Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Cito doorgetoetst

boysmomm schreef op 21-05-2025 om 11:30:

[..]

Is het niet handiger dat ik de interne begeleider hierover benader? Ipv zijn leerkracht.

Met zomaar de leerkracht passeren en naar de ib'er gaan terwijl je niet eens de leerkracht de kans geeft om het op te lossen maak je geen vrienden. 

Hoezo gelijk faalangst?  Leggen jullie misschien toch wat druk op prestaties??
Ik zou daar kritisch naar kijken. En over praten.

Geregistreerd in het rapport is niet hetzelfde als in het systeem van Cito. Cito berekent het gemiddelde, ook als je een toets nog niet had moeten maken en het dus niet mee hoeft te tellen. Het is juist goed dat het niet in het systeem en alleen op het rapport staat.
Het staat op het rapport en de leerkracht heeft te weinig uitgelegd wat het betekende of dacht dat dit wel voldoende uitleg was. Zeker naar je kind toe had ze duidelijker moeten zijn, deze onzekerheid was echt niet nodig geweest.
M-toetsen worden halverwege het jaar afgenomen,  in januari. E-toetsen in juni. Het cijfer staat voor de groep met de bijbehorende lesstof. 
Je kind krijgt nu echt geen M7-toets, hij gaat mee met de rest van de klas en doet E6. Als de leerkracht slim is geweest heeft ze hem de eerste keer versie B gegeven. Iets in me zegt dat dit niet zo is. Ik zou zeker aangeven dat hij niet dezelfde toets als vorige keer moet maken.

boysmomm

boysmomm

21-05-2025 om 12:52 Topicstarter

Promethium schreef op 21-05-2025 om 12:06:

Doe eens gek en stuur de leerkracht een mailtje met de vraag welke toets hij krijgt.

Daarnaast verbaas ik me hierover:

"Hierop hebben we verder geen terugkoppeling gehad. Dit heeft ons kind ook best onzeker gemaakt en sindsdien faalangst gecreëerd."
Als je na een oudergesprek graag nog opvolging wil over iets en dat krijg je niet binnen 2 weken stuur je toch gewoon even een mailtje naar de leerkracht? Ik denk ook niet dat je zomaar kunt stellen dat je kind daar faalangst van krijgt.

Ik denk dat ik het niet goed heb uitgelegd. Mijn kind heeft geen faalangst omdat we geen opvolging hebben gehad maar omdat hij een ander toets heeft gehad en bang is dat hij voortaan altijd een andere toets zal krijgen. Sindsdien zegt hij zo af en toe mama ik denk dat ik het ga verknallen bij elke Cito toets. Ondanks dat wij thuis meerdere malen gesprekken hebben gevoerd hierover.

En dit gezegd te hebben denk ik dat we hierbij niet moeten vergeten dat ieder kind anders is en er anders mee omgaat. 

boysmomm

boysmomm

21-05-2025 om 12:57 Topicstarter

Roos57 schreef op 21-05-2025 om 12:15:

Hoezo gelijk faalangst? Leggen jullie misschien toch wat druk op prestaties??
Ik zou daar kritisch naar kijken. En over praten.

Nee absoluut niet, jammer dat als een ouder iets vraagt over elke tip welkom is, dat men het soms anders interpreteert en verwacht of denkt dat het aan de ouders kunnen liggen.Het laatste wat wij willen is dat ons kinderen vooral door ons toedoen onzeker worden. Thuis moet een veilige plek voor de kinderen zijn, maar ook school. 

De reden dat wij hierna eigenlijk zelf nooit contact hebben opgenomen met school is om meerdere punten: laten we volgende citotoetsen afwachten en laat het geen ja/nee gesprek worden (omdat we dachten we wachten de volgende toetsen eerst af). En aangezien de Cito toetsen nu weer begonnen zijn merken we het echt aan ons kind. 

boysmomm

boysmomm

21-05-2025 om 12:59 Topicstarter

Fenyw schreef op 21-05-2025 om 12:19:

Geregistreerd in het rapport is niet hetzelfde als in het systeem van Cito. Cito berekent het gemiddelde, ook als je een toets nog niet had moeten maken en het dus niet mee hoeft te tellen. Het is juist goed dat het niet in het systeem en alleen op het rapport staat.
Het staat op het rapport en de leerkracht heeft te weinig uitgelegd wat het betekende of dacht dat dit wel voldoende uitleg was. Zeker naar je kind toe had ze duidelijker moeten zijn, deze onzekerheid was echt niet nodig geweest.
M-toetsen worden halverwege het jaar afgenomen, in januari. E-toetsen in juni. Het cijfer staat voor de groep met de bijbehorende lesstof.
Je kind krijgt nu echt geen M7-toets, hij gaat mee met de rest van de klas en doet E6. Als de leerkracht slim is geweest heeft ze hem de eerste keer versie B gegeven. Iets in me zegt dat dit niet zo is. Ik zou zeker aangeven dat hij niet dezelfde toets als vorige keer moet maken.

Dankjewel voor je uitgebreid uitleg. Dit vind ik fijn. Wij weten trouwens niet of het alleen geregistreerd is op zijn rapport of ook in het systeem. We hebben alleen zijn rapport weer meegenomen naar school tijdens het rapport gesprek en de uitslagen/grafieken van de Cito besproken. 

boysmomm schreef op 21-05-2025 om 12:57:

[..]

Nee absoluut niet, jammer dat als een ouder iets vraagt over elke tip welkom is, dat men het soms anders interpreteert en verwacht of denkt dat het aan de ouders kunnen liggen.Het laatste wat wij willen is dat ons kinderen vooral door ons toedoen onzeker worden. Thuis moet een veilige plek voor de kinderen zijn, maar ook school.

Natuurlijk. Fijn dat je ook kritisch naar jezelf kunt kijken.

boysmomm

boysmomm

21-05-2025 om 13:40 Topicstarter

Roos57 schreef op 21-05-2025 om 13:24:

[..]

Ik snap dat mijn bericht misschien niet zo goed overkwam maar wij gaan altijd serieus om met de gevoelens van onze kinderen en vragen daarbij altijd wat zij van ons nodig hebben of verwachten en niet andersom.

👍🏼

Maar als je de volgende toets wil afwachten, waarom vraag je dan om extra huiswerk?

En misschien kan het dan voor je kind wel helpen om te weten welke toets hij heeft gehad en welke hij gaat krijgen?

boysmomm

boysmomm

21-05-2025 om 15:35 Topicstarter

Bloemenzee schreef op 21-05-2025 om 15:16:

Maar als je de volgende toets wil afwachten, waarom vraag je dan om extra huiswerk?

En misschien kan het dan voor je kind wel helpen om te weten welke toets hij heeft gehad en welke hij gaat krijgen?

Tijdens het gesprek gaf ons kind aan te willen oefenen omdat hij zelf niet blij was met het resultaat. Als hij daar behoefte aan heeft, vinden wij dit prima maar hierover hebben wij wel uitgebreid gepraat en gezegd dat het helemaal niet erg is om lager te scoren. En al helemaal niet als hij een iets zwaarder toets heeft gehad, etc.. even beknopt. 

Toen z’n leerkracht tijdens het rapport gesprek zei niet zeker te weten of hij idd doorgetoets is dachten wij in eerste instantie: ons ventje was misschien te zenuwachtig en heeft het misschien verkeerd begrepen. Vooral ook omdat hij tijdens het rapport gesprek daar niets meer over zei. Eenmaal thuis zei hij dat hij er zeker van was. Het is een hooggevoelig kind en vermijd graag discussies. Z’n leerkracht was over het algemeen ook zeer tevreden met zijn resultaten. Dit is voor ons een reden geweest om het af te wachten. 

de leerkracht hoor dat goed uit te kunnen leggen aan ouders en kind. Leerkracht van mijn kind doet dat gelukkig wel, zodat kind snapt dat lagere score komt door moeilijkere toets. 

Je zegt dat je kind zegt dat hij faalangst heeft. Dat is niet een begrip dat kinderen van die leeftijd kennen, dat hebben jullie dus gezegd. 

boysmomm

boysmomm

21-05-2025 om 16:18 Topicstarter

Mugske schreef op 21-05-2025 om 16:11:

de leerkracht hoor dat goed uit te kunnen leggen aan ouders en kind. Leerkracht van mijn kind doet dat gelukkig wel, zodat kind snapt dat lagere score komt door moeilijkere toets.

Dat is echt super fijn voor jullie🙏🏻 Mogelijk had dat bij ons ook geholpen en was de onzekerheid niet nodig geweest. Ik kan de leerkracht ook niks kwalijk nemen, vrij nieuw nog. Ons kind gaat gelukkig nog wel met plezier naar school en vindt zijn leerkracht ook echt fijn. Hij gaat wel makkelijk mee in de lessen. Zoals het hier eerder ook is gezegd door iemand anders (weet even niet meer wie): mogelijk dat ze het echt niet wist en dat de interne begeleider alles heeft klaargelegd voor de kinderen met alleen een mededeling aan de leerkracht dat een aantal een ander niveau moeten doen en verder niet inhoudelijk welke kids.

boysmomm

boysmomm

21-05-2025 om 16:19 Topicstarter

Annaniem2023 schreef op 21-05-2025 om 16:15:

Je zegt dat je kind zegt dat hij faalangst heeft. Dat is niet een begrip dat kinderen van die leeftijd kennen, dat hebben jullie dus gezegd.

Ja dat klopt, dat zijn mijn woorden. Dat benoemt hij ook niet zelf, maar door de dingen wat hij zegt en aangeeft kan ik toch wel concluderen dat hij faalangst heeft gecreëerd ?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.