit. ‘S avonds soms nog een linzenwafel, maar soms ook niet.

Maar in het weekend gaat het dan mis. Ik eet dan wel eens buiten de deur, maar eigenlijk gaat het dan zo.

Vrijdagavond: chips om het weekend in te zetten (kleine portie) Zaterdagnamiddag een zoete snack of eens een boterham met zoet beleg. ‘S avonds weer een zoete snack. Zondag bv ‘s middags buiten de deur eten (vaak 1 weekenddag, maar ook niet elk weekend). Zoete snack in namiddag en soms nog tijdens avond ook.

Het grote probleem is dat ik door een fysieke beperking ook weinig sporten kan doen. Ik wandel iedere dag na het werk wel 1,5 tot 2 km en in het weekend wandel ik 1 dag meestal zo’n 8-15 km afhankelijk van week tot week. Dit lijkt niet voldoende te zijn.

Door operaties heb ik ook een uitstulping aan mijn buik. Deze is goed zichtbaar door t-shirts etc. dus ik haat de zomer. Aanspannende modellen zijn niets voor mij en ik heb al verschillende miskopen gedaan hierdoor. Ik wil er natuurlijk ook netjes uitzien op het werk en dit zo veel mogelijk verbergen. Ik had net weer een moment waarbij ik 10 dingen aan heb getrokken en niets goed zit. Hoe dikker ik ben, hoe meer de uitstulping ook zichtbaar is natuurlijk.

Ik heb dunne armen en normale benen, het zit hem vooral ik mijn buik. Je kiest natuurlijk niet altijd waar je afvalt.

Dus: hoe geraak ik 4-5 kg zo snel mogelijk kwijt en hoeveel beweging zou daar bij mogelijk zijn? Zou meer wandelen helpen om af te vallen? Hardlopen is helaas niet mogelijk.

Alvast bedankt voor jullie tips en motivatie!

"zo snel mogelijk' is sowieso nooit een goed idee als het over afvallen gaat. Ik zou eens bij gaan houden hoeveel Kcal je binnenkrijgt en hoeveel je ongeveer verbruikt (het maakt bijvoorbeeld wel uit of je heel rustig wandelt of juist stevig doorloopt). 
Vervolgens kun je op dagelijkse basis zorgen voor een klein tekort, zodat je langzaam af gaat vallen. Een keer een dagje zondigen is heus niet erg, maar elke week drie dagen achter elkaar, dat gaat niet werken natuurlijk... 

Wat de uitstulping betreft: kunnen buikspieroefeningen hier nog wat aan verbeteren?

Er komen bij mij verschillende vragen op:
Hoeveel calorieen krijg je nu binnen? 
Hoe groot zijn die 'snacks' waar je over schrijft? 
En, als je door de weeks blijkbaar zonder die tussendoortjes kunt, waarom dan in het weekend zowel 's middags als 's avonds snacken? Kun je dan niet kiezen voor zoete snack per dag?

Zo snel mogelijk 4 tot 5 kg afvallen is sowieso niet aan te raden. Als je dat zo snel mogelijk wilt, ga je dus voor een crash-dieet met bv. 1250 kcal/dag. Hierbij krijgt je lichaam dus veel te weinig calorieen binnen en gaat je lichaam in een 'spaarstand'. Zodra je dan weer normaal gaat eten (want dat crashen houd je niet langdurig vol) kom je dan juist aan. Beter is het ca. 100 cal per dag te weinig te eten: dan val je heel langzaam af.

Bedenk: om een kilo vet af te vallen, moet je in totaal ca. 7000 cal te weinig hebben gegeten. Dat is, bij 100 cal per dag te weinig, dus een verlies van 1 kg in iets meer dan 2 maanden tijd. 

Als je wilt afvallen valt er sneller resultaat te bereiken met minder (calorieën) eten dan met meer bewegen. Of, zoals ik ooit eens op een Engelstalige site las: you can't outrun your fork. 

Lees hier waarom dat zo is: 
https://overgewichtnederland.nl/afvaltips/afvallen-door-te-sporten-de-kracht-van-bewegen-maar-waarom-voeding-de-sleutel-is/

Goede adviezen al gegeven. En 3 maaltijden op een dag, zonder tussendoortjes, zegt weinig als niet bekend is hoeveel kcal er in die maaltijden zitten. Eet je een volkorenboterham met een dun laagje humus of eet je twee boterhammen met een dikke laag pindakaas? Wat drink je erbij etc etc.

Ook mogelijk dat je door de week te weinig eet en dat je daardoor in het weekend 'bij-eet' omdat je lichaam aangeeft dat het tekort heeft.

Annemerel11

Annemerel11

11-06-2025 om 15:17 Topicstarter

wat doen jullie om de honger te stillen? Heb ‘s avonds bv best nog wel vaak honger na mijn avondmaaltijd (aardappelen, groenten,…)? 

Eet je wel genoeg eiwitten? Als ik alleen groente en aardappels eet heb ik ook nog honger

Eiwitten zijn goed tegen de honger. Eet je wel genoeg eiwitten bij je warme maaltijd? Denk bij een vegan dieet dan vooral aan peulvruchten (bonen, kikkererwten, linzen e.d.) en noten.

Verder kun je met corrigerend ondergoed (hoge slips, corrigerende hemdjes of onderjurkjes) de uitstulpingen misschien wat verbergen. Dat lijkt me op korte termijn haalbaarder.

Om af te vallen is het ook verstandig om suikers uit je eetpatroon te schrappen. De eerste paar dagen mis je de zoetigheid, even doorzetten, daarna mis je het niet meer. En na een paar weken ga je heel zoete dingen zelfs vies vinden.

Elke weekenddag een of twee zoete snacks, dat gaat dus niet werken. Neem hartige snacks. Groenten met zelfgemaakte dip, klein handje noten, een kleine salade met peulvruchten. 

Tip: Kikkererwten (bio zijn het lekkerst) uit blik laten uitdruipen, droogdeppen, in olie goudbruin bakken en dan bestrooien met zout en peper en iets wat je lekker vindt, paprikapoeder, cayennepeper, uienpoeder of Marokkaanse kruiden, probeer eens wat. Dat zijn zo'n 4 a 5 snackporties. Goed te combineren met rauwkost. Je kunt gebakken kikkererwten ook over een rijst- of bonengerecht strooien voor extra eiwitten, smaak en crunch.

je hebt een prima gewicht voor je lengte. Om gezondheidsredenen hoef je niet af te vallen.

Tegen hongergevoel, meer eiwitten en meer volume eten. 
Drink je voldoende? (30-35ml/kg/dag) =2l bij 64kg.

Je hebt een gezond gewicht maar bent niet tevreden over je buik begrijp ik , is deze omtrek ook echt niet gezond?  kan ik me niet voorstellen met jouw gewicht en lengte , ik heb zelf vaak last van wat ze een "endobelly" noemen en kan je vertellen dat ondergewicht het alleen maar "zichtbaarder" maakt, is het een idee om je nadruk minder om je buik te leggen kwa kleding zodat je je comfertabeler voelt en juist de nadruk op de delen van je lichaam waar je je zekerder over voelt. Gezond eten en leven is super een insta/model lichaam nastreven niet altijd

Anoniemvoornu schreef op 11-06-2025 om 16:02:

Je hebt een gezond gewicht maar bent niet tevreden over je buik begrijp ik , is deze omtrek ook echt niet gezond? kan ik me niet voorstellen met jouw gewicht en lengte , ik heb zelf vaak last van wat ze een "endobelly" noemen en kan je vertellen dat ondergewicht het alleen maar "zichtbaarder" maakt, is het een idee om je nadruk minder om je buik te leggen kwa kleding zodat je je comfertabeler voelt en juist de nadruk op de delen van je lichaam waar je je zekerder over voelt. Gezond eten en leven is super een insta/model lichaam nastreven niet altijd

Precies wat ik dacht. Misschien heb je buiten het litteken van de operatie om ook wel en een appeltjesfiguur en dat blijft altijd, ook al heb je maar een bmi van 19. Dus ik zou eerder denken dat hoe dunner je bent, hoe meer je je buik gaat zien, want vooral je ledematen worden dunner schat ik zo in op basis van de informatie die je hier geeft. 

Ik kan ook niet zeggen dat het echt mis gaat met je eetpatroon in het weekend, je snoept doordeweeks helemaal niet en in het weekend een beetje. Als je door je fysieke beperking niet kunt sporten zou ik proberen jezelf te accepteren zoals je bent. Niemand heeft een perfect lijf, en als iedereen zijn imperfecte lijf gewoon zou laten zien, dan weet je van elkaar dat je niet de enige bent! 

troelahoep schreef op 11-06-2025 om 16:11:

[..]

Precies wat ik dacht. Misschien heb je buiten het litteken van de operatie om ook wel en een appeltjesfiguur en dat blijft altijd, ook al heb je maar een bmi van 19. Dus ik zou eerder denken dat hoe dunner je bent, hoe meer je je buik gaat zien, want vooral je ledematen worden dunner schat ik zo in op basis van de informatie die je hier geeft.

Ik kan ook niet zeggen dat het echt mis gaat met je eetpatroon in het weekend, je snoept doordeweeks helemaal niet en in het weekend een beetje. Als je door je fysieke beperking niet kunt sporten zou ik proberen jezelf te accepteren zoals je bent. Niemand heeft een perfect lijf, en als iedereen zijn imperfecte lijf gewoon zou laten zien, dan weet je van elkaar dat je niet de enige bent!

Dit is het beste advies wat ik hier gelezen heb. 

Het heeft mij erg geholpen om regelmatig naar de sauna (spa) te gaan. Daar zie je mensen van alle leeftijden en alle formaten rondlopen, dat is heel gezond voor je beeld van andere mensen. Inderdaad, niemand is perfect.

Annemerel11

Annemerel11

11-06-2025 om 16:57 Topicstarter

Bedankt voor de tips en ook voor de lieve reacties. Voel mezelf toch echt de dik en wil daar ook aan werken. Ik voel me echt niet goed in mijn lichaam maar het afkicken van suiker blijft voor mij heel moeilijk

Annemerel11 schreef op 11-06-2025 om 16:57:

Bedankt voor de tips en ook voor de lieve reacties. Voel mezelf toch echt de dik en wil daar ook aan werken. Ik voel me echt niet goed in mijn lichaam maar het afkicken van suiker blijft voor mij heel moeilijk

Ik denk dat ipv afvallen het beter zou zijn iets aan je zelfbeeld te doen. 

Je huidige gewicht is zelfs optimaal, niet aan de lage en niet aan de hoge kant.

Hoe komt het dat je dit prima lichaam niet kunt accepteren en het idee hebt dat je te dik zou zijn. Zijn dat de plaatjes die je op je socials krijgt (het algorithm waar je in verzeild bent geraakt) Is het je omgeving die opmerkingen maken etc.

" Kikkererwten (bio zijn het lekkerst) uit blik laten uitdruipen, droogdeppen, in olie goudbruin bakken en dan bestrooien met zout en peper en iets wat je lekker vindt, paprikapoeder, cayennepeper, uienpoeder of Marokkaanse kruiden, probeer eens wat."

Vziw zijn bij Turkse en Marokkaanse winkels kant-en-klare kikkererwtensnacks te koop

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.