boysmomm
21-05-2025 om 10:48
Cito doorgetoetst
hallo ouders,
ik ben hier nieuw en zit met iets in mijn maag. Graag wil ik jullie ervaring/tips. Ook van de leerkrachten onder ons.
Mijn kind zit in groep 6 en scoorde met Cito toetsen eigenlijk altijd wel goed. Altijd wel een score I of II met begrijpend lezen en rekenen.
In de M periode, dus in maart vertelde ons kind dat hij voor begrijpend lezen een E6 toets had gemaakt terwijl de rest een M6 toets moest maken. Wij als ouders begrijpen dat er doorgetoets kan worden, maar hierover zijn wij niet geïnformeerd. Toen wij tijdens het rapport gesprek vroegen of hij idd een een E6 toets had gemaakt en waarom hij ineens een IV had gescoord, omdat we daar geschrokken van zijn kon zijn leerkracht ons niet vertellen of hij idd een E6 toets had gemaakt. Die wist dat even niet meer.
Hierop hebben we verder geen terugkoppeling gehad. Dit heeft ons kind ook best onzeker gemaakt en sindsdien faalangst gecreëerd.
Nu is de nieuwe Cito periode gestart en maken wij ons best zorgen om ons kind. We weten ook niet zo goed welk toets hij nu krijgt? Opnieuw E6 of toch een M7 omdat E6 al eerder is gemaakt. Wat als de score weer IV is? Dit zou ten koste gaan van zijn uiteindelijk schooladvies als hij gewoon de normale toets zou krijgen netals de rest? Of zie ik dat verkeerd. Graag wil ik jullie advies.

Bellebelle
21-05-2025 om 11:00
Ik zou het overleggen met de leerkracht. Ik krijg een beetje het idee dat jij veel stress krijgt van dat hele CITO gebeuren en wellicht breng je dat (onbedoeld) over op je kind. Mijn kind is ook doorgetoetst bij de CITO, omdat ze elke keer liet zien dat ze ver boven het niveau van het leerjaar zat. Uiteindelijk is toen het lesprogramma daar ook op aangepast. Zo mocht ze gedeeltes van de uitleg overslaan, minder opgaven etc. Dus in dit geval werd CITO diagnostisch gebruikt om te bepalen hoe het lesprogramma beter op haar afgestemd kon worden.

Fenyw
21-05-2025 om 11:01
Doortoetsen gebeurt als de leerkracht denkt dat het kind misschien op een te laag niveau les krijgt en wellicht meer aan kan. Wanneer een kind onder zijn niveau werkt, moet de leerstof worden aangepast. Een manier om hier achter te komen is door middel van toetsen. Er is doorgetoetst, je kind loopt voor maar niet zo veel dat er heel veel aanpassingen in de leerstof nodig zijn.
Kind heeft een IV gehaald voor stof wat hij pas over een half jaar moet beheersen, dat wat hij moet kunnen doet 'ie goed.
Van elke toets bestaan meerdere versies, juist om te voorkomen dat kinderen dezelfde toets nog een keer moeten maken.

C..
21-05-2025 om 11:04
Het is raar dat de leerkracht niet weet welke toets is afgenomen, doortoetsen doen ze vaak met een reden. Ik zou duidelijkheid/een terugkoppeling eisen. Welke toets wordt er nu afgenomen en waarom is deze keuze gemaakt. De uitslag van de cito wordt als het goed is gecorrigeerd naar de didactische leeftijd (hoeveel maanden onderwijs) van het kind.
Hier in de regio is het advies van school leidend voor het niveau op de middelbare school, maar moet wel worden onderbouwd met argumenten over werkhouding e.d. en resultaten van het kind.
In groep 6 wordt er bij ons nog niet echt een advies gegeven, maar er wordt in groep 7 en 8 wel naar de resultaten vanaf groep 6 tm 8 gekeken om een duidelijk beeld te krijgen van de resultaten op de methodeonafhankelijke toetsen (zoals Cito).

boysmomm
21-05-2025 om 11:09
Bellebelle schreef op 21-05-2025 om 11:00:
Ik zou het overleggen met de leerkracht. Ik krijg een beetje het idee dat jij veel stress krijgt van dat hele CITO gebeuren en wellicht breng je dat (onbedoeld) over op je kind. Mijn kind is ook doorgetoetst bij de CITO, omdat ze elke keer liet zien dat ze ver boven het niveau van het leerjaar zat. Uiteindelijk is toen het lesprogramma daar ook op aangepast. Zo mocht ze gedeeltes van de uitleg overslaan, minder opgaven etc. Dus in dit geval werd CITO diagnostisch gebruikt om te bepalen hoe het lesprogramma beter op haar afgestemd kon worden.
Dankjewel voor je bericht. Ik krijg er inderdaad wel stress van en zal het onbedoeld overbrengen op mijn kind, maar dat komt voornamelijk omdat mijn kind zelf aangeeft vanaf het begin dat het voor hem “anders” was dan de rest. Dit ervaart hij niet als prettig en voelt hierdoor een bepaalde druk wat hem onzeker maakt. bedankt voor je uitleg

Mugs
21-05-2025 om 11:14
De leerkracht 'wist het even niet meer'? Wat een raar verhaal. Dan zoekt hij dat toch even terug in het systeem?
Als hij inderdaad een andere dan de M6 toets gemaakt heeft, dan heeft de leerkracht dat toch met een reden gedaan? Lijkt me stug dat die dat dan 'even niet meer weet'. En als het toch wel de M6 was en je kind opeens veel lager dan anders heeft gescoord is dat ook iets om even naar te kijken. Dus terug naar de leerkracht en doorvragen tot je antwoord krijgt. Ook goed om daarbij aan te geven hoe je kind dit ervaren heeft/welk effect dit op hem heeft. Want aan hem is e.e.a. dan blijkbaar ook niet goed uitgelegd.

boysmomm
21-05-2025 om 11:19
Mugs schreef op 21-05-2025 om 11:14:
De leerkracht 'wist het even niet meer'? Wat een raar verhaal. Dan zoekt hij dat toch even terug in het systeem?
Als hij inderdaad een andere dan de M6 toets gemaakt heeft, dan heeft de leerkracht dat toch met een reden gedaan? Lijkt me stug dat die dat dan 'even niet meer weet'. En als het toch wel de M6 was en je kind opeens veel lager dan anders heeft gescoord is dat ook iets om even naar te kijken. Dus terug naar de leerkracht en doorvragen tot je antwoord krijgt. Ook goed om daarbij aan te geven hoe je kind dit ervaren heeft/welk effect dit op hem heeft. Want aan hem is e.e.a. dan blijkbaar ook niet goed uitgelegd.
exact.. Dit geeft ons ook geen prettig gevoel, omdat ze niet transparant zijn en vooral omdat het kind aangeeft faalangst te hebben nu. Tijdens het rapport gesprek hebben wij nog heel duidelijk gezegd wat ons kind zei over e6 toets en of dat klopte. Dat wist ze niet meer uit haar hoofd zei z’n leerkracht. Dus hebben we het maar daarbij gelaten en gevraagd of ons kind dan eventueel huiswerk kon krijgen om daarop te oefenen voor verbetering. Dat was mogelijk maar erna heeft ze het verder niet voor ons uitgezocht of terugkoppeling gegeven of het klopte wat ons kind zei. Tijdens het gesprek was ons kind erbij trouwens.

Fenyw
21-05-2025 om 11:23
Mugs schreef op 21-05-2025 om 11:14:
Als een kind onvoldoende scoort op een toets die hij nog niet had moeten maken wordt dit niet in het leerlingvolgsysteem gezet. Het programma gaat alle toetsen middelen en dan zou er voor dit kind een te laag advies uitkomen.
Het zou wel ergens opgeschreven moeten zijn, dat is wel netjes. Waarschijnlijk is de toets door iemand anders afgenomen of nagekeken (intern begeleider, kwaliteitscoordinator, duo?) en dat degene die het gesprek doet het daarom niet meer weet. Niet zoals het hoort maar soms gebeuren die dingen.
Er was een idee dat de stof aangepast moest worden, dat is onderzocht en het was niet zo en klaar.

Fenyw
21-05-2025 om 11:25
O en je kind hoeft helemaal niet te oefenen voor verbetering. Hij is getoetst op stof van EIND groep 6. Niet heel raar als je dat nog niet kan.

boysmomm
21-05-2025 om 11:28
Fenyw schreef op 21-05-2025 om 11:23:
[..]
Als een kind onvoldoende scoort op een toets die hij nog niet had moeten maken wordt dit niet in het leerlingvolgsysteem gezet. Het programma gaat alle toetsen middelen en dan zou er voor dit kind een te laag advies uitkomen.
Het zou wel ergens opgeschreven moeten zijn, dat is wel netjes. Waarschijnlijk is de toets door iemand anders afgenomen of nagekeken (intern begeleider, kwaliteitscoordinator, duo?) en dat degene die het gesprek doet het daarom niet meer weet. Niet zoals het hoort maar soms gebeuren die dingen.
Er was een idee dat de stof aangepast moest worden, dat is onderzocht en het was niet zo en klaar.
Er was wel vooraf gezegd: sommige kinderen krijgen een ander toets. Dit heeft iets met niveau te maken ofzo iets. Kind kon het niet goed uitleggen en dat ze dat verder niet tegen elkaar mochten zeggen?

Bloemenzee
21-05-2025 om 11:29
Dan zou ik snel een nieuw gesprek aanvragen waarin je wél boven tafel wilt krijgen welke toets er gemaakt is. En dat ook bij het aanvragen van het gesprek melden (in vriendelijke bewoording; maar dan kan de leerkracht van te voren al wat uitzoeken).

boysmomm
21-05-2025 om 11:30
Bloemenzee schreef op 21-05-2025 om 11:29:
Dan zou ik snel een nieuw gesprek aanvragen waarin je wél boven tafel wilt krijgen welke toets er gemaakt is. En dat ook bij het aanvragen van het gesprek melden (in vriendelijke bewoording; maar dan kan de leerkracht van te voren al wat uitzoeken).
Is het niet handiger dat ik de interne begeleider hierover benader? Ipv zijn leerkracht.

Bellebelle
21-05-2025 om 11:32
boysmomm schreef op 21-05-2025 om 11:30:
[..]
Is het niet handiger dat ik de interne begeleider hierover benader? Ipv zijn leerkracht.
Ik zou eerst het gesprek aangaan met de leerkracht. Eventueel met de intern begeleider erbij. En dan benoemen dat deze gang van zaken wat onduidelijk op je overkomt, ook voor je kind. Dan geef je ze ook de gelegenheid om uit te leggen hoe het zit.

Fenyw
21-05-2025 om 11:33
boysmomm schreef op 21-05-2025 om 11:28:
[..]
Er was wel vooraf gezegd: sommige kinderen krijgen een ander toets. Dit heeft iets met niveau te maken ofzo iets. Kind kon het niet goed uitleggen en dat ze dat verder niet tegen elkaar mochten zeggen?
Klinkt als een leerkracht die nog een beetje aan zijn pedagogische vaardigheden moet werken. Ik kan me voorstellen dat het gezegd is met het idee dat iedereen er mag zijn, geen verschillen, bladiebla, we zijn allemaal gelijk. Wanneer je niet praat over verschillen zijn ze er niet. Zoiets.
Terwijl kinderen dondersgoed in de gaten hebben wie makkelijk leert, wie goed kan voetballen, wie goed kan tekenen.
Ik zou het niet zo groot maken. Het was een onhandig gecommuniceerd luchtballonnetje.
Ik zou tegen je kind zeg dat 'ie het haske goed doet en dat het logisch is dat je nog niet iets kan maken wat je nog nooit geleerd hebt. En over tot de orde van de dag.

boysmomm
21-05-2025 om 11:46
Fenyw schreef op 21-05-2025 om 11:33:
[..]
Klinkt als een leerkracht die nog een beetje aan zijn pedagogische vaardigheden moet werken. Ik kan me voorstellen dat het gezegd is met het idee dat iedereen er mag zijn, geen verschillen, bladiebla, we zijn allemaal gelijk. Wanneer je niet praat over verschillen zijn ze er niet. Zoiets.
Terwijl kinderen dondersgoed in de gaten hebben wie makkelijk leert, wie goed kan voetballen, wie goed kan tekenen.
Ik zou het niet zo groot maken. Het was een onhandig gecommuniceerd luchtballonnetje.
Ik zou tegen je kind zeg dat 'ie het haske goed doet en dat het logisch is dat je nog niet iets kan maken wat je nog nooit geleerd hebt. En over tot de orde van de dag.
😁 Dankjewel!!
Ja zijn leerkracht is nog nieuw, maar het is wel geregistreerd omdat het op z’n rapport staat en ook daarbij referentie niveau erbij staat. Referentie niveau zou blijkbaar pas vanaf e6 toetsen erop staan. maargoed, mijn kind ziet dit en heeft hierdoor wel faalangst ontwikkeld. Omdat hij denkt dat hij nu een M7 toets krijgt en die ook “verknald”

Promethium
21-05-2025 om 12:06
Doe eens gek en stuur de leerkracht een mailtje met de vraag welke toets hij krijgt.
Daarnaast verbaas ik me hierover:
"Hierop hebben we verder geen terugkoppeling gehad. Dit heeft ons kind ook best onzeker gemaakt en sindsdien faalangst gecreëerd."
Als je na een oudergesprek graag nog opvolging wil over iets en dat krijg je niet binnen 2 weken stuur je toch gewoon even een mailtje naar de leerkracht? Ik denk ook niet dat je zomaar kunt stellen dat je kind daar faalangst van krijgt.