FruitMoeder
18-04-2025 om 13:31
Dochter (7) moet afvallen
Ik was pas bij de huisarts omdat mijn dochter weinig uithoudingsvermogen heeft en ze raakt snel buiten adem. Gelukkig is alles goed met haar longen en hart. Het enige wat de huisarts zei was dat ze moest afvallen. Ze is namelijk een goede 15 kilo te zwaar voor haar lengte en leeftijd. Dit heeft die alleen tegen mij verteld en niet tegen mijn dochter. Ik schrok hier best van. Want mijn dochter is misshien een beetje mollig, maar je ziet niet dat ze overgewicht heeft. Maar hoe pak ik dit aan? Ik wil een afspraak maken met de dietiste, maar ik wil ook niet dat mijn dochter een eetstoornis aangepraat krijgt.

bieb1963
05-05-2025 om 18:00
Peaches schreef op 05-05-2025 om 17:48:
Als het vroeger net zo moeilijk was om niet te veel te eten als nu, en het probleem gewoon een gebrek aan ruggengraat is, hoe verklaar je dan dat mensen steeds dikker worden? Zijn we massaal slapper geworden? Ik denk niet dat de evolutie zo snel gaat dat in een generatie de wilskracht zo vermindert. Daar speelt de omgeving gewoon een grote rol in.
Dat heb ik al een keer uitgebreid uitgelegd…

Labyrinth
05-05-2025 om 18:19
Marty1984 schreef op 04-05-2025 om 23:18:
Weet je wel hoeveel suiker er in zo'n banaan zit?
Gek op banaan, maar ik krijg van mezelf toch echt maximaal 2 keer per jaar een banaan.
Dat vind ik wel erg overdreven. Er zitten meer suikers in een appel dan in een banaan. Dus een appel 1 keer per jaar?
Voordeel van een banaan is dat er meer kalium in zit, meer vitamine B6 en magnesium (voor vrouwen in en na de overgang heel belangrijk). Appel bevat iets minder calorieen en eiwitten, maar dus vaak meer suiker. Fruit eet je ook voor de vezels. Ik eet vrijwel elke dag een halve banaan en blijf er slank bij.

Mevrouw75
05-05-2025 om 22:52
Labyrinth schreef op 05-05-2025 om 18:19:
[..]
Dat vind ik wel erg overdreven. Er zitten meer suikers in een appel dan in een banaan. Dus een appel 1 keer per jaar?
Voordeel van een banaan is dat er meer kalium in zit, meer vitamine B6 en magnesium (voor vrouwen in en na de overgang heel belangrijk). Appel bevat iets minder calorieen en eiwitten, maar dus vaak meer suiker. Fruit eet je ook voor de vezels. Ik eet vrijwel elke dag een halve banaan en blijf er slank bij.
Bananen zijn ook gewoon prima voer om te eten.

Ademes
06-05-2025 om 06:40
Mevrouw75 schreef op 05-05-2025 om 22:52:
[..]
Bananen zijn ook gewoon prima voer om te eten.
Bananen zijn heel goed, ik zou willen dat ik ze lustte. Ergens in een vorige post las ik over serviesmaten die zouden zijn gegroeid, dat weet ik zo niet. Maar het viel me laatst wel op dat de kledingmaten dat wel zijn. Zo'n 25 jaar geleden droeg ik maat 36-38 van H&M. Nu 38-40 terwijl ik zo'n 20 kg zwaarder ben dan toen...

Ysenda
06-05-2025 om 06:59
Ademes schreef op 06-05-2025 om 06:40:
[..]
Bananen zijn heel goed, ik zou willen dat ik ze lustte. Ergens in een vorige post las ik over serviesmaten die zouden zijn gegroeid, dat weet ik zo niet. Maar het viel me laatst wel op dat de kledingmaten dat wel zijn. Zo'n 25 jaar geleden droeg ik maat 36-38 van H&M. Nu 38-40 terwijl ik zo'n 20 kg zwaarder ben dan toen...
Kledingmaten verschillen per winkel. Ik heb maat 34 tot 44 in mijn kast hangen en ik draag alles. Zelfs van hetzelfde merk kan het verschillen. Ik heb een jas maat 38 en van hetzelfde merk een truitje maat 42.
H&M is echt heel wisselend. Een jurk maat 34 die eigenlijk nog te wijd is terwijl de broek in 44 aan de krappe kant is.
20 kg zwaarder dat redelijk verdeeld is over je lichaam hoeft maar 1 kledingmaat verschil te zijn weet ik uit ervaring.

Netherfield
06-05-2025 om 22:45
Nou, met de billen bloot dan maar. Ik kom ongeveer eens in de twee weken tussen 20 en 21 (gaat om 21 dicht) in de supermarkt omdat we zin hebben in iets lekkers. Bijna iedereen die ik dan in de winkel zie (zijn er niet zo heel veel) heeft alleen maar snaai in het mandje/karretje. Kassameisje beaamde dat toen ik het een keer vroeg. Dus ik denk dat het niet zozeer de keuze is die groter is geworden, maar dat je er vrij makkelijk toegang tot hebt. Zin in chips en er is niks in huis? Dan ga je even naar de winkel. Is de winkel dicht, ja, dan moet je het doen met wat er in huis is. In mijn geval vandaag kom je dan terecht bij Pally theebiscuit. Eet minder lekker weg als chips of snoep, geen idee wat er aan calorieën, suikers en vetten in zit, maar het is denk ik minder slecht als dat ik een zak chips weg kaan. En geloof me, een zak chips lukt me prima maar een pak theebiscuit heb ik echt niet zomaar weg.
Gewoontes zoals patat hoort bij zwemmen, wij namen naar de dierentuin altijd appel, komkommer, ranja en een zakje snoep met zijn vieren. Vrienden van ons, ouders en kinderen aardig overgewicht, hadden voor zo’n dag twee zakken snoep en twee zakken chips mee. Dat hoort er bij bij ons, zei die vriend dan. Onze kinderen kregen ook wat chips, die van hun kwamen komkommer vragen. Het is waar je mee opgroeit. Dochter koopt vaak in de pauze een stokbrood en een bakje kruidenboter in de supermarkt, of een komkommer. Is toch anders als twee frikandelbroodjes. Stokbrood deelt ze met vriendinnen.
Moraal van mijn verhaal: leer je kinderen gezonde dingen aan als normaal, snoepjes mogen er ook prima zijn. Eet zelf ook van de gezonde dingen en laat het normaal zijn.

FruitMoeder
07-05-2025 om 11:42
KarelBrug schreef op 06-05-2025 om 21:29:
Knip
Dankje. Wij hadden deze week ons ''intake'' gesprek. Ik ging er alleen naar toe zonder dochter. En we moeten inderdaad een eetboekje bijhouden zowel van mijzelf en zo goed als ik kan voor mijn dochter. Want op school weet ik ook niet of ze stiekem wat toegestopt krijgt door andere kinderen of ouders als ze ergens gaat spelen.

Broadway
07-05-2025 om 11:54
FruitMoeder schreef op 07-05-2025 om 11:42:
[..]
Dankje. Wij hadden deze week ons ''intake'' gesprek. Ik ging er alleen naar toe zonder dochter. En we moeten inderdaad een eetboekje bijhouden zowel van mijzelf en zo goed als ik kan voor mijn dochter. Want op school weet ik ook niet of ze stiekem wat toegestopt krijgt door andere kinderen of ouders als ze ergens gaat spelen.
je kunt er een spel van maken? dat je doet alsof het eetdagboek voor jezelf is en dat zij meedoet zodat jij niet zo alleen bent.?
dan kun je uit school samen opschrijven en is de vraag niet zo gek voor haar