Grootouders Grootouders

Grootouders

Oma mag nauwelijks op bezoek

Mooi dat je zo enthousiast bent over je kleinkind. Gefeliciteerd trouwens.
Maar gun je zoon en familie wat rust zeg. Ze zitten in een bubbel van wennen, herstellen en structuur,  nieuwe balans en rust vinden.
Je bent waarschijnlijk 1 van velen die langs wil komen, dat brengt vreselijk veel onrust mee.
Kan je jezelf dan niet meer voor de geest halen hoe druk jij met jezelf en baby was in de kraamtijd? Oververmoeidheid, zere onderkant, lektieten, zorgen om je kleintje of alles wel goed gaat? Alles rond de behoefte van je kleintje plannen? 
Ruimte voor bezoek was er amper. Bij de eerste liet ik het allemaal maar gebeuren, nou dat heb ik geweten. 
Was ik net klaar met baby verschonen,aanleggen en nakolven om de productie op te krikken, was mn kraamverband doorgelekt en snakte ik naar een warme douche en een dutje voor baby weer wakker zou worden, stond mn vader voor de deur. Jottem.
Echt oma, toon wat meer begrip. Vraag liever of je iets voor ze kan doen, terwijl zij hun ding doen zonder pottenkijkers. Daar hebben zij tenminste wat aan. Het gaat niet om jou.

mana_sutiyuq schreef op 06-04-2025 om 13:19:

[..]

Het minimale nog wel!

MOET zien!

Ja, het zijn je ouders de personen die je groot gebracht hebben. Wat is nu het probleem als oma elke dag komt. Als je ouder dat wilt dan doe je dat gewoon. Want zij heeft genoeg voor jou gedaan.

HetisMij schreef op 06-04-2025 om 13:31:

Ja, het zijn je ouders de personen die je groot gebracht hebben. Wat is nu het probleem als oma elke dag komt. Als je ouder dat wilt dan doe je dat gewoon. Want zij heeft genoeg voor jou gedaan.

Jakkes, wat een entitlement. Blij dat mijn ouders en schoonouders destijds niet zo waren. Die vroegen gewoon: wanneer past het, kunnen we wat voor jullie doen en hebben jullie nog wat nodig? En dan volgden ze ons antwoord. 

HetisMij schreef op 06-04-2025 om 13:31:

Vrij normaal als je kiest voor kinderen hoor! Wist niet dat het vanaf geboorte een afstreepkalender zou worden overigens?

Gelukkig hebben mijn ouders altijd respect voor hun kinderen gehad, net zoals zij dat van de kinderen krijgen. Zo ook voor hun keuzes.

ik.kan je wel snappen. Mijn moeder mocht maar langs komen wanneer ze wilde. En oke, iedere dag hoeft niet, maar ik snap wel dat je als oma vaker wilt komen. De eerste week is misschien niet nodig, maar als alles goed gaat is het naar mijn idee prima. En dadelijk hebben ze oppas nodig en mag je wel komen zeker.

Kikki39 schreef op 06-04-2025 om 13:55:

ik.kan je wel snappen. Mijn moeder mocht maar langs komen wanneer ze wilde. En oke, iedere dag hoeft niet, maar ik snap wel dat je als oma vaker wilt komen. De eerste week is misschien niet nodig, maar als alles goed gaat is het naar mijn idee prima. En dadelijk hebben ze oppas nodig en mag je wel komen zeker.

Staat hen toch vrij nee te zeggen. Waarom er zo’n strijd van maken?

Kersje schreef op 06-04-2025 om 14:10:

[..]

Staat hen toch vrij nee te zeggen. Waarom er zo’n strijd van maken?

Precies, waarom er zo strijd van maken. Kleine moeite om oma een plezier te doen. Het is toch niet dat ze uren blijft zitten.

MRI

MRI

06-04-2025 om 14:37

Mijn moeder, die tijdens de zwangerschap heel onverschillig en zelfs naar deed (ma ik ben zwanger, antwoord: ja dat kan, (verder niks) was ook helemaal hysterisch en drammend toen het kind er eenmaal was: de verpleging opzij schuiven buiten het bezoekuur, de hele tijd bellen en langs willen komen, ons uitmaken voor sadisten omdat ze niet meer mocht komen dan wij wilden (lees aankonden). Bedenk: ik had niemand anders als kraambezoek omdat ik te ziek was geworden na de bevalling, ik kreeg een indicatie voor extra huishoudelijke hulp en kraamhulp omdat ik te ziek was om naast mijn bed te staan en verder dingen te doen. Ik kon niet eens naar het ziekenhuis naar de gynacoloog omdat het te zwaar was en ik niet vervoerd kon worden. Maakte mijn moeder allemaal niet uit, want het ging allemaal om haar en dat zij zich afgewezen voelde. En ja het ging ook onder het mom van 'maar de buurvrouw mag wel de hele tijd bij haar kleinkind op bezoek' Ze luisterde ook niet naar de vader van mijn kind die het probeerde uit te leggen. Pas toen een vriendin van mij, die ze niet kende, haar op belde en haar uitlegde: ' mevrouw MRImoeder, u moet MRI echt even met rust laten ze moet genezen" bond ze in. Het is een extra verzwaring van de kraamtijd geweest, heel naar zoveel druk en zo weinig empathie. En hoewel ze haar kleinkind later heus wel zag heb ik haar dan ook nooit op laten passen. 
Zo is het bij ons gegaan. 

HetisMij schreef op 06-04-2025 om 14:36:

[..]

Precies, waarom er zo strijd van maken. Kleine moeite om oma een plezier te doen. Het is toch niet dat ze uren blijft zitten.

Als je net bevallen bent is het niet de juiste tijd om je ouders of schoonouders te gaan plezieren want je bent helemaal gefocust op de baby en op jezelf. Wie zegt trouwens dat oma niet uren blijft zitten Pippapet?

Bolmieke schreef op 06-04-2025 om 14:47:

[..]

Als je net bevallen bent is het niet de juiste tijd om je ouders of schoonouders te gaan plezieren want je bent helemaal gefocust op de baby en op jezelf. Wie zegt trouwens dat oma niet uren blijft zitten Pippapet?

Dat is de eerste week. Het is nu anderhalve maand verder.

Bolmieke schreef op 06-04-2025 om 14:47:

[..]

Daarnaast hebben wij er nooit moeilijk over gedaan en we vonden het geweldig dat iedereen kwam. Maar misschien dat het persoonsgebonden is. 

Ik vind het schokkend hoe de meeste erop reageren. Ik ben zelf heel close met mijn familie, mijn Opa's en Oma's mochten langskomen wanneer ze willen toen ik klein was. Vaak deden ze dat alleen wanneer ik ziek was omdat wij zelf minimaal 1 keer in de week naar Opa en Oma gingen dat deed iedereen in de familie. Ik vond het heerlijk! Nu mijn ouders zelf Opa en Oma zijn passen ze vaak op mijn neefje en mogen ze komen wanneer ze willen. Misschien niet dagelijks maar op zijn minst 2 keer in de week vind ik niet meer dan normaal. Je bent niet zomaar iemand je bent Oma! En er is niks met jou! Laat je niet gek maken hoor, je hebt geen hulp nodig je gevoelens vind ik niet meer dan normaal. Je was wel goed voor om hun 5,5 jaar in huis te nemen, dan kan op zijn minst 2 keer in de week er toch wel vanaf, ik vind het nogal ondankbaar. Kun je niet met je zoon erover hebben dat je zo blij bent met de kleine, of dat dit een kans is voor de ouders om juist ffe bij te slapen  

HetisMij schreef op 06-04-2025 om 13:00:

Ik vind het wel schokkend hoe er gereageerd word. Ik vind 1 keer in de week toch het minimale wat een kleinkind zijn grootouder moet zien. Ik merk dat het in deze tijd het normaal is en de familiebanden allemaal niet meer zo belangrijk zijn. Maar als ik uit eigen ervaring mag spreken ik was juist blij dat de oma’s met zeer regelmaat op visite kwam. Of als ze vroegen mag ik er mee wandelen. Het enige wanneer daar een nee was dat we zelf iets hadden staan. En als ik naar mijzelf kijk, ik zag elke dag mijn grootouders. En ik denk dat to niet boos is maar heel verdrietig.

De eerste maand ziet n kind nog weinig. Oma MOET kleinkind zien, bedoel je waarschijnlijk?

Dweedledee schreef op 06-04-2025 om 11:58:

Ik heb het te respecteren. Maar dat kan ik dus niet (meer)”.

Ga vooral zo door. Dan jaag je je zoon (en zijn gezin) binnen no time uit je leven.

Zelfs ik krijg het al benauwd van jouw manier van denken. Je hebt nergens recht op en je hebt andermans grenzen gewoon te respecteren. Punt.

En ik denk echt dat je professionele hulp nodig hebt, als je hierom continu om moet huilen. Er ligt vast iets aan ten grondslag.

Proffesionele hulp?? belachelijk !! omdat Oma zo graag haar kleinkind wilt zien? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.